Klopt mijn verwoording was fout. Ik bedoel, gemeente die pand ter beschikking stellen aan de gbs (wat ik als steun zie).DDD schreef:De meeste gemeenten houden geen GBS-samenkomsten. Dat doet een plaatselijk comité, vaak bestaande uit enthousiastelingen maar helemaal niet representatief voor de plaatselijke kerkelijke gemeente.
De GBS kan geen kerkdiensten houden, want de GBS is geen kerk, maar een buitenkerkelijk initiatief. De GBS heeft in de praktijk als doelstelling het primaat van de bijbeluitgaven zoveel mogelijk bij de kerkelijke vergaderingen weg te houden en op die manier sturend op te treden.
Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022
-
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022
-
Abortus en zondagsrust wel?DDD schreef:Ik heb daar nog niet over gehoord. Maar dat zal wellicht hier en daar voor een overstap naar de SGP zorgen. Ik vind het zelf niet zulke belangrijke punten, dus voor mij zou het geen punt zijn.
Dit is wel een totaal zijpad in het gesprek over de Gereformeerde Gemeenten. Mijn idee over zondagsrust (waar ik wel aan hecht, maar ik zou niet tegen de openstelling van een sportvoorziening op zondag stemmen) doet daarvoor toch niet zo ter zake?
-
Klopt dit is eigenlijk een nieuw topic.DDD schreef:Dit is wel een totaal zijpad in het gesprek over de Gereformeerde Gemeenten. Mijn idee over zondagsrust (waar ik wel aan hecht, maar ik zou niet tegen de openstelling van een sportvoorziening op zondag stemmen) doet daarvoor toch niet zo ter zake?
-
GBS-afkraken is een lievelingsonderdeel van DDDMGG schreef:Ik lees al wel langer mee, maar blijkbaar niet lang genoeg om jouw paarden te herkennen;). Of ik lees/las de foute onderwerpen.DDD schreef:Zeker. In reactie op een nieuweling, weliswaar. Maar het beste paard van stal moet je soms uitlaten.

Dit vind ik nogal op de persoon. Hij komt argumenten. Wie het daar niet mee eens, kan met tegen argumenten komen. Daar is het stempel 'afkraken' niet voor nodig.Geytenbeekje schreef:GBS-afkraken is een lievelingsonderdeel van DDDMGG schreef:Ik lees al wel langer mee, maar blijkbaar niet lang genoeg om jouw paarden te herkennen;). Of ik lees/las de foute onderwerpen.DDD schreef:Zeker. In reactie op een nieuweling, weliswaar. Maar het beste paard van stal moet je soms uitlaten.
Het gaat om de vraag hoe er binnen de GG meer eenheid bewerkstelligd kan worden.MGG schreef:Over dat laatste maak ik mij geen zorgen. Zover ik weet/lees gaat het om eenheidsbevordering met de Bijbel als uitgangspunt. De GBS en SGP diensten vind ik bijvoorbeeld mooie interkerkelijke samenwerkingen. Ik denk dat samenwerken en samengaan prima kan als we elkaar wat vrijer laten op details en gewoonte. Zolang de Bijbel voor 100% aanvaard wordt, dan hoeven we ons in mijn ogen niet druk te maken om zaken zoals vaccinatie, kleur trouwjurk en tal van zulke bijkomstigheden. (Helaas zitten er heel wat karakters, bijzaken en oud zeer tussen.)DDD schreef:Nou, dat lijkt mij niet echt de eenheid in de GG dienen. Of ook de Apeldoornse Universiteit moet erbij worden betrokken.
Ik vind het allemaal lapmiddelen. Het probleem is, dat de eenheid wordt gezocht in psycho-sociologische oplossingen, in plaats van in studie van de gereformeerde leer. Daar is mijns inziens weinig goeds van te verwachten.
Het is niet te hopen dat de eenheidsbevorderende maatregelen de opmaat zijn naar een kerkscheuring. Maar als de eenheidsbevorderende maatregelen dienen tot uniformering buiten de Schrift en belijdenis om, dan geloof ik niet dat ze uit de heilige Geest zijn.
Ik ben het wel met DDD eens , alhoewel het niet niet alleen over de gereformeerde leer gaat maar zeker ook over een gereformeerde levenswandel.
Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
- J.C. Philpot
Omdat eenheid een bijbelse opdracht is voor alle ware christenen.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
Dat betekend overigens geen eenvormigheid of eenheidsworst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
De onderstaande quote vul ik eerder in als een geformaliseerde zoektocht naar (nog meer?) eenheidsworst ipv het gehoorzamen van de Bijbelse opdracht van eenheid tussen ware christenen op individueel vlak.J.C. Philpot schreef:Omdat eenheid een bijbelse opdracht is voor alle ware christenen.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
De synode deelde breed het gevoelen dat dit thema (eenheid binnen de GG) aandacht behoeft. Als mogelijkheden voor het bevorderen van interne eenheid werden genoemd predikanten- en ambtsdragersconferenties, en publicaties in kerkelijk weekblad De Saambinder. De synode stelde een commissie in die zich zal bezinnen op de wijze waarop het onderlinge gesprek hierover kan plaatsvinden. Deze commissie formuleert een voorstel over het onderwerp voor de synodevergaderingen in februari.
Dat hoeft niet in het citaat te liggen. Hoe zij het verband met worst en de voorgestelde zaken in dit artikel?Ararat schreef:De onderstaande quote vul ik eerder in als een geformaliseerde zoektocht naar (nog meer?) eenheidsworst ipv het gehoorzamen van de Bijbelse opdracht van eenheid tussen ware christenen op individueel vlak.
In de rouwdienst van Ir. J. van der Graaf werd gisteren drs. C. Blenk geciteerd: "We hebben geen kerk van gelijkgezinden maar van gelijkbeminden."J.C. Philpot schreef:Omdat eenheid een bijbelse opdracht is voor alle ware christenen.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
Ik denk niet dat het gaat om eenheid in de zin van eenheidsworst, maar als ik het citaat zo lees, is het een eerste aanzet om binnen het kerkverband met verschillen om te kunnen gaan. Dat is inderdaad geen overbodige luxe.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
-
Wat voor verschillen? Ik kom weinig verder dan uiterlijke zaken en het verschil in accent wat dominees leggen.Tiberius schreef:Ik denk niet dat het gaat om eenheid in de zin van eenheidsworst, maar als ik het citaat zo lees, is het een eerste aanzet om binnen het kerkverband met verschillen om te kunnen gaan. Dat is inderdaad geen overbodige luxe.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
Ik neem aan dat je vraag is: Hoe zie jij het verband... enz.Herman schreef:Dat hoeft niet in het citaat te liggen. Hoe zij het verband met worst en de voorgestelde zaken in dit artikel?Ararat schreef:De onderstaande quote vul ik eerder in als een geformaliseerde zoektocht naar (nog meer?) eenheidsworst ipv het gehoorzamen van de Bijbelse opdracht van eenheid tussen ware christenen op individueel vlak.
Ik lees dat het thema eenheid binnen de GG aandacht behoeft. Kennelijk wordt deze onvoldoende ervaren en is dat een probleem. Ik lees nl ook dat die eenheid bevordert moet worden door actie te ondernemen. Men noemt conferenties en publicaties als ideeën en wil er een commissie op zetten die met verdere plannen komt.
Met @MGG vraag ik me dus af: wat voor verschillen?
Is het zó ernstig gesteld dat er zoveel werk van gemaakt moet worden?
Of vindt men het omgaan met verscheidenheid moeilijk?