Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

MGG schreef:Ik zie hier geen versluiering in. De ds zegt een feitelijke waarheid en er wordt nergens de suggestie gewekt dat hij citeert.
Ik vind het bijzonder dat je hier een bepaalde leerstelling als 'feitelijke waarheid' wordt gepresenteerd. Daar zit spanning tussen als het gaat om de vraag hoe Gods Woord aan ons is overgeleverd, waar juist de woorden zelf als feiten gelden. Onlangs werd het al dan niet vertalen van een lidwoord door nauwkeurige bijbellezers al gezien als een aantasting van Gods Woord. Dan moeten we dat ook op dit soort belangrijke momenten niet doen.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef:Maar hij had toch net zo goed (eigenlijk: beter) de tekst zelf kunnen citeren?
Om dit gesprek te voorkomen wel. Ik denk het voor alle glashelder was wat de dominee zei.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef:
MGG schreef:Ik zie hier geen versluiering in. De ds zegt een feitelijke waarheid en er wordt nergens de suggestie gewekt dat hij citeert.
Ik vind het bijzonder dat je hier een bepaalde leerstelling als 'feitelijke waarheid' wordt gepresenteerd. Daar zit spanning tussen als het gaat om de vraag hoe Gods Woord aan ons is overgeleverd, waar juist de woorden zelf als feiten gelden. Onlangs werd het al dan niet vertalen van een lidwoord door nauwkeurige bijbellezers al gezien als een aantasting van Gods Woord. Dan moeten we dat ook op dit soort belangrijke momenten niet doen.
Dit forum hanteert als grondslag de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Binnen dit kader is het in mijn ogen een feitelijke waarheid en niet slechts een uitleg.
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

Er staat in de Bijbel 'velen' en niet 'Zijn volk'. Het woord 'velen' staat daar niet voor niets. Je kan dat niet vervangen door 'Zijn volk'. Dan ben je een Bijbeltekst aan het verdraaien. De kanttekening geeft een uitleg bij 'velen'. Dat zijn inderdaad allen die geloven. Dat is de betekenis van de tekst. Als je er 'Zijn volk' van maakt, krijgt het de betekenis van 'de uitverkorenen'. Dat is nu precies wat de tekst niet betekent en wat de kanttekening daarom ook niet zegt. Het is een groot verschil.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Emma de Jong schreef:De kanttekening geeft een uitleg bij 'velen'. Dat zijn inderdaad allen die geloven. Dat is de betekenis van de tekst. Als je er 'Zijn volk' van maakt, krijgt het de betekenis van 'de uitverkorenen'. Dat is nu precies wat de tekst niet betekent en wat de kanttekening daarom ook niet zegt. Er zit een groot verschil tussen beide betekenissen.
Het klopt niet wat je zegt.

Gods volk zijn allen die geloven, daar staat een isgelijkteken tussen. Uitverkorenen die nog niet geloven, behoren nog niet tot Zijn Volk. Voordat een uitverkorene wederomgeboren is, valt die persoon nog onder de toorn van God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef:Dit forum hanteert als grondslag de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Binnen dit kader is het in mijn ogen een feitelijke waarheid en niet slechts een uitleg.
Dan loopt je dus vast binnen deze casus want het is feitelijkheid tegen feitelijkheid.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef:
MGG schreef:Dit forum hanteert als grondslag de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Binnen dit kader is het in mijn ogen een feitelijke waarheid en niet slechts een uitleg.
Dan loopt je dus vast binnen deze casus want het is feitelijkheid tegen feitelijkheid.
Ik zou dan graag een feitelijke waarheid willen zien die het volgende ontkracht
'En dat alleen door Christus Die Zijn ziel gesteld heeft tot een rantsoen voor Zijn volk'
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De betreffende predikant zegt mijns inziens niets verkeerds. De DL zeggen immers:

Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen;

En uiteraard is het offer van Christus genoegzaam om tienduizenden werelden te zaligen.

En ook de Marrow-men spraken onbekeerde gemeenteleden niet aan met "Christus is voor u gestorven", maar zeiden in plaats daarvan "er is een gestorven Christus voor u". En we kunnen de Marrow-men niet verdenken van een voorwaardelijk evangelie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

"Het is een kwestie van definitie", zei @DDD vroeger wel eens. Dat is hier wel het geval.

De betekenis is precies hetzelfde. Wat een geneuzel op de vierkante micrometer. :oO
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

J.C. Philpot schreef:
Emma de Jong schreef:De kanttekening geeft een uitleg bij 'velen'. Dat zijn inderdaad allen die geloven. Dat is de betekenis van de tekst. Als je er 'Zijn volk' van maakt, krijgt het de betekenis van 'de uitverkorenen'. Dat is nu precies wat de tekst niet betekent en wat de kanttekening daarom ook niet zegt. Er zit een groot verschil tussen beide betekenissen.
Het klopt niet wat je zegt.

Gods volk zijn allen die geloven, daar staat een isgelijkteken tussen. Uitverkorenen die nog niet geloven, behoren nog niet tot Zijn Volk. Voordat een uitverkorene wederomgeboren is, valt die persoon nog onder de toorn van God.
Wat jij zegt, lijkt me waar. In ieder geval je tweede en derde zin. Over je eerste zin twijfel ik. De kanttekening bedoelt ook allen, die gaan geloven en niet alleen allen die al geloven. Of bedoel jij dat ook?

Ds. Hakvoort zal het niet met je eens zijn. Hij leert een rechtvaardiging van eeuwigheid. Dat betekent dat er juist een isgelijkteken staat tussen Gods volk en uitverkorenen. Dat blijkt dan uit de zin: God geeft de wedergeboorte alleen aan Zijn kinderen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Emma de Jong schreef:Er staat in de Bijbel 'velen' en niet 'Zijn volk'. Het woord 'velen' staat daar niet voor niets. Je kan dat niet vervangen door 'Zijn volk'. Dan ben je een Bijbeltekst aan het verdraaien. De kanttekening geeft een uitleg bij 'velen'. Dat zijn inderdaad allen die geloven. Dat is de betekenis van de tekst. Als je er 'Zijn volk' van maakt, krijgt het de betekenis van 'de uitverkorenen'. Dat is nu precies wat de tekst niet betekent en wat de kanttekening daarom ook niet zegt. Het is een groot verschil.
Bij mij zegt de kanttekening bij velen: 'namelijk de uitverkoren kinderen Gods'. Bij jou niet?
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
Emma de Jong schreef:Er staat in de Bijbel 'velen' en niet 'Zijn volk'. Het woord 'velen' staat daar niet voor niets. Je kan dat niet vervangen door 'Zijn volk'. Dan ben je een Bijbeltekst aan het verdraaien. De kanttekening geeft een uitleg bij 'velen'. Dat zijn inderdaad allen die geloven. Dat is de betekenis van de tekst. Als je er 'Zijn volk' van maakt, krijgt het de betekenis van 'de uitverkorenen'. Dat is nu precies wat de tekst niet betekent en wat de kanttekening daarom ook niet zegt. Het is een groot verschil.
Bij mij zegt de kanttekening bij velen: 'namelijk de uitverkoren kinderen Gods'. Bij jou niet?

1. Gods Woord is niet gelijk aan de kanttekening.
2. 1 Tim. 2:6 staat i.p.v. ‘velen’ ‘allen’ Bij allen staat in de kanttekening: Namelijk die in Hem geloven.

Natuurlijk zegt betreffende predikant geen onwaarheid maar laten we a.u.b. voorzichtig zijn om onze uitleg rechtstreeks in een Bijbeltekst te plaatsen. De Heere Jezus zei : ‘velen’ en niet ‘Zijn volk’ Bij velen is het een Evangeliewoord voor alle creaturen. Dat moeten wij laten staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef:'En dat alleen door Christus Die Zijn ziel gesteld heeft tot een rantsoen voor Zijn volk'
De drie teksten in Gods Woord. Je zult die teksten dus op een andere manier moeten uitleggen dan beperkend, maar als uitnodigend naar alle zondaren op de hele wereld. Bijvoorbeeld op deze pastorale wijze zoals M. Henry dat schrijft: Het was een rantsoen voor velen, genoegzaam voor allen, van kracht en uitwerking voor velen, en, indien voor velen, dan zegt de arme, bekommerde ziel: Waarom dan ook niet voor mij?
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:
MGG schreef:'En dat alleen door Christus Die Zijn ziel gesteld heeft tot een rantsoen voor Zijn volk'
De drie teksten in Gods Woord. Je zult die teksten dus op een andere manier moeten uitleggen dan beperkend, maar als uitnodigend naar alle zondaren op de hele wereld. Bijvoorbeeld op deze pastorale wijze zoals M. Henry dat schrijft: Het was een rantsoen voor velen, genoegzaam voor allen, van kracht en uitwerking voor velen, en, indien voor velen, dan zegt de arme, bekommerde ziel: Waarom dan ook niet voor mij?
Prachtig!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef:
Ik zou het waarderen als je mijn hele bericht quote.

Dit ontkracht niet de waarheid van wat de ds zei.
(Overigens wel een mooie uitleg van deze tekst.)
Plaats reactie