Erskinees schreef:Nogmaals @HersteldHervormd: het aangesloten zijn bij een plaatselijke kerk met een bepaald kerkverband, hoeft niet te betekenen dat je tijdens vakantiezondagen (of wat dan ook) ook elders aan dat kerkverband gebonden bent. Daar hebben meerderen je al op gewezen, maar je blijft inhakken op Ditbenik zonder verdere argumentatie.
Ik zeg ook niet dat je pertinent niet tijdens vakantie o.i.d. naar een ander kerkverband moet gaan. Als er geen HHG zou zijn, zou ik ook uitwijken naar iets anders. Ik vraag mij alleen af wat de reden zou zijn om tijdens een vakantie e.d. naar een ander kerkverband te gaan op zondag als er een gemeente is van je eigen kerkverband? Ik bedoel, als je thuis gewend bent om naar de GG te gaan, waarom zou je dan op vakantie ineens naar een HHG gaan als er ook een GG zit? Persoonlijk vind ik dat juist een verrijking om in andere HHG's te komen.
Het is een beetje vergelijkbaar met de TV in je vakantiehuis. Bij menig een refo springt de TV ineens aan op vakantie. Vraag me niet waarom, maar blijkbaar kan het dan wel.
Erskinees schreef:
Je bent door God geplaatst in een plaatselijke gemeente. Daar hoor je inderdaad te kerken. Er is geen enkel aanknopingspunt in de Schrift die ons er op wijst dat we daarnaast verbonden en gebonden zijn aan het eigen kerkverband, bijvoorbeeld tijdens vakantie of een zondag elders kerken.
Misschien is dat een verschil tussen Hervormd en Afgescheiden. In de afgescheiden kerken ligt de nadruk meer op de zelfstandigheid van de gemeente, bij Hervormde is dat anders. Ik volg wel die laatste lijn. Je bent als plaatselijke gemeente deel van een groter orgaan. Ik denk niet dat er (veel) duidelijke Bijbelse teksten voor te vinden zijn om dit te onderbouwen. In de eerste plaats omdat de kerk van nu heel erg verschilt van de vroege kerk in het NT. Uiteindelijk zijn er natuurlijk nog heel veel andere gebruiken in de huidige kerken die totaal niet terug te herleiden zijn vanuit de Bijbel, maar mettertijd wel ontstaan zijn. Daarom zijn kerken in het buitenland ook weer heel anders dan die van ons.