Bij ons net andersom.Ad Anker schreef:grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.
De kleding van een predikant
Re: De kleding van een predikant
- Maanenschijn
Het gaat niet over de hoedTerri schreef:Bij ons net andersom.Ad Anker schreef:grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
In dit soort discussies vind ik Philpot altijd het mooiste voorbeeld.
Na zijn breuk met de staatskerk wilde hij niets meer weten van allerlei vormen. Hij hing het ambtsgewaad aan de wilgen en preekte in een gewoon net grijs pak.
De verzwartianisering binnen de refocultuur is iets van de laatste decennia.
Daarvoor ging men er rekkelijker mee om.
Na zijn breuk met de staatskerk wilde hij niets meer weten van allerlei vormen. Hij hing het ambtsgewaad aan de wilgen en preekte in een gewoon net grijs pak.
Bij ons zijn de wat linksere predikanten in pak en de rechtsere in toga.Maanenschijn schreef:Het gaat niet over de hoedTerri schreef:Bij ons net andersom.Ad Anker schreef:grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.

En eigenlijk met meer dingen, hoe linkser: zonder vorm en hoe rechtser: meer vorm, of misschien moet ik het traditie noemen?
Of bedoelen jullie heel wat anders? Ik dacht dat het over de kleding van de predikant ging?
Dan zal hij wel een behoorlijk hoge leeftijd hebben.Bezorgd schreef:In dit soort discussies vind ik Philpot altijd het mooiste voorbeeld.
Voor zover ik weet heeft Nederland al in geen anderhalve eeuw meer een staatskerk gehad.
- J.C. Philpot
Mijn naamgenoot leefde in de 19e eeuw in EngelandApologeet schreef:Dan zal hij wel een behoorlijk hoge leeftijd hebben.Bezorgd schreef:In dit soort discussies vind ik Philpot altijd het mooiste voorbeeld.
Voor zover ik weet heeft Nederland al in geen anderhalve eeuw meer een staatskerk gehad.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Het zijn allebei vormen.Terri schreef:Bij ons zijn de wat linksere predikanten in pak en de rechtsere in toga.Maanenschijn schreef:Het gaat niet over de hoedTerri schreef:Bij ons net andersom.Ad Anker schreef:grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.![]()
En eigenlijk met meer dingen, hoe linkser: zonder vorm en hoe rechtser: meer vorm, of misschien moet ik het traditie noemen?
Of bedoelen jullie heel wat anders? Ik dacht dat het over de kleding van de predikant ging?
Ooit zei eens iemand: Als een visser een net in het water gooit, moet je oppassen dat je er niet boven drijft, dan ben je te licht. Maar je moet ook oppassen dat je niet zinkt onder het net, dan ben je te zwaar.
Overigens een (van origine) OGG'er, naderhand CGK door verhuizing.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Nee, dat kun je zo niet zeggen. In een linkse GKV of in een Mozaïek-gemeente is de predikant echt eenvoudiger gekleed dan een GG-predikant.Ad Anker schreef:grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.
Ik vind het juist heel lelijk als alles hetzelfde is. Dus dat is ook een kwestie van smaak.Bruna schreef:Vind het ontzettend slordig al die verschillende (kleuren) stropdassen.Evangelist schreef:Waarom?Bruna schreef:Ongeschreven regel.
Ben wel van mening dat je het als kerkenraad op elkaar af moet stemmen. Eenheid!
Dus allemaal zwart, met zwarte stropdas (en niet allemaal verschillende tinten grijs, stippeltjes etc).
Bij ons wordt inderdaad gevraagd of dat ambtsdragers een zwart pak aan willen doen, maar stropdassen en sokken wordt verder in de vrijheid van de ambtsdrager gelaten. Dat levert een divers (en soms kleurrijk) beeld op. Lijkt me geen punt om gewichtig over te doen. Ook het zwarte pak is slechts een traditie, meer niet. Is in het buitenland ook verder niet bekend.
Daarom lijkt alles zwart het makkelijkst.
Kan je een foto van je tuin uploaden? Alle kleuren zijn geschapen, behalve zwart en wit, want dat zijn geen kleuren.Bruna schreef:Vind het ontzettend slordig al die verschillende (kleuren) stropdassen.
Re: RE: Re: De kleding van een predikant
Met zo'n verhullende toga is er geen sprake van enige vormTerri schreef:Bij ons zijn de wat linksere predikanten in pak en de rechtsere in toga.Maanenschijn schreef:Het gaat niet over de hoedTerri schreef:Bij ons net andersom.Ad Anker schreef:grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.![]()

Geen echte stropdas meer. De bloedtoevoer wordt beïnvloed als ie mooi strak zit. Ben je gezond dan is het geen probleem maar heb je vaatziekte, of ben je ietwat te zwaar, dan kan het je in problemen brengen. Bron: scientias
Draag dan liever een clip-on stropdas.
Draag dan liever een clip-on stropdas.
Laatst gewijzigd door Arja op 12 okt 2022, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JaBourdon16 schreef:Dit kan zomaar het populairste topic worden de komende dagen..

Dan heb ik het verkeerd begrepen.J.C. Philpot schreef:Mijn naamgenoot leefde in de 19e eeuw in Engeland
Ik ken al die historische figuren niet en dacht dat hij u bedoelde. Ik vond het al bewonderenswaardig om een predikant op het forum te hebben.
Er staan in ieder geval geen stropdassen en zwarte pakken in mijn tuin.Tiberius schreef:Kan je een foto van je tuin uploaden? Alle kleuren zijn geschapen, behalve zwart en wit, want dat zijn geen kleuren.Bruna schreef:Vind het ontzettend slordig al die verschillende (kleuren) stropdassen.
Ik snap niet wat dit er mee te maken heeft.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief