De kleine lettertjes van het Evangelie

Bevindelijk

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bevindelijk »

J.C. Philpot schreef:
Bevindelijk schreef:Ik denk dat het geloof zo zeker verwacht dat je danken kan voordat de zaak geschonken is.
Hoe bedoel je dat? Als er ware geloof er is, dan is op dat moment de zaak geschonken. Mogelijk is er dan in de gelovige twijfel of de zaak geschonken is, maar vanuit God heeft elke ware gelovige (hoe zwak en klein het geloof ook is) volledig deel aan Christus en al Zijn weldaden.
Ik bedoel in deze niet het aandeel in Christus. Daarin ben ik het van harte met je eens. Maar ik bedoelde danken voordat - in dit geval de operatie - geslaagd is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:als we het dan toch in menselijke plaatjes willen vastleggen volgende vraag:
als je bij een periodiek onderzoek erachter komt een gezwel te hebben, zonder dat je er iets van voelt, maar die wel levensgevaarlijk is, ben je dan blij dat het ontdekt wordt zonder dat je het voelt of ga je dan niet opereren omdat je er toch niks van voelt?

Dit moet namelijk de functie van de prediking zijn. Woord en Geest, en Geest door het woord
Opmerking 1:
Ik denk dat het voorbeeld van een Arts, niet een menselijk plaatje is. De Heere Jezus gebruikt zelf ziekte en de Arts als beschrijvingen voor de zondekwaal, en voor Hem zelf.

Mattheüs 9:12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Tegelijkertijd moeten we dergelijke beelden niet gedetailleerder in gaan vullen als de bijbel dat doet.

Opmerking 2:
Het is een misvatting dat we onze zonden in een bepaalde mate moeten voelen, en dan als voorwaarde. Dat taalgebruik komt op die manier niet in de bijbel en de belijdenis voor. Het bijbelse spraakgebruik is dat de Heilige Geest overtuigd. Van nature willen we er niet aan dat we zo onverbeterlijk slecht zijn, dat zelfs onze gerechtigheiden schade en drek zijn, en we melaats zijn van voetzool tot hoofschedel.

De Heilige Geest overtuigd ons daarvan, zodat we dat werkelijk met ons hart gaan geloven. Zoals iemand die een ernstig bericht van een arts krijgt, de arts geloofd en actie onderneemt. En dan is er voor wie werkelijk geloofd dat hij doodziek is, vanuit God ook geen enkele belemmering en voorwaarde om met de kwaal tot Christus te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

het was eigenlijk meer een vraag aan degene die met deze tekst schermden en die uitfileren in het hoe en wat.
maar bedankt voor je uitgebreide antwoord Philpot, en ik ben het er van harte mee eens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Welke zonden beleed Zacheus?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Welke zonden beleed Zacheus?
9 En Zacheüs stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon van Abraham is.
10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:Welke zonden beleed Zacheus?
In Lukas 19 vers 8 betuigt hij volgens het stukje boven het hoofstuk (SV GBS) zijn boetvaardigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Ik lees daar geen zonden. Wel de vrucht van genade. Maar mogelijk heeft hij per ongeluk iemand iets door bedrog ontvreemd. Dat staat er echter niet. Er staat: 'indien'.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Ik lees daar geen zonden. Wel de vrucht van genade. Maar mogelijk heeft hij per ongeluk iemand iets door bedrog ontvreemd. Dat staat er echter niet. Er staat: 'indien'.
Hij stond zelfs bekend als een zondaar:
En allen die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan om te herbergen
DDD

Bericht door DDD »

Dat zegt mijns inziens niet veel. Jezus noemt hem niet zo. Al geldt voor alle mensen dat zij zondaar zijn. Maar wat mensen zondig vinden, hoeft niet specifiek zondig te zijn.

Ik lees hier geen schuldbelijdenis. Hooguit een handreiking naar de beeldvorming naar buiten, die voor tollenaars niet zo positief was.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat zegt mijns inziens niet veel. Jezus noemt hem niet zo. Al geldt voor alle mensen dat zij zondaar zijn. Maar wat mensen zondig vinden, hoeft niet specifiek zondig te zijn.

Ik lees hier geen schuldbelijdenis. Hooguit een handreiking naar de beeldvorming naar buiten, die voor tollenaars niet zo positief was.
Zacheüs zijn schuldbelijdenis bestond in daden. Dat is beter dan alleen in woorden.
Jezus noemt hem iemand die verloren was. Dat zegt toch genoeg?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon0612

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Sorry maar als ik dit lees dan komt direct 2 Timotheus 4:3 bij mij bovendrijven:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Deze tekst heeft helaas geen enkele geldigheid in een breed verbrokkelt spectrum van gemeenten en visies die er binnen calvinistische kerkverbanden zijn.
Je lijkt hem hier vooral te citeren om in zekere zin macht uit te oefenen over mensen die anders denken dan jij. En zo is het niet bedoelt. Het is een spiegel voor jezelf en niet voor een ander.
Helemaal niet ik snap niet hoe je daar bij komt. Deze zienswijze van jou zou zelfs andersom uitlegbaar zijn. Zie met wat voor teksten/oproepen en uitleg ds. van den Brink komt op geloofstoerusting en refoweb. Die probeert macht uit te oefenen op jongeren. Het is trouwens een oproep van Paulus aan Timotheus om bij de zonde leer te blijven. Zeker mag je hierin spiegelend kijken, maar ik denk dat het ook je plicht is rondom je te kijken en te waarschuwen voor een schadelijke leer!

Wat anders…
Waarom zouden al die mensen die jij benoemt bij ds. van den Brink op pastoraal gesprek gaan? Hoeveel zouden dat er eigenlijk zijn op de 150.000 (O)GG(iN) leden? Zou hij er 20 gesproken hebben? (0,013%) Of misschien 50? (0,03%) 100 dan, das best veel toch? (0,06%). Hooguit 200 denk ik..(0,13%).
Hoe het onder de leden speelt weet ik niet, maar ik schat in dat dat ook maar een enkele procent is. Waarschijnlijk een deel wat zich al jaren niet op zijn plek voelt.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Dat zegt mijns inziens niet veel. Jezus noemt hem niet zo. Al geldt voor alle mensen dat zij zondaar zijn. Maar wat mensen zondig vinden, hoeft niet specifiek zondig te zijn.

Jezus zegt dat Hij zondaren tot bekering roept.
Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
En zie ook Math. 9 vanaf vers 9.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef:
Herman schreef:
Simon0612 schreef:Sorry maar als ik dit lees dan komt direct 2 Timotheus 4:3 bij mij bovendrijven:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Deze tekst heeft helaas geen enkele geldigheid in een breed verbrokkelt spectrum van gemeenten en visies die er binnen calvinistische kerkverbanden zijn.
Je lijkt hem hier vooral te citeren om in zekere zin macht uit te oefenen over mensen die anders denken dan jij. En zo is het niet bedoelt. Het is een spiegel voor jezelf en niet voor een ander.
Helemaal niet ik snap niet hoe je daar bij komt. Deze zienswijze van jou zou zelfs andersom uitlegbaar zijn. Zie met wat voor teksten/oproepen en uitleg ds. van den Brink komt op geloofstoerusting en refoweb. Die probeert macht uit te oefenen op jongeren. Het is trouwens een oproep van Paulus aan Timotheus om bij de zonde leer te blijven. Zeker mag je hierin spiegelend kijken, maar ik denk dat het ook je plicht is rondom je te kijken en te waarschuwen voor een schadelijke leer!

Wat anders…
Waarom zouden al die mensen die jij benoemt bij ds. van den Brink op pastoraal gesprek gaan? Hoeveel zouden dat er eigenlijk zijn op de 150.000 (O)GG(iN) leden? Zou hij er 20 gesproken hebben? (0,013%) Of misschien 50? (0,03%) 100 dan, das best veel toch? (0,06%). Hooguit 200 denk ik..(0,13%).
Hoe het onder de leden speelt weet ik niet, maar ik schat in dat dat ook maar een enkele procent is. Waarschijnlijk een deel wat zich al jaren niet op zijn plek voelt.

2 Tim 3 vers 14 en 15
Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt en waarvan u verzekering gedaan is, wetende van wien gij het geleerd hebt. En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten heb, die u wijs maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is.
Laatst gewijzigd door MGG op 08 nov 2022, 01:19, 5 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Helemaal niet ik snap niet hoe je daar bij komt. Deze zienswijze van jou zou zelfs andersom uitlegbaar zijn. Zie met wat voor teksten/oproepen en uitleg ds. van den Brink komt op geloofstoerusting en refoweb. Die probeert macht uit te oefenen op jongeren. Het is trouwens een oproep van Paulus aan Timotheus om bij de zonde leer te blijven. Zeker mag je hierin spiegelend kijken, maar ik denk dat het ook je plicht is rondom je te kijken en te waarschuwen voor een schadelijke leer!

Wat anders…
Het is tamelijk simpel. Het is een vervelende tekst, en vervelende teksten in de Bijbel zijn altijd meer van toepassing op een ander, dan op jezelf. Daarom vind ik dat iemand het apostolische gezag niet zomaar over mag nemen voor een situatie die tamelijk complex is Als je in onze kringen of op dit forum beter bekend ben, dan gaat het niet om enkelingen, maar om velen. Daar zijn er ook veel van die zich (uiteindelijk) geheel van God afkeren, maar er zijn er ook die serieuze vragen beantwoordt krijgen onder een andere prediking dan waar ze zijn opgegroeid en als godzalige christenen gelden voor hun omgeving.

Nog één omdraaiing. De kerkgeschiedenis wijst uit dat er sinds 1834 zich vele kerkscheuringen hebben voltrokken. Op dat moment zijn er ook velen die zich van de door God gegeven kerk hebben afgekeerd en in allerlei afgescheiden verbanden en gezelschappen zijn gaan ophouden. Ook dat is een teken dat mensen zich eigen leraars verkiezen.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Helemaal niet ik snap niet hoe je daar bij komt. Deze zienswijze van jou zou zelfs andersom uitlegbaar zijn. Zie met wat voor teksten/oproepen en uitleg ds. van den Brink komt op geloofstoerusting en refoweb. Die probeert macht uit te oefenen op jongeren. Het is trouwens een oproep van Paulus aan Timotheus om bij de zonde leer te blijven. Zeker mag je hierin spiegelend kijken, maar ik denk dat het ook je plicht is rondom je te kijken en te waarschuwen voor een schadelijke leer!

Wat anders…
Het is tamelijk simpel. Het is een vervelende tekst, en vervelende teksten in de Bijbel zijn altijd meer van toepassing op een ander, dan op jezelf. Daarom vind ik dat iemand het apostolische gezag niet zomaar over mag nemen voor een situatie die tamelijk complex is Als je in onze kringen of op dit forum beter bekend ben, dan gaat het niet om enkelingen, maar om velen. Daar zijn er ook veel van die zich (uiteindelijk) geheel van God afkeren, maar er zijn er ook die serieuze vragen beantwoordt krijgen onder een andere prediking dan waar ze zijn opgegroeid en als godzalige christenen gelden voor hun omgeving.

Nog één omdraaiing. De kerkgeschiedenis wijst uit dat er sinds 1834 zich vele kerkscheuringen hebben voltrokken. Op dat moment zijn er ook velen die zich van de door God gegeven kerk hebben afgekeerd en in allerlei afgescheiden verbanden en gezelschappen zijn gaan ophouden. Ook dat is een teken dat mensen zich eigen leraars verkiezen.
Welke kerk is van God gegeven? Je bedoeld neem ik aan Gods ware kerk/Zijn kinderen)?
Gesloten