GerefGemeente-lid schreef:
1. Maar wil je bovenstaande opmerkingen wat uitwerken?
De Wet mag niet meer gepreekt worden. Alleen het Evangelie en de algemene oproep dat Christus genadig is, mag nog klinken.
2. Wat is veel erger dan je voor mogelijk hield?
De oppervlakkigheid i.c.m. het bovenstaande. De cultuur binnen een gemeente en binnen de leesdiensten die er gehouden worden kunnen funest zijn voor de jeugd. Als er alleen gewezen wordt op de verantwoordelijkheid van de mens en het eenzijdig Godswerk en de noodzaak van zondekennis en wedergeboorte mag niet of nauwelijks nog aandacht krijgen, dan gaat het niet goed. De jeugd herkent dan de prediking van Gods knechten niet meer en daarmee krijg je een groot gevaar binnen onze gezindte.
Van wie mag de wet niet gepreekt worden? Waar concludeer je dat uit? Ga je hierbij uit van je eigen gemeente? Is het verschil tussen de leespreken en de preken van gastpredikanten zo groot?
3. Welke ontwikkelingen zijn een levensgroot gevaar voor onze gezindte?
Dat grote gevaar heeft tot gevolg dat allerlei wind van leer, waarin God als een Vriend wordt voorgesteld ingang vindt in onze kerken en dit vroeg of laat samengaat met Schriftkritiek, hermeneuthiek en betekenis van datgene wat altijd voor waarheid werd gehouden. We zien hoe deze ontwikkelingen hebben plaatsgevonden binnen de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) en hoe dit nu ook zijn ingang vindt binnen de Christelijk Gereformeerde Kerken.
Die ontwikkeling herken ik wel. Er is een verschuiving in opvatting en de GG volgt wel, al duurt het wat langer.
4. Wat is merkbaar van het oordeel dat begint bij het huis Gods?
Welnu, er zijn soms predikanten die zeggen dat het rechtvaardig is als God de kandelaar van Zijn Woord wegneemt. En ik geloof dat dit vooral gebeurt waar het oordeel begint van het huis Gods. Als er binnen bepaalde gemeenten of flanken geen wachters meer zijn op Jeruzalems muren en de zonde geen zonde genoemd meer mag worden, maar alleen Jezus nog al een liefdevolle Vader mag worden voorgesteld en Zijn heiligheid en rechtvaardigheid amper of helemaal niet meer genoemd worden, in prediking en gemeenschappelijk gebed, dan is roept dat om een oordeel van het huis Gods.
Je herhaalt wat je eerder al zegt. Heb je het nu over de GG of moet ik het breder zien? Het is overigens erg makkelijk om het vingertje te wijzen. Ik denk dat we hier heel diep over na moeten denken. Is de leer in de GG altijd wel zo Bijbels? Moeten we niet eens wat gaan herijken? Is het star vasthouden aan allerlei wetmatigheden geen oordeel als beginnende in het huis van God? Omdat het leven ontbreekt gaan we maar met noodmiddelen aan de slag?
5. Wat merken we niet?
Ik denk dat dit bovenstaande door velen niet onderkent wordt en velen denken dat het allemaal nog wel mee zal vallen. Maar dit gevaar kan wel eens groter zijn dan allerlei wetgeving die de reformatorische gezindte pijn doen. Want als bovenstaande daadwerkelijk doorgang zal vinden in onze gezindte, dan zijn we helemaal niet meer bestand tegen de seculiere samenleving.
Daar ben ik het ook wel mee eens. De wetgeving in Nederland is nog veel te lief voor 'vreemdelingen hier beneên'. En als de wetgeving ons niet zint gaan we protesteren, of we nu boer zijn of niet. We hangen de vlag op z'n kop en laten echt wel horen wat we er van vinden.
6. En de laatste vraag: wat zou het juiste antwoord zijn op deze ontwikkelingen?
Ik denk dat de tucht strenger moet worden toegepast. Als ik soms weleens hoor wat er allemaal mee door kan, vraag ik me echt af of die leer en geloofsbeleving wel passen binnen de leer van Gods Woorden de daarop gegronde belijdenisgeschriften.
Die snap ik niet zo. Hoe zie je dat voor je?