Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Zeeuw

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Ik ken niet zoveel HHG's met weekdiensten. Wel met veel verenigingsleven.
In de classis Zuid-Oost (o.a. de Bommelerwaard) komen weekdiensten regelmatig voor.
Hebben deze gemeenten een eigen dominee?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Ik ken niet zoveel HHG's met weekdiensten. Wel met veel verenigingsleven.
In de classis Zuid-Oost (o.a. de Bommelerwaard) komen weekdiensten regelmatig voor.
De meesten wel. Ook de gemeente waar ik lid ben, heeft in het winterseizoen om de zoveel weken een weekdienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
De meesten wel. Ook de gemeente waar ik lid ben, heeft in het winterseizoen om de zoveel weken een weekdienst.
Ok. Juist in het winterseizoen gebeurt bij ons zoveel in de gemeente. Wat is dan het 'nut' van een weekdienst? (Buiten dat het uiteraard altijd goed is Gods Woord te horen).
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ik ken niet zoveel HHG's met weekdiensten. Wel met veel verenigingsleven.
Hebben ze bij jullie geen weekdiensten of avonden?
Nee. Wel veel verenigingsleven, voor alle doelgroepen.
Apart, dat vind ik wel apart. Waar kan je dan doordeweeks naartoe gaan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef: Ik ken niet zoveel HHG's met weekdiensten. Wel met veel verenigingsleven.
https://www.hhggoes.nl/onze-gemeente/ac ... gingsleven
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Naar de GG of de GGiN van Goes :)

@Zeeuw: 27 september ds. van der Kieft! Van harte aanbevolen (op zun GerGemLids).
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: Naar de GG of de GGiN van Goes :)

@Zeeuw: 27 september ds. van der Kieft! Van harte aanbevolen (op zun GerGemLids).
Tsja, je kan doordeweeks naar zoveel plaatsen en zaken toegaan inderdaad. Ik denk niet dat er een tekort aan aanbod is.
Dank voor de aanbeveling.
J.C. Philpot

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:In de classis Zuid-Oost (o.a. de Bommelerwaard) komen weekdiensten regelmatig voor.
Ok. Juist in het winterseizoen gebeurt bij ons zoveel in de gemeente. Wat is dan het 'nut' van een weekdienst? (Buiten dat het uiteraard altijd goed is Gods Woord te horen).
Ik ontken niet dat kringen en verenigingen nuttig zijn, maar de bijbel benoemt specifiek de prediking, waardoor het God behaagd zondaren zalig te maken.

1 Korinthe 1:21 Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.

Dat maakt dat ik een weekdienst hoger aansla als een kring. Hoewel ik nogmaals benadruk dat ik niets tegen een kring of vereniging heb. Dat maakt daarnaast ook dat als de weekdiensten (in het geval dat die er zijn) of de zondagse avonddienst slecht bezocht worden, ik dat als teken van geestelijke doodsheid in een gemeente ervaar. In het geval dat er geen weekdienst is, dan is het bezoek aan de bijbelkring ook zo'n graadmeter.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 sep 2022, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: Ik ontken niet dat kringen en verenigingen nuttig zijn, maar de bijbel benoemt specifiek de prediking, waardoor het God behaagd zondaren zalig te maken.

1 Korinthe 1:21 Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.

Dat maakt dat ik een weekdienst hoger aansla als een kring. Hoewel ik nogmaals benadruk dat ik niets tegen een kring of vereniging heb.
Dat laatste begrijp ik. Maar wat mij betreft is daar de zondag voor. Al zou ik door de week ook zeker naar kerk gaan als er een dienst zou zijn. Waarom is het bij jullie dan in het winterseizoen kerk door de week en buiten dit seizoen niet?
J.C. Philpot

Zeeuw schreef:Waarom is het bij jullie dan in het winterseizoen kerk door de week en buiten dit seizoen niet?
Vermoedelijk omdat helaas het bezoekersaantal in de zomerperiode erg laag is, of omdat "we dat altijd al zo gewend zijn". Maar ik weet de exacte redenen daarvan niet.

George Whitefield
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Misschien om de ouderlingen/dominees ook wat rust te gunnen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Misschien om de ouderlingen/dominees ook wat rust te gunnen?
Ik denk dat het dan beter is activiteiten meer te spreiden door het jaar. Volgens mij hebben deze mensen het juist in het winterseizoen bijzonder druk. Je zal als dominee toch 2 of 3 keer op zondag voorgaan, catechisatie geven, pastoraat verlenen, door de weeks preken etc. Dan zou ik juist zeggen: geeft ze juist dan wat meer ruimte.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Misschien om de ouderlingen/dominees ook wat rust te gunnen?
Ik denk dat het dan beter is activiteiten meer te spreiden door het jaar. Volgens mij hebben deze mensen het juist in het winterseizoen bijzonder druk. Je zal als dominee toch 2 of 3 keer op zondag voorgaan, catechisatie geven, pastoraat verlenen, door de weeks preken etc. Dan zou ik juist zeggen: geeft ze juist dan wat meer ruimte.
Of alleen emeritus-predikanten mogen voorgaan doordeweeks :huhu
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Of alleen emeritus-predikanten mogen voorgaan doordeweeks :huhu
Nou, ik vind dat serieus geen gekke gedachte. Laten we zuinig zijn op 'onze' predikanten.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef: Dat maakt dat ik een weekdienst hoger aansla als een kring. Hoewel ik nogmaals benadruk dat ik niets tegen een kring of vereniging heb. Dat maakt daarnaast ook dat als de weekdiensten (in het geval dat die er zijn) of de zondagse avonddienst slecht bezocht worden, ik dat als teken van geestelijke doodsheid in een gemeente ervaar. In het geval dat er geen weekdienst is, dan is het bezoek aan de bijbelkring ook zo'n graadmeter.
Bij een Bijbelstudie neem je dingen wel anders op en is er een andere manier van overdracht dan in een preek, ,dat wisselende maakt het ook anders en wellicht voor velen ook fijner.
Ik vind het juist jammer dat er ook gemeenten zijn waarbij er naast de zondagse diensten alleen een weekdienst is, ik heb het niet alleen over HHK, maar kerkbreed, maar meer ook niet. Het gemeentezijn is dan weg in mijn ogen.
Plaats reactie