Kleding en stereotypen
Re: Kleding en stereotypen
No, no, not that, but I did have a camera, but did that man see that thing?
NB I: We heard that the Netherlands is anglicizing, that's why.
NB II: Oops, that was a bit offtopic, sorry!
NB I: We heard that the Netherlands is anglicizing, that's why.
NB II: Oops, that was a bit offtopic, sorry!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat is te lang? Ik houd van een verzorgd uiterlijk voor mannen en vrouwen.Habitat schreef:Kleding en image vind ik in onze cultuur wel een iets te grote rol spelen. Mensen staan naar mijn mening te lang voor de spiegel naar zichzelf te kijken.
Maar gewoon netjes gekleed gaan, niets op tegen. Mannen en vrouwen hoeven daarin ook niet te verschillen.
Waarom zou mode niet passen bij christenen? Ik kan zelf geen bijbelse gronden daarvoor vinden.Maanenschijn schreef:In ons gezin zijn de jongens (zover ik kan beoordelen) graag goed gekleed. Haast meer dan de dames (de andere helft van de kinderen). Ik weet niet helemaal waar dat aan ligt. Ik hecht ook wel aan kleding of stijl. Regelmatig vraag ik me ook af of dat wel juist is. Mode zou niet zo moeten passen bij christenen, denk ik.
- Maanenschijn
Kleding en stereotypen
Ik begeef me op glad ijs….ik zie er ook graag eigentijds uitmerel schreef:Waarom zou mode niet passen bij christenen? Ik kan zelf geen bijbelse gronden daarvoor vinden.Maanenschijn schreef:In ons gezin zijn de jongens (zover ik kan beoordelen) graag goed gekleed. Haast meer dan de dames (de andere helft van de kinderen). Ik weet niet helemaal waar dat aan ligt. Ik hecht ook wel aan kleding of stijl. Regelmatig vraag ik me ook af of dat wel juist is. Mode zou niet zo moeten passen bij christenen, denk ik.

Wat ik bedoel: een christen leeft in deze wereld als vreemdeling, hij/zij verwacht of heeft een ander vaderland. Daarbij past niet de laatste mode in kleding, huisinrichting, media etc. Bescheidenheid en neutraliteit zijn daarin denk ik kernwoorden. Een vreemdeling is wel iemand anders dan een zonderling. Die zich zo kleed dat zijn of haar kleding het gesprek van de dag wordt en daarmee ook de christenheid geen dienst wordt bewezen.
Met grote regelmaat vraag ik me af, als ik kleding koop: moet het misschien ietsje eenvoudiger, ietsje meer als een vreemdeling van deze tijd.
Ik bedoel: ik heb recent nieuwe sneakers gekocht. Van Bommeltjes. Ik heb al witte, maar dat vind ik lastig in de winter. Nu dus zwarte er bij. Ik vind ‘nette’ schoenen onder een strakke spijkerbroek geen gezicht, dus…
Ik had het ook anders kunnen doen. Gewoon een wijde ribbroek kunnen dragen, met een nette hakschoen er onder. Drie vliegen in 1 klap: geen modieuze skinny nodig, geen modieuze sneaker nodig en mij meer een vreemdeling gevoeld. Maar ja, in deze: De geest is wel gewillig, maar…….
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 19 dec 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik herken dit dilemma. En ik heb dat ook jaren enigszins in praktijk gebracht. Maar ik geloof bij nader inzien toch niet dat het de zaak van Gods Koninkrijk dient als de burgers daarvan er als rare snuiters bijlopen. Gelaat gepraat en gewaad moeten passen bij Gods eer.
En dat betekent mijns inziens dat je er zo mogelijk netjes en een beetje feestelijk uit moet zien, omdat Jezus altijd terug kan komen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in een maatpak de koeien moet melken.
Dat christenen zich als vreemdelingen moeten kleden, zou ik zo snel niet uit de bijbel kunnen ontlenen. Aan welke teksten denk je dan? Ik zou eerder menen dat een leesbare brief van Christus niet in een verfomfaaide envelop thuishoort.
Overigens zijn nette schoenen onder een spijkerbroek in veel gevallen prima, naar mijn idee. Maar niet voor alle gelegenheden passend.
En dat betekent mijns inziens dat je er zo mogelijk netjes en een beetje feestelijk uit moet zien, omdat Jezus altijd terug kan komen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in een maatpak de koeien moet melken.
Dat christenen zich als vreemdelingen moeten kleden, zou ik zo snel niet uit de bijbel kunnen ontlenen. Aan welke teksten denk je dan? Ik zou eerder menen dat een leesbare brief van Christus niet in een verfomfaaide envelop thuishoort.
Overigens zijn nette schoenen onder een spijkerbroek in veel gevallen prima, naar mijn idee. Maar niet voor alle gelegenheden passend.
Ik vind juist de sneakers er afschuwelijk uitzien, zeker onder een pak. Zelf draag ik altijd nette schoenen, ook onder de zeldzame keren dat ik een spijkerbroek draag.DDD schreef:
-
Dat vind ik dan geen gezichtAmbtenaar schreef:Ik vind juist de sneakers er afschuwelijk uitzien, zeker onder een pak. Zelf draag ik altijd nette schoenen, ook onder de zeldzame keren dat ik een spijkerbroek draag.DDD schreef:
Mijn Mascolori schoenen passen prima onder jeans.Geytenbeekje schreef: Dat vind ik dan geen gezicht
-
Je bent Hugo de Jonge zelf?Ambtenaar schreef:Mijn Mascolori schoenen passen prima onder jeans.Geytenbeekje schreef: Dat vind ik dan geen gezicht

Ik draag geen sneakers onder een pak.Geytenbeekje schreef: Je bent Hugo de Jonge zelf?
Ik geef niets om kleding. Tot ergernis van mijn vrouw. Het liefst zou ik hebben dat ze elke dag mijn kleding zou klaarleggen..
Ik wil geen hele discussie beginnen over het Nederlands Elftal, maar ik zag toevallig op Nu.nl een foto van de voetballers in donkerblauwe (maat)pakken en met witte sneakers. Dat ziet er mijns inziens prima uit. Een beetje afhankelijk van type, lichaamsbouw en leeftijd.
Welke broeken draag jij dan?Ambtenaar schreef:Ik vind juist de sneakers er afschuwelijk uitzien, zeker onder een pak. Zelf draag ik altijd nette schoenen, ook onder de zeldzame keren dat ik een spijkerbroek draag.DDD schreef:
Vind ik ook.DDD schreef:Ik wil geen hele discussie beginnen over het Nederlands Elftal, maar ik zag toevallig op Nu.nl een foto van de voetballers in donkerblauwe (maat)pakken en met witte sneakers. Dat ziet er mijns inziens prima uit. Een beetje afhankelijk van type, lichaamsbouw en leeftijd.
Bij mijn man vind ik het trouwens ook geen gezicht. Terwijl hij wel sportief en slank is. Het past niet bij hem. Hij ergert zich ook altijd aan vrouwen met sportschoenen/ sneakers onder een jurk. Terwijl ik dat nog best leuk vind staan.
Kleding en uiterlijk mogen best belangrijk voor je zijn, je moet er alleen niet in doordraven. Maar is dat niet met alles? Je huis, kleding, auto, je kinderen, je werk.
Zolang het niet tussen jouw en de Heere in komt te staan is het goed. Niet verkeerd om regelmatig even in de spiegel te kijken hoe dat in je eigen leven is
Zolang het niet tussen jouw en de Heere in komt te staan is het goed. Niet verkeerd om regelmatig even in de spiegel te kijken hoe dat in je eigen leven is
- Johann Gottfried Walther
Nette kleding met sneakers, vind ik dan weer helemaal niets. 

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"