In veel landen gaat het inderdaad wel samen met een Bijbelgetrouwe preek en theologie. Er zijn ook in Nederland wel evangelische gemeentes of baptisten waar al sinds de oprichting van de gemeente een brede liturgie is en dat het toch zeer Bijbelgetrouwe gemeentes zijn en zijn gebleven. Ik heb een dienst meegemaakt in De Evangelie Gemeente De Deur, maar ook wel eens in een Vrije Evangelische gemeente en een bepatistengemeente waar echt een diepgaande en Bijbelgetrouwe preek te horen was over zonde, genade, oordeel en Jezus als enige weg tot behoud.Terri schreef:Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
Overigens gaan Psalmen natuurlijk wel indirect over de Heere Jezus en het valt mij op dat dat toch in heel wat Psalmen zo is. Dat neemt niet weg dat het heel erg mooi is dat liederen direct gaan over het werk van Jezus Christus voor zondige mensen.