Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef:
Job schreef:... zeker bij een predikant uit de gereformeerde gemeenten waarvan een ieder die zich erin verdiept kan weten hoe hij in het kerkverband stond.
Aanvullend op de reactie van Evangelist vind ik dit niet zo'n kiese uitspraak over wijlen ds. De Jongste.
Dan hebben we allebei iets wat we niet kies vinden. Ter verduidelijking: ik bedoelde dat ds. De Jongste voluit Geref. Gemeentepredikant was.

Dat lijken de opvattingen in het filmpje niet te zijn. Maar we wachten het af.
Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

HersteldHervormd schreef:Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat het filmpje 1 dag geleden geüpload is, d.w.z. op zondag. Zo lijkt het tenminste.
Nee, het is geüpload op 26-11. Dat is zaterdag.
Job schreef:Dan hebben we allebei iets wat we niet kies vinden. Ter verduidelijking: ik bedoelde dat ds. De Jongste voluit Geref. Gemeentepredikant was.

Hier ben ik het niet mee eens. Wat is er nou in dit filmpje waar je aanstoot aan zou kunnen nemen?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Hij lijkt ongeveer dezelfde ligging en bedoeling als Geloofstoerusting te hebben, al is die conclusie wat voorbarig (er is nog maar 1 filmpje gepost).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:Hij lijkt ongeveer dezelfde ligging en bedoeling als Geloofstoerusting te hebben, al is die conclusie wat voorbarig (er is nog maar 1 filmpje gepost).
Inderdaad erg voorbarig. Ik leid dat nergens uit af.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:
J.C. Philpot schreef:Hij lijkt ongeveer dezelfde ligging en bedoeling als Geloofstoerusting te hebben, al is die conclusie wat voorbarig (er is nog maar 1 filmpje gepost).
Inderdaad erg voorbarig. Ik leid dat nergens uit af.
We zullen het zien. Ik ben bij deze geabonneerd, en hoe het nauwlettend in de gaten :modo :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

Volgende week donderdag een Bidstond (vanwege de nood van deze tijd) in onze gemeente met Ds. G.J. Baan. Dit is een bidstond van de classis Rotterdam.

Mee te kijken en te luisteren:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... 2212081930
helma

Bericht door helma »

Job schreef:Moet het een beetje tussen de handel door doen maar vast ingaand op de eerste van de drie punten:

1) Te weinig biddende gemeenten:
Dit is mijns inziens een subjectief punt. Het is een observatie van JWdJ die ik kan ontkrachten noch bevestigen omdat ik niet over zijn waarnemingen beschik. Ik geloof inderdaad dat onder invloed van o.a. weelde en ingezonkenheid het gemeenschappelijke gebedsleven onder zware druk staat. Tegelijk is mijn waarneming (even subjectief dus) in mijn eigen gemeente juist dat er zeer biddend om elkaar heen gestaan wordt. Biddend voor elkaars geestelijk en tijdelijk welzijn. Belangrijk punt: dat is echter iets dat in alle stilte en bescheidenheid gebeurt, zoals ook de tollenaar onopvallend achterin de tempel stond. Binnenkamerwerk. Maar het komt wél uit in de vrucht. En soms mag je het ook concreet horen wanneer er de omstandigheden naar zijn. Ikzelf geloof, op grond van mijn eigen waarnemingen, dat het gebedsleven er zeker nog is. Maar het is mijns inziens wel een verborgen werk, een worstelen met God. Niet optochtelijk en geen agendapunt. Ik geloof niet zo in het organiseren van gebed, zoals ik steeds meer in zie komen in evangelische groeperingen. Of JWdJ ook in die richting denkt, kan ik zeker nog niet beoordelen. Zijn terminologie als "wandelen met de Heere" is er één die in deze groeperingen wordt gebezigd, niet zozeer in onze gemeenten, maar het is wel een Bijbelse uitspraak, dus prima, dat zullen we wel horen in het vervolg.

Of we in ons gebedsleven niet telkens opgescherpt moeten worden? Zeker! We verflauwen snel (ik spreek nu voor mezelf). Daarom geen moeite met het inhoudelijke punt. Het oordeel dat er minder biddende gemeenten zijn, durf ik vanuit persoonlijke ervaring echter niet te onderschrijven.
Hij refereert aan bidders uit de kerkgeschiedenis. Ik denk dan o.a aan mensen als George Muller en Hudson Taylor. Zulk soort voorbidders hebben we inderdaad niet veel...
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mistig schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat het filmpje 1 dag geleden geüpload is, d.w.z. op zondag. Zo lijkt het tenminste.
Job schreef:Dan hebben we allebei iets wat we niet kies vinden. Ter verduidelijking: ik bedoelde dat ds. De Jongste voluit Geref. Gemeentepredikant was.

Hier ben ik het niet mee eens. Wat is er nou in dit filmpje waar je aanstoot aan zou kunnen nemen?
Bedankt voor de correctie.
Zou dit officieel vanuit de GG komen? Of komt het bij de jongeman zelf vandaan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GGotK

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
Mistig schreef:

Heb je het filmpje wel gezien? Anders even de laatste seconden van het filmpje bekijken.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Ik verwijt Job dat hij niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren wordt gebracht. Dat gebeurt op geen enkele manier aanvallend of schoppend, maar toch meent hij kritiek te moeten hebben. Helaas is de ervaring dat dit past in een patroon. Maar we zullen zien of het deze keer anders gaat. Dan zal ik uitvoerig hierop terugkomen.
Ik zie dat jij ook niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren is gebracht.
Hartelijke groet,
Evangelist
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Mistig schreef:

In het filmpje staat letterlijk: "De videoseries gaan niet uit van de Gereformeerde Gemeente zelf, ook niet lokaal, maar worden op persoonlijk initiatief gemaakt." Duidelijker kun je het niet krijgen volgens mij.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het een mooie, sympathieke video. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!
Erskinees

Bericht door Erskinees »

helma schreef:
Job schreef:Moet het een beetje tussen de handel door doen maar vast ingaand op de eerste van de drie punten:

1) Te weinig biddende gemeenten:
Dit is mijns inziens een subjectief punt. Het is een observatie van JWdJ die ik kan ontkrachten noch bevestigen omdat ik niet over zijn waarnemingen beschik. Ik geloof inderdaad dat onder invloed van o.a. weelde en ingezonkenheid het gemeenschappelijke gebedsleven onder zware druk staat. Tegelijk is mijn waarneming (even subjectief dus) in mijn eigen gemeente juist dat er zeer biddend om elkaar heen gestaan wordt. Biddend voor elkaars geestelijk en tijdelijk welzijn. Belangrijk punt: dat is echter iets dat in alle stilte en bescheidenheid gebeurt, zoals ook de tollenaar onopvallend achterin de tempel stond. Binnenkamerwerk. Maar het komt wél uit in de vrucht. En soms mag je het ook concreet horen wanneer er de omstandigheden naar zijn. Ikzelf geloof, op grond van mijn eigen waarnemingen, dat het gebedsleven er zeker nog is. Maar het is mijns inziens wel een verborgen werk, een worstelen met God. Niet optochtelijk en geen agendapunt. Ik geloof niet zo in het organiseren van gebed, zoals ik steeds meer in zie komen in evangelische groeperingen. Of JWdJ ook in die richting denkt, kan ik zeker nog niet beoordelen. Zijn terminologie als "wandelen met de Heere" is er één die in deze groeperingen wordt gebezigd, niet zozeer in onze gemeenten, maar het is wel een Bijbelse uitspraak, dus prima, dat zullen we wel horen in het vervolg.

Of we in ons gebedsleven niet telkens opgescherpt moeten worden? Zeker! We verflauwen snel (ik spreek nu voor mezelf). Daarom geen moeite met het inhoudelijke punt. Het oordeel dat er minder biddende gemeenten zijn, durf ik vanuit persoonlijke ervaring echter niet te onderschrijven.
Hij refereert aan bidders uit de kerkgeschiedenis. Ik denk dan o.a aan mensen als George Muller en Hudson Taylor. Zulk soort voorbidders hebben we inderdaad niet veel...
Ik snap werkelijk niet dat je zo hard op dit initiatief inhakt, Job. Zie opmerking van Helma. Bovendien hoor ik vaak van onze GG-kansels van links tot rechts dat er te weinig een biddend leven wordt gevonden onder Gods volk. Dat is exact hetzelfde als wat JWdJ in het filmpje aangeeft.

Vervolgens heb je ook kritiek op de terminologie (al vindt je het "prima", je mening en hokjesindeling is duidelijk te lezen). Bedenk dat dit een vrij jonge man is. Die zal geen kanseltaal gebruiken. Gelukkig maar. Wandelen met de Heere is "voor God een heilig leven" volgens de kanttekenaren. In de Saambinder lees ik: "Eigenlijk is wandelen met God het leven dicht bij God en Zijn Woord.". Inderdaad een "prima" uitdrukking dus.

Ik hou overigens verder niet zo van zulke filmpjes en het is me iets te persoonlijk en te open. Maar dat is slechts mijn eigen mening. Verder lijkt het me een prima initiatief voor mensen die er wel van houden. Ik kan er geen slecht woord over zeggen. Ik zou wensen dat er meer van zulke initiatieven waren op social media. Ook (getrouwde) jongvolwassenen kijken massaal naar wereldse vloggers en filmpjes. Dan is dit een prachtig alternatief.
TSD

Bericht door TSD »

Evangelist schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Ik verwijt Job dat hij niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren wordt gebracht. Dat gebeurt op geen enkele manier aanvallend of schoppend, maar toch meent hij kritiek te moeten hebben. Helaas is de ervaring dat dit past in een patroon. Maar we zullen zien of het deze keer anders gaat. Dan zal ik uitvoerig hierop terugkomen.
Ik zie dat jij ook niet inhoudelijk ingaat op wat in de eerste video naar voren is gebracht.
Dat laatste klopt, maar ik oordeel ook in het geheel niet over deze video of dit initiatief. Daar heb ik geen behoefte aan en sluit me aan bij Mistig.

Job heeft in jouw ogen te snel kritiek en zelf meen je dat ook te moeten doen over de vermeende te verwachten reactie vanuit de GerGem, namelijk dat er achter de schermen (en indien geen succes: openlijk) druk gaat worden uitgeoefend om dit initiatief te laten stoppen. Ik vind dat als je Job meent te moeten aanspreken, je zelf ook van dergelijke suggestieve opmerkingen moet onthouden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ad Anker schreef:Ik vind het een mooie, sympathieke video. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!
+1
Plaats reactie