Van den Brink is geen predikant. Hij is wetenschappelijk medewerker aan de TUA.Ditbenik schreef: Vorige week werd me nog verteld dat predikanten met ds moeten worden aangesproken. Of geldt dat alleen voor predikanten van kerkverbanden?
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
-
Jawel hoor emeritus-predikant.Ambtenaar schreef:Van den Brink is geen predikant. Hij is wetenschappelijk medewerker aan de TUA.Ditbenik schreef: Vorige week werd me nog verteld dat predikanten met ds moeten worden aangesproken. Of geldt dat alleen voor predikanten van kerkverbanden?
Ik doel op Laurens van der Tang. Hij mag natuurlijk iets vinden van theologische onderwerpen, maar zijn opvatting kan natuurlijk niet gezaghebbend zijn. Hij is namelijk een leek op theologisch gebied.Ad Anker schreef: Ik weet niet op wie je doelt, maar iemand die economie gestudeerd heeft mag niets vinden van dogmatische/theologische vraagstukken? Hoe moet het dan als je ouderling wordt?
Een theologische discussie aangaan is wat anders. Daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig, en die heeft hij simpelweg niet.Dan heb je een ambt waarin iets van je verwacht wordt. Toch is daar geen studie voor. In geen enkele kerk, volgens mij.
Van der Tang noch Van den Brink is predikant. En ja, het lijkt me beter dat mensen zich niet al te zeer bemoeien met ontwikkelen in een ander kerkverband.En een predikant mag zich louter bezig houden met wat binnen zijn eigen kerkverband geleerd wordt? Is dat wat je bedoelt te zeggen?
Hij was predikant. Nu is hij wetenschappelijk medewerker. Al dan niet met preekbevoegdheid.Geytenbeekje schreef: Jawel hoor emeritus-predikant.
Je schreef over anderen 'schoenmaker blijf bij je leest'. Hier wordt duidelijk dat dit zeker op een ambtenaar van toepassing is. Ds Van den Brink is op 24 mei 2010 bevestigd in het ambt van predikant. Hij is niet uit zijn ambt ontheven en heeft zijn ambt ook niet neergelegd. Hij is nog steeds predikant.Ambtenaar schreef:Hij was predikant. Nu is hij wetenschappelijk medewerker. Al dan niet met preekbevoegdheid.Geytenbeekje schreef: Jawel hoor emeritus-predikant.
Hij is gewoon predikant. Vrijgesteld van ambtelijke werkzaamheden en een eigen gemeente. Dus emeritus-predikant. Zie: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... -a-van-den. In die hoedanigheid wordt hij op de website van de HHK ook als dominee vermeld.Ambtenaar schreef:Hij was predikant. Nu is hij wetenschappelijk medewerker. Al dan niet met preekbevoegdheid.Geytenbeekje schreef:Jawel hoor emeritus-predikant.
Of mag je alleen bijdragen aan een discussie over aanspreektitels als je daarvoor hebt gestudeerd?

Helder is dat we predikanten hier aanduiden met de letters ds. Daar hoeven we echter niet allemaal postings aan te wijden. Dus we stoppen daarmee. Er is altijd nog een meldknop, mocht daar behoefte aan zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. (Dat kan ook niet anders, omdat ik moderator ben op een forum waar voornamelijk theologische discussie gevoerd worden).Ambtenaar schreef:Een theologische discussie aangaan is wat anders. Daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig, en die heeft hij simpelweg niet.
In feite kan iedereen een theologische discussie aangaan. Daarvoor hoef je niet speciaal een hbo- of universitaire theologieopleiding voor achter de rug te hebben. Mensen kunnen zich ook via zelfstudie of anderszins veel eigen gemaakt hebben.
Op het forum is het in principe een discussie tussen gelijken. Namelijk tussen leek en leek, waarbij de ene leek wellicht net wat meer belezen is dan de andere leek.Tiberius schreef: Daar ben ik het niet mee eens. (Dat kan ook niet anders, omdat ik moderator ben op een forum waar voornamelijk theologische discussie gevoerd worden).
Ik vind dat je hiermee theologie als wetenschap en als studie onvoldoende recht doet. Wat is de meerwaarde van theologie, als zelfstudie, die meestal beperkt zal zijn en onevenwichtig, een gelijk niveau van kennis en kunde oplevert?In feite kan iedereen een theologische discussie aangaan. Daarvoor hoef je niet speciaal een hbo- of universitaire theologieopleiding voor achter de rug te hebben. Mensen kunnen zich ook via zelfstudie of anderszins veel eigen gemaakt hebben.
-
Het is inderdaad zo dat er geen dominee is die letterlijk lijdelijkheid aanmoedigt. Toch komt het bij velen wel zo over, dus dat is een kritiekpunt wat men zeker mee mag nemen.HersteldHervormd schreef:@Henk J:
Eens met je bijdrage, maar dr. Brink zegt wel meer dan dat hoor, en dat is precies het knelpunt van vele. De betreffende kleine lettertjes dominees zullen nooit zeggen: Voor jouw is het niet meer mogelijk. Ze zullen altijd bij zielenvragen hoe gered te worden wijzen op wet en evangelie. Ik heb best vaak in een GGiN gezeten/meegeluisterd en heb nog nooit gehoord dat het vanuit God niet kan. Wel gehoord dat het in de beleving van de mens niet meer kan, maar dat lijkt me een Bijbels uitgangspunt.
Het is wel zo dat sommige dominees te dogmatisch preken en dat dit het heel verwarrend maakt. Ik vind bij een hoop dominees uit (O)GG(iN) dominees dat de prediking veel te mystiek is, er zijn allerlei gangen/trappen die bepreekt worden. Hier heeft dr. Brink m.i. een heel terecht punt. Maar hij gaat helaas verder in zijn uitspraken en voert een hele eigen koers.
Kortom: We hebben behoefte aan een Luther, die wet en evangelie beide scherp bepreekt. Het geloof is (misschien wel juist) voor de meest eenvoudige.
-
Maar ds. Van den Brink stelt het een en ander in een lezing voor een breed publiek. Daar mag iemand anders toch gewoon op reageren? Als ds. Van den Brink dit aan de orde stelde tijdens zijn promotie dan is het inderdaad logisch dat daar, op de universiteit, alleen het woord wordt gegeven aan mensen met vergelijkbare achtergronden. Maar nu stelt hij dit in het openbaar, dan kan het niet zo zijn dat je daar alleen maar op mag reageren als je een doctorstitel in de theologie hebt.Ambtenaar schreef: Ik vind dat je hiermee theologie als wetenschap en als studie onvoldoende recht doet. Wat is de meerwaarde van theologie, als zelfstudie, die meestal beperkt zal zijn en onevenwichtig, een gelijk niveau van kennis en kunde oplevert?
Ambtenaar schreef:Op het forum is het in principe een discussie tussen gelijken. Namelijk tussen leek en leek, waarbij de ene leek wellicht net wat meer belezen is dan de andere leek.Tiberius schreef: Daar ben ik het niet mee eens. (Dat kan ook niet anders, omdat ik moderator ben op een forum waar voornamelijk theologische discussie gevoerd worden).Ik vind dat je hiermee theologie als wetenschap en als studie onvoldoende recht doet. Wat is de meerwaarde van theologie, als zelfstudie, die meestal beperkt zal zijn en onevenwichtig, een gelijk niveau van kennis en kunde oplevert?In feite kan iedereen een theologische discussie aangaan. Daarvoor hoef je niet speciaal een hbo- of universitaire theologieopleiding voor achter de rug te hebben. Mensen kunnen zich ook via zelfstudie of anderszins veel eigen gemaakt hebben.
Toch wel een beetje Roomse opvatting. Leken t.o.v de Clerus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef:Toch wel een beetje Roomse opvatting. Leken t.o.v de Clerus.

Dat ben ik niet met je eens: er zitten hier best wel een aantal theologen op het forum, zowel hbo- als universitair geschoolden.Ambtenaar schreef:Op het forum is het in principe een discussie tussen gelijken. Namelijk tussen leek en leek, waarbij de ene leek wellicht net wat meer belezen is dan de andere leek.Tiberius schreef: Daar ben ik het niet mee eens. (Dat kan ook niet anders, omdat ik moderator ben op een forum waar voornamelijk theologische discussie gevoerd worden).
Theologie is een brede discipline. Mensen die zich via zelfstudie bekwaamd hebben, zullen die breedte en dat evenwicht inderdaad missen. Maar op deelonderwerpen kunnen ze goed meediscussiëren.Ambtenaar schreef:Ik vind dat je hiermee theologie als wetenschap en als studie onvoldoende recht doet. Wat is de meerwaarde van theologie, als zelfstudie, die meestal beperkt zal zijn en onevenwichtig, een gelijk niveau van kennis en kunde oplevert?In feite kan iedereen een theologische discussie aangaan. Daarvoor hoef je niet speciaal een hbo- of universitaire theologieopleiding voor achter de rug te hebben. Mensen kunnen zich ook via zelfstudie of anderszins veel eigen gemaakt hebben.
Naar mijn idee doe je nu een beetje arrogant ten opzichte van die geen theologische studie hebben afgerond.
Of vind je dat om een antwoord op 1+1 te kunnen geven, iemand ook eerst wiskunde gestudeerd moet hebben?
-knip wegens offtopic -
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 25 okt 2022, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.