Er zijn twee soorten genade: de genade die God ons aanbiedt in het Evangelie én de genade die maakt dat wij die genade aannemen.
Het een kan niet zonder het ander en het is kwalijk (stemmingmakerij!) om de ene genade tegenover de andere uit te spelen.
Inderdaad, we moeten ze niet tegenover elkaar zetten of tegen elkaar uitspelen. We moeten ze ook niet van elkaar loskoppelen, alsof God aan sommigen wel een deel van de genade geeft maar niet genoeg zodat we het evangelie ook aan kunnen nemen... zoals in deze quote:
Hier ging ik op in en nu ga je ineens uit een ander vaatje tappen. Er zijn twee soorten genade en de ene genade zal ons niet van nut zijn zonder die andere genade. Maar dat weet jij ook wel.
Gods Genade is niet in menselijke systeempjes te stoppen en al helemaal niet op te splitsen in 2 soorten genade die los van elkaar kunnen staan. Gods genade is ons het evangelie aanbieden en het ons mogelijk maken dat ook aan te nemen. Je kan dan niet zeggen: Het een heeft geen nut als God het ander niet ook geeft. Gods genade is dat Hij aan mensen het evangelie aanbiedt EN mensen verandert. Het een kan niet zonder het ander, maar God geeft ook geen halve genade. Hij geeft het overvloedig aan wie Hem daarom vragen.
anders niet vanwege angst die in hun gezaaid is door preken/kercultuur.
Stemmingmakerij!
Een beetje... Maar wel vaak de realiteit. Ik heb met mensen gesproken, die dat wel zo hadden meegemaakt, er werd constant gehamerd op het feit dat God die genade maar heel spaarzaam, aan enkelen uitdeelt. Er zijn veel mensen die oprecht geloven, maar toch niet aan het avondmaal durven, omdat men hen er op zou aankijken, omdat maar een heel select groepje aan het avondmaal gaat en daardoor wordt aangegeven dat dit maar voor weinigen weggelegd is... en ook bij een bepaalde manier van preken kan dit soms het gevolg zijn.
Uiteraard is dit vast niet de bedoeling, maar wel regelmatig de uitwerking. Een goede vriend van me die in woorden en daden Christus volgt, ging laatst naar de GGiN en zei na afloop: Er werd zo sterk benadrukt dat we allemaal verloren zijn en naar de hel gaan, dat ik bijna aan mijn eigen geloof zou gaan twijfelen.