Gepluis, zonde?
Gepluis, zonde?
Al enige tijd loop ik met een vraag.
Die vraag is mede ontstaan door het deelnemen aan forumdiscussies.
Maar ook wel door gesprekken op kringen en met vrienden.
Wat ik me afvraag is of het ook zonde is, al het gepluis waarmee we vaak bezig zijn.
En met gepluis bedoel ik het alsmaar redeneren en filosoferen en debateren en converseren over zaken die direct te maken hebben met geloof en bekering.
Deze topic bedoel ik niet om mensen te beledigen.
Wat me echter al enige tijd dwarszit is, dat de Heere in Zijn Woord duidelijke bevelen geeft. Bevelen van geloof en bekering.
En ik vraag me af in hoeverre we zondigen, wanneer we, in plaats van direct te gehoorzamen aan die bevelen, erover gaan praten.
Erover gaan schrijven, erover gaan discussieren, redeneren, veronderstellen enzovoorts enzovoorts.
Is het zonde om deze zaken uit te pluizen, in plaats van ze te gehoorzamen?
Natuurlijk besef ik, dat er zeker ook mensen zijn die wel gehoorzamen aan deze bevelen. Maar ook onder hen zijn er die daarna alsnog gaan uitpluizen.
Een vervolgvraag is dan ook:
Is het zonde, om te gaan uitpluizen, in plaats van direct na ontvangen geloof en bekering, het Evangelie te gaan uitdragen?
Zelf heb ik eraan meegedaan en doe ik er aan mee. Daarom spreek ik ook tot mezelf.
Groet,
Houthakker.
Wat ik me afvraag is of het ook zonde is, al het gepluis waarmee we vaak bezig zijn.
En met gepluis bedoel ik het alsmaar redeneren en filosoferen en debateren en converseren over zaken die direct te maken hebben met geloof en bekering.
Wat me echter al enige tijd dwarszit is, dat de Heere in Zijn Woord duidelijke bevelen geeft. Bevelen van geloof en bekering.
En ik vraag me af in hoeverre we zondigen, wanneer we, in plaats van direct te gehoorzamen aan die bevelen, erover gaan praten.
Erover gaan schrijven, erover gaan discussieren, redeneren, veronderstellen enzovoorts enzovoorts.
Natuurlijk besef ik, dat er zeker ook mensen zijn die wel gehoorzamen aan deze bevelen. Maar ook onder hen zijn er die daarna alsnog gaan uitpluizen.
Is het zonde, om te gaan uitpluizen, in plaats van direct na ontvangen geloof en bekering, het Evangelie te gaan uitdragen?
Zelf heb ik eraan meegedaan en doe ik er aan mee. Daarom spreek ik ook tot mezelf.
Groet,
Houthakker.
Een vraag waar ik ook wel eens over denk. Soms heb ik het idee er discussies zijn waar eigenlijk weinig valt te redeneren. Het gaat uiteindelijk om geloof! en een geloof valt nu eenmaal niet te beredeneren. want dan zou het geen geloof meer zijn maar een wetenschap.
Anderzijds kan dat 'uitpluizen' voor anderen leerzaam zijn. Persoonlijk: Ik steek hier nog wel eens wat op
Grt, AJ
Anderzijds kan dat 'uitpluizen' voor anderen leerzaam zijn. Persoonlijk: Ik steek hier nog wel eens wat op

Grt, AJ
- FlyingEagle
Hm, ja daar snij je wel een belangrijke vraag aan. Ik kan je goed volgen als je zegt dat we er eerst zelf mee aan de slag moeten gaan, dat lijkt me de beste manier om dan niet je mond dicht te houden maar om anderen met vragen te kunnen sturen.
Voor mij is dit forum erg leerzaam en boeiend. Ik zou het erg vinden als ik met een vraag bleef zitten en niet met anderen er over zou kunnen praten/forummen
Voor mij is dit forum erg leerzaam en boeiend. Ik zou het erg vinden als ik met een vraag bleef zitten en niet met anderen er over zou kunnen praten/forummen
Re: Gepluis, zonde?
Eigenlijk vind ik dit nogal een gepluis.Houthakker schreef:Al enige tijd loop ik met een vraag.
Groet,
Houthakker.
Het een sluit het ander niet uit: het evangelie uitdragen én het doordenken van wat de Bijbel ons zegt.
Het gepluis valt mij ook vaak op.
Wat daarbij pijnlijk opvalt dat er zo weinig blijk wordt gegeven van existentiële, hartelijke kennis van geloofsleerstukken.
Dogma's en geloofsonzekerheid worden hier veelvuldiger grootgemaakt dan de Heere zelf.
Dat stemt verdrietig:
-Wordt de Heere onder ons niet gekent of gedient?
-Durven we de Heere niet groot te maken?
Ik vraag het me maar even af.
Wat daarbij pijnlijk opvalt dat er zo weinig blijk wordt gegeven van existentiële, hartelijke kennis van geloofsleerstukken.
Dogma's en geloofsonzekerheid worden hier veelvuldiger grootgemaakt dan de Heere zelf.
Dat stemt verdrietig:
-Wordt de Heere onder ons niet gekent of gedient?
-Durven we de Heere niet groot te maken?
Ik vraag het me maar even af.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Ergens voel ik wel met Houthakker mee,
Toch (dit ervaar ikzelf) kun jezelf op de topics middels discussie welleens je bezorgdheid uiten over hoe men over geloofszaken denkt.
En uiteindelijk zie je dan dat een discussie steeds scherper op de snede komt te liggen. (misschien zelf welleens te gedetaileerd).
Ik denk dat je altijd al snel in details komt. Laten we elkaar opscherpen. Ik ervaar wel dat het je scherp houdt.
Overigens vind ik het wel kort door de bocht als je zegt:
De Bijbel eist geloof: dus niet discuseren...maar doen
Blijf wel de gelegenheden benutten om te beproeven of de geesten uit God zijn!
Toch (dit ervaar ikzelf) kun jezelf op de topics middels discussie welleens je bezorgdheid uiten over hoe men over geloofszaken denkt.
En uiteindelijk zie je dan dat een discussie steeds scherper op de snede komt te liggen. (misschien zelf welleens te gedetaileerd).
Ik denk dat je altijd al snel in details komt. Laten we elkaar opscherpen. Ik ervaar wel dat het je scherp houdt.
Overigens vind ik het wel kort door de bocht als je zegt:
De Bijbel eist geloof: dus niet discuseren...maar doen
Blijf wel de gelegenheden benutten om te beproeven of de geesten uit God zijn!
- Miscanthus
Ik wordt soms moe van dat gepluis.
Uiteindelijk een geestdodende bezigheid.
Ik heb vaak gedacht: nu moet ik er maar eens mee stoppen. Ik weet voor mezelf hoe het zit en wil graag anderen helpen om hen tot Christus te leiden en alle struikelbliokken en obstakels weg te nemen en te roemen in Christus, die onze vrijheid en vreugde en volkomen verlossing is.
Tegelijkertijd zie ik hier weinig zoekers, zodat die doelstelling niet meer gehaald wordt. Daarbij wordt door al het gepluis het zicht op de Zaligmaker meer dan eens verduisterd en treedt ons eigen ik of onze eigen mening te veel op de voorgrond.
Het is vaak een herhaling van zetten en ik zie weinig mensen veranderen van inzicht.
De vraagtekens die houthakker zet, vind ik zeer begrijpelijk. Toch blijf ik het lastig vinden om er consequenties aan te verbinden.....
Ik heb vaak gedacht: nu moet ik er maar eens mee stoppen. Ik weet voor mezelf hoe het zit en wil graag anderen helpen om hen tot Christus te leiden en alle struikelbliokken en obstakels weg te nemen en te roemen in Christus, die onze vrijheid en vreugde en volkomen verlossing is.
Tegelijkertijd zie ik hier weinig zoekers, zodat die doelstelling niet meer gehaald wordt. Daarbij wordt door al het gepluis het zicht op de Zaligmaker meer dan eens verduisterd en treedt ons eigen ik of onze eigen mening te veel op de voorgrond.
Het is vaak een herhaling van zetten en ik zie weinig mensen veranderen van inzicht.
De vraagtekens die houthakker zet, vind ik zeer begrijpelijk. Toch blijf ik het lastig vinden om er consequenties aan te verbinden.....

Je zegt ik weet voor mezelf hoe het zit....Miscanthus schreef:Ik wordt soms moe van dat gepluis.
Toch denk ik dat het (ook voor jou belangrijk blijft)
Beproef uzelven of gij in het geloof zijt!
Beproeven ook aan de toetstenen die op dit forum passeren..
Dat is m.i. het positieve aan een discussie
Hoe weet je dat hier weinig zoekers zijn? Verder is het maar de vraag of door het 'gepluis' het zicht op de Zaligmaker verduisterd wordt.Miscanthus schreef:Ik wordt soms moe van dat gepluis.
Lees voor de aardigheid eens de gesprekken van Jezus met de schriftgeleerden. Wát een gepluis soms.
En nu even kort door de bocht: door dit soort topicjes wordt het plezier van de mensen die wél van discussiëren houden, nogal bedreigd. Discussiëren = zonde zou je bijna denken.
Met dank aan Refoforum...
- Miscanthus
Kleine aanvulling op mijn vraag, ter verduidelijking.
Ik heb het niet over dit forum.
Ook niet over mensen die hier schrijven.
Het gaat er ook niet om of we het discussieren wel fijn vinden of niet.
Mijn vraag was en is: of het ook zonde is om, in plaats van er persoonlijk mee aan het werk te gaan, te gaan redeneren over dingen die direct te maken hebben met het bevel van geloof en bekering.
Kijk, stel dat we met z'n allen vinden dat het wel zondig is, dan is de vraag of we het leuk vinden ineens niet belangrijk meer.
Misschien moet ik de vraag veranderen.
Hoe kijkt de Heere aan tegen de manier waarop we met deze dingen omgaan. En nogmaals ik bedoel echt niet specifiek dit forum, ook in kringen van de gemeente, familie of vrienden.
Persoonlijk krijg ik steeds meer de indruk dat de manier waarop we met deze zaken omgaan, wereldgelijkvormig is. De wereld gaat ook altijd redeneren. Maar de Heere vraagt van ons gehoorzaamheid.
Heb ik het nu wat kunnen verduidelijken?
Ik heb het niet over dit forum.
Ook niet over mensen die hier schrijven.
Het gaat er ook niet om of we het discussieren wel fijn vinden of niet.
Mijn vraag was en is: of het ook zonde is om, in plaats van er persoonlijk mee aan het werk te gaan, te gaan redeneren over dingen die direct te maken hebben met het bevel van geloof en bekering.
Kijk, stel dat we met z'n allen vinden dat het wel zondig is, dan is de vraag of we het leuk vinden ineens niet belangrijk meer.
Misschien moet ik de vraag veranderen.
Hoe kijkt de Heere aan tegen de manier waarop we met deze dingen omgaan. En nogmaals ik bedoel echt niet specifiek dit forum, ook in kringen van de gemeente, familie of vrienden.
Persoonlijk krijg ik steeds meer de indruk dat de manier waarop we met deze zaken omgaan, wereldgelijkvormig is. De wereld gaat ook altijd redeneren. Maar de Heere vraagt van ons gehoorzaamheid.
Heb ik het nu wat kunnen verduidelijken?
Houthakker, als je vindt dat je verkeerd aan het doen bent op dit forum, moet je er niet op gaan zitten.
Ik vind dit soort vraagstellingen erg irritant, als ik zo eerlijk mag zijn. Wie dien je hier mee?
Wat is er wereldgelijkvormigs aan het spreken over geloofszaken?
Waarom moet het woord 'redeneren' hiervoor gebruikt worden, en dan liefst met een zo negatief mogelijke klank?
Mogen we onze hersenen en redeneervermogen alleen voor wereldse zaken gebruiken? Mogen we niet nadenken over de dingen van het koninkrijk?
Ik vind dit soort vraagstellingen erg irritant, als ik zo eerlijk mag zijn. Wie dien je hier mee?
Wat is er wereldgelijkvormigs aan het spreken over geloofszaken?
Waarom moet het woord 'redeneren' hiervoor gebruikt worden, en dan liefst met een zo negatief mogelijke klank?
Mogen we onze hersenen en redeneervermogen alleen voor wereldse zaken gebruiken? Mogen we niet nadenken over de dingen van het koninkrijk?
Afgewezen, ook in andere topics is het me opgevallen dat je erg kattig reageert. Soms zelfs venijnig. Waar hebben we dat aan verdiend?
En, waarom trek je deze topic specifiek naar dit forum? Ik heb dat niet gedaan.
En waarom kat je mij persoonlijk af, ik heb mezelf erin betrokken, dat schijn je over het hoofd te zien.
Mijn advies aan jou is: als je een keer je dag niet hebt, ga dan rustig in een hoekje zitten en wacht tot het weer is afgezakt.
Want op deze manier ben jij degene die afbrekend bezig is.
Sorry dat ik het zo zeg, maar ik weet even geen betere oplossing.
Groet,
Houthakker.
En, waarom trek je deze topic specifiek naar dit forum? Ik heb dat niet gedaan.
En waarom kat je mij persoonlijk af, ik heb mezelf erin betrokken, dat schijn je over het hoofd te zien.
Mijn advies aan jou is: als je een keer je dag niet hebt, ga dan rustig in een hoekje zitten en wacht tot het weer is afgezakt.
Want op deze manier ben jij degene die afbrekend bezig is.
Sorry dat ik het zo zeg, maar ik weet even geen betere oplossing.
Groet,
Houthakker.