Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Mannetje

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Besparingstip van een van de kinderen: hang de vuile was buiten als het gaat regenen.
- Niet meer zo actief -
Klavart

Bericht door Klavart »

Apologeet schreef:Ik heb allang een oplossing gevonden.
Ik betaal gewoon niet meer dan maandelijks redelijk is.
Het is goed.
Als ze me afsluiten zullen ze dat ook met miljoenen anderen moeten doen.
Hoeveel is redelijk?
Apologeet

Bericht door Apologeet »

Klavart schreef:
Apologeet schreef:Ik heb allang een oplossing gevonden.
Ik betaal gewoon niet meer dan maandelijks redelijk is.
Het is goed.
Als ze me afsluiten zullen ze dat ook met miljoenen anderen moeten doen.
Hoeveel is redelijk?
Ik ga geen hogere rekening betalen dan mijn huur.
Quercus

Bericht door Quercus »

Bertiel schreef:deze winter zal het stukken duurder zijn (als het bewolkt is en de zon maar 6 uurtjes boven de horizon staat) om een warmtepomp te hebben (al dan niet hybride) dan een CV ketel.

Warmtepomp alleen van interesse als je heel veel zonneënergie zelf opwekt en dat op kan slaan voor koude nachten / donkere dagen.
Ik moet binnen nu en 2 jaar m'n cv vervangen, huis is volledig geïsoloeerd (volgend jaar 1 maatregel, 20% korting dan gaan we het glas vervangen) maar wel overal radiatoren. Ik denk nog 1 x voor een cv op gas te gaan, en dan over 15 a 20 jaar te zien wat dan de oplossingen zijn die aangedragen worden.
Warmtepompen in ons huidige beperkte electriciteitsnetwerk en de onmogelijkheden van opslag van "eigen" energie gaat niet de eindconclusie worden.
Ik ben op het werk bezig om van onze 1.5 mio CBM gas per jaar af te komen cq. te reduceren, alle bedrijven die hierover komen praten zien niet het heil in volledige electrificatie.
Kun je dat onderbouwen?
Ik denk namelijk dat dit niet zo is.
Gas heeft een per m3 een energiewaarde van tegen de 10kWu. Omgezet naar warmtecapaciteit komt dit (rekeninghoudend met verlies van leidingen en efficiëntie gasketel) op 8kWu
met de vastgestelde plafonds betaal je €1,45 per kuub gas. Omgerekend is dit dus 1,45/8 = €0,181 per kW aan gas versus €0,40 per kW aan elektriciteit. Dus gas is inderdaad meer dan twee keer zo goedkoop als het om absolute warmtecapaciteit gaat. Echter, dit rekensommetje gaat voor een warmtepomp niet op.
Een warmtepomp zet geen energie direct om in warmte, maar onttrekt warmte uit de buitenlucht en transporteert dat naar binnen.
De energie die hiervoor nodig is een veelvoud minder dan de opgeleverde energie in warmte. Zo kan met een hedendaagse warmtepomp gemiddeld over het stookseizoen wel meer dan 5 keer de warmte verplaatst worden dan aan energie wordt verbruikt. Dus voor elke kW die erin wordt gestopt, krijg je er in warmte 5 voor terug. Deze verhouding wordt COP (Coefficiënt Of Performance) genoemd. En het gemiddelde van het stookseizoen is SCOP (waarbij de S voor Seasonal staat).
Kijken we terug naar het rekensommetje hierboven dan mogen we dus de kostprijs van elektrische stroom delen door de SCOP. Laten we veilig zitten met een SCOP van 4, dan betekent dat warmte per kW niet 40 cent, maar 10 cent per kWu kost, wat dus bijna twee keer zo goedkoop is als de 18 cent van gas.

Dus ja, ik durf te beweren dat het op die manier beschouwd rendabel is om elektrisch te stoken, zelfs zonder zonnepanelen. Heb je die wel, dan is het helemaal gunstig nu nog gesaldeerd kan worden.

Ik ben het overigens met je eens dat die dingen wel zeer prijzig zijn wat maakt dat het verschil in aanschaf t.a.v. gasketel eerst terugverdiend moet worden, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Overigens zal de kostprijs afnemen als er meer geproduceerd/afgenomen wordt. Niet alle warmtepompen zijn duur overigens; een airco is een goedkope variant, en net zo efficiënt om te verwarmen.
Een ander potentieel nadeel van een warmtepomp(niet airco) dat het een lage temperatuur-verwarming is. Voor vloerverwarming geen probleem, maar radiatoren kunnen dan mogelijk te weinig warmte afgeven, waardoor je los van de warmtepomp ook nog dure radiatoren moet gaan aanschaffen.
Terri

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:Besparingstip van een van de kinderen: hang de vuile was buiten als het gaat regenen.
Oei, al je beruchte verzwegen familiegeheimen op straat is ook niet wat je wilt... :jongle
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... -eigen-dak

Dit lijkt mij erg interessant. Heeft iemand ervaring hiermee?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel

Bericht door merel »

Ons nieuwe tarief ( Eneco)
Gas €3,17 per kuub ( het was €1,17)
Elektriciteit €0,88 ( het was 0,20, maar gelukkig hebben we zonnepanelen).
Het douchen wordt per maand al €80,00 duurder. Dan reken ik de warmte nog niet mee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kan je geen abonnement op de sportschool nemen? Dan kan je voor 9,95 een hele maand douchen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Tiberius schreef:Kan je geen abonnement op de sportschool nemen? Dan kan je voor 9,95 een hele maand douchen.
:haha
Toevallig stond van de week in ons plaatselijk krantje dat sportverenigingen aan het nadenken zijn hoe ze de douchebeurten konden reduceren. M.a.w dat mensen minder lang of vaak zouden douchen vanwege de hoge kosten voor de clubs. Ik zag toen allerlei mensen voor me die daar uitgebreid warm gingen douchen om thuis de kosten te besparen. En thuis iet of nauwelijks of koud douchen....
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef:Ons nieuwe tarief ( Eneco)
Gas €3,17 per kuub ( het was €1,17)
Elektriciteit €0,88 ( het was 0,20, maar gelukkig hebben we zonnepanelen).
Het douchen wordt per maand al €80,00 duurder. Dan reken ik de warmte nog niet mee.
Dus maandelijks 40 kuub voor alleen douchen, jaarlijks bijna 500 kuub, dat klinkt mij als ook nog best veel, zit daar geen bespaar mogelijkheid? Wij komen met 5 personen op de helft uit.

Misschien is een waterbesparende douchekop (als je die nog niet hebt) behoorlijk rendabel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Gewoon niet elke dag douchen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:Gewoon niet elke dag douchen.
:quoi
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:
:quoi
Ja, dat.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Precies, het is raar dat het heel normaal is om 1 en soms zelfs 2x per dag onder een douche te gaan staan. Echt nergens voor nodig. 3x per week is meer dan genoeg.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Precies! Veel beter voor je huid. Twee keer in de week is genoeg.
Plaats reactie