Wegwijs

Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Houthakker schreef:Ineens zie ik nog weer iets merkwaardigs.
Allerlei mensen melden, heel geruststellend, dat ze echt maar heel weinig geld hebben uitgegeven op de Wegwijsbeurs.
Ze noemen er zelf bij wat ze hebben aangeschaft.

Sommigen melden zelfs heel trost dat ze niets hebben uitgegeven.

En er is er zelfs 1 die durft het openlijk te vertellen slechts 5 cent lichter te zijn geworden, door middel van een gift aan de draaiorgelman. Dit zou zich natuurlijk helemaal vreselijk moeten schamen, want dat lijkt toch echt nergens op!

Maar die anderen.
Waarom melden jullie zo trots dat je zo weinig geld hebt uitgegeven?
Dat je bijna niets hebt gekocht?
Groet,
Houthakker.
Jammer voor de mensen van de goede doelen en de vele vrijwilligers die er stonden, bij hén had je je geld goed kunnen besteden
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

wim schreef:Volgens sommigen regeert Mammon op de Wegwijs. Het lijkt me dan nogal voor de hand liggend om aan te geven dat je je echt niet teveel met geld/materialisme hebt bezig gehouden. Als Wegwijs-bezoeker moet je goed in je schoenen staan om te voorkomen dat er iets in je schoenen geschoven wordt. :mrgreen:
Ben je pas materialist als je veel geld uitgeeft? Geld in de knip houden kan ook materialistisch zijn. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ben vanmiddag een uurtje geweest. Een paar bekenden gesproken en nog aardig wat geld uitgegeven ook, zeker voor 5 kilo papier :roll:

waar ik toch erg blij mee ben :mrgreen:
Afbeelding
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Kaw schreef:
Houthakker schreef:Wat bedoel je met je posting, Kaw?
Orck,

Zo wordt er in de media naar de wegwijsbeurs gekeken. Zit er een kern van waarheid achter? Is dit niet materialisme waar Gods volk vreemd zou moeten zijn?
Kaw, wat bedoel je met dat 'Orck' ?
Daphne

Bericht door Daphne »

Houthakker schreef:
Kaw schreef:
Orck,

Zo wordt er in de media naar de wegwijsbeurs gekeken. Zit er een kern van waarheid achter? Is dit niet materialisme waar Gods volk vreemd zou moeten zijn?
Wat zou hij niet met Orck bedoelen?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Houthakker schreef:
Kaw schreef:
Orck,

:mrgreen: Soms is vissen leuk.
refo

Bericht door refo »

Zolang er mensen zijn die het betalen zou ik ook niet minder geld vragen voor die spullen.

Er is maar 1 advies: massaal oproepen tot een kopersstaking.

Ik heb ooit iemand gekend die op de commerciele afdeling zat van zon klerenzaak. Desgevraagd deelde hij mee dat de fabricanten de verkoopprijzen dicteren. Toen ik dat in twijfel trok, herhaalde hij het niet. Ik blijf er bij: als je er een kaartje opniet en men betaalt het ervoor ga je de volgende keer er weer overheen. Tot de pijngrens is bereikt. En dat is nog niet zo.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Zolang er mensen zijn die het betalen zou ik ook niet minder geld vragen voor die spullen.

Er is maar 1 advies: massaal oproepen tot een kopersstaking.

Ik heb ooit iemand gekend die op de commerciele afdeling zat van zon klerenzaak. Desgevraagd deelde hij mee dat de fabricanten de verkoopprijzen dicteren. Toen ik dat in twijfel trok, herhaalde hij het niet. Ik blijf er bij: als je er een kaartje opniet en men betaalt het ervoor ga je de volgende keer er weer overheen. Tot de pijngrens is bereikt. En dat is nog niet zo.
Op dit moment is er zelfs een sfeer van: hoe hoger, hoe beter. Ik heb documenten van mercedes gezien waar men onderzocht had dat prijsdalingen de kopers zou telleurstellen. Ze wilden juist graag de vraagprijs neerleggen, omdat dan de aankoop de overwinning zou zijn dat aantoont hoe succesvol ze wel niet zijn.
Ik denk dat het ook zo is bij merkkleding. De kwaliteit en het uiterlijk zijn ondergeschikt aan de trots dat je het kunt veroorloven om het te kopen.
refo

Bericht door refo »

Ik herken die modeshows niet zo. Misschien is dat plaatselijk bepaald?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Ik herken die modeshows niet zo. Misschien is dat plaatselijk bepaald?
Ja, plaatselijk. Maar toch bespeur ik wel een algemene tendens. Daarvoor hoef je alleen maar naar de wegwijsbeurs te kijken. De evangelische beweging organiseert een praise- en zangdag. De reformatorische beweging organiseert een koopbeurs. Je zou het toch andersom verwachten?
wim

Bericht door wim »

Pim schreef:
wim schreef:Volgens sommigen regeert Mammon op de Wegwijs. Het lijkt me dan nogal voor de hand liggend om aan te geven dat je je echt niet teveel met geld/materialisme hebt bezig gehouden. Als Wegwijs-bezoeker moet je goed in je schoenen staan om te voorkomen dat er iets in je schoenen geschoven wordt. :mrgreen:
Ben je pas materialist als je veel geld uitgeeft? Geld in de knip houden kan ook materialistisch zijn. ;)
Boehoehoehoe.... :( :( :( :cry: :cry: :cry: :cry:
Als Wegwijsbezoeker ben je hier gewoon afgeschreven.
refo

Bericht door refo »

Kaw schreef:
refo schreef:Ik herken die modeshows niet zo. Misschien is dat plaatselijk bepaald?
Ja, plaatselijk. Maar toch bespeur ik wel een algemene tendens. Daarvoor hoef je alleen maar naar de wegwijsbeurs te kijken. De evangelische beweging organiseert een praise- en zangdag. De reformatorische beweging organiseert een koopbeurs. Je zou het toch andersom verwachten?
Volgens mij ben je te gevoelig. Ik ben in het verleden regelmatig op wegwijzen geweest. Heb nooit het gevoel gehad dat materialisme er dik bovenop lag. Mensen hebben nou eenmaal geld en de middenstand probeert dat in te pikken. In die zin is het niet meer of minder dan een winkelcentrum.

Als iemand veel geld heeft, geeft die iemand veel uit aan kleren. Dat gaat volkomen vanzelf. Net als je dan een groter huis of een duurdere auto koopt. Dat kun je verwerpelijk vinden, maar het is de praktijk. En die mensen zijn veelal ook de genen die die grotere bedragen schenken aan kerken en stichtingen enzo.

En bezinning en zang is er ook te horen, maar dat wordt ook weer afgekeurd. 't IS niet goed of het deugt niet.
refo

Bericht door refo »

Zelf naaien doe je als je het kunt en het leuk vindt. Want het kost zee-en van tijd. En tijd is ook geld.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
Kaw schreef:
Volgens mij ben je te gevoelig. Ik ben in het verleden regelmatig op wegwijzen geweest. Heb nooit het gevoel gehad dat materialisme er dik bovenop lag. Mensen hebben nou eenmaal geld en de middenstand probeert dat in te pikken. In die zin is het niet meer of minder dan een winkelcentrum.
Ja, de wegwijsbeurs is praktisch gezien niets anders dan een winkelcentrum.
refo schreef:Als iemand veel geld heeft, geeft die iemand veel uit aan kleren. Dat gaat volkomen vanzelf.
Lang niet iedereen heeft veel geld. Velen laten het gewoon breed hangen voor het gezicht.
refo schreef: Net als je dan een groter huis of een duurdere auto koopt. Dat kun je verwerpelijk vinden, maar het is de praktijk. En die mensen zijn veelal ook de genen die die grotere bedragen schenken aan kerken en stichtingen enzo.
Rijkdom en vrijgevigheid zijn in de praktijk omgekeerd evenredig. Ga eens collecte lopen in een villabuurt of in een middenklassebuurt. Ikzelf heb de ervaring dat je echt voor niets loopt in de villabuurt. Hoe modaler, hoe beter over het algemeen.
refo schreef:En bezinning en zang is er ook te horen, maar dat wordt ook weer afgekeurd. 't IS niet goed of het deugt niet.
Ik heb gehoord dat er bar weinig te horen is. Ben er zelf niet geweest dus ik zal er niet over oordelen verder.
refo

Bericht door refo »

Kaw schreef: Rijkdom en vrijgevigheid zijn in de praktijk omgekeerd evenredig. Ga eens collecte lopen in een villabuurt of in een middenklassebuurt. Ikzelf heb de ervaring dat je echt voor niets loopt in de villabuurt. Hoe modaler, hoe beter over het algemeen.
Geloof ik niet. De mensen in de villabuurt geven meer via de bank. Aftrekbaar en zo. Ik vind dat gecollecteer ook maar gebedel, terwijl je niet weet waar die rammelbus terechtkomt.

Bovendien hebben we het over de refo-mensen en niet over de villabuurt.
Plaats reactie