Gereformeerde Gemeenten

Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Louis2 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Daarnaast wordt er vaak vanuit gegaan dat het aan het uitnodigingsbeleid van de gemeenten ligt. Dat is ook niet waar.
Er zijn ook predikanten die weigeren voor te gaan in bepaalde gemeenten en altijd bedanken bij een uitnodiging.

Een positieve uitzondering vind ik een van de meest rechtse GG predikanten, die, volgens mij heel bewust, voorgaat van OGG tot de wat 'linksere' GG's en bij elke intrede, van welke ds of in welke gemeente ook, aanwezig is. Al kun je misschien soms wat vragen hebben bij zijn prediking, zijn opstelling in deze vind ik zeer positief.
Ik begreep onlangs inderdaad dat dit voorkomt. Dat is wel verdrietig.

Al viel me het uitnodigingsbeleid in Groningen dit jaar en volgend jaar wel op. Er gaan daar echt dominees voor uit de gehele GG. Dat komt mede omdat de kerkenraad van Drachten het sinds een aantal jaren toelaat dat dominees die daar een hele zondag zijn, een derde dienst mogen vervullen. Die is dan meestal voor Groningen. Jammer dat het andersom (nog) niet gebeurt.

Ik heb wel een vermoeden op welke predikant je doelt. Helaas is hij na zijn studententijd in onze gemeente nooit meer voorgegaan...
Ik heb tien jaar geleden, toen dominee Kattenberg nog vrijwel iedere zondag preekte, ook weleens predikanten als ds. Hogchem horen preken. Ds. Verschuure komt volgens mij apart naar Groningen.
Ik zie de twee laatstgenoemde predikanten nooit in Houten preken.
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
De hervormde kerk heeft dit jaren plaats gevonden, zonder scheuring, zelfde geldt dit ook voor de CGK.
Ik denk juist dat je scheuringen voorkomt door dit soort regelgeving niet op te leggen en er niet van uit te gaan dat een kerk een eenheidsworst is.
Denk ook niet dat dominees en gemeentes er op zitten te wachten.
En laten we eerlijk zijn, het plakje cake van Ararat zal bijzonder dun zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GGG038
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Komt dat voor?[/quote]

Ja. Wanneer een dominee nooit voorgaat in een (nabijgelegen) gemeente, dan betekent het niet automatisch dat de ds niet welkom is of hij niet wil komen.[/quote]Ik bedoelde eigenlijk: komt het voor dat een dominee zichzelf uitnodigt?[/quote]
Volgens mij niet. Maar het komt wel eens voor dat een gemeentelid contacten heeft of familie is van een predikant, en dat hij dan zo gevraagd wordt.[/quote]



In de periode dat de gemeente van Genemuiden vacant was hebben heel wat predikanten zelf het initiatief genomen om te komen preken.
Ds. J. Schipper belde bijv. met de boodschap: 'ik dacht zo: geef de bid- en dankdagen maar aan mij'.
Andere predikanten belde met de vraag: ik heb nog nooit in Genemuiden gepreekt. Toen ik student was, was er een predikant. Zou ik dit jaar een zondag kunnen komen preken?
En weer andere predikanten zijn door de preekregelaar gevraagd en nadat ze geweest zijn hebben ze later zelf gevraagd of ze nog eens terug mochten komen.

Bovenstaande zijn drie voorbeelden maar ik kan dat met naam en toenaam fors uitbreiden. Predikanten worden benaderd door preekregelaars, zeker. Maar veel predikanten benaderen ook zelf gemeenten.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Simon0612 schreef:
Henk J schreef:
Simon0612 schreef:
Henk J schreef:In de ideale situatie zou inderdaad elke predikant overal voorgaan. Maar dat is volgens mij in geen enkel verband het geval, misschien in de GGiN. Ik zou er ook geen groot punt van maken. We hebben gewoon te maken met liggingsverschillen en veel mensen kunnen die niet altijd relativeren. Laten we elkaar binnen het verband wat ruimte gunnen.
Je vergeet de OGGiN.
Nee hoor, tussen wat ik hoor in de OGGiN in mijn omgeving en wat ds. Kort in zijn boekje schrijft zitten forse verschillen.
Dat kan, maar dat zegt allerminst dat hij er niet voorgaat. Ik kan tal gemeenten noemen waar dat verschil zit, maar de dominee toch voorgaat. Dus dat is geen graadmeter.
Ik dacht inderdaad dat ds. Kort ten tijde in de periode na het verschijnen van zijn boeken niet overal welkom was.
Maar of dit nu nog zo is daarvan ben ik niet op de hoogte.
GGG038
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Eens, ik denk dat de GGiN het enige kerkverband is waar iedereen overal voorgaat.
Of misschien de OGG ook?[/quote]Enkele GG's ook. Te denken valt aan Groningen, Oostkapelle, Ridderkerk-Slikkerveer en Woerden.[/quote]


Daarnaast wordt er vaak vanuit gegaan dat het aan het uitnodigingsbeleid van de gemeenten ligt. Dat is ook niet waar.
Er zijn ook predikanten die weigeren voor te gaan in bepaalde gemeenten en altijd bedanken bij een uitnodiging.

Een positieve uitzondering vind ik een van de meest rechtse GG predikanten, die, volgens mij heel bewust, voorgaat van OGG tot de wat 'linksere' GG's en bij elke intrede, van welke ds of in welke gemeente ook, aanwezig is. Al kun je misschien soms wat vragen hebben bij zijn prediking, zijn opstelling in deze vind ik zeer positief.[/quote]


Ik meen dat je met bovenstaande mijn dominee bedoelt?

In het grote gebed noemt hij ook vaak predikanten met naam en toenaam als er iets is. Ds. A is zoveel jaar predikant, ds. B. gaat met emeritaat, ds. C. is ziek, ds. D. heeft een beroep aangenomen, enz.
Dat doet hij voor alles wat er speelt binnen de GG, maar ook van bovenstaande voorbeelden in de OGG en GGiN.

Zo deelt hij bijv. bij de afkondigingen mee: gemeente, ik ben niet afgevaardigd maar het is wel mijn gewoonte om bij de synode aanwezig te zijn. Het zijn belangrijke dagen voor ons kerkverband, gewichtvolle zaken worden daar besproken, ik ontmoet mijn medebroeders, enz. dan weet u dat ik daar van de week aanwezig ben.

Maar ook zegt hij bijv. in zijn preek: ik was van de week bij de bevestiging en intrede van ds. X. En toen sprak daar dominee Y. van de OGG namens de plaatselijke kerken. En wat hij zei dat trof mij. En dan volgt een citaat van die dominee over 'hoe kun je van de kansel horen preken wat er in de binnenkamer leeft, als u geen binnenkamer heeft' enz.

Hij is inderdaad overal bij aanwezig en dat deelt hij ook mee of koppelt er wat van terug.
Persoonlijk kan ik het waarderen dat de dominee zoveel als mogelijk in het land aanwezig is en dat hij met die terugkoppeling probeert de binding bij het hele kerkverband te vergroten en punten aandraagt ter voorbede of dankzegging.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik ken ook een gemeente waar er een roulatie is van maximaal 5 dominees van het hele predikamtenkorps die voorgaan. Ik zou in zo'n gemeente geen lid kunnen zijn.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Bruna schreef:
Ik dacht inderdaad dat ds. Kort ten tijde in de periode na het verschijnen van zijn boeken niet overal welkom was.
Maar of dit nu nog zo is daarvan ben ik niet op de hoogte.
Oke, dat had ik dan gemist. Maar volgens mij komt hij nu zo ongeveer overal hoor.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Ik ken ook een gemeente waar er een roulatie is van maximaal 5 dominees van het hele predikamtenkorps die voorgaan. Ik zou in zo'n gemeente geen lid kunnen zijn.
Daar zou je anders weinig over te zeggen hebben. ;)
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Het gewoon niet te ontkennen dat gemeenten van kleur verschieten.
Ook vakante gemeenten. Ik heb meer hier het voorbeeld gegeven van Enter.
Dichtbij Rijssen, en nauwer Rijssen-Noord
Toch ontwikkelde Enter zich tot een meer 'modernere' gemeente.
Ik vond het wel opvallend dat de predikanten van nu zo anders zijn dan in de jaren 70 of 80.
Ligt dat aan mij? Dat heb ik in de eerste tijd wel eens gedacht.
Maar de ontwikkelingen gaan door, en je hoort meer.
Een predikant als ds. vD kwam in Enter niet op de kansel.
Waarom niet?
Een andere, ds. Versch. komt doorgaans wel ééns per jaar in die gemeente.
Een liggingsverschil tussen ds. vD of Versch. merk ik niet.
Ja een andere preekstijl vanzelf wel, die is bij iedereen anders.
De meeste predikanten die in Enter voorgaan zijn van de 'middenmoot' dan wel 'linkerflank'.
Hoe kan een van oorsprong zo 'rechtse gemeente' zo veranderen?
Ik denk ook dat er zeker mensen zij die dit gewoon niet opmerken.
Vaak zijn dat mensen die letten op het bordje bij de kerk: Gereformeerde Gemeente
Alles wat gergem is zal dan wel goed zijn.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Louis2 schreef:Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
Je vraag getuigt van een totaal verkeerd zicht op hoe het kerkrechtelijk ligt. De synode heeft hierin helemaal niets te zeggen: plaatselijke gemeenten zijn autonoom en hebben hun eigen beleid. De gedachte dat een synode op zo'n onderwerp als dit "maatregelen" zou moeten of kunnen nemen, is totaal vreemd aan de manier waarop dit binnen de GG kerkordelijk geregeld is.
Wat een synode wel kan doen, is bijvoorbeeld oproepen tot/stimuleren van onderling gesprek om de herkenning en eenheid binnen de eigen kerk te bevorderen. Dat zou als resultaat een breder uitnodigingsbeleid kunnen hebben. En dat is dan ook precies wat de laatste synode heeft uitgesproken te willen doen.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Louis2 schreef: Ik heb tien jaar geleden, toen dominee Kattenberg nog vrijwel iedere zondag preekte, ook weleens predikanten als ds. Hogchem horen preken. Ds. Verschuure komt volgens mij apart naar Groningen.
Ik zie de twee laatstgenoemde predikanten nooit in Houten preken.
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
Ds. Verschuure preekte regelmatig in Houten (maar ook bijvoorbeeld in Arnhem), toen hij nog in Scherpenzeel stond.
En dat is nog niet eens zo lang geleden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Louis2 schreef: Ik heb tien jaar geleden, toen dominee Kattenberg nog vrijwel iedere zondag preekte, ook weleens predikanten als ds. Hogchem horen preken. Ds. Verschuure komt volgens mij apart naar Groningen.
Ik zie de twee laatstgenoemde predikanten nooit in Houten preken.
Maar nogmaals: waarom neemt de synode geen maatregelen tegen zowel gemeenten als predikanten die enkel hun eigen smaak willen proeven? Zo is de volgende kerkscheuring toch geboren?
Ja hij vroeg onlangs of hij mee mocht rijden. Ik zei: Je rijdt maar lekker apart...ik ga niet helemaal over Genemuiden hoor :D
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik wilde het net zeggen. Ik heb hem daar wel gehoord. Volgens mij kwam hij er maandelijks.
Online
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Het gewoon niet te ontkennen dat gemeenten van kleur verschieten.
Ook vakante gemeenten. Ik heb meer hier het voorbeeld gegeven van Enter.
Dichtbij Rijssen, en nauwer Rijssen-Noord
Toch ontwikkelde Enter zich tot een meer 'modernere' gemeente.
Ik vond het wel opvallend dat de predikanten van nu zo anders zijn dan in de jaren 70 of 80.
Ligt dat aan mij? Dat heb ik in de eerste tijd wel eens gedacht.
Maar de ontwikkelingen gaan door, en je hoort meer.
Een predikant als ds. vD kwam in Enter niet op de kansel.
Waarom niet?
Een andere, ds. Versch. komt doorgaans wel ééns per jaar in die gemeente.
Een liggingsverschil tussen ds. vD of Versch. merk ik niet.
Ja een andere preekstijl vanzelf wel, die is bij iedereen anders.
De meeste predikanten die in Enter voorgaan zijn van de 'middenmoot' dan wel 'linkerflank'.
Hoe kan een van oorsprong zo 'rechtse gemeente' zo veranderen?
Ik denk ook dat er zeker mensen zij die dit gewoon niet opmerken.
Vaak zijn dat mensen die letten op het bordje bij de kerk: Gereformeerde Gemeente
Alles wat gergem is zal dan wel goed zijn.
Het gebeurt ook andersom, en het is nog maar de vraag of de gemeenten van kleur verschieten, of de predikanten. Ik denk dat dat laatste het geval is, ook in jouw geval.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Het gewoon niet te ontkennen dat gemeenten van kleur verschieten.
Ook vakante gemeenten. Ik heb meer hier het voorbeeld gegeven van Enter.
Dichtbij Rijssen, en nauwer Rijssen-Noord
Toch ontwikkelde Enter zich tot een meer 'modernere' gemeente.
Ik vond het wel opvallend dat de predikanten van nu zo anders zijn dan in de jaren 70 of 80.
Ligt dat aan mij? Dat heb ik in de eerste tijd wel eens gedacht.
Maar de ontwikkelingen gaan door, en je hoort meer.
Een predikant als ds. vD kwam in Enter niet op de kansel.
Waarom niet?
Een andere, ds. Versch. komt doorgaans wel ééns per jaar in die gemeente.
Een liggingsverschil tussen ds. vD of Versch. merk ik niet.
Ja een andere preekstijl vanzelf wel, die is bij iedereen anders.
De meeste predikanten die in Enter voorgaan zijn van de 'middenmoot' dan wel 'linkerflank'.
Hoe kan een van oorsprong zo 'rechtse gemeente' zo veranderen?
Ik denk ook dat er zeker mensen zij die dit gewoon niet opmerken.
Vaak zijn dat mensen die letten op het bordje bij de kerk: Gereformeerde Gemeente
Alles wat gergem is zal dan wel goed zijn.
Het gebeurt ook andersom, en het is nog maar de vraag of de gemeenten van kleur verschieten, of de predikanten. Ik denk dat dat laatste het geval is, ook in jouw geval.
Maar zouden met de voorgangers ook niet de gemeente veranderen?
We zagen dat heel vroeg al in ons geboortedorp waar de Nederlandse Hervormde Kerk met de grote stroom meeging, waarom wij er ons niet meer thuis voelden, terwijl de meeste dorpelingen ons maar vreemd aankeken toen we naar een kerk in Rijssen gingen....
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 nov 2022, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Mijn punt dat ik hier wil maken is dat als je een naambordje CGK, GG, of whatever voor je kerk zet, je ook een acte van vertrouwen geeft.
En ja, er is verscheidenheid tussen gemeenten en groepsdymaniek, maar het uitsluiten van predikanten of karikaturen maken van andere gemeente vind ik niet passend.
Ik ben zelf in de Gereformeerde Gemeenten tot geloof gekomen en heb niets tegen het kerkverband, maar in elke gemeente en kerkverband is iets.
Dus daarom ben ik het meneer van der Schans eens, en deelde ik zijn artikel.
Plaats reactie