De kleine lettertjes van het Evangelie

Ditbenik
Inactief

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

KDD schreef:
KDD schreef:Onderwijs hierover:
ds. J. Nupoort (1733-1781) schreef: 1. Als God door Zijn almachtige wil, de uitverkoren en in Christus van eeuwigheid vrijgehouden zondaar de gerechtigheid van de Borg dadelijk toe-eigent tot zaligheid, schenkt Hij hem de Heilige Geest, en met Hem het geestelijke leven, waardoor hij vaatbaar wordt voor de ontdekkingen en bewerkingen van de Heilige Geest.
2. Als God de Heilige Geest Zijn zaligmakend werk in het hart van de zondaar begint, spant Hij de Goddelijke vierschaar in zijn binnenste. Hij leid hem in, in het gezicht van de wet en haar gerechtigde eis op hem, en in zijn overtredingen van en tegen de wet. Ja, Hij doet hem beseffen dat hij door die overtredingen tegen een hoog, heilig, goedertieren en rechtvaardig God gezondigd heeft, en daarom het oordeel van de verdoemenis waardig is; zodanig dat hij met veroordeling van zichzelf voor God verklaart: Ik ben des doods schuldig.
3.Als God de Heilige Geest de uitverkoren zondaar zo voor het Goddelijk gerecht verootmoedigt, bepaalt Hij zijn ziel met geestelijke genadelicht bij de openbaringen van een volle Christus, zoals in Hem gerechtigheden tot vergeving te vinden zijn. Hij ontsluit voor hem het ruim en welmenende aanbod dat door het Evangelie evenals aan anderen, zo ook persoonlijk aan hem gedaan wordt. Hij bewerkt hem niet alleen tot een algemene erkentenis van de volheid, gepastheid en gewilligheid van Christus om zondaren met God te verzoenen, maar ook tot een dadelijk willen van Christus, waardoor hij van harte verkiest en verklaart om als een helwaardig zondaar alleen door vrije genade om de gerechtigheid van Christus gezaligd te worden.
4. Als de ziel op deze wijze door de inwerking van de Heilige Geest tot rechtvaardiging werkt, oefent zij daarin alleen zuiver geloofswerk, wat duidelijk is uit alle plaatsen die het geloof, ten aanzien van deze werking, beschrijven als een zien op Christus (Joh. 6:40), als een wenden van zichzelf naar Christus (Jes. 45:22), als een komen tot Christus (Joh. 6:35), en als een aannemen van Christus (Joh. 1:12).
5. Als de ziel op dit geloofswerk de vrijspraak Gods door de Heilige Geest uit en door het Woord in haar weten ontvangt, neemt zij dat genadevonnis gelovig aan en verblijdt zich in de aangename vruchten die zij door het geloof uit deze weldaad trekt en in geloof tegemoet ziet.
Ik denk dat dit ervaren zal worden in meerdere of mindere maaten.
Onderwijs hierover: https://bit.ly/3WKGOb8
KDD

Bericht door KDD »

Eens. Een leerzaam stuk. Het vult aan wat ds. Nupoort erover geschreven heeft.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

KDD schreef:Eens. Een leerzaam stuk. Het vult aan wat ds. Nupoort erover geschreven heeft.
Dan heb je een van de twee stukken niet goed gelezen vrees ik.
KDD

Bericht door KDD »

Ditbenik schreef:
KDD schreef:Eens. Een leerzaam stuk. Het vult aan wat ds. Nupoort erover geschreven heeft.
Ik denk het wel. Als ik het goed lees wat ds. Devries bestrijd is niet wat ds. Nupoort leert.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Valcke

Bericht door Valcke »

KDD schreef:
Ditbenik schreef:
Ik denk het wel. Als ik het goed lees wat ds. Devries bestrijd is niet wat ds. Nupoort leert.
Mee eens. Nupoort leert niet een rechtvaardigmaking in de vierschaar als afzonderlijke (nadere) weldaad.
Hij houdt de ware overtuiging van zonden, het ware geloof en de rechtvaardiging bij elkaar.
Daarbij kun je je afvragen of deze dingen voor een mens altijd even onderscheiden plaatsvinden zoals hij dit beschrijft.
Terecht merk je dan ook op dat dit "in meerdere of mindere mate" ervaren moet worden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ho even mensen, ik schreef over 'genade door recht'. Dat onderdeel heb ik duidelijk uitgelegd. Ik verwijs verder graag naar het onderzoek wat ds. M.G. van Middendorp (predikant in de GG te Leerdam) tijdens zijn studie aan de Theologische School heeft gedaan. Een samenvatting hiervan is te vinden in de Saambinder van 6 oktober jl. Hartelijk aanbevolen!

Ik heb niets geschreven over de meningsverschillen rond Zondag 23. Zelf geloof ik dat er tussen wedergeboorte en de rechtvaardigmaking niet een heel groot tijdsverschil zit en dat dit ook geen nadere weldaad is, maar vaak samenvalt.

Ik deel ook van harte het artikel van ds. Nupoort van @KDD en wat @Valcke daarover zegt.
Susan

Bericht door Susan »

Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef:De vraagsteller vraag niet of de wet of Gods recht niet functioneert, de vraagsteller vraagt of (in mijn woorden) een extraordinaire ervaring (een vierschaar-ervaring, een dodelijks tijdgewricht, enz) moet kennen. Daar reageert Dr vde Brink op, overigens geheel in lijn wat ook Dr. P de Vries daarover heeft geschreven, geheel in lijn met onze vaderen.
Afgezien van de vraag of deze ervaring wel of niet nodig is, dr. Van den Brink zegt zelfs dat je deze ervaring per se niet mag krijgen als het goed is.

Daarbij mijn vraag: is tot geloof komen geen 'vierschaarervaring'? Een zondaar, die de vrijspraak uit het Evangelie omhelst?
Jawel. Er slechts één rechtvaardigmaking, die in één keer volmaakt geschiedt! Maar ik denk dat iemand gerechtvaardigd kan zijn en toch nog de volle verzekering van zijn rechtvaardiging kan missen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 9e124e2efc
Dan nog maar een linkje.
Ik haal dit citaat eruit:

"Wat een bevrijding wanneer dan Christus met Zijn Evangelie bekleed in ons hart verschijnt en de Heilige Geest de vrijspraak in onze harten brengt, dat God toornig is geweest op Zijn Zoon en daarom op ons nooit meer toornen noch schelden zal. Zo kan er een tijdsbestek liggen tussen het beoefenen van het rechtvaardigend geloof dat op Christus ziet tot zaligheid, en de zekerheid dat wij om Christus’ wil door God zijn aangenomen als Zijn kinderen en erfgenamen."

Het eerste is wat ik bedoel. Het tweede begrijp ik niet. Het eerste kan er zijn, terwijl er toch nog geen echte zekerheid is. Want: heb ik het nu wel aangenomen?
Maar als dit eerste er niet is, is er dan al sprake van geloof? Zo ja, hoe dan?
Susan

Bericht door Susan »

Posthoorn schreef:
Dan nog maar een linkje.

"Wat een bevrijding wanneer dan Christus met Zijn Evangelie bekleed in ons hart verschijnt en de Heilige Geest de vrijspraak in onze harten brengt, dat God toornig is geweest op Zijn Zoon en daarom op ons nooit meer toornen noch schelden zal. Zo kan er een tijdsbestek liggen tussen het beoefenen van het rechtvaardigend geloof dat op Christus ziet tot zaligheid, en de zekerheid dat wij om Christus’ wil door God zijn aangenomen als Zijn kinderen en erfgenamen."

Het eerste is wat ik bedoel. Het tweede begrijp ik niet. Het eerste kan er zijn, terwijl er toch nog geen echte zekerheid is. Want: heb ik het nu wel aangenomen?
Dat is toch het verschil dat de puriteinen maakten?

Gerechtvaardigd voor God, dus ten opzichte van God, in Gods hof, door een oprecht geloof in Jezus Christus. Het tweede is dat Gods kind zich gerechtvaardigd mag weten, ten opzichte van zichzelf in de concientie. Als hij of zij leert leunen op Gods beloften, door het werk van de Heilige Geest. Hij is het die alle twijfel overwint, waardoor Gods kind de zekerheid van de vergeving van de zonden en het kindschap ook echt ervaart. Wanneer Gods beloften niet gepreekt worden, zal dat minder openbaar komen. Dan kan er een behoorlijk tijdsbestek liggen tussen de eerste uitgaande daad en het bewust "staan" in deze genade van de rechtvaardigmaking.

Sorry, ik moet eigenlijk eerst dat artikel lezen. Ga ik doen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Dan nog maar een linkje.

Er is zeker geloof voor de rechtvaardigmaking, en allen van Gods volk komen niet in dit leven tot de vrijspraak. Wel komt ieder mens voor de rechter, maar Gods volk komt er zo geheel anders dan degenen in wie het leven niet is geschonken, dat wat onze we elders ook wel de hypocrieten, ongelovigen en die zich niet van ganser harte bekeren noemen.
Maar wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, zo niet in dit leven dan toch in ons sterven en straks op de jongste dag voor een ieder geopenbaard, de meest verborgen zonden tot onze gedachten toe zullen dan voor alle mensen bekend worden, en dan komt er een scheiding, een eeuwige scheiding.
De laatste drie zondagen hebben we preken beluisterd over de 10 maagden; hoe dicht bij elkaar ze ook stonden, waar geen mens het verschil opmerkte (dat zit immers in de nieuwe geboorte vanbinnen), maar dan komt alles openbaar, zowel degenen die heel hun leven met vreze des doods enz. werden achtervolgd, als degenen die door het recht in de vierschaar een volkomen zekerheid mochten ontvangen. Ik meen dat ds. Verschuure het eens zei: Degenen dit dit weten, de vrijspraak in de vierschaar, zijn altijd een witte raaf geweest. Maar wel opmerkelijk is dat in deze tijd het bijna of niet meer gehoord wordt. Dat maakt het juist zo donker en bang in deze tijd, waar de Kerk niet meer verder geleidt wordt. Dan wordt al ons redeneren hierover niet meer dan een klinkend metaal of een luidende schel; het geeft totaal geen in- of afdrukken meer.
Ik zie hierboven iets over weten: dat is ook aan de orde geweest in de preken over de 10 maagden. Daar werd toch opgemerkt dat een ieder die zichzelf nauw onderzoekt kan weten of er een werk Gods in de ziel is, maar een andere zaak is dit zelf te kunnen geloven, daar de ziel dan weer ginds en weder wordt bewogen, en zo de vaste gang van het bevestigde volk mist. Dit kan bij onderzoek van eigen hart gekend worden, als we eerlijk tussen God en onze ziel handelen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bijnaam

Bericht door Bijnaam »

-DIA- schreef:Er is zeker geloof voor de rechtvaardigmaking, en allen van Gods volk komen niet in dit leven tot de vrijspraak.
Zaligmakend geloof zonder wedergeboorte is onmogelijk. Bij de wedergeboorte is elk kind van God door het offer van Christus terstond volkomen rechtvaardig in Gods ogen. In de bevinding kan dit anders liggen en is het mogelijk dat de geloofszekerheid ('Christus de mijne en ik de Zijne') nog ontbreekt. Rechtvaardigmaking is niet pas waarheid als de mens het (visionair of extraordinair) beleefd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bijnaam schreef:
-DIA- schreef:Er is zeker geloof voor de rechtvaardigmaking, en allen van Gods volk komen niet in dit leven tot de vrijspraak.
Zaligmakend geloof zonder wedergeboorte is onmogelijk. Bij de wedergeboorte is elk kind van God door het offer van Christus terstond volkomen rechtvaardig in Gods ogen. In de bevinding kan dit anders liggen en is het mogelijk dat de geloofszekerheid ('Christus de mijne en ik de Zijne') nog ontbreekt. Rechtvaardigmaking is niet pas waarheid als de mens het (visionair of extraordinair) beleefd.
Dat is ook waar, en dat zeg ik ook niet. Zoals ik eerder opmerkte zou naar ik vast geloof, en wat ik pas ook hoorde n.a.v. de preken over de 10 maagden, elk mens, waar in de ziel het leven is verwekt, dit kunnen weten, bij een nauw en eerlijk zelfonderzoek.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Het was vanavond markt in de Thaborkerk in IJsselmonde. Als iemand daar aanwezig was of mee heeft geluisterd, dan had die zich vermoeid van deze discussie afgewend. Als God afdaalt in de prediking en een soeverein genadewerk mag worden verklaard, dan krijgt God de eer en is het ook geen vraag wat je met zo’n lezing van Vd Brink moet. Hij mag er van alles over zeggen, maar laat de theorie dan maar voor de hooggeleerde theologen. Er gaat geen geur en smaak van uit (eerder strijd, hete hoofden en koude harten). Maar Gods vrije genadewerk wint in en geeft liefde.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Kennen jullie sowieso iemand die de vierschaar beleefd heeft? Ik niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gesloten