Voetbal kijken
Re: Voetbal kijken.
Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
Jij het laatste dan denk ik? Hoe doe je dat en wat is jouw vorm van ontspanning?Bijnaam schreef:Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
Is dat een oprechte wedervraag of zit er een geraakte ondertoon in?Zeeuw schreef:Jij het laatste dan denk ik? Hoe doe je dat en wat is jouw vorm van ontspanning?Bijnaam schreef:Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
Een hele oprechte. Wat is jouw vorm van ontspanning en hoe zorgt die voor maximaal dienen van de Heere?Bijnaam schreef:Is dat een oprechte wedervraag of zit er een geraakte ondertoon in?Zeeuw schreef:Jij het laatste dan denk ik? Hoe doe je dat en wat is jouw vorm van ontspanning?Bijnaam schreef:Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
Je weet dat nooit, maar met zulke vragen wordt je hier wel eens bevraagd... vooral al men niet goed weet wat te antwoorden. Ik zeg niet dat dit nu ook het geval is...Bijnaam schreef:Is dat een oprechte wedervraag of zit er een geraakte ondertoon in?Zeeuw schreef:Jij het laatste dan denk ik? Hoe doe je dat en wat is jouw vorm van ontspanning?Bijnaam schreef:Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hou toch op.-DIA- schreef:Je weet dat nooit, maar met zulke vragen wordt je hier wel eens bevraagd... vooral al men niet goed weet wat te antwoorden. Ik zeg niet dat dit nu ook het geval is...Bijnaam schreef:Is dat een oprechte wedervraag of zit er een geraakte ondertoon in?Zeeuw schreef:Jij het laatste dan denk ik? Hoe doe je dat en wat is jouw vorm van ontspanning?Bijnaam schreef:Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
Zonder in te gaan op de vraag zelf, is het wel goed om te beseffen dat voetbal support een groepsgevoel kan geven en een vorm van nationalisme (of vaderlandsliefde) kan aanwakkeren. Een stadion vol Ieren dat samen "Fields of Athenry" zingt, terwijl hun voetbalteam hard verslagen wordt is ook deel van deze liefde voor sport. Een Braziliaanse straatjongen die wat eenheid voelt met het land wat niet veel van hem moet hebben. Een voetballer die rustig in het Catalaans een interview gaf, terwijl het een verboden taal was in Spanje. Amerikaanse en Iraanse voetballers die samen kunnen spelen en een arm om elkaar heen slaan. En ja er zijn ook de verhalen van Zaire in 1974, een verdediger die een eigen doelpunt maakt en in eigen land wordt vermoord. Het is allemaal heel erg dubbel.
Maar wat nationalisme betreft maakt het voor mij weinig uit of we een beetje trots zijn als Nederlandse voetballers goed spelen, of als mensen je als Nederlander aanspreken omdat ze Rembrandt zo bewonderen. Of we wat verdrietig zijn als Nederland verliest of als mensen Jan Pietersz Coen een schurk noemen, die geen vernoemde straten of tunnels verdient.
Maar wat nationalisme betreft maakt het voor mij weinig uit of we een beetje trots zijn als Nederlandse voetballers goed spelen, of als mensen je als Nederlander aanspreken omdat ze Rembrandt zo bewonderen. Of we wat verdrietig zijn als Nederland verliest of als mensen Jan Pietersz Coen een schurk noemen, die geen vernoemde straten of tunnels verdient.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Yep. Behalve als je het geluid uit zet, dan hoor je al die juichende supporters niet.merel schreef:Doe je daar aan mee als je thuis af en toe een wedstrijd kijkt?Herman schreef:Het gaat niet alleen om de ene verleiding tegen de ander. Hier is ook de collectiviteit een belangrijk element. De verdwazing heeft iets overweldigend, omdat heel veel mensen meedoen. Dan moet je ook meer tegendruk geven dan tegen een willekeurige verleiding om een overdreven boekenverzameling aan te leggen.
Meestal zeg ik 'maximaal dienen'.Bijnaam schreef:Willen we de Heere minimaal of maximaal dienen?
Maar het is genade als je in mag zien, dat je zelfs in het minste niet getrouw kan zijn.
Om over geschiedenis van sportverdwazing wat te zeggen. Het is interessant om wat te lezen over de paardenrennen in Constantinopel. Ik hoop dat Ajax en Feyenoord supporters nooit op het idee komen om hun fanatisme daarvan te copieren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Waarom is het juichen de grootste verdwazing? Dat begrijp ik dus echt niet.Herman schreef:Yep. Behalve als je het geluid uit zet, dan hoor je al die juichende supporters niet.merel schreef:Doe je daar aan mee als je thuis af en toe een wedstrijd kijkt?Herman schreef:Het gaat niet alleen om de ene verleiding tegen de ander. Hier is ook de collectiviteit een belangrijk element. De verdwazing heeft iets overweldigend, omdat heel veel mensen meedoen. Dan moet je ook meer tegendruk geven dan tegen een willekeurige verleiding om een overdreven boekenverzameling aan te leggen.
Doe ik aan sportverdwazing als ik juich als mijn kind scoort?
Dat brengt je toch in een enthousiaste staat van vervoering. Daar zijn zelfs de meest nuchtere mensen niet tegen bestand.merel schreef:Waarom is het juichen de grootste verdwazing? Dat begrijp ik dus echt niet.Herman schreef:Yep. Behalve als je het geluid uit zet, dan hoor je al die juichende supporters niet.merel schreef:Doe je daar aan mee als je thuis af en toe een wedstrijd kijkt?Herman schreef:Het gaat niet alleen om de ene verleiding tegen de ander. Hier is ook de collectiviteit een belangrijk element. De verdwazing heeft iets overweldigend, omdat heel veel mensen meedoen. Dan moet je ook meer tegendruk geven dan tegen een willekeurige verleiding om een overdreven boekenverzameling aan te leggen.
Doe ik aan sportverdwazing als ik juich als mijn kind scoort?
Goed argument over je leven in gevaar brengen maar ik denk dat er meer wielrenners en voetballers jong sterven aan een hartaanval vanwege de roofbouw op hun lichaam dan dat er dodelijke ongelukken in de F1 plaatsvinden.Tiberius schreef:Laten we Formule 1 even buiten beschouwing houden, gezien de factor van je leven in gevaar brengen.huisman schreef:Jij denk dat je mijn 3 punten kunt neutraliseren door te zeggen dat dit ook voor andere prof.sporten geldt? Natuurlijk is dat zo maar geeft dat de legitimatie om dan maar neutraal mee te kijken ? Of begrijp ik je verkeerd.
Ook het volgen van de Formule 1 of de Tour de France is net zo verkeerd.
Maar vind je dan dat je geen enkele sport mag kijken en alleen maar op amateurniveau mag beoefenen?
Maar ik vind inderdaad dat het kijken naar sporten waar miljoenen euro’s nutteloos worden vergooid en de zondag wordt ontheiligd niet past bij een christen. Eerlijk gezegd voel ik mij best hypocriet als ik dit zeg omdat ik in het (verre) verleden vele sporten intensief heb gevolgd. Daardoor zie ik misschien scherper dat het maar een beetje volgen onzin is.
Het is zoals met elke zonde, je wordt er steeds meer ingezogen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal schreef:Om over geschiedenis van sportverdwazing wat te zeggen. Het is interessant om wat te lezen over de paardenrennen in Constantinopel. Ik hoop dat Ajax en Feyenoord supporters nooit op het idee komen om hun fanatisme daarvan te copieren.
Say no more.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Beverwijk
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De vooronderstelling in je vraag is dat het kijken van WK-voetbal (wat het topic-onderwerp is) gekoppeld kan worden aan ontspanning, dat is voor mij persoonlijk uitgesloten. Zie mijn vraag dan gerust als een vraag om zelf over na te denken, niemand hoeft die in het algemeen en openbaar hier te beantwoorden. Ik heb genoeg aan mijzelf en kan, mag, wil over niemand een oordeel vellen, laat dat maar aan de Heere over. Ik geloof wel dat het een opdracht (en als het goed is een Bijbels verlangen) is om de Heere zo goed mogelijk te dienen. Paulus deed dat ook, maar roemt daarin niet in zichzelf maar in zijn Koning (zie 1 Kor. 11/12).Zeeuw schreef:Een hele oprechte. Wat is jouw vorm van ontspanning en hoe zorgt die voor maximaal dienen van de Heere?
Zomaar enkele voorbeelden van ontspanning voor mij: wandelen in de omgeving, een educatief-culturele instelling bezoeken, het leveren van een bijdrage aan een kerkelijke activiteit, in de vakantie een heerlijke boottocht doen, een wedstrijdje sporten met andere volwassenen, een verantwoord gezelschapsspel doen, ontspannen een boek lezen, enzovoorts.
Laatst gewijzigd door Bijnaam op 05 dec 2022, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.