Geen Op Toonhoogte in de kerkdienst

Plaats reactie
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nederlands Dagblad
Geplaatst op 31-10-2005 10:21

door onze redacteur Daniël Gillissen
BODEGRAVEN - Met een heuse concerttour presenteert de Hervormde Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) zijn nieuwe liederenbundel Op Toonhoogte, een verzameling van psalmen, gezangen, opwekkings- en kinderliederen, en bijbehorende cd U met daarop zeventien nieuwe nummers.

De Dorpskerk in Bodegraven was vrijdagavond omgebouwd tot concertzaal voorzien van podium, lichtbalken en rookmachine. De HGJB-band Sela kreeg de handen van de ongeveer zeshonderd jongeren en ouderen na elk nummer op elkaar. Zaterdagavond was Nijkerk aan de beurt. Volgende week volgen nog concerten in Leerdam en Zwolle.

Hoe vonden bezoekers in Bodegraven het concert en hoe kijken ze naar de plek van zang en muziek in hun gemeente?

Geerten van Mourik (15) en Steven de Wit (15) uit Sommelsdijk

,,In het begin stond de muziek wel wat hard'', vindt Geerten van Mourik. Gelukkig kende hij de teksten al een beetje, want de cd U had hij thuis al. Het nummer Wij verhogen uw naam is zijn favoriet. ,,Ik kan niet goed verwoorden waarom.'' Steven de Wit is vooral enthousiast over de fluiten die de negenkoppige band hanteert.

Beiden zingen liederen uit de verzamelbundel Op Toonhoogte vooral op club. Van Steven mogen de liederen best gezongen worden in de kerk, maar hij wil wel rekening houden met anderen. ,,Het hoeft niet helemaal modern.'' Met het alleenrecht van het orgel in de dienst blijkt Geerten niet tevreden. ,,Ik ben voor meer van dit soort instrumenten'', terwijl hij wijst naar het podium. ,,Maar vooral oudere mensen houden niet van drums en gitaren'', tekent Steven daarbij aan. Hij heeft meteen ook een praktische vraag. ,,Kun je orgel en andere muziek instrumenten eigenlijk wel met elkaar mengen? Dat moeten we een keer proberen.''

Beiden zijn er wel van overtuigd dat oudere gemeenteleden accepteren dat jongeren van bijvoorbeeld opwekkingsliederen. ,,Als het maar niet in de kerk is.''

Geerten en Steven voelen de kloof tussen de kerkdienst met alleen psalmen en de club waar ze allerlei liederen uit Op Toonhoogte zingen. Geerten: ,,Zo is het gewoon''. ,,Ik heb er op zich geen last van'', aldus Steven. ,,Misschien dat wij over vijftig jaar als wij oud zijn wel dit soort liederen zingen in de dienst'', denkt Geerten. ,,Alleen willen de jongeren dan vast weer iets anders.'' Steven: ,,De kloof zal altijd blijven.''

Trudie van Mourik (16) en Richard Griffioen (16) uit Waarder

,,De teksten van de liederen spreken mij wel aan'', zegt Richard Griffioen. ,,Ze zijn vanuit de Bijbel geschreven.'' Trudie van Mourik knikt. Richard: ,,Het lied Kom Heilige Geest vond ik mooi. Zonder God en zijn Geest kunnen wij niets doen.''

Op Toonhoogtewordt door beiden gehanteerd op club- en praiseavonden van de kerk. Voor Richard is dat genoeg. ,,In de kerkdienst horen de psalmen thuis. Gedeeltelijk is dat misschien traditie, maar God heeft de psalmen wel zelf gegeven.'' ,,En anders worden de psalmen niet meer gezongen'', weet Trudie. Richard: ,,Die zingen wij op club niet.''

Van een kloof tussen kerkdienst en club merken beiden niets. Richard: ,,Ik vind juist dat er wel een goede samenhang is. Voor mij hoeft een combi van psalmen en andere liederen in de kerkdienst niet. Bovendien stoot je dan toch veel mensen voor het hoofd.'' In zijn gemeente zijn er genoeg mogelijkheden om andere liederen te zingen. ,,Het is dus niet zo dat in onze gemeente alleen psalmen worden gezongen, zoals mensen wel eens zeggen.''

,,Ze zeggen altijd dat de jeugd alles anders wil, maar er is genoeg jeugd die het zo wil houden.''

Cok (54) en Ina (54) Graafland uit Nieuwerbrug

,,Het is wel een levendige bijeenkomst'', vindt Cok Graafland, terwijl hij aan het einde van de pauze terugloopt naar het kerkgebouw. ,,Het is fijn dat er zoveel jongeren bij elkaar zijn.'' De teksten van de liederen die Sela ten gehore brengt, vindt hij mooi. ,,In de zondagse kerkdienst kan het, maar het is goed dat ook op deze manier lofprijzing plaatsvindt.'' Ina Graafland sprak vooral het lied Kom Heilige Geest aan. ,,Die Geest hebben wij toch nodig.''

De liederen uit Op Toonhoogte zijn voor Graafland een prima aanvulling. ,,Voor mij hoef je niet zo nodig de diensten om te vormen. De kerkdiensten en dit soort avonden kunnen heel goed naast elkaar bestaan. Ze hoeven elkaar niet in de wielen te rijden. Sterker nog, het is goed dat er heel veel verschillende bijeenkomsten zijn. Wij hoeven niet alles te combineren wat wij hebben. Variatie past bij God.'' ,,God houdt van alle muziek'', weet zijn vrouw. Graafland: ,,Van meer muziek dan wij blijkbaar.'' Vindt hij de HGJB-muziek niks dan? ,,Nee'', haast hij zich te zeggen. Dit wel. Wij hebben ook opwekkingscd's thuis. Maar je hebt nog veel hardere muziek.''
memento

Bericht door memento »

Ben ik de enige die de G niet meer kan vinden bij de HGJB...?
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Als de G alleen maar zou bestaan uit het psalmen zingen ben ik er niet zo rouwig om dat jij 'm niet meer kan vinden hoor Memento.

En verder vind ik Op toonhoogte (de oude althans, de nieuwe heb ik nog niet gezien) een goede bundel. Heel wat beter dan Opwekking.
memento

Bericht door memento »

lebaoth schreef:Als de G alleen maar zou bestaan uit het psalmen zingen ben ik er niet zo rouwig om dat jij 'm niet meer kan vinden hoor Memento.

En verder vind ik Op toonhoogte (de oude althans, de nieuwe heb ik nog niet gezien) een goede bundel. Heel wat beter dan Opwekking.
Nee, het gaat me niet zozeer om de muziek, maar meer om alles erom heen. De mensen die mij kennen weten ook wel dat ik dit soort muziek veel meer kan waarderen dan de meeste refo-koormuziek. Maar lees dit eens:
De Dorpskerk in Bodegraven was vrijdagavond omgebouwd tot concertzaal voorzien van podium, lichtbalken en rookmachine.
Moeten wij zó God prijzen? Een kerk ombouwen tot pop-podium? Licht-effecten en rookmachines? Sorry hoor, ik weet dat ik beinvloed ben door mn cultuur, maar dit vind ik toch echt te ver gaan...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik denk dat er wel een tweedeling ontstaat als we alleen psalmen in de eredienst zingen.
Op club zing je dan alleen opwekking en dan vooral in de serie 500..... :(
"Welk een vriend is onze Jezus" wordt dan gezongen "voor de oudjes", dat wordt al een klassieker genoemd. Psalmen worden op clubs vaak niet meer gezongen.
Omwille van die tweedeling (-die ik ongewenst vind) zou ik liever zien dat reeds op scholen en thuis zowel psalmen, als gezangen en uit opwekking gezongen wordt zodat het enigszins in evenwicht blijft.
Dat zou in de eredienst van mij ook mogen.
Ben benieuwd wat anderen er van vinden....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef: Moeten wij zó God prijzen? Een kerk ombouwen tot pop-podium? Licht-effecten en rookmachines? Sorry hoor, ik weet dat ik beinvloed ben door mn cultuur, maar dit vind ik toch echt te ver gaan...
Dat vind ik ook. Een bedehuis is geen disco.
Maar dat betekent voor mij nog niet dat de G uit de HGJB verdwenen is.
Dàt vond ik óók te ver gaan, Memento!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef: Omwille van die tweedeling (-die ik ongewenst vind) zou ik liever zien dat reeds op scholen en thuis zowel psalmen, als gezangen en uit opwekking gezongen wordt zodat het enigszins in evenwicht blijft.
Dat zou in de eredienst van mij ook mogen.
Ben benieuwd wat anderen er van vinden....
Eens.
Ik heb me verwonderd over het berustende toontje van de jongeren in dat ND-artikel. Ze signaleren de kloof tussen club en kerk wel, maar "zo is dat nu eenmaal".

Ik blijf het een rare spagaat vinden dat de gezangen in de dienst eigenlijk niet gezongen worden (ja, gisteren wel Een vaste Burcht, prachtig!), maar dat sommige predikanten hun organisten wel suggesties aanreiken van gezangen die mooi bij de preek zouden passen en die ze dan voor en na de dienst kunnen spelen, of eventueel zelfs tijdens de collecte. Mensen verwachten dat ook, vinden het maar saai als de organist gewoon een psalm speelt...

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Op Toonhoogte. De oude wordt bij ons wel gebruikt, o.a. op bijbelkring. Daar zingen we evenveel psalmen als gezangen.

Leuk item om ter sprake te brengen op de komende GB-studiedag over de Eredienst.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:Leuk item om ter sprake te brengen op de komende GB-studiedag over de Eredienst.
vraag dan meteen of we bij het zingen alsjeblieft kunnen gaan staan...
dat zingt veel beter en vind het eerbiediger. Dat doen we bij het Wilhelmus tenslotte ook....
plebe

Bericht door plebe »

Miscanthus schreef:
Hendrikus schreef:Leuk item om ter sprake te brengen op de komende GB-studiedag over de Eredienst.
vraag dan meteen of we bij het zingen alsjeblieft kunnen gaan staan...
dat zingt veel beter en vind het eerbiediger. Dat doen we bij het Wilhelmus tenslotte ook....
Ja graag.......
Een viool buig je ook niet eerst krom alvorens erop te spelen!
Rijst op
Rijst op
voor Jezus!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Plaats reactie