De kleine lettertjes van het Evangelie

MGG

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Altijd prettig om te horen dat iemand 100% gelijk heeft en dat andere onwaardig gereageerd hebben. Dr vd Brink stelt dat het (bij de dominees die volgens hem kleine lettertjes preken) om openbare zonden gaat (35.00). Gezien het volgens hem ook in de HHK gebeurt, dan mag hij er wel werk van maken.

Weet iemand of deze interviewer de gewoonte heeft om mee te praten en amper kritische vragen te stellen?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:Altijd prettig om te horen dat iemand 100% gelijk heeft en dat andere onwaardig gereageerd hebben. Dr vd Brink stelt dat het (bij de dominees die volgens hem kleine lettertjes preken) om openbare zonden gaat (35.00). Gezien het volgens hem ook in de HHK gebeurt, dan mag hij er wel werk van maken.

Weet iemand of deze interviewer de gewoonte heeft om mee te praten en amper kritische vragen te stellen?
Ik vind zijn stijl van communiceren erg prettig. Hij staat ook open voor inhoudelijke kritiek, zo geeft hij aan. Ik zou zeggen: ga op zijn uitnodiging in en ga in gesprek. Of ds Van den Brink er binnen de HHK 'werk van maakt' kun jij niet zien.

De interviewer, Gert Janssen, is van Refoweb en het format van Pastorie Online is een gesprek, geen ondervraging.
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef:Altijd prettig om te horen dat iemand 100% gelijk heeft en dat andere onwaardig gereageerd hebben. Dr vd Brink stelt dat het (bij de dominees die volgens hem kleine lettertjes preken) om openbare zonden gaat (35.00). Gezien het volgens hem ook in de HHK gebeurt, dan mag hij er wel werk van maken.

Nou... Je zou kunnen zeggen dat hij er al zo'n 4 maanden aardig werk van maakt :)

En wij ook.

Oprechte vraag: Zou jij graag in gesprek met 'm gaan? Welke vraag zou je het liefst stellen?
MGG

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef:

Ik vind zijn stijl van communiceren erg prettig. Hij staat ook open voor inhoudelijke kritiek, zo geeft hij aan. Ik zou zeggen: ga op zijn uitnodiging in en ga in gesprek. Of ds Van den Brink er binnen de HHK 'werk van maakt' kun jij niet zien.

De interviewer, Gert Janssen, is van Refoweb en het format van Pastorie Online is een gesprek, geen ondervraging.
Ik ben theologisch gezien een leek en zal dus door elke welbespraakte theoloog onder tafel gepraat worden. De inhoudelijke discussie met dr. vd Brink laat ik graag over aan andere dominees/theologen. Overigens is mijn ervaring dat mensen die aangeven dat ze het helemaal goed hebben niet te overtuigen zijn.

Dankje voor de toelichting. Vandaar dat de vraagsteller meepraat en geen (positief) kritische houding heeft.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef:

Nou... Je zou kunnen zeggen dat hij er al zo'n 4 maanden aardig werk van maakt :)

En wij ook.

Oprechte vraag: Zou jij graag in gesprek met 'm gaan? Welke vraag zou je het liefst stellen?
Het heeft geen zin, omdat het dan een verbaal sterke dr. is tegen een 'normaal' gemeentelid. Zelfs Baudet kan praktisch iedereen onder tafel praten. Door zijn grote kennis, overtuigingskracht en verbaal sterke communicatie hebben mensen vaak zoiets van 'ik ben het er niet mee eens, maar ik kan hem nu niet van repliek dienen'. Overigens was er een tijdje terug ook al een discussie waarbij dr. Vd Brink er met gestrekt been in ging. Zelf zo erg dat er vanuit een partij waarbij hij betrokken is excuses gemaakt werd. (Gelukkig is die discussie klein gebleven, dus ik ga er nu niet met linkjes naar verwijzen.)

In zou willen weten of hij aan zelfreflectie doet. Ik lees/hoor zoveel wat andere allemaal fout doen. Daarnaast zou ik graag willen weten wat zijn Bijbelse onderbouwing is om jongere te adviseren om weg te gaan uit hun gemeente.
Laatst gewijzigd door MGG op 12 nov 2022, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef:Oprechte vraag: Zou jij graag in gesprek met 'm gaan? Welke vraag zou je het liefst stellen?
Dat is vrij eenvoudig: Waarom worden toch veel mensen bekeerd onder de prediking die u schaart onder 'een Evangelie met kleine lettertjes' (en dat, terwijl u zegt dat je onder zo'n prediking weg moet gaan)?
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
Ararat schreef:Oprechte vraag: Zou jij graag in gesprek met 'm gaan? Welke vraag zou je het liefst stellen?
Dat is vrij eenvoudig: Waarom worden toch veel mensen bekeerd onder de prediking die u schaart onder 'een Evangelie met kleine lettertjes' (en dat, terwijl u zegt dat je onder zo'n prediking weg moet gaan)?

Deze vraag is een stuk beter, dan de vragen die ik noemde.
Arja

Bericht door Arja »

Heb je enig idee wat het antwoord zou kunnen zijn?
refo

Bericht door refo »

Dat is natuurlijk helemaal geen vraag. Voor de Reformatie had je maar één kerk, vol dwalingen. Toen bekeerden mensen zich in die kerk. Dus dat is niet altijd afhankelijk van dwalingen.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je dwalingen niet moet bestrijden.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

En waarom blijven de meeste onbekeerd, GGL?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Dat is geen vraag op basis van wat ds Van den Brink zegt maar op basis van jouw conclusies. Luister het gesprek maar na.
MGG

Bericht door MGG »

Jezus zegt in Matt 22:14 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'. In Lukas 17 lezen we dat Jezus bij de genezing van de 10 melaatsen zegt 'zijn er niet tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen? Zijn er geen gevonden die wederkeren om God eer te geven, dan deze vreemdeling'. En in Joh 6 lezen we dat veel van Jezus Zijn discipelen Zijn boodschap hard vinden en Hem verlaten.

Het verbaast mij dat er tegenwoordig zoveel kerken zijn waar iedereen bekeerd is/voor bekeerd gehouden wordt. Op basis van de Bijbel/Jezus woorden moeten we helaas vrezen dan veel kerkgangers onbekeerd zijn.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:Jezus zegt in Matt 22:14 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'. In Lukas 17 lezen we dat Jezus bij de genezing van de 10 melaatsen zegt 'zijn er niet tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen? Zijn er geen gevonden die wederkeren om God eer te geven, dan deze vreemdeling'. En in Joh 6 lezen we dat veel van Jezus Zijn discipelen Zijn boodschap hard vinden en Hem verlaten.

Het verbaast mij dat er tegenwoordig zoveel kerken zijn waar iedereen bekeerd is/voor bekeerd gehouden wordt. Op basis van de Bijbel/Jezus woorden moeten we helaas vrezen dan veel kerkgangers onbekeerd zijn.
Heftig om Bijbelteksten op te zoeken om aan te tonen dat er maar weinig mensen zalig worden. Over kleine lettertjes gesproken. Hoe klien denk je dan van de Heere. Er wordt ook geschreven over een menigte die niemand tellen kan. In Handelingen lees je dat er ongeveer 3000 op een dag tot bekering komen en dat er dagelijks tot de gemeente werden toegedaan. Of in Johannes 10: 'Velen geloofden daar in Hem'.
Ik ken geen kerk waar iedereen bekeerd is of voor bekeerd wordt gehouden. Jij kent er veel van die kerken. Noem er eens drie.

Ik geloof dat na de bekering van Israël er een bloeitijd voor de kerk zal komen en er zoveel mensen tot geloof zullen komen dat Zijn huis vol wordt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 12 nov 2022, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef:
MGG schreef:Jezus zegt in Matt 22:14 'velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'. In Lukas 17 lezen we dat Jezus bij de genezing van de 10 melaatsen zegt 'zijn er niet tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen? Zijn er geen gevonden die wederkeren om God eer te geven, dan deze vreemdeling'. En in Joh 6 lezen we dat veel van Jezus Zijn discipelen Zijn boodschap hard vinden en Hem verlaten.

Heftig om Bijbelteksten op te zoeken om aan te tonen dat er maar weinig mensen zalig worden. Over kleine lettertjes gesproken. Hoe klien denk je dan van de Heere. Er wordt ook geschreven over een menigte die niemand tellen kan. In Handelingen lees je dat er ongeveer 3000 op een dag tot bekering komen en dat er dagelijks tot de gemeente werden toegedaan. Of in Johannes 10: 'Velen geloofden daar in Hem'.
Ik ken geen kerk waar iedereen bekeerd is of voor bekeerd wordt gehouden. Jij kent er veel van die kerken. Noem er eens drie.

Ik geloof dat na de bekering van Israël er een bloeitijd voor de kerk zal komen en er zoveel mensen tot geloof zullen komen dat Zijn huis vol wordt.
Ik denk klein van de Heere, omdat ik Jezus Zijn woorden geloof? Ik vind het schokkend dat Jezus Zijn woorden door jou als kleine lettertjes gezien worden. Dat er een ontelbare scharen zalig wordt en God eeuwig mag loven en prijzen, doet niks af van het feit dat het er weinig zullen zijn op het totaal (van de wereldbevolking).

Overigens reageerde ik op de gebruiker Johannes 3:16 die vroeg 'waarom blijven de meeste onbekeerd, GGL? Daarom noemde ik een aantal Bijbel teksten die aantonen dat er helaas mensen onbekeerd blijven. Overigens telt hierbij '..de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan' (1 Sam 16 vers 7). Ik hoef die Bijbelteksten niet te zoeken hoor. Ik pak de Bijbeltekst er altijd wel even bij om te voorkomen dat ik niet letterlijk citeer.

3 maar? Als je de bijeenkomsten van Mozaïek luistert, dan zit je al op ruim een hand vol.
Laatst gewijzigd door MGG op 12 nov 2022, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten