Hoe denk jij dat een verloren zondaar komt. Met geween en smekingen vanwege hun zonde of als mensen die recht hebben op de beloften Gods?Zeeuw schreef:Nee, wat mij betreft niet. Ik legde het alleen naast het 'Als je daar iets van leert zien, als God in je gaat werken, dan moet je belijden dat je nooit meer voor God kunt bestaan, dat het rechtvaardig is als Hij je als een wandelaar voor eeuwig voorbijgaat en dat je dat ook hebt verdiend'. Ik lees hier alleen een verloren zondaar die tot Christus vlucht en niet spreekt over voor eeuwig voorbij gaan etc.Valcke schreef:De moordenaar wist dat hij op geen andere wijze zalig kon worden dan door Christus. En dat ging gepaard met overtuiging van zonden. Voor hem gold hetzelfde als voor Lydia: welker hart de Heere geopend heeft. Daar ligt alles in. Met minder kan het niet en meer is niet nodig. Moeten we hier nog discussie over voeren?
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Deze Engelstalige preek legt het besproken onderwerp heel duidelijk uit (titel: who needs a doctor?):
Canada schreef:I recommend you listen to this sermon by Rev. Gavin Beers:
https://www.sermonaudio.com/saplayer/pl ... 1524513621
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
11 wat doet een geroepen zondaar aan zijn kant?huisman schreef:Hoe denk jij dat een verloren zondaar komt. Met geween en smekingen vanwege hun zonde of als mensen die recht hebben op de beloften Gods?Zeeuw schreef:Nee, wat mij betreft niet. Ik legde het alleen naast het 'Als je daar iets van leert zien, als God in je gaat werken, dan moet je belijden dat je nooit meer voor God kunt bestaan, dat het rechtvaardig is als Hij je als een wandelaar voor eeuwig voorbijgaat en dat je dat ook hebt verdiend'. Ik lees hier alleen een verloren zondaar die tot Christus vlucht en niet spreekt over voor eeuwig voorbij gaan etc.Valcke schreef:De moordenaar wist dat hij op geen andere wijze zalig kon worden dan door Christus. En dat ging gepaard met overtuiging van zonden. Voor hem gold hetzelfde als voor Lydia: welker hart de Heere geopend heeft. Daar ligt alles in. Met minder kan het niet en meer is niet nodig. Moeten we hier nog discussie over voeren?
Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich geheel aan Hem over tot een eigendom
12 welke zijn de eigenschappen van deze toestemming?
De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig, oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen , zowel als aan de beloften des verbonds.
Zo zegt Hellenbroek het in z’n vragenboekje.
Ik zou niet weten hoe er geloof zou kunnen zijn zonder werkzaam te zijn met Gods beloften. Niet als rechthebbende wel als pleitende.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mooi!Bertiel schreef:11 wat doet een geroepen zondaar aan zijn kant?huisman schreef:Hoe denk jij dat een verloren zondaar komt. Met geween en smekingen vanwege hun zonde of als mensen die recht hebben op de beloften Gods?Zeeuw schreef:Nee, wat mij betreft niet. Ik legde het alleen naast het 'Als je daar iets van leert zien, als God in je gaat werken, dan moet je belijden dat je nooit meer voor God kunt bestaan, dat het rechtvaardig is als Hij je als een wandelaar voor eeuwig voorbijgaat en dat je dat ook hebt verdiend'. Ik lees hier alleen een verloren zondaar die tot Christus vlucht en niet spreekt over voor eeuwig voorbij gaan etc.Valcke schreef:De moordenaar wist dat hij op geen andere wijze zalig kon worden dan door Christus. En dat ging gepaard met overtuiging van zonden. Voor hem gold hetzelfde als voor Lydia: welker hart de Heere geopend heeft. Daar ligt alles in. Met minder kan het niet en meer is niet nodig. Moeten we hier nog discussie over voeren?
Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich geheel aan Hem over tot een eigendom
De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig, oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen , zowel als aan de beloften des verbonds.
Ik zou niet weten hoe er geloof zou kunnen zijn zonder werkzaam te zijn met Gods beloften. Niet als rechthebbende wel als pleitende.
Bertiel schreef:11 wat doet een geroepen zondaar aan zijn kant?huisman schreef:Hoe denk jij dat een verloren zondaar komt. Met geween en smekingen vanwege hun zonde of als mensen die recht hebben op de beloften Gods?Zeeuw schreef:Nee, wat mij betreft niet. Ik legde het alleen naast het 'Als je daar iets van leert zien, als God in je gaat werken, dan moet je belijden dat je nooit meer voor God kunt bestaan, dat het rechtvaardig is als Hij je als een wandelaar voor eeuwig voorbijgaat en dat je dat ook hebt verdiend'. Ik lees hier alleen een verloren zondaar die tot Christus vlucht en niet spreekt over voor eeuwig voorbij gaan etc.Valcke schreef:De moordenaar wist dat hij op geen andere wijze zalig kon worden dan door Christus. En dat ging gepaard met overtuiging van zonden. Voor hem gold hetzelfde als voor Lydia: welker hart de Heere geopend heeft. Daar ligt alles in. Met minder kan het niet en meer is niet nodig. Moeten we hier nog discussie over voeren?
….en de tollenaar stond van verre.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig.
Je ziet het ik zit ergens tussen jou en @Zeeuw in. Bij Zeeuw lijkt het overtuigende werk van Gods Geest minder aanwezig of noodzakelijk te zijn. Het schijnt allemaal niet zo diep te moeten gaan.
Jij schrijft de zaken soms teveel als voorwaarden terwijl het veel meer de weg is waarlangs de HEERE en zondaar tot Zich trekt.
-
- Verbannen
Psalm 81: 11b (onberijmd): Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen. Ik lees daar niets over eisen. Daarover heb ik in het verleden al eens uitgebreid hier gesproken. Dus die discussie ga ik niet nogmaals aan. Ik houd het daarom liever bij de berijming van Datheen.huisman schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
Kanttekening 29 bij deze Psalm zegt: Dat is, spreek en begeer al wat gij wilt, Ik zal het u overvloediglijk geven; te weten, indien gij naar Mijn wil en wetten leeft.
Zo kan het overkomen, maar ik heb vanmiddag wel degelijk geschreven dat 'het de volgordelijke weg is wáárlangs God werkt en dat dit in wezen en in aard hetzelfde is, al is de trap en mate onderscheiden'.huisman schreef:Je ziet het ik zit ergens tussen jou en @Zeeuw in. Bij Zeeuw lijkt het overtuigende werk van Gods Geest minder aanwezig of noodzakelijk te zijn. Het schijnt allemaal niet zo diep te moeten gaan.
Jij schrijft de zaken soms teveel als voorwaarden terwijl het veel meer de weg is waarlangs de HEERE en zondaar tot Zich trekt.
Het was mijn quote, ik wil niet Zeeuw met mijn woorden in diskrediet brengen.huisman schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
Je ziet het ik zit ergens tussen jou en @Zeeuw in. Bij Zeeuw lijkt het overtuigende werk van Gods Geest minder aanwezig of noodzakelijk te zijn. Het schijnt allemaal niet zo diep te moeten gaan.
Daarnaast weet ik goed dat Hellenbroek er meer over zegt. En ja je kan van verre voelen maar we zijn het toch hopelijk wel eens dat het geloof een fundament vind in Gods belovend woord?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Tsja, dan lees je simpelweg verkeerd. Juist het werk van Gods Geest is almachtig en vrijmachtig en op geen enkele manier afhankelijk van iets dat mensen doen. Ik kant me vooral tegen hetgeen je in de laatste zin ook beschrijft.huisman schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik lees nergens dat hij pleitte. Dat deed de moordenaar ook niet. Het bleef enkel bij: 'Gedenk mijner...'
Jammer dat je bij vraag 11 begon.Bertiel schreef:11 wat doet een geroepen zondaar aan zijn kant?huisman schreef:Hoe denk jij dat een verloren zondaar komt. Met geween en smekingen vanwege hun zonde of als mensen die recht hebben op de beloften Gods?Zeeuw schreef:Nee, wat mij betreft niet. Ik legde het alleen naast het 'Als je daar iets van leert zien, als God in je gaat werken, dan moet je belijden dat je nooit meer voor God kunt bestaan, dat het rechtvaardig is als Hij je als een wandelaar voor eeuwig voorbijgaat en dat je dat ook hebt verdiend'. Ik lees hier alleen een verloren zondaar die tot Christus vlucht en niet spreekt over voor eeuwig voorbij gaan etc.Valcke schreef:De moordenaar wist dat hij op geen andere wijze zalig kon worden dan door Christus. En dat ging gepaard met overtuiging van zonden. Voor hem gold hetzelfde als voor Lydia: welker hart de Heere geopend heeft. Daar ligt alles in. Met minder kan het niet en meer is niet nodig. Moeten we hier nog discussie over voeren?
10. V. Hoe gaat de zondaar over in dit verbond?
A. God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt en bidt. 2 Cor. 5 : 20. Met veel ernst en oprechtheid. Ez. 33 : 11. En al zijn zwarigheden oplost. Jes. 55 : 2.
En vraag 11 is in mijn boekje:
11. V. Wat is het gevolg van zulk een nodiging? A. Ik trok ze met mensenzelen, met touwen der liefde. Hos. 11 : 4.
En daarop komt de vragen en antwoorden die jij citeert.
-
Precies. Als dit niet benoemd wordt ( wat ook helaas in de HHK gedaan wordt) krijg je te maken met mensen die overal rechten aan het ontlenen doordat ze laten zien dat ze heel goed kunnen pleiten.Simon0612 schreef: Jammer dat je bij vraag 11 begon.
10. V. Hoe gaat de zondaar over in dit verbond?
A. God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt en bidt. 2 Cor. 5 : 20. Met veel ernst en oprechtheid. Ez. 33 : 11. En al zijn zwarigheden oplost. Jes. 55 : 2.
En hoe weet jij dat die mensen denken dat ze zo goed kunnen pleiten? Was je erbij in het gebed waar dat pleiten ter sprake kwam? Of denk je dat alleen maar?
-
Als de ene kant niet benoemd wordt, dan ga je makkelijk scheef denken.Erskinees schreef:En hoe weet jij dat die mensen denken dat ze zo goed kunnen pleiten? Was je erbij in het gebed waar dat pleiten ter sprake kwam? Of denk je dat alleen maar?
Het gros denkt zoals er wordt gepreekt, dat zie je overal.
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dus liever zachte zoete broodjes bakken voor dit tijdje op aarde dan stevig geestelijk onderwijs.GerefGemeente-lid schreef: De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend
"Wie vader of moeder liefheeft boven Mij..."
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!