De kleine lettertjes van het Evangelie

Susan

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Susan »

GerefGemeente-lid schreef:
Susan schreef:
Thea schreef:Het heeft ook veel met de persoon van ds van de Brink te maken, dat het reactie oproept. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft en anderen niet. Ook ventileert hij dat al jaren en stopt er niet mee. Voor mij is het 'drammen'. En daar bouw ik een allergie voor op.
Jij deelt hier hoe hij zichzelf ziet. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft. Ik neem aan dat je dit uit betrouwbare bron vernomen hebt? Bestaat er een medicijn tegen jouw allergie? Ik vind zo dit triest Thea. Wanneer is iets smaad en wanneer is het alleen je mening ventileren?
Ik ervaar het precies hetzelfde.

Ootmoed en nederigheid is een belangrijke vrucht van Godsvreze. Laten we dat toch nooit vergeten!

Overigens hoor ik binnen de HHK ook in bedekte termen commentaar op de visie die dr. Van den Brink verkondigt.
Dat mag hè (over de visie). Maar dat is wat anders dan Thea doet. Zij oordeelt in haar stukje niet over de visie maar over de persoon. Hoe hij zichzelf zou zien. Ze projecteert haar eigen mening op hem en zegt dat hij zichzelf zo ziet.
MGG

Bericht door MGG »

Susan schreef:
Thea schreef:Het heeft ook veel met de persoon van ds van de Brink te maken, dat het reactie oproept. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft en anderen niet. Ook ventileert hij dat al jaren en stopt er niet mee. Voor mij is het 'drammen'. En daar bouw ik een allergie voor op.
Jij deelt hier hoe hij zichzelf ziet. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft. Ik neem aan dat je dit uit betrouwbare bron vernomen hebt? Bestaat er een medicijn tegen jouw allergie? Ik vind zo dit triest Thea. Wanneer is iets smaad en wanneer is het alleen je mening ventileren?
Ik vind het triest hoe jij op Thea reageert. Dr. Vd Brink zegt zelf dat geen dominee aan gaat kunnen tonen waar hij ernaast zit. Oftewel hij heeft 100% gelijk, wat automatisch betekent dat mensen die het niet hem eens zijn dat niet hebben. Hij ziet zichzelf dus Inderdaad als iemand die de waarheid in pacht heeft. (Overigens zou je dat vermoeden ook kunnen hebben op basis van zijn opstelling, maar dat is een ander verhaal.)

In mijn ogen hoeft het niet verkeerd te zijn om (volledig) overtuigd te zijn van je eigen gelijk. Het wordt alleen wel lastig om dan nog onbevangen naar de argumenten van iemand anders te luisteren.
Terri

Bericht door Terri »

Susan schreef:
Ik ervaar het precies hetzelfde.

Ootmoed en nederigheid is een belangrijke vrucht van Godsvreze. Laten we dat toch nooit vergeten!
Inderdaad en dat is vooral bedoeld voor onszelf deze 'meetlat' .
Maar iets objectief beoordelen is onmogelijk, vooral als iets of iemand al in je allergie-zone zit.
Maar er werd al geschreven: dr. v.d. Brink heeft blijkbaar iets aangeboord waar heel fel op gereageerd wordt.
En ook door mensen waarvan ik dan denk:
hmm, waar is de ootmoed en nederigheid?
Louis2

Bericht door Louis2 »

Als reactie op het bovenstaande.
Ik ben een dankbare en trouwe gebruiker van geloofstoerusting, maar ook van prekenweb. :livre
Helaas krijg ik de indruk het schuurt tussen het establishment van de GG en Geloofstoerusting.
Waarom gaat ds. van den Brink juist een lezing geven in Rijssen?
Waarom moeten de predikanten daar zo expliciet voor hem waarschuwen?
Ik moet bijna overgeven van dit hele gedoe...
Er is er maar een die lacht!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Louis2 schreef: Er is er maar een die lacht!
J.C. Philpot heeft daar een treffende remedie voor gepost in 'Gelezen, (geloofsopbouwend)'.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Louis2 schreef:Als reactie op het bovenstaande.
Ik ben een dankbare en trouwe gebruiker van geloofstoerusting, maar ook van prekenweb. :livre
Helaas krijg ik de indruk het schuurt tussen het establishment van de GG en Geloofstoerusting.
Ds. Janse is een breed gerespecteerd predikant binnen de gehele GG. Dus zeg het maar...
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ds. Janse is een breed gerespecteerd predikant binnen de gehele GG. Dus zeg het maar...
De geschiedenis herhaalt zich denk ik.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Louis2

Bericht door Louis2 »

Ik denk niet dat er met ds. Janse of welke predikant in Rijssen iets mis is.
Zelf heb ik alleen meerdere keren naar ds. Den Haan mogen luisteren, zeer leerzaam.
Alleen zie ik het nu van zowel de lezing als ertegen waarschuwen niet.
Daar komt alleen maar ruzie van.
Je kunt in Rijssen allang andere Bijbelgetrouwe kerken bezoeken dan de Gereformeerde Gemeente, als je eens iets anders wilt horen.
En goed toegeruste gemeenteleden lopen niet zomaar mee met iemand die een keer een lezing komt geven, kom op.
Dit werkt toch gewoon niet?
Bovendien vind ik dat mensen dit juist met hun naasten en ambtsdragers moeten kunnen bespreken en niet enkel op dit soort bijeenkomsten. Daarom vind ik het geven en het verbieden van dergelijke avonden niet constructief.
Susan

Bericht door Susan »

Ik zie zelden iets van geloofstoerusting. Of het moet gelinkt zien via RF. Ik ben geen Ger-Gem. Prekenweb zegt me niets.

Ik denk na over wat er hier geschreven wordt. En hoe. Dat vind ik best heftig. Ik heb een weloverwogen reactie neergezet, hoe dit overkomt op iemand die niet in precies hetzelfde religieuze wereldje leeft.

Hoe ga je om met je medemens op social media.
Louis2

Bericht door Louis2 »

Susan schreef:Ik zie zelden iets van geloofstoerusting. Of het moet gelinkt zien via RF. Ik ben geen Ger-Gem. Prekenweb zegt me niets.

Ik denk na over wat er hier geschreven wordt. En hoe. Dat vind ik best heftig. Ik heb een weloverwogen reactie neergezet, hoe dit overkomt op iemand die niet in precies hetzelfde religieuze wereldje leeft.

Ik hoop dat u mij niet aanspreekt.
Mijn standpunt is dat hetgeen dominee van den Brink in zijn lezingen bespreekt heel intiem is.
Daarom vind ik het geen thema om via lezingen en video's te bestuderen.
Mensen zouden dit in gebed moeten brengen, en bespreken met hun naasten.

Ik ben zelf ook randkerkelijk en Rooms-Katholiek opgevoed.
Later in een GG terechtgekomen en nu lid van een ander kerkverband.
Mensen die een Christelijke opvoeding gehad hebben, zitten op een gouden berg.
Het zou jammer zijn als dat overschaduwd wordt door dit soort discussies over een probleem dat veel groter gemaakt wordt dan het is.
En nee, de ideeën van ds. van den Brink zijn niet gevaarlijk en de meeste dominees uit de Gereformeerde Gemeenten preken geen evangelie met kleine lettertjes.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:
Susan schreef:Ik zie zelden iets van geloofstoerusting. Of het moet gelinkt zien via RF. Ik ben geen Ger-Gem. Prekenweb zegt me niets.

Ik hoop dat u mij niet aanspreekt.
Mijn standpunt is dat hetgeen dominee van den Brink in zijn lezingen bespreekt heel intiem is.
Daarom vind ik het geen thema om via lezingen en video's te bestuderen.
Mensen zouden dit in gebed moeten brengen, en bespreken met hun naasten.

Ik ben zelf ook randkerkelijk en Rooms-Katholiek opgevoed.
Later in een GG terechtgekomen en nu lid van een ander kerkverband.
Mensen die een Christelijke opvoeding gehad hebben, zitten op een gouden berg.
Het zou jammer zijn als dat overschaduwd wordt door dit soort discussies over een probleem dat veel groter gemaakt wordt dan het is.
En nee, de ideeën van ds. van den Brink zijn niet gevaarlijk en de meeste dominees uit de Gereformeerde Gemeenten preken geen evangelie met kleine lettertjes.
Daar verschillen de meningen dus over of de ideeën van of ds vd Brink of tegenovergestelde predikanten gevaarlijk zijn. Persoonlijk vind de theologie van ds vd Brink ergens levensgevaarlijk maar daar kan en mag een ander dus anders over denken.
Louis2

Bericht door Louis2 »

pierre27 schreef: Daar verschillen de meningen dus over of de ideeën van of ds vd Brink of tegenovergestelde predikanten gevaarlijk zijn. Persoonlijk vind de theologie van ds vd Brink ergens levensgevaarlijk maar daar kan en mag een ander dus anders over denken.
Dat begrijp ik. Maar als een van uw kinderen de video's van ds. van den Brink gezien hebben en/of zitten met de zaken die hij omschrijft, wat wilt u dan dat ze zouden doen?
Op internet video's zoeken, artikels lezen in een tijdschrift? Of naar u of uw vrouw toekomen en het bespreken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het is een Bijbelse opdracht die niet veronachtzaamd mag worden: Het waken. Waakt en bidt. Om te waarschuwen wat niet overeenkomt met de gezonde leer. Ook lezen we van wolven in schaapskleren, enz. We dienen vaste grond te kennen om de waarheid en de leugen te onderscheiden. Een valse leer hoeft nog helemaal geen leugen te zijn, maar er kunnen ook zaken worden verzwegen, waardoor mensen die onder zo'n algemene prediking zitten het onderscheid niet meer horen. Ik lees ook van een mens die tot Jezus kwam. Maar die mens wist niet dat een mens wederom geboren moest worden, en daar begreep hij niets van: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden? Deze man trok het in het menselijke. Hij was vreemd van het geestelijke hiervan. Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
Hieruit leren wij immers dat de mens wederom geboren moet worden, en daarvan kunnen we heel duidelijk lezen in onze belijdenisgeschriften. Als wij die nauwkeurig nalezen kunnen we met ons menselijk verstand al vatten dat er veel verzwegen wordt in preken waar men soms geen natte vinger op kan leggen.
Waarschuwen is een taak van de leraars in de Kerk van Christus. Het staat ook mooi beschreven in de profeet Ezechiël. Daarom dus zeer getrouw zijn in waarschuwen. Al is het dat men de hele gemeente tegen krijgt.
Velen wandelden met Jezus, zij volgden hem om Zijn aangename woorden. Maar toen Hij tot de kern kwam, lezen iets anders: Van toen aan wandelden velen van Zijn discipelen niet meer met hem. Die zeiden: Deze rede is hard. Heeft dit ons niet wat te zeggen aangaande het waarschuwen daar wij als mens meer genegen zijn de leugen te geloven dan de waarheid?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:
pierre27 schreef: Daar verschillen de meningen dus over of de ideeën van of ds vd Brink of tegenovergestelde predikanten gevaarlijk zijn. Persoonlijk vind de theologie van ds vd Brink ergens levensgevaarlijk maar daar kan en mag een ander dus anders over denken.
Dat begrijp ik. Maar als een van uw kinderen de video's van ds. van den Brink gezien hebben en/of zitten met de zaken die hij omschrijft, wat wilt u dan dat ze zouden doen?
Op internet video's zoeken, artikels lezen in een tijdschrift? Of naar u of uw vrouw toekomen en het bespreken?
Nou om te beginnen, ik ben een happy single dus heb geen vrouw en kinderen, ik ben trouwens een man. Wanneer ik wel een van dezen zou bezitten zou ik een goed gesprek met ze aangaan en samen gaan kijken wat er allemaal eventueel niet aan klopt. Maar op dit moment is het een ver-van-mijn-bed gebeuren.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:
Louis2 schreef: Er is er maar een die lacht!
J.C. Philpot heeft daar een treffende remedie voor gepost in 'Gelezen, (geloofsopbouwend)'.
Die (Philpot) moet je dan ook zeker niet lezen volgens ds. van den Brink. Dat raadt hij af op RW.
Gesloten