Gereformeerde Gemeenten

HersteldHervormd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef: Heb je het filmpje wel gezien? Anders even de laatste seconden van het filmpje bekijken.
Echt een beetje flauw van je om wél de moeite te nemen om op mijn vraag te reageren, maar níet het antwoord op mijn vraag te geven (terwijl je dat wel weet).

Ditbenik schreef: In het filmpje staat letterlijk: "De videoseries gaan niet uit van de Gereformeerde Gemeente zelf, ook niet lokaal, maar worden op persoonlijk initiatief gemaakt." Duidelijker kun je het niet krijgen volgens mij.
Bedankt! Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om het filmpje helemaal te bekijken. Slechts een half minuutje ofzo.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

TSD schreef:
Evangelist schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Ik verwijt Job dat hij niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren wordt gebracht. Dat gebeurt op geen enkele manier aanvallend of schoppend, maar toch meent hij kritiek te moeten hebben. Helaas is de ervaring dat dit past in een patroon. Maar we zullen zien of het deze keer anders gaat. Dan zal ik uitvoerig hierop terugkomen.
Ik zie dat jij ook niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren is gebracht.
Dat laatste klopt, maar ik oordeel ook in het geheel niet over deze video of dit initiatief. Daar heb ik geen behoefte aan en sluit me aan bij Mistig.

Job heeft in jouw ogen te snel kritiek en zelf meen je dat ook te moeten doen over de vermeende te verwachten reactie vanuit de GerGem, namelijk dat er achter de schermen (en indien geen succes: openlijk) druk gaat worden uitgeoefend om dit initiatief te laten stoppen. Ik vind dat als je Job meent te moeten aanspreken, je zelf ook van dergelijke suggestieve opmerkingen moet onthouden.
+1 zeker als Evangelist ;)
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef:
TSD schreef: Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Ik verwijt Job dat hij niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren wordt gebracht. Dat gebeurt op geen enkele manier aanvallend of schoppend, maar toch meent hij kritiek te moeten hebben. Helaas is de ervaring dat dit past in een patroon. Maar we zullen zien of het deze keer anders gaat. Dan zal ik uitvoerig hierop terugkomen.
Ik zie dat jij ook niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren is gebracht.
Dat laatste klopt, maar ik oordeel ook in het geheel niet over deze video of dit initiatief. Daar heb ik geen behoefte aan en sluit me aan bij Mistig.

Job heeft in jouw ogen te snel kritiek en zelf meen je dat ook te moeten doen over de vermeende te verwachten reactie vanuit de GerGem, namelijk dat er achter de schermen (en indien geen succes: openlijk) druk gaat worden uitgeoefend om dit initiatief te laten stoppen. Ik vind dat als je Job meent te moeten aanspreken, je zelf ook van dergelijke suggestieve opmerkingen moet onthouden.
+1 zeker als Evangelist ;)
Nou, ik zou van evangelisten maar niet zo'n hoge pet ophebben. Volgens mij zijn dat net mensen.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef:
helma schreef:
Job schreef:Moet het een beetje tussen de handel door doen maar vast ingaand op de eerste van de drie punten:

1) Te weinig biddende gemeenten:
Dit is mijns inziens een subjectief punt. Het is een observatie van JWdJ die ik kan ontkrachten noch bevestigen omdat ik niet over zijn waarnemingen beschik. Ik geloof inderdaad dat onder invloed van o.a. weelde en ingezonkenheid het gemeenschappelijke gebedsleven onder zware druk staat. Tegelijk is mijn waarneming (even subjectief dus) in mijn eigen gemeente juist dat er zeer biddend om elkaar heen gestaan wordt. Biddend voor elkaars geestelijk en tijdelijk welzijn. Belangrijk punt: dat is echter iets dat in alle stilte en bescheidenheid gebeurt, zoals ook de tollenaar onopvallend achterin de tempel stond. Binnenkamerwerk. Maar het komt wél uit in de vrucht. En soms mag je het ook concreet horen wanneer er de omstandigheden naar zijn. Ikzelf geloof, op grond van mijn eigen waarnemingen, dat het gebedsleven er zeker nog is. Maar het is mijns inziens wel een verborgen werk, een worstelen met God. Niet optochtelijk en geen agendapunt. Ik geloof niet zo in het organiseren van gebed, zoals ik steeds meer in zie komen in evangelische groeperingen. Of JWdJ ook in die richting denkt, kan ik zeker nog niet beoordelen. Zijn terminologie als "wandelen met de Heere" is er één die in deze groeperingen wordt gebezigd, niet zozeer in onze gemeenten, maar het is wel een Bijbelse uitspraak, dus prima, dat zullen we wel horen in het vervolg.

Of we in ons gebedsleven niet telkens opgescherpt moeten worden? Zeker! We verflauwen snel (ik spreek nu voor mezelf). Daarom geen moeite met het inhoudelijke punt. Het oordeel dat er minder biddende gemeenten zijn, durf ik vanuit persoonlijke ervaring echter niet te onderschrijven.
Hij refereert aan bidders uit de kerkgeschiedenis. Ik denk dan o.a aan mensen als George Muller en Hudson Taylor. Zulk soort voorbidders hebben we inderdaad niet veel...
Ik snap werkelijk niet dat je zo hard op dit initiatief inhakt, Job. Zie opmerking van Helma. Bovendien hoor ik vaak van onze GG-kansels van links tot rechts dat er te weinig een biddend leven wordt gevonden onder Gods volk. Dat is exact hetzelfde als wat JWdJ in het filmpje aangeeft.

Vervolgens heb je ook kritiek op de terminologie (al vindt je het "prima", je mening en hokjesindeling is duidelijk te lezen). Bedenk dat dit een vrij jonge man is. Die zal geen kanseltaal gebruiken. Gelukkig maar. Wandelen met de Heere is "voor God een heilig leven" volgens de kanttekenaren. In de Saambinder lees ik: "Eigenlijk is wandelen met God het leven dicht bij God en Zijn Woord.". Inderdaad een "prima" uitdrukking dus.

Ik hou overigens verder niet zo van zulke filmpjes en het is me iets te persoonlijk en te open. Maar dat is slechts mijn eigen mening. Verder lijkt het me een prima initiatief voor mensen die er wel van houden. Ik kan er geen slecht woord over zeggen. Ik zou wensen dat er meer van zulke initiatieven waren op social media. Ook (getrouwde) jongvolwassenen kijken massaal naar wereldse vloggers en filmpjes. Dan is dit een prachtig alternatief.
Zoals gezegd vond ik zelf ook dat ik te snel reageerde en had daarom m'n bijdrage al spoedig weer verwijderd. Maar hij was al opgepikt. En uiteraard, dan moet je uitleggen wat je beweert, niet meer dan logisch.

Ik zal ruiterlijk toegeven als ik ernaast blijk te zitten in m'n voorgevoel. Dan spreken we elkaar opnieuw.
GGotK

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef: Heb je het filmpje wel gezien? Anders even de laatste seconden van het filmpje bekijken.
Echt een beetje flauw van je om wél de moeite te nemen om op mijn vraag te reageren, maar níet het antwoord op mijn vraag te geven (terwijl je dat wel weet).

Ditbenik schreef: In het filmpje staat letterlijk: "De videoseries gaan niet uit van de Gereformeerde Gemeente zelf, ook niet lokaal, maar worden op persoonlijk initiatief gemaakt." Duidelijker kun je het niet krijgen volgens mij.
Bedankt! Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om het filmpje helemaal te bekijken. Slechts een half minuutje ofzo.
Ik motiveer liever iemand ( zeker mensen die met allerlei kritiek/vragen komen zonder het filmpje (in zijn geheel) gezien te hebben) om zelf de antwoorden te zoeken..
HersteldHervormd

GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:

Ik motiveer liever iemand ( zeker mensen die met allerlei kritiek/vragen komen zonder het filmpje (in zijn geheel) gezien te hebben) om zelf de antwoorden te zoeken..
Haha, bijzonder van je hoor :quoi .
Ik kan er alleen maar om lachen eerlijk gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik moet bij de naam van het kanaal "De Doorgever" en de reacties op het eerste filmpje hier, denken aan het Engelse spreekwoord "don't shoot the messenger".

Het eerst filmpje geeft me een geloofstoerusting-gevoel, maar zoals de Engelsen zeggen: "don't judge a book by its cover". Word vervolgd in Januari. Dan weten we weer wat meer van deze jongeman, en de boodschap die hij uit wil dragen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Evangelist

Bericht door Evangelist »

TSD schreef:
Evangelist schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?

Aha, dus je neemt het wel op voor Job, maar je hebt geen behoefte aan een reactie op de inhoudelijke punten (!) die JWdJ naar voren brengt. Vreemd.
Ik laat mijn opmerkingen inderdaad staan. Die zijn zeker niet suggestief bedoeld, maar slechts een weergave van de wijze waarop in het verleden met dergelijke initiatieven is omgegaan. Dat heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat er angst is voor dit soort ontwikkelingen. Die heb je namelijk niet echt onder controle. In het verleden heeft men er blijk van gegeven dat zaken waarover men geen controle heeft, liefst zo spoedig mogelijk terzijde schuift, of de personen terzijde schuift die erachter zitten. Ik hoop dat het deze keer anders gaat. Veel wijzer zou zijn om dit gewoon te laten begaan, en er ontspannen mee om te gaan, zoals Gamaliël ooit al eens aanraadde (Handelingen 5: 38-39).
Hartelijke groet,
Evangelist
HersteldHervormd

Evangelist schreef:In het verleden heeft men er blijk van gegeven dat zaken waarover men geen controle heeft, liefst zo spoedig mogelijk terzijde schuift, of de personen terzijde schuift die erachter zitten. Ik hoop dat het deze keer anders gaat. Veel wijzer zou zijn om dit gewoon te laten begaan, en er ontspannen mee om te gaan, zoals Gamaliël ooit al eens aanraadde (Handelingen 5: 38-39).
Mm, niet helemaal mee eens. Het is zeker een factor die meespeelt. Anderzijds zijn er op dit moment nauwelijks online video's/vlogs die een bevindelijke achtergrond hebben. Ik denk dat geloofstoerusting of Jijdaar de enige zijn die nog enigszins in de buurt komen, al zijn de meningen daar over verdeeld. In ieder geval is dat toch niet het geluid wat in een gemiddelde GG klinkt.

Je kan deze filmpjes dus op 2 manieren benaderen:
1: Mooi dat het er komt, want we hebben dit soort video's nog niet;
2: Snel mee stoppen, want vergelijkbare video's zijn niet in overeenstemming met wat wij leren.

Voor beide valt wat te zeggen. Ik vind dus wel dat enige nuance wel op zijn plek is. Ik snap, vanuit visie 2, bijvoorbeeld Job's kritische houding wel een beetje. Persoonlijk zou ik denk na een paar videootjes wat meer er over kunnen zeggen denk ik. Ik kies dus in eerste instantie voor optie 1, maar ik kan mogelijk na een paar videootjes switchen naar optie 2. Eigenlijk kies ik nu voor optie 1,5 :).
TSD

Bericht door TSD »

Evangelist schreef: Aha, dus je neemt het wel op voor Job, maar je hebt geen behoefte aan een reactie op de inhoudelijke punten (!) die JWdJ naar voren brengt. Vreemd.
Ik laat mijn opmerkingen inderdaad staan. Die zijn zeker niet suggestief bedoeld, maar slechts een weergave van de wijze waarop in het verleden met dergelijke initiatieven is omgegaan. Dat heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat er angst is voor dit soort ontwikkelingen. Die heb je namelijk niet echt onder controle. In het verleden heeft men er blijk van gegeven dat zaken waarover men geen controle heeft, liefst zo spoedig mogelijk terzijde schuift, of de personen terzijde schuift die erachter zitten. Ik hoop dat het deze keer anders gaat. Veel wijzer zou zijn om dit gewoon te laten begaan, en er ontspannen mee om te gaan, zoals Gamaliël ooit al eens aanraadde (Handelingen 5: 38-39).
Ik neem het niet op voor Job, ik vind dat als je iemand aanspreekt, je niet zelf suggesties moet doen die eveneens beschadigend kunnen zijn. Je bent zelf net zo (veel te snel) met oordelen als degene die je het nu verwijt. Ik zeg dus helemaal niets over je reactie richting Job, maar wel over deze ene zin.

Jij baseert je oordeel op wat je uit het verleden weet, dat doet Job ook. Allebei weten jullie niet of dit ook op deze situatie van toepassing gaat zijn.

Je bedoelt het misschien niet suggestief, maar het is het wel. Je brengt jouw persoonlijke verwachting als vaststaand feit.

En waarom ik dan vervolgens verplicht ben om op de inhoudelijke punten vanuit het filmpje in te gaan weet ik niet, maar ik heb me nergens over het filmpje uitgesproken en wacht net als vele anderen, zoals @Mistig, rustig af en tot dan heb ik geen behoefte om me (hier) erover uit te spreken, niet negatief en niet positief (en misschien later ook wel niet, dat bepaal ik dan wel). Het verbaast mij dat er (o.a. hier) zó snel conclusies getrokken worden op basis van alleen een intro.
Laatst gewijzigd door TSD op 28 nov 2022, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Dat een filmpje zo veel kan los maken. Dat begrijp ik niet.
Wanneer hij (doop)lid is van GG zal er vast contact worden opgenomen door kerkenraad en/of consulent. Nu kunnen we allerlei veronderstellingen doen, maar laten we gewoon rustig achteraan kijken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... r-cambodja

Verheugend nieuws!
Mooi om te lezen. Ik heb toch altijd wel wat met de ZGG. Ze pakken daar de boel toch wat structureler aan (resultaat: onder Gods zegen meerdere gemeenten en Reformatorische/Gereformeerde kerken die gesticht zijn in het buitenland) als bijvoorbeeld de HHK.
Nu in Nederland zelf nog!
Hoe bedoel je dit?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Ik vind het een mooie, sympathieke video. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!
Helemaal eens wat de sympathie betreft, aan deze ds de Jongste trouwens ook veel goede herinneringen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Als gast hier

Bericht door Als gast hier »

Bij mij kwam op Youtube 'de Doorgevers' voorbij...wat een bijzonder initiatief!
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Als gast hier schreef:Bij mij kwam op Youtube 'de Doorgevers' voorbij...wat een bijzonder initiatief!
Koekoek :super
Plaats reactie