Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Cyrillus
Verbannen

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Cyrillus »

Arja schreef: Het resultaat van onze wedergeboorte is in de eerste plaats geloof, dat dan resulteert in rechtvaardiging en aanneming in het gezin van God. Niemand wordt in deze wereld geboren als een kind van de familie van God. We worden geboren als kinderen van toorn. R.C. Sproul
Fijne troost voor ouders die hun kind bijv. bij de geboorte hebben verloren, niet dus, en een complete verachting van Gods verbond.
Thea

Bericht door Thea »

In de praktijk ben ik van de tweede optie, hoewel het ideaal is de eerste optie. Maar aangezien wij in een onvolmaakte setting leven, gaat dat eerste nooit lukken.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Maanenschijn schreef:Ik zit zomaar wat te denken.. je doop overnemen van je ouders, is dat eigenlijk wel een goede voorstelling van zaken?

De Heere God heeft twee sacramenten gegeven. Belijdenis doen zit daar niet bij. Het is iets wat wij als kerk met elkaar als belangrijk benoemen.

Dan zijn er twee opties m.i.:
- er is een belijdenis van geloof, een beetje vergelijkbaar met de Schotse traditie van de avondmaaltoegang, te verkrijging na het belijden van geloof in Christus,
- of (en ik denk vaker de praktijk) het verklaren van verbondenheid met de kerk als ‘vereniging’ en het uitspreken dat je bij de gemeente en kerk wil horen en je aan de ‘spelregels’ wil onderwerpen.

Ik sluit de opties als: ‘dan ben ik van de verplichte catechisatie af’, of ‘ik doe belijdenis omdat het hoort’ of ‘anders kan ik niet in de kerk trouwen of kinderen laten dopen’ uit als beweegredenen. Die mogen lijkt me geen goede reden zijn.

Ik denk dat het goed is om deze twee opties wat scherper voor het voetlicht te halen, en daar dan ook in de kerken meer naar te handelen. Beide opties zijn een bron van vreugde, maar wel in de goede context.
Belijdenis van geloof tot Avondmaalstoegang een Schotse traditie? Ik weet niet of ik moet lachen of huilen bij zo'n opmerking.
Maanenschijn

Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Maanenschijn »

@Cyrillus

Heerlijk, jouw discussiemethode. Lach of huil naar behoefte, zou ik zeggen.

Of even lezen, denken, nog eens overdenken en dan reageren. Is ook een optie. Misschien lastiger dan lachen of huilen, maar is wel te leren hoor.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 12 okt 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:Moet het geen combinatie van die twee zijn?
Ik denk inderdaad dat optie twee altijd volgt op optie 1.

En ik ben inderdaad van mening dat een persoonlijk geloof noodzakelijk is. Dus moet het een combinatie zijn.

Waar het mij ook omgaat: maak duidelijk waar belijdenis van gedaan wordt. Als het om belijdenis van geloof gaat: dan is daarvoor het persoonlijk (zaligmakend) geloof voor nodig. Als het ‘slechts’ om een bewuste aansluiting bij de gemeente gaat, laat het dat dan ook zijn. En maak het niet meer dan dat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Cyrillus schreef:Belijdenis van geloof tot Avondmaalstoegang een Schotse traditie? Ik weet niet of ik moet lachen of huilen bij zo'n opmerking.
De opmerking van Maanenschijn is aardig valide en wat anders dan jij hier samenvat.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

lastig, niet iedereen heeft dezelfde verzekerdheid van hun geloof.
Moeten mensen "met de lamp op de rug" wat toch ook grotendeels aan de prediking te wijten is, dan maar geen belijdenis doen?
Het blijft een worsteling, en het was persoonlijk ook een hele worsteling rondom de periode van de aannemingsavond.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Herman schreef:
Cyrillus schreef:Belijdenis van geloof tot Avondmaalstoegang een Schotse traditie? Ik weet niet of ik moet lachen of huilen bij zo'n opmerking.
De opmerking van Maanenschijn is aardig valide en wat anders dan jij hier samenvat.
Nou, in het kader van wat Op 't Hof zegt over belijdenis doen in Nederland enkele eeuwen terug, zie ik niet in waarom Schotland genoemd moet worden. Maar goed, misschien ben ik wat kort door de bocht.
Bijnaam

Bericht door Bijnaam »

Cyrillus schreef:
Herman schreef:
Nou, in het kader van wat Op 't Hof zegt over belijdenis doen in Nederland enkele eeuwen terug, zie ik niet in waarom Schotland genoemd moet worden. Maar goed, misschien ben ik wat kort door de bocht.
Neem post 4 van dit topic er nog eens bij, lees het rustig door (een andere betrouwbare bron mag ook). Kennis van de historische ontwikkelingen is best van belang bij een standpuntbepaling. Jouw argumenten, vragen en visies zijn echt niet nieuw (hoewel je dat ook niet pretendeert). Alleen het kan ook behulpzaam zijn om eerst te nemen, te lezen en te overwegen, alvorens iets uit de losse pols te gaan schrijven.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Bijnaam schreef:
Cyrillus schreef:
Herman schreef:
Neem post 4 van dit topic er nog eens bij, lees het rustig door (een andere betrouwbare bron mag ook). Kennis van de historische ontwikkelingen is best van belang bij een standpuntbepaling. Jouw argumenten, vragen en visies zijn echt niet nieuw (hoewel je dat ook niet pretendeert). Alleen het kan ook behulpzaam zijn om eerst te nemen, te lezen en te overwegen, alvorens iets uit de losse pols te gaan schrijven.
Aangezien jij daar studie van gemaakt hebt, kun je wellicht de belangrijkste zaken hier uit de doeken doen. Lijkt me veel constructiever.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Maanenschijn schreef:Ik zit zomaar wat te denken.. je doop overnemen van je ouders, is dat eigenlijk wel een goede voorstelling van zaken?

De Heere God heeft twee sacramenten gegeven. Belijdenis doen zit daar niet bij. Het is iets wat wij als kerk met elkaar als belangrijk benoemen.

Dan zijn er twee opties m.i.:
- er is een belijdenis van geloof, een beetje vergelijkbaar met de Schotse traditie van de avondmaaltoegang, te verkrijging na het belijden van geloof in Christus,
- of (en ik denk vaker de praktijk) het verklaren van verbondenheid met de kerk als ‘vereniging’ en het uitspreken dat je bij de gemeente en kerk wil horen en je aan de ‘spelregels’ wil onderwerpen.

Ik sluit de opties als: ‘dan ben ik van de verplichte catechisatie af’, of ‘ik doe belijdenis omdat het hoort’ of ‘anders kan ik niet in de kerk trouwen of kinderen laten dopen’ uit als beweegredenen. Die mogen lijkt me geen goede reden zijn.

Ik denk dat het goed is om deze twee opties wat scherper voor het voetlicht te halen, en daar dan ook in de kerken meer naar te handelen. Beide opties zijn een bron van vreugde, maar wel in de goede context.
"en daar dan ook in de kerken meer naar te handelen. " Hoe stel jij je dat voor? 2 soorten belijdenissen met 2 formulieren? Of anders?
Bijnaam

Bericht door Bijnaam »

Cyrillus schreef:Aangezien jij daar studie van gemaakt hebt, kun je wellicht de belangrijkste zaken hier uit de doeken doen. Lijkt me veel constructiever.
Nee, het is een oproep aan jou om niet met veel bombarie inbreng van schrijvers van Valcke, Maanenschijn, e.a. af te doen als lachertje of de typeren als onbijbels (en dergelijke terminologie). Terwijl zij toch standpunten huldigen die door de eeuwen gevormd zijn. Laat onverlet dat die bevraagd mogen worden.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef:
Arja schreef: Het resultaat van onze wedergeboorte is in de eerste plaats geloof, dat dan resulteert in rechtvaardiging en aanneming in het gezin van God. Niemand wordt in deze wereld geboren als een kind van de familie van God. We worden geboren als kinderen van toorn. R.C. Sproul
Fijne troost voor ouders die hun kind bijv. bij de geboorte hebben verloren, niet dus, en een complete verachting van Gods verbond.
Is dat een criterium voor de vraag of iets Bijbels is? Of het de ouders troost geeft?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Bijnaam schreef:
Cyrillus schreef:Aangezien jij daar studie van gemaakt hebt, kun je wellicht de belangrijkste zaken hier uit de doeken doen. Lijkt me veel constructiever.
Nee, het is een oproep aan jou om niet met veel bombarie inbreng van schrijvers van Valcke, Maanenschijn, e.a. af te doen als lachertje of de typeren als onbijbels (en dergelijke terminologie). Terwijl zij toch standpunten huldigen die door de eeuwen gevormd zijn. Laat onverlet dat die bevraagd mogen worden.
Die opmerking laat ik aan jou. Maar als iets onbijbels is benoem ik dat, wie het ook is, en welk standpunt het ook is.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef:
Cyrillus schreef:
Is dat een criterium voor de vraag of iets Bijbels is? Of het de ouders troost geeft?
Lees nu eens even tussen de regels door please.
Plaats reactie