Kleding en stereotypen

-DIA-

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door -DIA- »

No, no, not that, but I did have a camera, but did that man see that thing?

NB I: We heard that the Netherlands is anglicizing, that's why.
NB II: Oops, that was a bit offtopic, sorry!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Habitat schreef:Kleding en image vind ik in onze cultuur wel een iets te grote rol spelen. Mensen staan naar mijn mening te lang voor de spiegel naar zichzelf te kijken.
Maar gewoon netjes gekleed gaan, niets op tegen. Mannen en vrouwen hoeven daarin ook niet te verschillen.
Wat is te lang? Ik houd van een verzorgd uiterlijk voor mannen en vrouwen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:In ons gezin zijn de jongens (zover ik kan beoordelen) graag goed gekleed. Haast meer dan de dames (de andere helft van de kinderen). Ik weet niet helemaal waar dat aan ligt. Ik hecht ook wel aan kleding of stijl. Regelmatig vraag ik me ook af of dat wel juist is. Mode zou niet zo moeten passen bij christenen, denk ik.
Waarom zou mode niet passen bij christenen? Ik kan zelf geen bijbelse gronden daarvoor vinden.
Maanenschijn

Kleding en stereotypen

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:In ons gezin zijn de jongens (zover ik kan beoordelen) graag goed gekleed. Haast meer dan de dames (de andere helft van de kinderen). Ik weet niet helemaal waar dat aan ligt. Ik hecht ook wel aan kleding of stijl. Regelmatig vraag ik me ook af of dat wel juist is. Mode zou niet zo moeten passen bij christenen, denk ik.
Waarom zou mode niet passen bij christenen? Ik kan zelf geen bijbelse gronden daarvoor vinden.
Ik begeef me op glad ijs….ik zie er ook graag eigentijds uit ;) .

Wat ik bedoel: een christen leeft in deze wereld als vreemdeling, hij/zij verwacht of heeft een ander vaderland. Daarbij past niet de laatste mode in kleding, huisinrichting, media etc. Bescheidenheid en neutraliteit zijn daarin denk ik kernwoorden. Een vreemdeling is wel iemand anders dan een zonderling. Die zich zo kleed dat zijn of haar kleding het gesprek van de dag wordt en daarmee ook de christenheid geen dienst wordt bewezen.

Met grote regelmaat vraag ik me af, als ik kleding koop: moet het misschien ietsje eenvoudiger, ietsje meer als een vreemdeling van deze tijd.

Ik bedoel: ik heb recent nieuwe sneakers gekocht. Van Bommeltjes. Ik heb al witte, maar dat vind ik lastig in de winter. Nu dus zwarte er bij. Ik vind ‘nette’ schoenen onder een strakke spijkerbroek geen gezicht, dus…

Ik had het ook anders kunnen doen. Gewoon een wijde ribbroek kunnen dragen, met een nette hakschoen er onder. Drie vliegen in 1 klap: geen modieuze skinny nodig, geen modieuze sneaker nodig en mij meer een vreemdeling gevoeld. Maar ja, in deze: De geest is wel gewillig, maar…….
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 19 dec 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik herken dit dilemma. En ik heb dat ook jaren enigszins in praktijk gebracht. Maar ik geloof bij nader inzien toch niet dat het de zaak van Gods Koninkrijk dient als de burgers daarvan er als rare snuiters bijlopen. Gelaat gepraat en gewaad moeten passen bij Gods eer.

En dat betekent mijns inziens dat je er zo mogelijk netjes en een beetje feestelijk uit moet zien, omdat Jezus altijd terug kan komen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in een maatpak de koeien moet melken.

Dat christenen zich als vreemdelingen moeten kleden, zou ik zo snel niet uit de bijbel kunnen ontlenen. Aan welke teksten denk je dan? Ik zou eerder menen dat een leesbare brief van Christus niet in een verfomfaaide envelop thuishoort.

Overigens zijn nette schoenen onder een spijkerbroek in veel gevallen prima, naar mijn idee. Maar niet voor alle gelegenheden passend.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Overigens zijn nette schoenen onder een spijkerbroek in veel gevallen prima, naar mijn idee. Maar niet voor alle gelegenheden passend.
Ik vind juist de sneakers er afschuwelijk uitzien, zeker onder een pak. Zelf draag ik altijd nette schoenen, ook onder de zeldzame keren dat ik een spijkerbroek draag.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Ik vind juist de sneakers er afschuwelijk uitzien, zeker onder een pak. Zelf draag ik altijd nette schoenen, ook onder de zeldzame keren dat ik een spijkerbroek draag.
Dat vind ik dan geen gezicht
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Dat vind ik dan geen gezicht
Mijn Mascolori schoenen passen prima onder jeans.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat vind ik dan geen gezicht
Mijn Mascolori schoenen passen prima onder jeans.
Je bent Hugo de Jonge zelf? :huhu
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Je bent Hugo de Jonge zelf? :huhu
Ik draag geen sneakers onder een pak.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik geef niets om kleding. Tot ergernis van mijn vrouw. Het liefst zou ik hebben dat ze elke dag mijn kleding zou klaarleggen..
DDD

Bericht door DDD »

Ik wil geen hele discussie beginnen over het Nederlands Elftal, maar ik zag toevallig op Nu.nl een foto van de voetballers in donkerblauwe (maat)pakken en met witte sneakers. Dat ziet er mijns inziens prima uit. Een beetje afhankelijk van type, lichaamsbouw en leeftijd.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Welke broeken draag jij dan?
DDD schreef:Ik wil geen hele discussie beginnen over het Nederlands Elftal, maar ik zag toevallig op Nu.nl een foto van de voetballers in donkerblauwe (maat)pakken en met witte sneakers. Dat ziet er mijns inziens prima uit. Een beetje afhankelijk van type, lichaamsbouw en leeftijd.
Vind ik ook.

Bij mijn man vind ik het trouwens ook geen gezicht. Terwijl hij wel sportief en slank is. Het past niet bij hem. Hij ergert zich ook altijd aan vrouwen met sportschoenen/ sneakers onder een jurk. Terwijl ik dat nog best leuk vind staan.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Kleding en uiterlijk mogen best belangrijk voor je zijn, je moet er alleen niet in doordraven. Maar is dat niet met alles? Je huis, kleding, auto, je kinderen, je werk.
Zolang het niet tussen jouw en de Heere in komt te staan is het goed. Niet verkeerd om regelmatig even in de spiegel te kijken hoe dat in je eigen leven is
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nette kleding met sneakers, vind ik dan weer helemaal niets. :humhihi
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie