Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Als je niet snapt dat de kerk ambtelijk geregeerd wordt, dan snap je helemaal niets van de regering van Jezus zelf over zijn kerk.

Het strooien met stelsels zorgt alleen maar voor zand in de ogen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat stond helemaal niet ter discussie. Maar ook de RKK en de Anglicaanse en Lutherse kerk worden ambtelijk geregeerd. Het ging nu om de wijze waarop ambtsdragers benoemd worden. En het is nog niet zo eenvoudig om daarover bindende richtlijnen uit de Bijbel te halen. Dat blijkt wel uit de twee artikelen die huisman aanlevert om het tegendeel te bewijzen.

Het nadenken over de vormen van kerkregering verheldert het spreken daarover. Het is onjuist dat het onderscheiden tussen een bisschoppelijke en een meer democratische kerkregering zand in de ogen strooit. Inzicht verheldert. Zonder inzicht in alternatieven, kan de indruk van eenvoudigheid gewekt worden, maar dat is dan meer het gevolg van een beperkt blikveld dan van een helder zicht op de zaken.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Van oudsher is de RK-kerk en in mindere mate de Lutherse kerk vooral episcopaat ingevoerd. De kerken vanuit de reformatie daarentegen meer presbiteriaal.

Alhoewel de PKN de laatste jaren wat episcopale neigingen heeft.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Het beluisteren waard!
Jubileumbijeenkomst ds. C. Harinck:

https://kerkdienstgemist.nl/stations/77 ... 8620000077
Ik had hem nog op mijn lijstje staan, maar vanmorgen in de auto beluisterd. Indrukwekkend, hoe deze Godsgezand de Heere groot mag maken. Het heeft me goed gedaan.

Getuigenis gedeelte op youtube: https://youtu.be/ZSw_DyBF0j4
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Silo

Bericht door Silo »

Op de website van het deputaatschap Kerkrecht is de vragenlijst voor kerkvisitatie binnen de GG gepubliceerd.
Link: https://gergemkerkrecht.nl/visitatie/5- ... -visitatie

Ik wist eerlijk gezegd niet dat kerkvisitatie zo diepgaand was. Het is een audit. Een aantal voorbeelden die mij opvielen:
Hoe wordt de studerende jeugd begeleid? Wordt de werkgroep Studerenden van het Deputaatschap KGJO financieel gesteund? Worden de namen van de studenten daaraan doorgegeven? Wat doet de kerkenraad aan de (financiële) ondersteuning van het jeugdwerk?
Wordt gebruik gemaakt van de methode die door de Commissie Catechese is samengesteld?
Wordt het lezen van kerkelijke bladen, o.a. De Saambinder, aanbevolen?
Wordt het advies van het curatorium van de Theologische School in acht genomen ten aanzien van het honorarium van de studenten die in de gemeente voorgaan? Hoeveel wordt hun betaald?
Wordt er een collecterooster opgesteld? Mogen we het collecterooster inzien, waardoor ons duidelijk is voor welke doeleinden er jaarlijks wordt gecollecteerd? Wordt voldoende aandacht besteed aan de door onze Generale Synode aanbevolen doeleinden?
Wordt in de voorbede stilgestaan bij de diverse algemene noden die ons kerkverband in zijn geheel betreffen?
Hoe zien jullie dit? Weet iemand of in andere kerkverbanden de vragen gelijksoortig zijn? Naar mijn idee was kerkvisitatie altijd bedoeld om ontwikkelingen rondom het geestelijk leven in gemeenten te bespreken en te kijken of alles in de gemeente goed reilt en zeilt. Maar veel vragen zijn meer kerkistisch van aard.

Is kerkvisitatie door de opstellers van de DKO wel zo bedoeld?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb in verschillende kerkverbanden kerkvisitaties meegemaakt, maar zo'n vragenlijst is heel gebruikelijk.
Alleen is het bij de GG zo dat deze tijdens de visitatie wordt besproken, bij andere vooraf ingevuld en als er vragen zijn, worden die tijdens de visitatie gesteld.
J.C. Philpot

In de HHK werkt men inderdaad ook met zo'n lijst. Die wordt van te voren ingevuld, zodat het gesprek met de visitatoren vooral ook kan gaan over het geestelijke leven en de vrucht op de prediking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:In de HHK werkt men inderdaad ook met zo'n lijst. Die wordt van te voren ingevuld, zodat het gesprek met de visitatoren vooral ook kan gaan over het geestelijke leven en de vrucht op de prediking.
Bespreken ze dan het aantal avondmaalgangers? Ik verwacht niet dat ze zeggen: Die Pietje A is zo'n gelovige man..
J.C. Philpot

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:In de HHK werkt men inderdaad ook met zo'n lijst. Die wordt van te voren ingevuld, zodat het gesprek met de visitatoren vooral ook kan gaan over het geestelijke leven en de vrucht op de prediking.
Bespreken ze dan het aantal avondmaalgangers? Ik verwacht niet dat ze zeggen: Die Pietje A is zo'n gelovige man..
Het aantal avondmaalsgangers is 1 van de vragen in de lijst, en komt aan de orde. Ook of de kerkenraadsleden deelnemen is 1 van de vragen. De invulling van het gesprek zal per visitator ook wel wat verschillen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 okt 2022, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

Silo schreef:Op de website van het deputaatschap Kerkrecht is de vragenlijst voor kerkvisitatie binnen de GG gepubliceerd.
Link: https://gergemkerkrecht.nl/visitatie/5- ... -visitatie

Ik wist eerlijk gezegd niet dat kerkvisitatie zo diepgaand was. Het is een audit. Een aantal voorbeelden die mij opvielen:
Hoe wordt de studerende jeugd begeleid? Wordt de werkgroep Studerenden van het Deputaatschap KGJO financieel gesteund? Worden de namen van de studenten daaraan doorgegeven? Wat doet de kerkenraad aan de (financiële) ondersteuning van het jeugdwerk?
Wordt gebruik gemaakt van de methode die door de Commissie Catechese is samengesteld?
Wordt het lezen van kerkelijke bladen, o.a. De Saambinder, aanbevolen?
Wordt het advies van het curatorium van de Theologische School in acht genomen ten aanzien van het honorarium van de studenten die in de gemeente voorgaan? Hoeveel wordt hun betaald?
Wordt er een collecterooster opgesteld? Mogen we het collecterooster inzien, waardoor ons duidelijk is voor welke doeleinden er jaarlijks wordt gecollecteerd? Wordt voldoende aandacht besteed aan de door onze Generale Synode aanbevolen doeleinden?
Wordt in de voorbede stilgestaan bij de diverse algemene noden die ons kerkverband in zijn geheel betreffen?
Hoe zien jullie dit? Weet iemand of in andere kerkverbanden de vragen gelijksoortig zijn? Naar mijn idee was kerkvisitatie altijd bedoeld om ontwikkelingen rondom het geestelijk leven in gemeenten te bespreken en te kijken of alles in de gemeente goed reilt en zeilt. Maar veel vragen zijn meer kerkistisch van aard.

Is kerkvisitatie door de opstellers van de DKO wel zo bedoeld?
Je bent in de eerste plaats gemeente, maar je vormt landelijk een eenheid. Ik vind het daarom ook goed, dat er aandacht is voor zaken binnen het kerkverband. Zoals bijvoorbeeld het volgen van de koers zoals die door de synode is besproken/vastgesteld.
MGG

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
Het aantal avondmaalsgangers is 1 van de vragen in de lijst, en komt aan de orde. Ook of de kerkenraadsleden deelnemen is 1 van de vragen. De invulling van het gesprek zal per visitator ook wel wat verschillen.
In aanvulling erop. Er wordt (vaak) ook gevraagd of er nieuwe avondmaalsgangers zijn en of de prediking vrucht draagt. Dat hoeft niet (altijd) zichtbaar te zijn in het aantal avondmaalgangers.
J.C. Philpot

MGG schreef:In aanvulling erop. Er wordt (vaak) ook gevraagd of er nieuwe avondmaalsgangers zijn en of de prediking vrucht draagt. Dat hoeft niet (altijd) zichtbaar te zijn in het aantal avondmaalgangers.
Dat onderschrijf ik. Vrucht is ook verdieping bij Gods kinderen, en niet elke nieuwe bekeerling heeft onmiddelijk vrijmoedigheid om aan te gaan. En massale automatische avondmaalsgang is ook niet per definitie een teken van veel vrucht.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef:
MGG schreef:In aanvulling erop. Er wordt (vaak) ook gevraagd of er nieuwe avondmaalsgangers zijn en of de prediking vrucht draagt. Dat hoeft niet (altijd) zichtbaar te zijn in het aantal avondmaalgangers.
Dat onderschrijf ik. Vrucht is ook verdieping bij Gods kinderen, en niet elke nieuwe bekeerling heeft onmiddelijk vrijmoedigheid om aan te gaan.
Precies en soms ook geen kerkelijk recht (dooplid) of geen mogelijkheid wegens ziekte of ouderdom.
newton

Bericht door newton »

Interessante vragenlijst. Ik ben wel benieuwd het genoemde rapport bij de vraag
2. Hoe is het beleid van de kerkenraad met betrekking tot oudere doopleden die niet tot geloofsbelijdenis komen? (Zie de synodale aanbevelingen aan het slot van het rapport Kerkverlating 1992, blz. 73 en 74.)
Weet iemand wat de synodale aanbeveling hier in het betreffende rapport is?
GGotK

Bericht door GGotK »

Mooie uitzenddienst van de familie Hout beluisterd. Deze dienst werd geleid door (schoon)vader ds van Manen.

Zie ook: https://www.rd.nl/artikel/995960-famili ... ar-albanie
Plaats reactie