Oorlog in Oekraine

Delftenaar

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Delftenaar »

Dat is stoere praat om stoere taal uit Rusland te weerleggen.

Voor nu lijkt Poetin zijn eigen graf gegraven te hebben. De enige manier voor hem om dat feit te ontkennen is escalatie. Daar hoort dreigen met kernwapens bij.

Inmiddels heeft hij delen van Oekraïne geannexeerd. Op die gebieden kan hij geen kernwapens meer inzetten. Dan gaat hij de geschiedenis in als de eerste leider sinds mensenheugenis die kernwapens tegen "zijn eigen" volk gebruikt. Zelfs Poetin, in al zijn psychische zaken, zal begrijpen dat dat niet kan (of, op zijn vriendelijkst gezegd, "verlies van het momentum" is).
Dan blijft eventueel een kernafval op Kiev ofzo over. Zoiets staat echter gelijk aan suïcide. Moskou (of het dorpje daar net buiten waar hij "echt" woont) zal dan iets soortgelijks overkomen.

Voorlopig is Poetin vakkundig zijn eigen ondergang aan het maken.
refo

Bericht door refo »

Ik krijg meer het idee dat Rusland Oekraïne maar even laat begaan. Er zal wel ergens een denkbeeldige streep staan op de kaarten van de Russische legertop.

Wel grappig dat de deskundigen hier het over een 'confessionele oorlog' hebben. Ik denk dat ze 'conventioneel' bedoelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef: Wel grappig dat de deskundigen hier het over een 'confessionele oorlog' hebben. Ik denk dat ze 'conventioneel' bedoelen.
Dat zou wellicht wel te maken hebben met de achtergrond van de forummer. :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat Rusland niet uit is op meer oorlogen. Hij heeft met pijn en moeite nu de pro-Russische provincies verovert. Hij heeft dat hele brok tot de Krim in handen. Ik hoop op een compromis. Geef Rusland die provincies alsjeblieft, hij heeft echt geen interesse in andere landen/provincies. Laat alle Oekraïense mensen de keuze of ze in die provincies willen blijven wonen of dat ze moeten verhuizen naar een ander gebied.

Het klinkt een beetje onaardig, maar ik denk dat alle partijen dan het beste uit zijn. We kunnen niet onze ogen sluiten voor de vele pro-Russische separatisten die graag Russisch willen worden, de oorlog zal dan voorbij zijn, er zullen geen extra doden meer vallen. Het is een gok, want voor hetzelfde geld valt hij wel andere landen binnen, maar dan wordt het natuurlijk sowieso knetterharde oorlog.

Optie zou zijn om net zo lang terug te vechten om de provincies weer terug te krijgen, lijkt nobel, maar er zullen nog meer doden vallen en als het lukt dan komt Poetin in het nauw en schakelt hij over op gevaarlijkere oorlogstuigen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ik krijg meer het idee dat Rusland Oekraïne maar even laat begaan. Er zal wel ergens een denkbeeldige streep staan op de kaarten van de Russische legertop.

Wel grappig dat de deskundigen hier het over een 'confessionele oorlog' hebben. Ik denk dat ze 'conventioneel' bedoelen.
Heb ik ook al een keer aangekaart. :fi Ik zie hier ook dat het gaat over een 'kernafval' in plaats van een kernaanval.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 06 okt 2022, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat Rusland niet uit is op meer oorlogen. Hij heeft met pijn en moeite nu de pro-Russische provincies verovert. Hij heeft dat hele brok tot de Krim in handen. Ik hoop op een compromis. Geef Rusland die provincies alsjeblieft, hij heeft echt geen interesse in andere landen/provincies. Laat alle Oekraïense mensen de keuze of ze in die provincies willen blijven wonen of dat ze moeten verhuizen naar een ander gebied.

Het klinkt een beetje onaardig, maar ik denk dat alle partijen dan het beste uit zijn. We kunnen niet onze ogen sluiten voor de vele pro-Russische separatisten die graag Russisch willen worden, de oorlog zal dan voorbij zijn, er zullen geen extra doden meer vallen. Het is een gok, want voor hetzelfde geld valt hij wel andere landen binnen, maar dan wordt het natuurlijk sowieso knetterharde oorlog.

Optie zou zijn om net zo lang terug te vechten om de provincies weer terug te krijgen, lijkt nobel, maar er zullen nog meer doden vallen en als het lukt dan komt Poetin in het nauw en schakelt hij over op gevaarlijkere oorlogstuigen.
Als ik het goed heb, zei Poetin na de Krim ook al dat hij niet meer wilde hebben. Dus nee, niet echt een optie.
Zullen wij België ook maar gaan annexeren? Tenslotte, ja, het verleden, hè... :baille
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Posthoorn schreef:Zullen wij België ook maar gaan annexeren? Tenslotte, ja, het verleden, hè... :baille
Ik ben altijd al voorstander geweest van het weer laten wapperen van oranje-blanje-bleu van Duinkerken tot Den Helder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
Posthoorn schreef:Zullen wij België ook maar gaan annexeren? Tenslotte, ja, het verleden, hè... :baille
Ik ben altijd al voorstander geweest van het weer laten wapperen van oranje-blanje-bleu van Duinkerken tot Den Helder.
Vreemd ik wil liever Limburg en Brabant afstaan aan Belgie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat Rusland niet uit is op meer oorlogen. Hij heeft met pijn en moeite nu de pro-Russische provincies verovert. Hij heeft dat hele brok tot de Krim in handen. Ik hoop op een compromis. Geef Rusland die provincies alsjeblieft, hij heeft echt geen interesse in andere landen/provincies. Laat alle Oekraïense mensen de keuze of ze in die provincies willen blijven wonen of dat ze moeten verhuizen naar een ander gebied.

Dag, Neville.
The Groom's still waiting at the altar
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Ik krijg meer het idee dat Rusland Oekraïne maar even laat begaan. Er zal wel ergens een denkbeeldige streep staan op de kaarten van de Russische legertop.

Dat idee heb ik niet. Het lijkt er meer op dat het Russische leger op imploderen staat. En dat is niet perse goed nieuws. Dat zal Poetin nopen te escaleren om de haviken tevreden te houden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan ook een fout zijn bij het inspreken.

Ik heb het idee dat jij jouw pro-Russische houding teveel laat meewegen in de beoordeling van de bekende feiten. Waren er aan het begin van de oorlog nog best een aantal deskundigen die dachten dat Rusland dit zo zou winnen, die deskundigen zijn er niet of nauwelijks meer. Ik denk dat de Russische legertop aan het front bijzonder weinig te zeggen heeft.
DDD

Bericht door DDD »

Wat zou een goede reden zijn om Rusland die provincies te 'geven'? Zelfs als Rusland de hele wederopbouw van Oekraine betaalt, zou dat mijns inziens nog buiten proportie zijn. En natuurlijk waren er mensen die graag Russisch wilden worden. Die zullen nu dankzij het dwaze optreden van Poetin moeten verhuizen naar Rusland. Als Rusland nu zou aanbieden om alle kosten van de oorlog te vergoeden en de VN een referendum zou mogen houden onder alle inwoners van de betwiste gebieden, dan zou ik mij daar nog iets bij kunnen voorstellen.

Maar het idee dat Rusland geen interesse heeft in andere gebieden, is aantoonbaar onjuist. Poetin heeft er geen geheim van gemaakt dat hij graag heel Europa onder Russische invloed zou zien.

Ik denk dat Poetin als hij een kernwapen inzet zo'n dramatisch einde zal kennen, dat er geen andere mensen zijn die hem daarin zouden volgen. Veel mensen vinden het makkelijker om ondergeschikten zich dood te laten vechten dan zelf te creperen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef: Dag, Neville.
Wat betekent dat?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef:
Wat mij betreft mogen de Belgen Zeeuws-Vlaanderen en alle gebieden over zee hebben. Wat hebben wij nu aan België? Het is een stuk armer en een deel spreekt Frans.
MGG

Bericht door MGG »

Het blijft mij verbazen dat praktisch iedereen denk dat Poetin logisch nadenkt en daarom geen kernwapens inzet. Ik denk dat Poetin net als Hitler door zijn omgeving voorgelogen en verheerlijkt is. Ik vrees dat hij een nederlaag nooit zal accepteren en liever heel Rusland met zich naar de afronding sleept, dan dat hij zich overgeeft. Hitler wist/moest weten dat in het najaar van 1943 alles al verloren was. Desondanks bleef hij tot het bittere eind doorvechten en zetten daarbij de hele bevolking in. Wat maakt dat Poetin niet dezelfde keus zal maken?
Plaats reactie