Het bezoeken van andere kerken op zondag

Zeeuw

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Erskinees schreef:Nogmaals @HersteldHervormd: het aangesloten zijn bij een plaatselijke kerk met een bepaald kerkverband, hoeft niet te betekenen dat je tijdens vakantiezondagen (of wat dan ook) ook elders aan dat kerkverband gebonden bent. Daar hebben meerderen je al op gewezen, maar je blijft inhakken op Ditbenik zonder verdere argumentatie.
Sorry heb het even beetje druk, ik zal kijken of ik vanavond tijd hebt. Ben nog aan het werk.
Tsja, als je zoveel tijd overdag op t forum zit, moet je soms wat overwerken he :langue
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Nogmaals @HersteldHervormd: het aangesloten zijn bij een plaatselijke kerk met een bepaald kerkverband, hoeft niet te betekenen dat je tijdens vakantiezondagen (of wat dan ook) ook elders aan dat kerkverband gebonden bent. Daar hebben meerderen je al op gewezen, maar je blijft inhakken op Ditbenik zonder verdere argumentatie.
Sorry heb het even beetje druk, ik zal kijken of ik vanavond tijd hebt. Ben nog aan het werk.
Tsja, als je zoveel tijd overdag op t forum zit, moet je soms wat overwerken he :langue
Heb twee banen ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zondag, 's middags of 's avonds, soms op maandag, dat is verschillend, luister ik naast de eigen diensten, ook diensten in Genemuiden (ds. Verschuure), en sinds kort ook in Vriezenveen (ds. Geuze). Eerder luisterde ik meest Rotterdam-IJsselmonde, nu nog een enkele keer.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
HersteldHervormd

Ik zeg ook niet dat je pertinent niet tijdens vakantie o.i.d. naar een ander kerkverband moet gaan. Als er geen HHG zou zijn, zou ik ook uitwijken naar iets anders. Ik vraag mij alleen af wat de reden zou zijn om tijdens een vakantie e.d. naar een ander kerkverband te gaan op zondag als er een gemeente is van je eigen kerkverband? Ik bedoel, als je thuis gewend bent om naar de GG te gaan, waarom zou je dan op vakantie ineens naar een HHG gaan als er ook een GG zit? Persoonlijk vind ik dat juist een verrijking om in andere HHG's te komen.

Het is een beetje vergelijkbaar met de TV in je vakantiehuis. Bij menig een refo springt de TV ineens aan op vakantie. Vraag me niet waarom, maar blijkbaar kan het dan wel.
Erskinees schreef: Je bent door God geplaatst in een plaatselijke gemeente. Daar hoor je inderdaad te kerken. Er is geen enkel aanknopingspunt in de Schrift die ons er op wijst dat we daarnaast verbonden en gebonden zijn aan het eigen kerkverband, bijvoorbeeld tijdens vakantie of een zondag elders kerken.
Misschien is dat een verschil tussen Hervormd en Afgescheiden. In de afgescheiden kerken ligt de nadruk meer op de zelfstandigheid van de gemeente, bij Hervormde is dat anders. Ik volg wel die laatste lijn. Je bent als plaatselijke gemeente deel van een groter orgaan. Ik denk niet dat er (veel) duidelijke Bijbelse teksten voor te vinden zijn om dit te onderbouwen. In de eerste plaats omdat de kerk van nu heel erg verschilt van de vroege kerk in het NT. Uiteindelijk zijn er natuurlijk nog heel veel andere gebruiken in de huidige kerken die totaal niet terug te herleiden zijn vanuit de Bijbel, maar mettertijd wel ontstaan zijn. Daarom zijn kerken in het buitenland ook weer heel anders dan die van ons.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het is juist het oud hervormde die weinig binding had met het kerkverband maar wel met de lokale gemeente.
Het is juist des afgescheidenens om deeenheid van het kerkverband te bewaren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
nicob

Bericht door nicob »

Hopelijk worden het gezegende kerkdiensten in Ouddorp.
Zouden we God ook in de weg kunnen lopen met onze discussies?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Heb twee banen ;)
Om al die internetkosten te kunnen financieren?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Het is juist het oud hervormde die weinig binding had met het kerkverband maar wel met de lokale gemeente.
Het is juist des afgescheidenens om deeenheid van het kerkverband te bewaren.
Uit deze opmerking trek ik de conclusie dat je nog jong bent. Die scheuring in 2004 was juist zo pijnlijk omdat wij de kerk liefhadden. Daar is de lokale gemeente een onderdeel van maar het ging ons om het geheel van de kerk.
HersteldHervormd

Zeeuw schreef: Om al die internetkosten te kunnen financieren?
Hoe weet je dat? :)
HersteldHervormd

nicob schreef:Hopelijk worden het gezegende kerkdiensten in Ouddorp.
Zouden we God ook in de weg kunnen lopen met onze discussies?
Dat zou kunnen, misschien is het handiger om het niet persoonlijk te houden maar het in algemeenheid te bediscussiëren.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ditbenik schreef: Waarom zou ik antwoord moeten geven op je vragen? Het is mijn volste recht om niet al je nieuwsgierigheid te bevredigen. Verder is het maar de vraag of het zin heeft. Zolang je dingen blijft lezen die ik niet geschreven maakt het niks uit wat ik zeg. Nu schrijf je weer dat ik naar hervormd Ouddorp ga omdat ik ds Klaassen nog nooit gehoord heb en er bekenden van mij kerken. Het eerste is slechts gedeeltelijk waar. Ik schreef dat ik hem kende van enkele vergaderingen en hem daarom graag een keer hoor preken. Hier in de buurt is dat niet mogelijk. Daar wel. Ik heb nergens geschreven dat ik naar hervormd Ouddorp ga omdat er bekend van mij kerken. Als ik overal naar de kerk moet maar waar bekenden van mij kerken ben ik nog wel even bezig. In ieder geval zijn de vakanties in de rest van mijn leven, zelfs als ik nog eens 20 jaar of zo zou mogen leven, volstrekt onvoldoende.
Je hoeft zeker niets te verantwoorden, maar zeg dan gewoon: het gaat je niks aan of ik bij een kerk aangesloten ben en welke kerk dat dan is. Want nu ga je een discussie aan en ineens beroep je je op het recht om geen antwoorden te geven, dat is een beetje vreemd in mijn ogen.

Ik weet dat je in Limburg kerkt, en dat het daar heel erg moeilijk is om een reformatorische kerk te vinden. Misschien is het wel handig om gewoon duidelijk te reageren want ik krijg (en misschien andere) dan alleen maar het gevoel dat je om de brij heen draait. Waarom zou je immers niet gewoon antwoorden op simpele vragen?

Verder vind ik dit een discussieforum en als iemand iets anders ziet dan de andere lijkt dat juist het mooie aan een forum dat je in gesprek kan gaan.

Nogmaals: excuses voor de verkeerde insinuaties, maar als je dan zin hebt om te antwoorden dan graag duidelijk en concreet.
Je kletst. Bertiel schreef dat hij zou groeten als ik daar in de kerk kwam. Daarop schreef ik dat dit deze keer niet de bedoeling is omdat ik 's avonds naar hervormd Ouddorp binnen de PKN ga. Daarop ben jij vol in de aanval gegaan.
Je weet van welke kerk ik lid ben, daar heb ik nooit geheimzinnig over gedaan (niet aangesloten. Aansluiten kun je bij een voetbalclub maar van de kerk ben ik al lid door geboorte). Probleem is alleen dat je zo kerkistisch lijkt te zijn dat je vind dat ik op een zondag in mijn vakantie alleen maar naar een HHG mag gaan. Daar verschillen we duidelijk over van mening. Ik heb daarover duidelijk genoeg gereageerd want ik schreef gewoon waar ik die zondag naar de kerk hoop te gaan. Dat jij daarbij "alleen het gevoel krijgt dat ik om de brij heen draai" zegt meer over jou dan over mij. Het probleem zit bij je nieuwsgierigheid en die ga ik niet bevredigen.
HersteldHervormd

Haha doe eens eventjes rustig, we verschillen inderdaad van mening. Je bent wel erg snel op je teentjes getrapt hoor :oO

Volgens mij valt de nieuwsgierigheid ook wel mee en de vermeende volle aanval is ook overtrokken, maargoed. Wat ik al zei, het is misschien beter om de discussie in algemeenheid te voeren.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Haha doe eens eventjes rustig, we verschillen inderdaad van mening. Je bent wel erg snel op je teentjes getrapt hoor :oO

Volgens mij valt de nieuwsgierigheid ook wel mee en de vermeende volle aanval is ook overtrokken, maargoed. Wat ik al zei, het is misschien beter om de discussie in algemeenheid te voeren.
Je kletst maar door. Ik ben helemaal niet op m'n teentjes getrapt. Ik reageer gewoon op wat je zegt en je laat merken dat het niet overkomt als het niet duidelijk is. Duidelijker kan ik het niet maken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:Haha doe eens eventjes rustig, we verschillen inderdaad van mening. Je bent wel erg snel op je teentjes getrapt hoor :oO

Als je dat nu eens had bedacht voordat je ging reageren... Bezint eer ge begint.

Dan kun je natuurlijk vallen over ditbeniks stevige reactie en vinden dat dat wel een heftige reacties is op je eigen woorden, maar dan denk ik maar zo: wie wind zaait, zal storm oogsten.
- Niet meer zo actief -
HersteldHervormd

Mannetje schreef:

Als je dat nu eens had bedacht voordat je ging reageren... Bezint eer ge begint.

Dan kun je natuurlijk vallen over ditbeniks stevige reactie en vinden dat dat wel een heftige reacties is op je eigen woorden, maar dan denk ik maar zo: wie wind zaait, zal storm oogsten.
Dat is waar. Goede tip, dankjewel.
Plaats reactie