Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten we dan 1 Timothéüs 3: 4 en 5 hier ook in meenemen: Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid. (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)

Dat betekent dan dus dat je ook geen ambtsdrager kunt zijn als je kinderen in uiterlijke vorm zich gelijkstellen aan de wereld, ook al ga je zelf aan het Heilig Avondmaal.

Met andere woorden: ik heb meer respect voor mannen die in hun gezin en in hun handel en wandel vruchten der bekering voortbrengen, ook al gaan ze niet aan het Heilig Avondmaal, dan aan diegenen die wel deelnemen aan het sacrament, maar die doordeweeks (met hun gezin) niet van de wereld te onderscheiden zijn...
En daarmee de oproep van de Heere Jezus om zijn dood te gedenken naast zich neerleggen? Je moet geen rare tegenstellingen aanbrengen. 'Niet van de wereld te onderscheiden' is sowieso geen goede vrucht.
Waarom gaan diegenen dan wel aan het Heilig Avondmaal?

Als jullie geen tegenstelling willen maken tussen het deelnemen aan het Heilig Avondmaal en het dienen van het ambt, dan geldt dat zeker ook voor de tekst die ik aanhaal. Als er in het leven dusdanige vruchten zijn die niet overeenkomen met eerdergenoemde tekst, is dat net zo goed een onmogelijkheid voor het ambt als het niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Laten we wel eerlijk zijn en met twee woorden spreken.
Waarschijnlijk omdat jij van alles vindt, waarover anderen minder ingewikkeld denken, van zaken die randzakelijk zijn.
Daarnaast moet je ook nog maar eens goed het Avondmaalsformulier lezen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten we dan 1 Timothéüs 3: 4 en 5 hier ook in meenemen: Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid. (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)

Dat betekent dan dus dat je ook geen ambtsdrager kunt zijn als je kinderen in uiterlijke vorm zich gelijkstellen aan de wereld, ook al ga je zelf aan het Heilig Avondmaal.

Met andere woorden: ik heb meer respect voor mannen die in hun gezin en in hun handel en wandel vruchten der bekering voortbrengen, ook al gaan ze niet aan het Heilig Avondmaal, dan aan diegenen die wel deelnemen aan het sacrament, maar die doordeweeks (met hun gezin) niet van de wereld te onderscheiden zijn...
Je maakt hier best wel wat stevige denksprongen. Huis niet wel regeren = kinderen stellen zich in uiterlijke vorm gelijk aan de wereld = dochters dragen broeken? Zoiets?
Ja. Of zonen zitten tot zaterdagavond 23.45 uur in het café.
En vader en moeder liggen thuis op de knieën te worstelen met God over hun kinderen wellicht? Je bent een bijzonder mens, die veel te veel oordelen over anderen uitspreekt. Ik zou daar eens mee leren uitkijken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoe moet ik die tekst uit 1 Timothéüs 3: 4 en 5 dán lezen???

Trouwens, ik vind dat jullie ook een oordeel uitspreken over degenen die niet aan het Heilig Avondmaal aangaan, maar wel dienen in het ambt.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 13 dec 2022, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

En toch zie je in de bijbel ook wel uitzonderingen.
Ik wil er niets van af doen. Maar Eli had z'n zoons niet onder controle. En David , als was dat het koningsambt , had zijn gezin ook niet op orde. Toch beiden tot het ambt geroepen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Hoe moet ik die tekst uit 1 Timothéüs 3: 4 en 5 dán lezen???

Trouwens, ik vind dat jullie ook een oordeel uitspreken over degenen die niet aan het Heilig Avondmaal aangaan, maar wel dienen in het ambt.
Ik heb, met een stuk van Brakel, duidelijk onderbouwt waarom ik het heel lastig zou vinden als een ambtsdrager nooit of regelmatig niet, zou aangaan ja. Ook het formulier biedt bijzonder veel troost, juist voor hen die zich niet waardig achten. Als je daar van af probeert te doen, dan lees je niet goed. Je eerste vraag is een goede. Ik zal de studieBijbel eens pakken.

1 Tim 3:5 uitleg:
In een tussenzin wordt het voorgaande beargumenteerd. oida (weten) kan in het Grieks ook de betekenis ‘kunnen’ krijgen. Dezelfde eigenschappen van leiderschap zijn nodig voor het besturen van het eigen huis en de gemeente, het huisgezin van God (vgl. vs.15; Ef.2:19). Het besturen van de gemeente wordt hier door epi-meleomai (zorgen voor) gekarakteriseerd; het gaat niet om heersen, maar om hoeden (1Pet.5:2,3).
Uit dit vers valt tevens af te leiden, dat de zorg voor de gemeente bij een opziener niet ten koste mag gaan van het leiding geven aan zijn gezin.
Overigens wordt in de gemeente van de gemeenteleden onderdanigheid en gehoorzaamheid aan de opziener verwacht (1Kor.16:16; Heb.13:17; 1Pet.5:5), net zoals in een gezin de kinderen naar de vader moeten luisteren.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 13 dec 2022, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef:Ooit heb ik eens wat citaten gelezen , en bewaard, over hoe onze vaderen dachten over het niet aan gaan aan het Heilig Avondmaal:

“Hoe moeten wij hen houden die niet ten Avondmaal gaan?
Vr. 363 Als het iemand zou overkomen dat hij het gebruik daarvan versmaadde, waarvoor zou hij gehouden moeten worden?
Antw : Dit zou een bedekte verloochening van Christus zijn. Het is zeker, dat zo iemand, daar hij zich niet verwaardigt te belijden dat hij een Christen is, niet waardig is onder de Christenen gerekend te worden. (Calvijn: Catech. Van Geneve vrg en antw 363 )

“ Degenen, die zich ver van het Avondmaal houden en er zich aan onttrekken mogen niet voor christenen gehouden worden. Christus heeft het niet ingesteld als een schouwspel, maar Zijn christenen geboden om het te eten en te drinken en Hem te gedenken” (Luther: Grote Catechismus blz 125)

“belofte en bevel zijn zodanig verenigd, dat niemand, die de zichtbare
getuigenissen van het Verbond, waarvan het gebruik door God bevolen is, veracht, tot het Verbond gerekend moet worden “ (Oliveanis: Getuigenissen van het genadeverbond par 109)

GerefGemeente-lid, ik denk toch wel dat we de kerk van de reformatie moeten blijven naspreken. Toch?

En wat de kandidaten / ambtsdragers betreft:

“van de kwaliteiten van de ouderlingen zullen wij ook niet verder spreken. Die zijn dezelfde als die van de leraren” !Wh. a Brakel, Redelijke Godsdienst: (DL 1 Hfs 28 blz 656 )

En ook Ds. K. de Gier herhaalt dat

“Principieel staat de beroeping van de ouderlingen op één lijn met die van de dienaar des Woords”

“ Naast de bijbelse uitspraken van 1 Timotheüs 3:2-7 en Titus 1:5-9 , heeft het Convent van Wezel 1568 gesteld: 'Met alle kracht zal men er zich op toeleggen, dat de dingen aanwezig zijn die Paulus vereist: n.l. een onbestraffelijk leven, zuivere religie, uitstekende godzaligheid, geestelijke wijsheid, waarbij het bovenal nuttig zal wezen, dat enige kennis ook van burgerlijke zaken gevoegd is. Vóór alle dingen zullen zij zover mogelijk verwijderd zijn van alle eerzucht en begeerte naar roem, ja ook van alle vermoeden van eerbejag.' ” ( Ds. K. de Gier verklaring op de Dordtse Kerkorde) http://www.kerkrecht.nl/node/1763 )
Het zou goed zijn om daar tegenover wat citaten te zetten over het onwettig aangaan. Zo maar wat gedachten die bij me opkomen als ik dit allemaal lees (niet alleen jouw post Bezorgd).

Het is erg als men niet aangaat waar dat wel moet. Maar ik geloof vast dat ook Christus geleden heeft voor die zonde, en dat deze mensen zeker ook het eeuwige leven zullen beërven. Daar tegen over staan degenen die onterecht aangaan. Is Christus voor zulken gestorven? Nee, die bedriegen zich voor een eeuwigheid!

Dan kunnen we het hebben over ambtsdragers die niet aangaan, en (is de mening) niet de gemeente kunnen dienen. Terwijl zij wel een besef kunnen hebben van hun gemis, en in alle tekortkoming en in biddend opzicht hun werk doen. Maar hoe dienen ambtsdragers die onwettig aangaan de gemeente? Is het gevaar niet levensgroot dat ze niet alleen zichzelf maar ook gemeenteleden bedriegen of de handen opleggen?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: Het zou goed zijn om daar tegenover wat citaten te zetten over het onwettig aangaan. Zo maar wat gedachten die bij me opkomen als ik dit allemaal lees (niet alleen jouw post Bezorgd).

Het is erg als men niet aangaat waar dat wel moet. Maar ik geloof vast dat ook Christus geleden heeft voor die zonde, en dat deze mensen zeker ook het eeuwige leven zullen beërven. Daar tegen over staan degenen die onterecht aangaan. Is Christus voor zulken gestorven? Nee, die bedriegen zich voor een eeuwigheid!

Dan kunnen we het hebben over ambtsdragers die niet aangaan, en (is de mening) niet de gemeente kunnen dienen. Terwijl zij wel een besef kunnen hebben van hun gemis, en in alle tekortkoming en in biddend opzicht hun werk doen. Maar hoe dienen ambtsdragers die onwettig aangaan de gemeente? Is het gevaar niet levensgroot dat ze niet alleen zichzelf maar ook gemeenteleden bedriegen of de handen opleggen?
Ja, dat is het bekende argument. Stel dat, het zou kunnen etc. Daarvoor is het Avondmaalsformulier voor ieder persoonlijk ter beproeving. Maar het mag geen gewoonte zijn van leidslieden af te blijven. En als je maar op 1 manier probeert dat goed te praten, zit je m.i. helemaal mis en doe je het offer van de Heere Jezus erg te kort.
huisman

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:En toch zie je in de bijbel ook wel uitzonderingen.
Ik wil er niets van af doen. Maar Eli had z'n zoons niet onder controle. En David , als was dat het koningsambt , had zijn gezin ook niet op orde. Toch beiden tot het ambt geroepen.
Nu ga je exegetisch wel een beetje mank. De voorschriften in o.a. 1 Timotheüs 3 gaan over de Nieuwtestamentische ambten in de christelijke gemeente. Die mag je niet met terugwerkende kracht op de Oudtestamentische ambten neerleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Simon0612 schreef: Het zou goed zijn om daar tegenover wat citaten te zetten over het onwettig aangaan. Zo maar wat gedachten die bij me opkomen als ik dit allemaal lees (niet alleen jouw post Bezorgd).

Het gaat in deze discussie helemaal niet over onwettig aangaan.
Natuurlijk is dat ook niet goed.
Het gaat er helemaal niet om, om een is gelijk teken te zetten tussen HA gang en direct kandidaat stellen. Er zijn HA gangers zat, ook onder Gods ware kinderen, die helemaal niet geschikt zijn om een ambt te bekleden.
Wel andersom. Iemand kan, als we de lijn van Gods Woord en de reformatie willen volgen, niet gekandideerd worden als ambtsdragerals hij niet ten HA gaat. En daarnaast zijn er zeker meer zaken die meegewogen moeten worden.
Daar gaat dit draadje om.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ik deel je vraag @Simon0612. Maar de ervaring op dit forum leert mij dat als je hier vragen over gaat stellen, je komt bij bepaalde veroordelingen en dat je dan buiten de forumregels gaat.
Terwijl er andersom wel gediscussieerd mag worden over degenen die met alle lek en gebrek dienen in het ambt, in wier leven je ook kunt zien dat ze een ander leven hebben, maar niet of zelden aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:En toch zie je in de bijbel ook wel uitzonderingen.
Nu ga je exegetisch wel een beetje mank. De voorschriften in o.a. 1 Timotheüs 3 gaan over de Nieuwtestamentische ambten in de christelijke gemeente. Die mag je niet met terugwerkende kracht op de Oudtestamentische ambten neerleggen.
Ik weet niet hoeveel vrijheid van exegese er is in dit opzicht idd ;)
Al zie ik niet in waarom NT voorschriften anders zouden zijn dan wat in het OT zou gelden. Ik neem aan dat het voorschriften waren die van ouds al zo geleerd werden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Ik deel je vraag @Simon0612. Maar de ervaring op dit forum leert mij dat als je hier vragen over gaat stellen, je komt bij bepaalde veroordelingen en dat je dan buiten de forumregels gaat.
Terwijl er andersom wel gediscussieerd mag worden over degenen die met alle lek en gebrek dienen in het ambt, in wier leven je ook kunt zien dat ze een ander leven hebben, maar niet of zelden aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen.
Vanwege? Die vrijwel altijd de roep van de Meester, die alle dingen gereed heeft gemaakt, die Zijn lichaam heeft laten verbreken en Zijn bloed wilde laten vergieten, niet opvolgen? Ik kan daar niet bij. Ik kan bij alle worstelingen, bij alle tekorten, ook erbij dat men niet altijd aan kan gaan, maar niet aangaan, ik vind dat echt heel erg en dat doet me ook gewoon pijn.

Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hoe moet ik die tekst uit 1 Timothéüs 3: 4 en 5 dán lezen???

Ik heb, met een stuk van Brakel, duidelijk onderbouwt waarom ik het heel lastig zou vinden als een ambtsdrager nooit of regelmatig niet, zou aangaan ja. Ook het formulier biedt bijzonder veel troost, juist voor hen die zich niet waardig achten. Als je daar van af probeert te doen, dan lees je niet goed. Je eerste vraag is een goede. Ik zal de studieBijbel eens pakken.

1 Tim 3:5 uitleg:
In een tussenzin wordt het voorgaande beargumenteerd. oida (weten) kan in het Grieks ook de betekenis ‘kunnen’ krijgen. Dezelfde eigenschappen van leiderschap zijn nodig voor het besturen van het eigen huis en de gemeente, het huisgezin van God (vgl. vs.15; Ef.2:19). Het besturen van de gemeente wordt hier door epi-meleomai (zorgen voor) gekarakteriseerd; het gaat niet om heersen, maar om hoeden (1Pet.5:2,3).
Uit dit vers valt tevens af te leiden, dat de zorg voor de gemeente bij een opziener niet ten koste mag gaan van het leiding geven aan zijn gezin.
Overigens wordt in de gemeente van de gemeenteleden onderdanigheid en gehoorzaamheid aan de opziener verwacht (1Kor.16:16; Heb.13:17; 1Pet.5:5), net zoals in een gezin de kinderen naar de vader moeten luisteren.
Ik lees in kanttekening 13 (bij vers 4!): Of: zedigheid, deftigheid, gestadigheid, eerbaarheid. Dus, @Zita, daar valt ook zeker de uiterlijke verschijning van je gezin onder. Denk aan de bekende woorden: gelaat, gewaad, gepraat en daad.

Zo'n wonderlijke gedachtensprong maak ik dus helemaal niet.

Wat zegt de Studiebijbel bij vers 4 eigenlijk?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Ik deel je vraag @Simon0612. Maar de ervaring op dit forum leert mij dat als je hier vragen over gaat stellen, je komt bij bepaalde veroordelingen en dat je dan buiten de forumregels gaat.
Ik vind je niet goed ingaan op de argumenten die Zeeuw geeft.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik vind dat jullie een valse tegenstelling maken.
Natuurlijk is het aangaan op onjuiste gronden niet goed. Daar gaat het een andere keer ineen ander topic misschien weer over.
Nu gaat het om wat de bijbelse en kerkhistorische lijn is geweest.
En om dan ingesleten, maar foute gewoonten goed te gaan praten, is toch niet goed?
Dan kun je nog zoveel respect voor iemand hebben terwijl ze op een bepaald punt toch dwalen en daarop aangesproken dienen te worden.
Plaats reactie