Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Job

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Misschien verandert er niet zoveel. Misschien ook wel. Maar het zou het draagvlak onder het 'gewone kerkvolk' kunnen vergroten. Want dat is, zeker de afgelopen jaren, niet zo groot.
Zou het 'gewone kerkvolk' wat niet zo 'betrokken' is als hier op het forum het echt heel belangrijk vinden allemaal? Mijn ervaring is dat dit toch vaak een beperkte groep is.
Ik denk dat het sterk regiogebonden is. Ik ken echt veel mensen die tegen deze werkwijze zijn. Een vriend van mij in Middelburg kent zeer weinig mensen die dat gevoel hebben.
Dan is hij niet goed op de hoogte. Want ik ken er hier op het dorp een heleboel. En dat is dezelfde regio, zoals je weet. Dus het zal vooral per gemeente schelen. En dat kan zich dan soms inderdaad tot een regio uitbreiden, maar zeker niet altijd.
Volgens mij is het, uitzonderingen daargelaten, eerder bubbelgebonden. Verkeer je veel in een kritische bubbel, dan heb en verzamel je ook die mensen om je heen. Heb je een afkeer van altijd maar kritiek, dan houd je die mensen zo goed mogelijk weg uit je gesprekskringetjes.

Bij familie gaat dit uiteraard niet op. Ook niet wanneer je tegen wil en dank in een kritische gemeente woont en leeft.
Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:De experts hoeven niet op de synode te zitten, zeker niet alle, die horen in een deputaatschap (in dit geval kerkrecht) thuis.
Mocht er specifieke kerkrechtkennis nodig zijn, kan de vraag doorgezet worden naar het deputaatschap (of eventueel een op te richten commissie).

Deels eens. Maar bij bespreking bij onderwerpen zoals vandaag, https://www.rd.nl/artikel/990642-synode ... elregeling , zou aanwezigheid en een adviserende rol toch heel wenselijk zijn?
Het echte werk wordt toch door het deputaatschap gedaan in de periode tussen twee synodes?
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:De experts hoeven niet op de synode te zitten, zeker niet alle, die horen in een deputaatschap (in dit geval kerkrecht) thuis.
Mocht er specifieke kerkrechtkennis nodig zijn, kan de vraag doorgezet worden naar het deputaatschap (of eventueel een op te richten commissie).

Deels eens. Maar bij bespreking bij onderwerpen zoals vandaag, https://www.rd.nl/artikel/990642-synode ... elregeling , zou aanwezigheid en een adviserende rol toch heel wenselijk zijn?
Het echte werk wordt toch door het deputaatschap gedaan in de periode tussen twee synodes?
Ja anders zou de synode weken zo niet maanden duren.
Evangelist

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
Job schreef:
Evangelist schreef:Het is heel wijs van de synode om de discussie over de verstaanbaarheid van de SV achter gesloten deuren te doen. Al was het maar om de nare werkelijkheid dat anders iedereen die dat wil, stickertjes gaat plakken op dominees: die zegt dit, dus die zwaar; die zegt dat, dus die is licht.
Daarom is de kans dat een afgevaardigde in beslotenheid meer zegt gewoon een stuk groter; dat is voor deze discussie wel belangrijk.
Daar heb je gelijk in, Evangelist. Het is een op-en-top gevoelig en gepolariseerd debat geworden helaas - en dat over Gods Woord.
Ik denk juist dat wanneer het gewone kerklid ziet en merkt dat er een open en volwassen gesprekscultuur mogelijk is binnen een synode, dit positieve en grote uitwerking kan hebben in het geheel van het kerkverband. Er heerst nu soms een geheimzinnige en gespannen cultuur. Zo'n discussie achter gesloten deuren bevordert dat alleen maar.
Er moet naar de buitenwereld zoveel mogelijk uitgestraald worden dat de GG een eenheidsworst is. Ik hoorde onlangs dat er nog steeds een grote groep in de GG is die de flanken ontkent. Nu probeer ik ook vaak te zoeken naar de eenheid in de verscheidenheid, maar we hoeven de verschillen niet te ontkennen.

Juist door dit achter gesloten deuren te bespreken kweek je naar de buitenwereld een een geforceerde eenheid, terwijl zij die opkomen voor een verbetering van de Statenvertaling voor de jeugd, achter de schermen alsnog alleen (komen te) staan en die eenheid er dan opeens niet meer is.

Dus ik ben het niet met @Evangelist eens. En ja, ik ben en blijf wel tegenstander van de HSV, ook in het jeugdwerk buiten de erediensten.
Ik denk dat je het helemaal verkeerd ziet. Juist door deze discussie nu achter gesloten deuren te doen, is er relatieve 'veiligheid' voor alle afgevaardigden om zich helemaal uit te spreken. Als het meer openbaar is, zie je dat mensen vaak vooral gaan uitspreken wat men verwacht dat gezegd wordt. Er is inderdaad moeite om met verschillen om te gaan, en een grote drang naar homogeniteit. Toch ligt het standpunt t.a.v. de HSV intern veel genuanceerder dan het kerkelijke standpunt nu lijkt te suggereren. Er zijn echt wel meerdere predikanten en andere ambtsdragers die graag iets willen doen aan het verstaansprobleem. Maar ik neem aan dat ook de predikanten die de HSV afwijzen, ook wel zien dat ze door de tijd en de werkelijkheid worden ingehaald. Ook zij hebben catechisanten en jongvolwassenen (maar vergeet ook veel ouderen niet) die in feite voor een deel echt niet weten wat ze lezen in de SV, als ze de Bijbel nog lezen.
Er zou al veel gewonnen zijn, als de GS de verantwoordelijkheid voor het eventuele gebruik van de HSV naast de SV voor verenigingswerk en catechese weer terug zou leggen waar die hoort: bij de plaatselijke kerkenraad.
Het zou ook de discussie ook een stuk volwassener maken, als alle veroordelende woorden over de HSV en medebroeders die de HSV wel zouden willen gebruiken, achterwege zouden worden gelaten.
Verder zou de GS een belangrijke stap kunnen zetten door deel te nemen aan het GBS-traject, maar dan wel onder de voorwaarde dat het over twee jaar klaar is, en aanzienlijk vergaat dan het vervangen van woordjes. Dat moet ook gebeuren, maar dan kunnen ook de meeste naamvalsnoteringen verwijderd worden; gij door u en gijlieden door u of jullie; doch wordt maar, etc. etc. Kortom: meer richting Nederlands dat nog in gebruik is, en tegelijk niets af doet aan eerbied.
Hartelijke groet,
Evangelist
Tom

Bericht door Tom »

https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Misschien verandert er niet zoveel. Misschien ook wel. Maar het zou het draagvlak onder het 'gewone kerkvolk' kunnen vergroten. Want dat is, zeker de afgelopen jaren, niet zo groot.
Zou het 'gewone kerkvolk' wat niet zo 'betrokken' is als hier op het forum het echt heel belangrijk vinden allemaal? Mijn ervaring is dat dit toch vaak een beperkte groep is.
Ik denk dat het sterk regiogebonden is. Ik ken echt veel mensen die tegen deze werkwijze zijn. Een vriend van mij in Middelburg kent zeer weinig mensen die dat gevoel hebben.
Wat bedoel je nu de werkwijze? De manier van vergaderen van de synode?
MGG

Bericht door MGG »

Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Ik vind de toon niet zeurderig, maar ds Labee is wel een saambinder ;).
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Hartelijke groet,
Evangelist
Ararat

Bericht door Ararat »

Over de discussie mbt de Bijbelvertaling:
Kan het zijn dat inmiddels het top-down-denken irrelevant wordt door wat bottom-up plaatsvindt?

De mannenbroeders peinzen en vergaderen, starten na veel vertragingen een traject wat zomaar een tiental jaren kan duren...

... en ondertussen is 'het grondvlak' al jaren de HSV en NBV21 aan het lezen.
MGG

Bericht door MGG »

Evangelist schreef:
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Geen idee hoe sommige dominees hun vele taken kunnen combineren. Diverse docenten hebben een grote gemeente + veel extra taken. Ik denk dat best wat dominees wekelijks meer dan 80 uur werken.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:

Dat wel. Maar toch.
Mistig

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef: Wat hebben mensen van andere kerken er mee te maken?
Sorry. Ik las verkeerd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Wat bedoel je nu de werkwijze? De manier van vergaderen van de synode?
De werkwijze van het curatorium. Althans, ik dacht dat het daarover ging.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef: De werkwijze van het curatorium. Althans, ik dacht dat het daarover ging.
Ah, ik bedoelde meer de vergaderdagen en -wijze van de synode in het algemeen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef:Over de discussie mbt de Bijbelvertaling:
Kan het zijn dat inmiddels het top-down-denken irrelevant wordt door wat bottom-up plaatsvindt?

De mannenbroeders peinzen en vergaderen, starten na veel vertragingen een traject wat zomaar een tiental jaren kan duren...

... en ondertussen is 'het grondvlak' al jaren de HSV en NBV21 aan het lezen.

Tsja, de harde uitspraken over de HSV en de initiatiefnemers daarvan maken het nu nog moeilijker om wat aan te passen denk ik. Ik kan me haast niet voorstellen dat de GBS veel gaat veranderen. Echt van harte gaat het niet volgens mij.
Plaats reactie