Zo zou je het ook kunnen zien inderdaad.Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
"Wie vader of moeder liefheeft boven Mij..."
De kleine lettertjes van het Evangelie
-
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Uit vele reacties blijkt m.i. wel dat velen "geloof" nu opvatten als simpelweg aannemen (als een daad van de mens).Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
Ik vrees dat het tot meer oppervlakkigheid leidt dan tot geestelijke verdieping.
Laatst gewijzigd door Valcke op 08 nov 2022, 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
De onheuse aantijging richting de prediking in de rechterflank van onze gezindte gelijkstellen aan 'stevig geestelijk onderwijs' vind ik ronduit schokkend. Zeker als je er dan zo'n tekst aan vastknoopt. Blijkbaar vind jij het spreken over een prediking die vergiftigt en verlamt ook hieronder vallen.Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
Ik vind het een aanval op de zuivere leer van Gods Woord. En vanuit die context vind ik het heel erg dat jij deze tekst hier durft te gebruiken. Ik krijg er een ontzettend nare bijsmaak van.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik heb het over het overtuigende werk van Gods Geest. Hij laat ons zien dat we ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt zijn. (Openbaring 3:17) . Dat leert Gods Geest ons door Zijn Woord. Hij is de ogenzalf, opdat gij zien moogt. (Openbaring 3:18)Zeeuw schreef:Tsja, dan lees je simpelweg verkeerd. Juist het werk van Gods Geest is almachtig en vrijmachtig en op geen enkele manier afhankelijk van iets dat mensen doen. Ik kant me vooral tegen hetgeen je in de laatste zin ook beschrijft.huisman schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig.
Je ziet het ik zit ergens tussen jou en @Zeeuw in. Bij Zeeuw lijkt het overtuigende werk van Gods Geest minder aanwezig of noodzakelijk te zijn. Het schijnt allemaal niet zo diep te moeten gaan.
Jij schrijft de zaken soms teveel als voorwaarden terwijl het veel meer de weg is waarlangs de HEERE en zondaar tot Zich trekt.
Iedere prediker die zegt dat dit werk van Gods Geest niet noodzakelijk is of het weglaat uit de preek gaat tegen Gods Woord in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zo voor het oog kan het inderdaad lijken dat het een simpelweg aannemen is. Hoewel de angst voor een zogenoemde hoop der spinnekoppen zeer terecht is blijkens veel reacties moeten we ervoor waken velen op een hoop te gooien.Valcke schreef:Uit vele reacties blijkt m.i. wel dat velen "geloof" nu opvatten als simpelweg aannemen (als een daad van de mens).Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
Ik vrees dat het tot meer oppervlakkigheid leidt dan tot geestelijke verdieping.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Eens. Het kan goed zijn dat tieners wakker geschud worden door dit onderwijs. Dat zij voor het eerst tot de Heere Jezus mochten vluchten. Ik denk daarom ook aan de woorden van de Heere Jezus: "Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid. Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie. De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder."Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
De heftige weerstand laat zien dat er raak geschoten is.
-
Als dat zo is, dan moeten we met terugwerkende kracht heel wat dwaalleraren gelijk geven. Bijvoorbeeld Arius die veel weerstand kreeg toen hij leerde dat Jezus niet van eeuwigheid was.Susan schreef:Eens. Het kan goed zijn dat tieners wakker geschud worden door dit onderwijs. Dat zij voor het eerst tot de Heere Jezus mochten vluchten. Ik denk daarom ook aan de woorden van de Heere Jezus: "Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid. Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie. De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder."Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
Beetje nuchterheid kan geen kwaad. Hij is de kerk niet uitgegooid. Het Reformatorisch Dagblad heeft er geen komma aan gewijd. CVandaag en Refoweb hebben er fors aandacht aan besteed, hier is het met vallen en opstaan soms een heel klein beetje inhoudelijk en DWS heeft er een artikelenserie aan gewijd.Susan schreef:
Hoezo heftige weerstand. Ik denk dat het erg meevalt. Ik zou de tekst van de Heere Jezus niet op deze situatie durven roepassen.
Zeker. En dat is m.i. een proces wat ook een leven lang duurt. Misschien dat anderen het anders ervaren, maar ik ga mezelf alleen maar meer tegenstaan. Maar het maakt juist de genade ook iedere keer weer groter en wonderlijker.huisman schreef:Ik heb het over het overtuigende werk van Gods Geest. Hij laat ons zien dat we ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt zijn. (Openbaring 3:17) . Dat leert Gods Geest ons door Zijn Woord. Hij is de ogenzalf, opdat gij zien moogt. (Openbaring 3:18)Zeeuw schreef:Tsja, dan lees je simpelweg verkeerd. Juist het werk van Gods Geest is almachtig en vrijmachtig en op geen enkele manier afhankelijk van iets dat mensen doen. Ik kant me vooral tegen hetgeen je in de laatste zin ook beschrijft.huisman schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig.
Je ziet het ik zit ergens tussen jou en @Zeeuw in. Bij Zeeuw lijkt het overtuigende werk van Gods Geest minder aanwezig of noodzakelijk te zijn. Het schijnt allemaal niet zo diep te moeten gaan.
Jij schrijft de zaken soms teveel als voorwaarden terwijl het veel meer de weg is waarlangs de HEERE en zondaar tot Zich trekt.
Iedere prediker die zegt dat dit werk van Gods Geest niet noodzakelijk is of het weglaat uit de preek gaat tegen Gods Woord in.
Verstandige journalistiek in een verdeeld landschap vol abonnees?Ad Anker schreef:Het Reformatorisch Dagblad heeft er geen komma aan gewijd.
Ik waardeer het wel. Links en rechts gaan buiten het bootje hangen, dan kan midden mooi koers houden.
Ik heb deze topic gelezen en ik vind de term "heftige weerstand" (fel en onstuimig) mooi passen bij de wijze van reageren van sommige forumleden. En dat op grond van half-bekeken video's en her en der vergaderde "stukken". Het was een hele klus om erdoorheen te lezen.Ad Anker schreef:Beetje nuchterheid kan geen kwaad. Hij is de kerk niet uitgegooid. Het Reformatorisch Dagblad heeft er geen komma aan gewijd. CVandaag en Refoweb hebben er fors aandacht aan besteed, hier is het met vallen en opstaan soms een heel klein beetje inhoudelijk en DWS heeft er een artikelenserie aan gewijd.Susan schreef:
Hoezo heftige weerstand. Ik denk dat het erg meevalt. Ik zou de tekst van de Heere Jezus niet op deze situatie durven roepassen.
De tekst van de Heere Jezus pas ik toe op die situaties, dat mensen, die tot ruimte komen (jong of oud) te maken krijgen met tegenstand vanwege "de leer zoals deze alhier verkondigd wordt". Het is ook een reactie op wat @GerefGemeente-lid schijft: "De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend".
Er kan een goede manier van verdeeldheid zijn. Dat wilde ik zeggen. Als kinderen hun ouders voorgaan, in het komen tot de Heere Jezus bijvoorbeeld. Als de Heere werkelijk in iemand leven werkt, moeten we God meer gehoorzaam zijn dan onze ouders en ons kruis (de smaadheid, de verwerping) op ons nemen, vanuit liefde voor Hem. Dat leert de Bijbel ons.
-
- Verbannen
Nee nee, het punt dat ik heb willen maken is dat de verdeeldheid die nu ontstaat tussen tieners en hun ouders het gevolg is van de lezing van dr. Van den Brink. En als ik het geheel van die lezing inclusief alle antwoorden op Refoweb bij elkaar optel, zie ik een onheuse aantijging en oneerlijke en onjuiste beschuldigingen richting de verkondiging van vrije genade en Wet en Evangelie binnen deze kerkverbanden. De verdeeldheid die is ontstaan is helemaal niet terecht maar onwettig. Omdat deze predikant het niet eens is met de manier van de verkondiging van het Evangelie in andere kerkverbanden, roept hij hen maar op hun kerkverband te verlaten. Dat is een ernstige zaak, te meer omdat ik vast geloof dat dit volslagen onterecht is. Je roept daarmee kinderen op tot ongehoorzaamheid richting hun ouders. Niet alleen Zondag 43 is hier in het geding, maar ook Zondag 39!Susan schreef:Ik heb deze topic gelezen en ik vind de term "heftige weerstand" (fel en onstuimig) mooi passen bij de wijze van reageren van sommige forumleden. En dat op grond van half-bekeken video's en her en der vergaderde "stukken". Het was een hele klus om erdoorheen te lezen.Ad Anker schreef:Beetje nuchterheid kan geen kwaad. Hij is de kerk niet uitgegooid. Het Reformatorisch Dagblad heeft er geen komma aan gewijd. CVandaag en Refoweb hebben er fors aandacht aan besteed, hier is het met vallen en opstaan soms een heel klein beetje inhoudelijk en DWS heeft er een artikelenserie aan gewijd.Susan schreef:
De tekst van de Heere Jezus pas ik toe op die situaties, dat mensen, die tot ruimte komen (jong of oud) te maken krijgen met tegenstand vanwege "de leer zoals deze alhier verkondigd wordt". Het is ook een reactie op wat @GerefGemeente-lid schijft: "De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend".
Er kan een goede manier van verdeeldheid zijn. Dat wilde ik zeggen. Als kinderen hun ouders voorgaan, in het komen tot de Heere Jezus bijvoorbeeld. Als de Heere werkelijk in iemand leven werkt, moeten we God meer gehoorzaam zijn dan onze ouders en ons kruis (de smaadheid, de verwerping) op ons nemen, vanuit liefde voor Hem. Dat leert de Bijbel ons.
Raak geschotenMGG schreef:Als dat zo is, dan moeten we met terugwerkende kracht heel wat dwaalleraren gelijk geven. Bijvoorbeeld Arius die veel weerstand kreeg toen hij leerde dat Jezus niet van eeuwigheid was.Susan schreef:Eens. Het kan goed zijn dat tieners wakker geschud worden door dit onderwijs. Dat zij voor het eerst tot de Heere Jezus mochten vluchten. Ik denk daarom ook aan de woorden van de Heere Jezus: "Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid. Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie. De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder."Orchidee schreef:Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend

Maar dat is niet wat ik bedoel met het zinnetje.
Dus ga ik even aan de andere kant staan en zeg ter verduidelijking: waar rook is, daar is vuur. De genoemde weerstand heeft een feitelijkheid in zich dat, als er iets negatiefs wordt verteld, er een kern van waarheid in zal zitten: Arius dacht fundamenteel anders dan Athanasius, maar zijn drijfveer was om de noties van de eenheid en de transcendentie van God te benadrukken. En die eenheid is een waarheid op zich. Lezen: https://www.lucepedia.nl/dossieritem/arius/arius-336
Wat wil ds. G.A. van de Brink benadrukken?
Nou, zo erg vind ik het niet meevallen. Er zijn maar weinig topics zo vaak gesloten, heropend en gesnoeid als dit topic.Ad Anker schreef:Beetje nuchterheid kan geen kwaad. Hij is de kerk niet uitgegooid. Het Reformatorisch Dagblad heeft er geen komma aan gewijd. CVandaag en Refoweb hebben er fors aandacht aan besteed, hier is het met vallen en opstaan soms een heel klein beetje inhoudelijk en DWS heeft er een artikelenserie aan gewijd.Susan schreef:
-
- Verbannen
Hij maakt een karikatuur van de leer van vrije genade die door een weg van recht verkregen wordt.
Verder kom ik helaas niet.
Verder kom ik helaas niet.