Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

MGG

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

gallio schreef:
Zwaluw2 schreef:Op de synodedagen wordt er 's avonds meestal in comité vergaderd over appelschriften. Dan moeten alle niet-ambtsdragers de zaal verlaten; begrijpelijk. Ook de niet-actief deelnemende secundi moeten de zaal verlaten. Maar weet iemand waar de organist die avonduren verblijft?
Waarom zou er een organist beschikbaar moeten zijn tijdens de synode? Er zijn toch genoeg afgevaardigden die wel even een versje kunnen spelen als dat nodig is?
Geen idee waarom er een organist is. Er zijn inderdaad afgevaardigden van wie ik weet dat ze (goed) orgel kunnen spelen.
Jo-Ann

Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Jo-Ann »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
Bezorgd schreef:Met alle respect, maar heb je dan nog wel enig zicht op de maatschappij waarin onze jeugd opgroeit?
Ds. B. J. van Boven (De Valk-Wekerom) sprak zijn zorg uit over het gebruik van de moderne media en vroeg aandacht voor gemeenten en kerkenraden die afstand willen houden. Ds. C. Hogchem (Wijk en Aalburg) pleitte ervoor als kerk niet voorop te lopen en samen afstand te bewaren. Enkele afgevaardigden gaven aan dezelfde zorgen te hebben.
Je moet als kerk en kerkleden zoveel als praktisch mogelijk is, afstand houden van de moderne media . Dat sluit nog niet uit dat je bijvoorbeeld zaken als korte (zelfgemaakte) video's kan en mag gebruiken zoals ds de Heer de Synode voorspiegelde.
Hij vroeg aandacht voor gemeenten die afstand willen houden. Dat lijkt me dermate anders dan personen. En wat voor aandacht zou je aan die gemeenten moeten geven ?
Idem mijn vraag: wat bedoelt ds. van Boven hier nu precies?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Wat zou ds. van Boven nu beogen met zo'n opmerking? Als gemeenten daar afstand van willen houden dan doen ze dat toch? Ook al vind ik dat onverstandig ze hebben gewoon de vrijheid om dat niet te gebruiken. Wat voegt zo'n opmerking nou toe denk ik dan.
Nou, in het licht van de gewenste eenheid (die mijns inziens in heel andere dingen zou moeten zitten) kan dit een onderwerp van gesprek zijn. Maar dan moet de lijn zijn: geen smartphones. En dat is gewoon niet houdbaar. Je hebt ze voor allerlei dingen nodig, of je moet een parallelle samenleving oprichten.
Ik vind de opmerking van ds de Heer ook wel bijzonder. Met alle woorden kan je bij een verkeerde site uitkomen in principe. De reacties van de dominees verwonderen mij wel om eerlijk te zijn.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: Foutje ik bedoelde onderlingen. Ouderlingen wisselen niet zovaak van kerkverband;). Overigens begreep ik dat een ex student van de ggin overgegaan in naar de gg. Hopelijk mag hij in de toekomst als dominee dienen.
Wat een trieste reactie. Je weet helemaal niet waarom hij moest stoppen. En slecht dat de ex-student daarom zijn plaats verlaten zou hebben. Het zegt wel wat van hoe iemand tegen autoriteiten aankijkt. Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!

P.s.: Heeft de GGiN wat misdaan? Je bent lekker aan het schoppen. Dat je jezelf druk maakt om attestaties en niet om de interne verdeeldheid binnen de GG (zie artikel RD) vind ik tekenend.
Geytenbeekje

Simon0612 schreef:
MGG schreef: Foutje ik bedoelde onderlingen. Ouderlingen wisselen niet zovaak van kerkverband;). Overigens begreep ik dat een ex student van de ggin overgegaan in naar de gg. Hopelijk mag hij in de toekomst als dominee dienen.
Wat een trieste reactie. Je weet helemaal niet waarom hij moest stoppen. En slecht dat de ex-student daarom zijn plaats verlaten zou hebben. Het zegt wel wat van hoe iemand tegen autoriteiten aankijkt. Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!

P.s.: Heeft de GGiN wat misdaan? Je bent lekker aan het schoppen. Dat je jezelf druk maakt om attestaties en niet om de interne verdeeldheid binnen de GG (zie artikel RD) vind ik tekenend.
Misschien iets te fel? Heb je weleens aan MGG gevraagd hoe naar hij de interne verdeeldheid vindt?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik vind het een bende in de PKN. De verdeeldheid in de CGK is verschrikkelijk.
Maar als ik sommige verslagen lees van de GG synode krijg ik jeuk. Wat een gezemel om niets.
Alsof de fronten liggen bij een uitgave van van dr. A. de Muynck en dr. A.J. Kunz, bij de interne verscheidenheid vd GG... Of bij mediagebruik om de jongeren te bereiken. Of een publicatie uitgeven vanwege de zeer terechte vraag van de HHK "over het zogenoemde doen van ”belijdenis voor de kerkenraad” bij kerkelijke overgangen."

Ik kan daar met mn pet niet bij.
Ik krijg een beetje jeuk van deze reactie. Wat wil je er nu mee bereiken?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Er is geen enkele reden om zich druk te maken om interne verdeeldheid binnen de GG. Dat daar vanuit andere kerken ergernis over is, is al ergerlijk genoeg.

Iedere gemeente en predikant binnen de GG blijft ruim binnen de drie formulieren van eenheid, met uitzondering van vraag en antwoord 74 van de HC. Maar daar gaat de voorzitter van het deputaatschap zelf erg vrij mee om.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 okt 2022, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

DDD schreef:Er is geen enkele reden om zich druk te maken om interne verdeeldheid binnen de GG. Dat daar vanuit andere kerken ergernis over is, is al ergerlijk genoeg.

Iedere gemeente en predikant binnen de GG blijft ruim binnen de drie formulieren van eenheid.
Er kwam nog wat achteraan :huhu
DDD

Bericht door DDD »

Tja.

De GGiN dwalen zelf net zo erg op dat punt. Maar goed. Ik had het bericht inmiddels al aangepast.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef:

Ik twijfel zeer of ik op deze onredelijke persoonlijke aanval moet reageren. Maar je krijgt het voordeel van de twijfel.

Precies dit bedoel ik met erg fel en zelfs op de grens van passief agressief. Ik heb geen onvertogen woord gezegd en dan reageer je zo heftig.

Ik (en jij waarschijnlijk ook) weet inderdaad niet waarom hij moest stoppen, omdat ervoor gekozen is om het geheim te houden. Wat ik wel weet, is dat hij een roeping voelde en dat het curatorium van de GGiN zowel zijn roeping als zijn bekering dusdanig gewogen hebben dat hij is toegelaten. Bij deze vergadering is Gods Heilige naam aangeroepen en gebeden om het licht van de Heilige Geest. Blijkbaar is het enorm erg dat ik hoop dat hij zich bij het curatorium van de GG meld en dat die de vrijmoedig hebben om het toe te laten. (Of geloof je dat God Zijn roeping teruggetrokken heeft?)

De GGiN heeft mij niks misdaan en ik heb bijvoorbeeld ds vd Kieft hoog zitten. Ik zie ook werkelijk waar niet in, waar ik zou schoppen.
Vind jij je eigen tekst 'Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!' Geen schoppen?
Ik hoop en bid dat de kerken/gemeente die de Bijbel voor 100% aanvaarden ooit weer een mogen zijn. Het is te bizar voor woorden hoeveel ruzie/verdeeldheid er is (geweest). De vraag is, wil God dat Zijn Kerk zou verbroken is? Zo nee, dan moeten we de conflicten oplossen en (waar geestelijke eenheid is) naar samen gaan toewerken.
Dat jij weet waar ik mij wel of niet druk om maak vind ik dan weer tekenend. Ik geloof niet dat jij mijn gedachten kunt lezen en ik heb nergens gezegd of ik mij daar wel of niet druk om maak.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind het een bende in de PKN. De verdeeldheid in de CGK is verschrikkelijk.
Maar als ik sommige verslagen lees van de GG synode krijg ik jeuk. Wat een gezemel om niets.
Alsof de fronten liggen bij een uitgave van van dr. A. de Muynck en dr. A.J. Kunz, bij de interne verscheidenheid vd GG... Of bij mediagebruik om de jongeren te bereiken. Of een publicatie uitgeven vanwege de zeer terechte vraag van de HHK "over het zogenoemde doen van ”belijdenis voor de kerkenraad” bij kerkelijke overgangen."

Ik kan daar met mn pet niet bij.
Ik krijg een beetje jeuk van deze reactie. Wat wil je er nu mee bereiken?
Zoiets? Ik snap niet dat ze voor zulke futiliteiten 4 dagen in een Ottevanger-pak uitgedost gaan zitten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het is natuurlijk moeilijk om de synode van de GG nu de schuld te geven dat ze niet te maken hebben met de 'grote' thema's m.b.t. diversiteit, vrouwen in het ambt etc. Dat lijkt nu door Bezorgd wel te gebeuren. Ik ben het wel eens dat het geen 'grote' zaken zijn die besproken worden, maar wellicht is het een optie om dit als een grote zegen te beschouwen.

En de reactie van Tiberius zet alleen maar een streep onder die zegen. Want in andere kerkelijke denominaties is net als met het ottevangerpak ontzaggelijk veel goeds overboord gegooid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ergens in een tussenzin lees ik wel dat jongeren verlegenheid ervaren over de vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Maar kennelijk wordt dat niet serieus besproken.
En - gezien de leeftijd van de meeste afgevaardigden - zou die groep 'jongeren ' best eens behoorlijk groot kunnen zijn.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Simon0612 schreef: Wat een trieste reactie. Je weet helemaal niet waarom hij moest stoppen. En slecht dat de ex-student daarom zijn plaats verlaten zou hebben. Het zegt wel wat van hoe iemand tegen autoriteiten aankijkt. Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!

Ik twijfel zeer of ik op deze onredelijke persoonlijke aanval moet reageren. Maar je krijgt het voordeel van de twijfel.

Precies dit bedoel ik met erg fel en zelfs op de grens van passief agressief. Ik heb geen onvertogen woord gezegd en dan reageer je zo heftig.

Ik (en jij waarschijnlijk ook) weet inderdaad niet waarom hij moest stoppen, omdat ervoor gekozen is om het geheim te houden. Wat ik wel weet, is dat hij een roeping voelde en dat het curatorium van de GGiN zowel zijn roeping als zijn bekering dusdanig gewogen hebben dat hij is toegelaten. Bij deze vergadering is Gods Heilige naam aangeroepen en gebeden om het licht van de Heilige Geest. Blijkbaar is het enorm erg dat ik hoop dat hij zich bij het curatorium van de GG meld en dat die de vrijmoedig hebben om het toe te laten. (Of geloof je dat God Zijn roeping teruggetrokken heeft?)

De GGiN heeft mij niks misdaan en ik heb bijvoorbeeld ds vd Kieft hoog zitten. Ik zie ook werkelijk waar niet in, waar ik zou schoppen.
Vind jij je eigen tekst 'Fijn dat ze nog bij de GG terecht kunnen!' Geen schoppen?
Ik hoop en bid dat de kerken/gemeente die de Bijbel voor 100% aanvaarden ooit weer een mogen zijn. Het is te bizar voor woorden hoeveel ruzie/verdeeldheid er is (geweest). De vraag is, wil God dat Zijn Kerk zou verbroken is? Zo nee, dan moeten we de conflicten oplossen en (waar geestelijke eenheid is) naar samen gaan toewerken.
Dat jij weet waar ik mij wel of niet druk om maak vind ik dan weer tekenend. Ik geloof niet dat jij mijn gedachten kunt lezen en ik heb nergens gezegd of ik mij daar wel of niet druk om maak.
MGG schreef:Spijtig dat de GGiN nog steeds niet openstaat voor het aanvaarden van onderlingen attestaties. Hopelijk is dat in de toekomst wel mogelijk als de oude garde die vaak nog erg fel is over de scheuring gekrompen is.
Waar in het hele artikel staat dat de GGiN er niet voor open staat? Je hebt iets horen vertellen en verbind er direct conclusies aan. Trekt vervolgens iets over een oude garde erbij die fel zou zijn en niet over een scheuring heen zou zijn. Sorry maar ik vind dit een en al vooroordelen, niets gestaafd op feiten...
Wat heeft uberhaupt een ex-student te maken met dit hele topic? Waarom werp je dit op? Dit is een half jaar geleden al dit forum gepasseerd. In de hele berichtgeving van de synode gaat het hier helemaal niet over. Hoe kun je stellen zonder dat je weet waarom de student moest stoppen dat hij dan hopelijk maar student wordt bij de GG. Ik vind dat echt een hele rare gedachten.

Ten slot ben ik me van geen persoonlijke aanval bewust. Geen idee waar je op doelt. Wat betreft felheid vind ik dat het reuze meevalt, misschien ligt het eraan hoe je mijn reactie leest.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Ergens in een tussenzin lees ik wel dat jongeren verlegenheid ervaren over de vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Maar kennelijk wordt dat niet serieus besproken.
En - gezien de leeftijd van de meeste afgevaardigden - zou die groep 'jongeren ' best eens behoorlijk groot kunnen zijn.
Ik werk veel met jongeren in de kerk, maar speelt dit nou echt op grote schaal? Ik hoor er bijna nooit iemand over.
Het gaat dan eerder over de prediking. Maar een thema als vrouw in ambt speelt echt bijna nooit.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie