Het bezoeken van andere kerken op zondag

Arja

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Arja »

Zondags hoor je je eigen samenkomst te bezoeken.
En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Als de gemeenschap der heiligen niet goed functioneert in een kerk, snap ik dat iemand graag ergens anders heen wil. Dan is er geen band met de ander. Maar in een "normale" situatie ga je niet alleen voor het Woord maar ook om samen te bidden, samen te zingen met de mensen die bij je horen. En om na te praten over wat er gezegd is. Ik denk dat het niet gaat om "alleen de zondag". Ook door de week. Je bent aan elkaar gegeven. De preek die je wilde luisteren uit een andere gemeente is soms zelfs op dezelfde dag nog na te luisteren.

Ik vind dit een goed citaat: "We moeten een individualistische geest in de kerk vermijden."
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als je dit nu heel strikt neemt, mag je dan wel op vakantie zijn? Want dan bezoek je ook je eigen gemeente niet, toch? En als het gaat om meeleven met een ander, bijvoorbeeld bij een doop- of belijdenisdienst?

Maar met de hoofdlijn ben ik het helemaal eens, ben je thuis, dan kerk je in je eigen gemeente. Dan leef je mee met de activiteiten van je eigen gemeente, of de activiteiten waar je eigen gemeente bij betrokken is.
- Niet meer zo actief -
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zeker, mee eens. Op de zondag hoor je (behoudens met goede reden) de diensten in je eigen gemeente 2 maal te bezoeken.

Ds. P. den Ouden over 2 keer per zondag naar de kerk gaan: https://youtu.be/E91IWCpa17A (hele duidelijke bewoordingen)

Maar zoals gezegd: op vakantie ga ik gerust naar een gemeente van een andere denominatie, waar er een vergelijkbare schriftuurlijk-bevindelijke prediking mag klinken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Arja schreef:Zondags hoor je je eigen samenkomst te bezoeken.
En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Als de gemeenschap der heiligen niet goed functioneert in een kerk, snap ik dat iemand graag ergens anders heen wil. Dan is er geen band met de ander. Maar in een "normale" situatie ga je niet alleen voor het Woord maar ook om samen te bidden, samen te zingen met de mensen die bij je horen. En om na te praten over wat er gezegd is. Ik denk dat het niet gaat om "alleen de zondag". Ook door de week. Je bent aan elkaar gegeven. De preek die je wilde luisteren uit een andere gemeente is soms zelfs op dezelfde dag nog na te luisteren.

Ik vind dit een goed citaat: "We moeten een individualistische geest in de kerk vermijden."
Daar gaat deze discussie ook niet over. Ik schreef al meerdere keren dat ik de diensten in eigen gemeente nooit oversla m.u.v. ziekte of vakantie. Ik ben ziek en heb zondag op de bank meegekeken met de eigen gemeente. De onderlinge bijeenkomst laat ik dus niet na. Ik ben trouwens heel blij dat je Hebreeën citeert zoals het er staat. De meeste keren dat deze tekst wordt geciteerd voegt men aan de Schrift toe door er meervoud van te maken. In de provincie waar ik woon ken ik maar een christelijke gemeente waar standaard twee diensten worden gehouden. Maar dat is weer net een gemeente waarvan, gelet op de discussie over vrouwen in het ambt, veel Refoforummers vinden dat je daar niet heen kunt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:Het is juist het oud hervormde die weinig binding had met het kerkverband maar wel met de lokale gemeente.
Het is juist des afgescheidenens om de eenheid van het kerkverband te bewaren.
Uit deze opmerking trek ik de conclusie dat je nog jong bent. Die scheuring in 2004 was juist zo pijnlijk omdat wij de kerk liefhadden. Daar is de lokale gemeente een onderdeel van maar het ging ons om het geheel van de kerk.
Wat ik bedoel te zeggen is het feit dat er altijd wel het idee was dat er een deel in de kerk was die anders qua leer waren en ver van ons af stonden. Heb nooit zo veel van verdriet gemerkt dat zij in dezelfde kerk zat in de jaren voor de scheuring, maar dat kan ook aan de gemeente waar ik toen kerkte hebben gelegen.
Daarom was het ook nooit een issue om ergens waar de hervormde kerk vrijzinnig was in een afgescheiden kerk te kerken ten tijde van vakantie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Mee eens. Mijn halve familie was hervormd en heeft over de scheuring van 2004 weinig woorden vuilgemaakt. Het overgrote merendeel ging mee met de PKN en een aantal ging naar de HHK. Voor hen veranderde er weinig in de plaatselijke gemeente.
merel

Bericht door merel »

Dat vind ik een lastige. Op zondag zie je elkaar in de kerk, praatje pot over en weer. Bij ziekte stuur je een kaartje, maar waarom zou je elkaar door de week opzoeken als je weinig tot niets deelt? Ook binnen kerken spreekt men op kringen en gemeentedagen vooral met de mensen die ze al regelmatig spreken. Zelden of nooit spreek je mensen aan met wie je weinig tot niets hebt en/ of nooit gesproken hebt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:

Dat vind ik een lastige. Op zondag zie je elkaar in de kerk, praatje pot over en weer. Bij ziekte stuur je een kaartje, maar waarom zou je elkaar door de week opzoeken als je weinig tot niets deelt? Ook binnen kerken spreekt men op kringen en gemeentedagen vooral met de mensen die ze al regelmatig spreken. Zelden of nooit spreek je mensen aan met wie je weinig tot niets hebt en/ of nooit gesproken hebt.
Dat laatste is iets wat dan echt voor jezelf geldt. Ik spreek juist vaak mensen aan die ik niet ken, om ze te leren kennen en ze wat op hun gemak te stellen.
merel

Bericht door merel »

Als je mij zou kennen zou je zeker niet zeggen dat dit voor mij geldt. Integendeel zelfs.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Als je mij zou kennen zou je zeker niet zeggen dat dit voor mij geldt. Integendeel zelfs.
Waarom schrijf je het dan in algemene zin?
DDD

Bericht door DDD »

Misschien omdat dat in haar omgeving de praktijk is? Ik herken het ook wel. Nieuwe mensen worden breed aangesproken, maar verder concentreren mensen zich vooral op mensen die zij al kennen. Dat vind ik niet heel zorgelijk.

Los daarvan: ik ben alleen, en ik vind het niet prettig om op zondag alleen thuis te zijn. Soms ben ik bij gemeenteleden na dienst, maar ik logeer ook geregeld op zondag elders. Of ik ben de middag en avond bij vrienden en ga dan daar naar de kerk. Ik heb zelf niet het idee dat ik daarmee de onderlinge bijeenkomsten nalaat, maar ik zie dat anderen daar anders over denken.

Het is denk ik belangrijk om bij zulke opdrachten ook te kijken naar het doel van de oproep. Ik denk niet dat zo'n oproep er aan in de weg staat om op vakantie elders naar de kerk te gaan. Dat zijn óók onderlinge bijeenkomsten. Dat ons ziet op de bijeenkomsten van de christelijke gemeenten.
MePaul

Bericht door MePaul »

Ik vind het wel erg algemeen om te zeggen dat je niet naar een andere kerk kan op zondag. Om een duidelijke en weloverwogen mening te vormen, ben ik sinds een jaar bezig om hervormde gemeentes te bezoeken door heel Nederland. Ik bezoek sowieso één dienst in mijn eigen gemeente en ga daarnaast regelmatig naar een hervormde gemeente in een andere plaats. Overigens probeer ik om het zo te plannen dat ik 2 diensten in mijn eigen gemeente bezoek naast het bezoeken van een willekeurige hervormde gemeente. Het doet me goed om te zien dat er nog zoveel gemeentes zijn in ons land; iets wat erg mooi is en het laat ook zien dat God Zijn gemeente in Zijn hand houdt!
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk ook niet dat het kwaad kan. Ik heb jarenlang de gewoonte gehad op de protestantse feest- en gedenkdagen vrij te nemen en elders naar de kerk te gaan en dat te combineren met een wandeling of bezoek in die omgeving. Daar lijkt mij niets mis mee, als je dat doet om verheugd te zijn met zoveel andere gelovigen. Zoals je in een vakantie ook doet.

Het is wel anders als je dominees naloopt, bijvoorbeeld. Hoewel Voetius daar niet op tegen was, als ik ds. H. Bouwman mag geloven in zijn commentaar op de kerkorde.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik houd het bij de diensten van onze eigen gemeente.
Er is overal weleens wat maar als je eenmaal elders gaat kerken is dat geen goed voorbeeld voor bijvoorbeeld je kinderen denk ik.

Al ben ik ook best wel eens nieuwsgierig naar andere gemeenten.
Voornamelijk naar het kerkgebouw en orgel, maar dat kan ik ook wel bekijken op een andere dag.
Apologeet

Bericht door Apologeet »

Bourdon16 schreef:Ik houd het bij de diensten van onze eigen gemeente.
Er is overal weleens wat maar als je eenmaal elders gaat kerken is dat geen goed voorbeeld voor bijvoorbeeld je kinderen denk ik.

Al ben ik ook best wel eens nieuwsgierig naar andere gemeenten.
Voornamelijk naar het kerkgebouw en orgel, maar dat kan ik ook wel bekijken op een andere dag.
Geen goed voorbeeld voor kinderen?
Leer ze vooral van kerkmuren en hokjes houden zou ik dan zeggen!
Daarbij merk ik graag op dat het dan wel 3FVE kerken moeten zijn.
Plaats reactie