Engelen

Daphne

Engelen

Bericht door Daphne »

Ik weet niet exact of hier al een discussie (of uitloop van discussie) over is maar ik heb vandaag gedachten gewisseld over het bestaand van Beschermengelen....

1. Ik vraag me af, zijn er beschermengelen?!
2. Zo ja... heeft ieder een eigen beschermengel?
3. Zo nee... wat is de taak van de engelen (die God weldegelijk geschapen heeft) hier op aarde?!
4. Wat is de taak van Aardsengel Gabriel?!
5. Mogen we Gods nabijheid vragen en dan engelen verwachten?!
6. Hoe bijbelgetrouw is **dit lied**
Matth. 28: 2 En ziet, er geschiedde een grote aardbeving; want een engel des Heeren, nederdalende uit den hemel, kwam toe, en wentelde de steen af van de deur, en zat op denzelven.
3 En zijn gedaante was gelijk een bliksem, en zijn kleding wit gelijk sneeuw.

[/b]
In de tijd van de Bijbel, (in de tijd waar de grootste liefde werd getoond door Christus) waren de engelen duidelijk herkenbaar (witte klederen, gedaante gelijk een bliksem etc.)... zou dit nog zo gebeuren?! Of zouden de Engelen (ala Touched by an Angel) gestalte hebben van 'gewone mensen'.

Waarom zouden (Als het beeld klopt van Touched by an Angel) de engelen menselijke gestalten hebben aangenomen en in de tijd van Christus hier op aarde nog zulke blinkende klederen droegen.... (waarom die verandering).

Wie heeft er ervaring met engelen?!

Corry Ten Boom schreef eens een meditatie over Engelen (Zal t eens zoeken)!

Al met al... wie kan mij iets over engelen vertellen! (Zonder ajb te vallen in Theologische termen)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

In Hebreeen 13:1-2 staat

Houd de onderlinge liefde instand en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En toch vind ik dat het begrip engelen veramerikaniseerd. Het is hier geen hype en wordt misschien wel onderbelicht in onze kerken. Net als het werk van de Heilige Geest.

De bijbel vertelt niet zoveel over engelen, dan dat ze dienaren van God zijn en dat ze oorlog voeren tegen de duivelen. Verder weten we dat ze onzijdig zijn. Gabrïel en Michael hebben een belangerijke plaats onder de engelen, maar de bijbel vertelt ons niet precies welke. De satan is een afgevallen engel. Er is ook nog een Engel des Heeren. Sommigen denken dat dit Christus is in een verheerlijkte staat. Abraham kreeg engelen op bezoek en wist wie ze waren, maar of die engelen er ook speciaal uit zagen?

Ik weet het ook allemaal niet precies.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

1. Ik vraag me af, zijn er beschermengelen?! Ja, die zijn er: Ps 91:11 Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen.

2. Zo ja... heeft ieder een eigen beschermengel? Weet ik niet. Staat niks over in de Bijbel.

3. Zo nee... wat is de taak van de engelen (die God weldegelijk geschapen heeft) hier op aarde?! Gedienstige geesten om in het oordeel mensen te vergaderen. Er staat ook in openbaringen dat de Heere Jezus voorbede zal doen bij de Vader en Zijn engelen.

4. Wat is de taak van Aardsengel Gabriel?!De engel Gabriel wordt uitgezonden door God om boodschappen te brengen.

5. Mogen we Gods nabijheid vragen en dan engelen verwachten?! We mogen Gods nabijheid vragen en hoe God dat geeft, daar is Hij vrij in. Ik geloof zeker dat God daar Zijn engelen voor gebruikt.

6. Hoe bijbelgetrouw is **dit lied** Ik zie er niet veel onbijbels in.

groet, miscanthus.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

2. Zo ja... heeft ieder een eigen beschermengel? Weet ik niet. Staat niks over in de Bijbel
Zie Hand. 12 : 15 En zij zeiden tot haar: Gij raast. Doch zij bleef er sterk bij, dat het alzo was. En zij zeiden: Het is zijn engel.

Misschien kan iemand met kennis van het Grieks nakijken of er idd 'zijn' staat?

Commentaar van de Kanttekeningen hierbij: Of, het is zijn bode; gelijk het woord engel somwijlen alzo genomen wordt. Zie Luk. 7:24. Doch alzo met dit woord merendeels de engelen des hemels betekend worden, zo wordt dit van velen verstaan van een engel, die Petrus van God tot een bewaarder was toegevoegd in deze zwarigheid, gelijk ook Matth. 18:10 van de geringste gelovigen wordt gezegd dat hunne engelen altijd zien het aanschijn des Vaders in de hemelen; waaruit volgt dat God de engelen wel zendt ten dienste en bescherming der gelovigen, Ps. 34:8, en Ps. 91:11; Hebr. 1:14; maar daaruit volgt nochtans niet dat elk mens juist een bijzonderen goeden en een kwaden engel altijd zou hebben tot gezelschap, gelijk sommigen menen.

Helaas geven ze bij die laatste opmerking geen verwijstekst...
refo

Bericht door refo »

HO AGGELOS ESTIN AUTOU

The engel - is - van hem.

ZIjn engel is dus goed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
maar daaruit volgt nochtans niet dat elk mens juist een bijzonderen goeden en een kwaden engel altijd zou hebben tot gezelschap, gelijk sommigen menen.

Helaas geven ze bij die laatste opmerking geen verwijstekst...
Het volgt hier niet uit zeggen ze. Ze noemen dus teksten waaruit blijkt dat God engelen zendt ter bescherming. Maar dat betekent niet dat er permanent een engelenwacht bij ze staat. Zeggen ze.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik denk hier veel over na. Moet je dat boek Veritas van Shaunti Feldhahn een lezen. Dat gaat over engelen en gevallen engelen die een strijd met elkaar voeren. Weer heel anders dan Frank Peretti.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik vind het wel een fascinerend iets... zo ook hetgeen er in Jesaja 6 staat...
1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Heer, gezeten op een hoogverheven troon. De zoom van zijn mantel vulde de hele tempel. 2 Boven hem stonden serafs. Elk van hen had zes vleugels, twee om het gezicht en twee om het onderlichaam te bedekken, en twee om mee te vliegen. 3 Zij riepen elkaar toe: Heilig, heilig, heilig is de HEER van de hemelse machten. Heel de aarde is vervuld van zijn majesteit. Door het luide roepen schudden de deurpinnen in de dorpels, en de tempel vulde zich met rook.
Openbaring 4:8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, en Die is, en Die komen zal.
De engelen in het veld van Efratha...
13 En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.(2:14)
Blijkbaar zijn de engelen zeer belangrijk, in Psalm 8 staat dat we 'een weinig' minder zijn dan de engelen!
6 En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?
In Openbaringen staat
1 Schrijf aan den engel der Gemeente van Efeze
Waarmee de voorganger van Efeze bedoelt is...

Opzich wordt er zeer vaak gesproken over engelen...
1 De twee engelen kwamen 's avonds in Sodom aan. Lot zat juist in de stadspoort. Zodra hij hen zag stond hij op, ging hun tegemoet en boog zich diep voor hen neer. 2 Heren, zei hij, komt u toch mee. Het huis van uw dienaar staat voor u open; overnacht daar en was er uw voeten. Dan kunt u morgenvroeg uw weg vervolgen;Nee, dank u, antwoordden ze, we overnachten wel op het plein. Omdat hij echter sterk bleef aandringen, gingen ze met hem mee naar zijn huis. Daar maakte hij een maaltijd voor hen klaar; hij bakte brood en ze aten bij hem.
Ze zijn verzorgend
10 Daarop zei Jezus tegen hem:Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem. Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.
PawNee

Bericht door PawNee »

Oorspronkelijk gepost door Daphne

Al is de Nederlandse versie iets anders dan de Engelse, die ook op de site staat. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bijbels is hoor.;)
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door PawNee
Oorspronkelijk gepost door Daphne

Al is de Nederlandse versie iets anders dan de Engelse, die ook op de site staat. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bijbels is hoor.;)
Daar gaat ut opzich niet geheel om, eerder of het gepast is om om een engelschaar te bidden! :%
vlinder

Bericht door vlinder »

Vroeger hadden ze daar hele mooie verhaaltjes over.

Van ds. Smijtegeld.
Op een avond werd er gebeld op de deur.
Ds moest bij een zieke komen die op sterven lag.
Ds moest over een bruggetje en kwam bij de zieke aan. Daar bleek geen zieke te zijn.
Ds. terug.
Maand later (of nog later) werd ds weer geroepen bij een sterfbed. Deze keer was het wel echt.
De man die op sterven lag vertelde: Die eerste avond wilde een kameraad en ik u doden en van de brug gooien, maar er liepen 2 mannen naast u zodat wij niet durfden.
Die 2 mannen zijn waarschijnlijk ook engelen geweest.

Dat verhaal heb ik van diverse kanten gehoord, dus ik geloof wel dat dit waar kan zijn. Maar of iedereen een beschermengel heeft weet ik ook niet.

een groet van vlinder
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Billy Graham heeft een goed boekje over engelen geschreven.

Verder is de volgende tekst wel belangrijk in dit verband denk ik(Matth 18:10):

Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Daphne in Psalm 8 staat dat we 'een weinig' minder zijn dan de engelen!
6 En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?
Volgens mij betekent deze tekst dat Christus een weinig tijds minder is geweest dan de engelen omwille van het lijden en sterven op aarde. In het licht van het NT krijgt deze psalm een profetische lading.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Volgens mij betekent deze tekst dat Christus een weinig tijds minder is geweest dan de engelen omwille van het lijden en sterven op aarde. In het licht van het NT krijgt deze psalm een profetische lading.
Klopt (zie Hebr. 2:9), maar daarmee vervalt de letterlijke betekenis toch niet? Neem bijv. Ps. 72. Die spreekt in het licht van het NT duidelijk over Christus, maar gaat toch echt ook over Salomo.

Wat betreft de engelenbewaringvan ds. Smijtegelt: ik heb wel eens begrepen dat de eerste geschreven bron van een eeuw na dato is, dus achter de betrouwbaarheid kun je idd een vraagteken zetten. Dat neemt niet weg dat de Heere (nog steeds) Zijn engelen kan gebruiken om Zijn kinderen te beschermen.
Daar gaat ut opzich niet geheel om, eerder of het gepast is om om een engelschaar te bidden!
Ik weet niet of je specifiek om een engelschaar mag bidden. Schrijf je God dan niet voor op welke manier Hij je moet helpen? Want al kan Hij ze gebruiken, Hij heeft daar Zijn engelen niet voor nodig.
Plaats reactie