Mensenwerk of Godswerk
Mensenwerk of Godswerk
Gisteren werd er een preek gelezen over deze teksten.
1 mensenwerk
2 Godswerk
2 De uitwerking
Handelingen 5
[align=justify][font=Times New Roman]38 En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen, en laat hen gaan; want indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden.
39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden.
[/font][/align]
Soms vind ik het jammer dat ik dingen ook weer vergeet die er gezegd worden. Het was heel bijzonder dat een farizeër deze uitspraak gedaan heeft.
Er kwam ook uit dat Gods werk door oorlogen en rampen door zal doorgaan en stand zal houden. Aan al het mensenwerk zal eens eens voorbij gaan. Het was een hele aangrijpende preek. Gods kinderen worden ook wel aangevallen. Ben ik zelf begonnen of is God begonnen?
Wie heeft ook weleens over deze tekst horen preken en wat roept het bij jullie op? Ik wil dit met jullie delen, omdat het bij mij hele tegenstijdige gevoelens oproept waarvan ik weet dat ik zo niet mag denken en wordt aangevallen met twijfels e.d.
Ik had nog meer willen schrijven maar de helft is helaas weer weggezakt tot mijn schaamte.
1 mensenwerk
2 Godswerk
2 De uitwerking
Handelingen 5
[align=justify][font=Times New Roman]38 En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen, en laat hen gaan; want indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden.
39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden.
[/font][/align]
Soms vind ik het jammer dat ik dingen ook weer vergeet die er gezegd worden. Het was heel bijzonder dat een farizeër deze uitspraak gedaan heeft.
Er kwam ook uit dat Gods werk door oorlogen en rampen door zal doorgaan en stand zal houden. Aan al het mensenwerk zal eens eens voorbij gaan. Het was een hele aangrijpende preek. Gods kinderen worden ook wel aangevallen. Ben ik zelf begonnen of is God begonnen?
Wie heeft ook weleens over deze tekst horen preken en wat roept het bij jullie op? Ik wil dit met jullie delen, omdat het bij mij hele tegenstijdige gevoelens oproept waarvan ik weet dat ik zo niet mag denken en wordt aangevallen met twijfels e.d.
Ik had nog meer willen schrijven maar de helft is helaas weer weggezakt tot mijn schaamte.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

- Miscanthus
Ik heb er geen preek over gehoord of gelezen, maar ik lees er een ernstige waarschuwing in, om niet te snel dingen te veroordelen omdat het niet uit God zou zijn. Daar hebben we nogal een handje van. Analoog hieraan denk ik aan de gelijkenis van het onkruid en het tarwe. De knechten wilden het onkruid uittrekken, maar de heer zei dat dat niet mocht omdat ze andere misschien ook tarwe zouden aanzien voor onkruid en die zouden beschadigen, en dat mocht beslist niet gebeuren. Ze moesten samen opgroeien en daarna kon het pas gescheiden worden.
Mensen kunnen verblind oordelen en anderen afschrijven, maar deze farizeëer wist dat mensen zich kunnen vergissen en zich ongewild tegen God en Zijn werk kunnen keren.
Het mooie aan deze geschiedenis vind ik dat Gods Werk en de verkondiging van de gestorven en opgestane Christus doorgang vind. De komst van Gods Koninkrijk laat zich niet tegenhouden door schriftgeleerden en farizeëen, en God gebruikt zelfs een farizeëer om het doorgang te laten vinden.
Mensen kunnen verblind oordelen en anderen afschrijven, maar deze farizeëer wist dat mensen zich kunnen vergissen en zich ongewild tegen God en Zijn werk kunnen keren.
Het mooie aan deze geschiedenis vind ik dat Gods Werk en de verkondiging van de gestorven en opgestane Christus doorgang vind. De komst van Gods Koninkrijk laat zich niet tegenhouden door schriftgeleerden en farizeëen, en God gebruikt zelfs een farizeëer om het doorgang te laten vinden.
We zien dat wel vaker toch in de bijbel? dat God ongelovige mensen gebruikt om zijn raad te volvoeren!. neem nu Lukas 2! De volkstelling van keizer Augustus! David werd gestraft omdat hij dat deed; hier wordt het zelfde middel gebruikt om Gods raad te volvoeren. namelijk dat Jezus in bethlehem geboren zou worden! Dat is idd wel wonderlijk te noemen. hier is toch ook iets te zien van Zijn almacht.
Ik vind het overigens een mooi beeld wat je daar citeerd Miscanthus: Dat we niet misschien de tarwe met het onkruid eruit trekken. Dat heeft zeker betrekking op die tekst.
grt, AJ
Ik vind het overigens een mooi beeld wat je daar citeerd Miscanthus: Dat we niet misschien de tarwe met het onkruid eruit trekken. Dat heeft zeker betrekking op die tekst.
grt, AJ
Tja, ik denk het ook een waarschuwing is wat betreft ons omgaan met andere kerkgenootschappen en zo. Als ik lees hoe er soms over andere kerkgenootschappen, organisaties en evenementen wordt geschreven en gesproken wordt de tekst wel heel concreet. En is dat soms niet juist omdat we Gods werk in menselijke denkkaders willen stoppen en toetsen aan de hand van ons mensenwerk?
Zou het niet veel wijzer zijn om, in plaats van met modder te gooien, mensen te veroordelen omdat de vormen niet overeenkomsen met wat wij gewend zijn, en we bij sommige dingen kanttekeningen plaatsen, dan kunnen zeggen:
We laten het op zijn beloop, want als dit mensenwerk is zal het niet standhouden, maar als het van God is kunnen we het niet tegenhouden met onze kritiek, we zouden er eens na er tijden tegen te hebben egstreden, achter komen dat we tegen Gods werk hebben gestreden.
Zou het niet veel wijzer zijn om, in plaats van met modder te gooien, mensen te veroordelen omdat de vormen niet overeenkomsen met wat wij gewend zijn, en we bij sommige dingen kanttekeningen plaatsen, dan kunnen zeggen:
We laten het op zijn beloop, want als dit mensenwerk is zal het niet standhouden, maar als het van God is kunnen we het niet tegenhouden met onze kritiek, we zouden er eens na er tijden tegen te hebben egstreden, achter komen dat we tegen Gods werk hebben gestreden.
Ik ben het eens als het gaat over het veroordelen van anderen.
Maar volgens mij gaan jullie voorbij aan waar het Lizzy vooral om gaat (als ik je tenminste goed begrijp, Lizzy), nl. de vraag naar je eigen leven:
Maar volgens mij gaan jullie voorbij aan waar het Lizzy vooral om gaat (als ik je tenminste goed begrijp, Lizzy), nl. de vraag naar je eigen leven:
Dan heb je niet veel troost aan de wetenschap dat tarwe en onkruid samen op groeien tot ze bij de oogst gescheiden zullen worden...Ben ik zelf begonnen of is God begonnen?

- Miscanthus
Wij kunnen niet beginnen en zullen nooit beginnen. Troost kunnne we vinden in de beloften van God, ons bij de doop toegezegd.Corydoras schreef:Dan heb je niet veel troost aan de wetenschap dat tarwe en onkruid samen op groeien tot ze bij de oogst gescheiden zullen worden...Ben ik zelf begonnen of is God begonnen?
Natuurlijk kunnen we met onze vroomheid wel aan het werk gaan en de eis blijft staan dat we ons moeten bekeren. Er staat niet voor niets als het mensenwerk is zal het verbroken worden.Miscanthus schreef:Wij kunnen niet beginnen en zullen nooit beginnen. Troost kunnne we vinden in de beloften van God, ons bij de doop toegezegd.Corydoras schreef:Dan heb je niet veel troost aan de wetenschap dat tarwe en onkruid samen op groeien tot ze bij de oogst gescheiden zullen worden...Ben ik zelf begonnen of is God begonnen?
Er staat ook in Jesaja
Jesaja 5:2
En Hij heeft dien omtuind, en van stenen gezuiverd, en Hij heeft hem beplant met edele wijnstokken; en Hij heeft in deszelfs midden een toren gebouwd, en ook een wijnbak daarin uitgehouwen; en Hij heeft verwacht, dat hij goede druiven zou voortbrengen, maar hij heeft stinkende druiven voortgebracht.

- Miscanthus
Volgens mij gaat het hier over de Landman (de Vader) die alle goeds aan zijn wijngaard (Israel) gedaan heeft en desondanks stinkende vruchten voortbrachten en Zijn verbond verbraken.Lizzy schreef:[Natuurlijk kunnen we met onze vroomheid wel aan het werk gaan en de eis blijft staan dat we ons moeten bekeren. Er staat niet voor niets als het mensenwerk is zal het verbroken worden.
Er staat ook in Jesaja
Jesaja 5:2
En Hij heeft dien omtuind, en van stenen gezuiverd, en Hij heeft hem beplant met edele wijnstokken; en Hij heeft in deszelfs midden een toren gebouwd, en ook een wijnbak daarin uitgehouwen; en Hij heeft verwacht, dat hij goede druiven zou voortbrengen, maar hij heeft stinkende druiven voortgebracht.
Zie ook vers 7 , dat vers 2 uitlegt: Jes 5:7 Want de wijngaard van den HEERE der heirscharen is het huis van Israel, en de mannen van Juda zijn een plant zijner verlustigingen; en Hij heeft gewacht naar recht, maar ziet, het is schurftheid, naar gerechtigheid, maar ziet, het is geschreeuw.
Precies en er zijn wel beloften, maar daar moet plaats voor gemaakt en die moeten persoonlijk toegepast worden door de Heilige Geest.ego flos schreef::shock:Afgewezen schreef:In feite is dit een dooddoener. Want hoe geef je die troost nu concreet handen en voeten?Wij kunnen niet beginnen en zullen nooit beginnen. Troost kunnne we vinden in de beloften van God, ons bij de doop toegezegd.:!:
Ja, wat is de doop nou meer dan wat water?

gij hebt wel gesproken. en nu?Lizzy schreef:Precies en er zijn wel beloften, maar daar moet plaats voor gemaakt en die moeten persoonlijk toegepast worden door de Heilige Geest.ego flos schreef::shock:Afgewezen schreef:In feite is dit een dooddoener. Want hoe geef je die troost nu concreet handen en voeten?Wij kunnen niet beginnen en zullen nooit beginnen. Troost kunnne we vinden in de beloften van God, ons bij de doop toegezegd.:!:
..................................... maar tja, als de Heilige Geest dat nou eens niet deed..... Tja dan heb ik er nog niks aan natuurlijk..... En waren die beloften van God LOZE beloften, toch? Wat gemeen he van God? vind je niet?
Laatst gewijzigd door jacob op 25 okt 2005, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je let op de manieer waarop God spreekt in Jesaja 5 zie je dat Israel de mogelijkheid had recht te doen. Ze deden het niet.
Troost geeft Jesaje 5 niet (meer). Wel lering om niet zoals Israel te doen. Dat kan je zelf niet, maar door Zijn Naam te laten uitspreken bij je doop heeft God dat handen en voeten gegeven. Jij bent nu van Mij. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Troost geeft Jesaje 5 niet (meer). Wel lering om niet zoals Israel te doen. Dat kan je zelf niet, maar door Zijn Naam te laten uitspreken bij je doop heeft God dat handen en voeten gegeven. Jij bent nu van Mij. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Luk. 11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?jacob schreef:gij hebt wel gesproken. en nu?Lizzy schreef:Precies en er zijn wel beloften, maar daar moet plaats voor gemaakt en die moeten persoonlijk toegepast worden door de Heilige Geest.ego flos schreef::shock:Afgewezen schreef: In feite is dit een dooddoener. Want hoe geef je die troost nu concreet handen en voeten?:!:

Wat zou dit nou betekenen:Lizzy schreef:Precies en er zijn wel beloften, maar daar moet plaats voor gemaakt en die moeten persoonlijk toegepast worden door de Heilige Geest.ego flos schreef::shock:Afgewezen schreef:In feite is dit een dooddoener. Want hoe geef je die troost nu concreet handen en voeten?Wij kunnen niet beginnen en zullen nooit beginnen. Troost kunnne we vinden in de beloften van God, ons bij de doop toegezegd.:!:
Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Ik heb wat woordjes gemarkeert. Dat zijn geen wensen maar konstatereingen.