Beroepingswerk discussie [7]

Zeeuw

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Dat is wat wij blijkbaar bepalen. Ds. Brugge is(hoewel overbodig) aangekondigd als beroepbaar. Dan gaan gemeenten bepalen dat rust belangrijk is. Dan had er beter gecommuniceerd kunnen worden dat ds. Brugge vanwege een periode van bezinning tijdelijk niet beroepbaar is. Of zie ik dit dan verkeerd?
Het is binnen deze kringen niet gebruikelijk een ds rust te gunnen. Dus dat zal niet (snel) officieel worden gecommuniceerd. Ook zal de ds er zelf wellicht ook niet de tijd voor nemen. Maar normaliter in een arbeidsconflict is een moment van bezinning niet gek denk ik. Ik zou als gemeente, wat jij blijkbaar ongeestelijk vindt, ook rustig nadenken of een dergelijk beroep een goede stap is.
Job

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

MGG schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Terwolde-de Vecht, ds. E. Hakvoort te Norwich (Ontario, Canada) en ds. W. Visscher te Amersfoort; stemming: hedenavond.
Verblijdend tweetal.
Waarom? Enige toelichting bij zulke opmerkingen is wel prettig.
Oke, leek me voor de hand liggend. Het lijkt mij een mooie afrekening met de flankjeshobby.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Piet Puk schreef:
Als gast hier schreef:Eerlijk gezegd vind ik dat ds. Brugge er maar magertjes op staat als het over de tot nu toe bekende tweetallen gaat.
Precies, vind ik ook. Ik vraag me dan af: willen gemeenten nou een predikant of niet?

Ja want dit is de juiste houding natuurlijk... ::please
Ds. De Waard kreeg in 2010 gelijk een heleboel beroepen hoor, en nog wel uit het geheel der gemeenten ook.
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Dat is wat wij blijkbaar bepalen. Ds. Brugge is(hoewel overbodig) aangekondigd als beroepbaar. Dan gaan gemeenten bepalen dat rust belangrijk is. Dan had er beter gecommuniceerd kunnen worden dat ds. Brugge vanwege een periode van bezinning tijdelijk niet beroepbaar is. Of zie ik dit dan verkeerd?
Het is binnen deze kringen niet gebruikelijk een ds rust te gunnen. Dus dat zal niet (snel) officieel worden gecommuniceerd. Ook zal de ds er zelf wellicht ook niet de tijd voor nemen. Maar normaliter in een arbeidsconflict is een moment van bezinning niet gek denk ik. Ik zou als gemeente, wat jij blijkbaar ongeestelijk vindt, ook rustig nadenken of een dergelijk beroep een goede stap is.
Als dat in deze casus zover zou komen of mogelijk al speelt, zou dat toch een nieuwe ontwikkeling in het beroepingswerk binnen de Gereformeerde Gemeenten zijn meen ik. En inderdaad zeker toe te juichen. Rustig bidden, bezinnen en informeren, en dan mogelijk beroepen. Ik hoop dat het met de kandidaatstellingen in juni ook ooit die kant op gaat.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef:
MGG schreef:
Job schreef:
Tweetal: te Terwolde-de Vecht, ds. E. Hakvoort te Norwich (Ontario, Canada) en ds. W. Visscher te Amersfoort; stemming: hedenavond.
Verblijdend tweetal.
Oke, leek me voor de hand liggend. Het lijkt mij een mooie afrekening met de flankjeshobby.
Ik ken niet alle gemeente zo goed en op basis van het beroepingswerk kon ik niet afleiden dat het een flank gemeente was.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

MGG schreef:
Job schreef:
MGG schreef:
Job schreef: Verblijdend tweetal.
Ik ken niet alle gemeente zo goed en op basis van het beroepingswerk kon ik niet afleiden dat het een flank gemeente was.
Dat is het volgens mij ook niet. Daarom juist. Ds. W. V. wordt nogal eens in een flank geduwd. Geheel ten onrechte vind ik.
MGG

Bericht door MGG »

Aha, daar was ik niet van op de hoogte. Ik zag (en zie) hem niet als een dominee die zich op de flanken bevindt.
Bevindelijk

Bericht door Bevindelijk »

Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Borssele, ds. J. de Kok te Westkapelle en ds. W. Mouw te Opheusden. Stemming: 15 sept. 2022.
Mooi tweetal!
Mistig

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef: Dat is wat wij blijkbaar bepalen. Ds. Brugge is(hoewel overbodig) aangekondigd als beroepbaar. Dan gaan gemeenten bepalen dat rust belangrijk is. Dan had er beter gecommuniceerd kunnen worden dat ds. Brugge vanwege een periode van bezinning tijdelijk niet beroepbaar is. Of zie ik dit dan verkeerd?
Nee nee, zo werkt het niet. In de kerken die de naam gereformeerd dragen zijn kerkenraden autonoom. Zij bepalen wat goed is voor de gemeente. En niet een classis die zo’n predikant beroepbaar stelt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bevindelijk schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Borssele, ds. J. de Kok te Westkapelle en ds. W. Mouw te Opheusden. Stemming: 15 sept. 2022.
Mooi tweetal!
Nou en of!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Verblijdende tweetallen, mooie tweetallen, whats next?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Maanenschijn schreef:Verblijdende tweetallen, mooie tweetallen, whats next?
Bedankjes :D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verblijdende bedankjes, bedoel je? :)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:Verblijdende bedankjes, bedoel je? :)
Graag wel mooi geformuleerd. Niet-bedankjes natuurlijk ook.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Soms schreef:
Tweetal: te Ermelo, ds. H.J. Agteresch te Werkendam en ds. A.T. Huijser te Sliedrecht; stemming: hedenavond; te Rotterdam-IJsselmonde, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. A. Schot te Nunspeet; stemming: hedenavond; te Meliskerke: ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: dinsdag 13 september 2022; te Ridderkerk-Slikkerveer, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. J.B. Zippro te Terneuzen; stemming: donderdag 15 september 2022; te Lisse: ds. B. Labee te Veenendaal en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 21 september 2022.

Christelijk Gereformeerde Kerken
Tweetal: te Renswoude, ds. J. de Bruin te Elburg en ds. W.L. van der Staaij te Scheveningen; stemming: donderdag 22 september 2022.
Wat Ermelo betreft: dit stond (nu wel) nog niet op gergeminfo.nl of dominees.nl maar het is hier al wel gemeld, dan ben ik best wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Door mee te luisteren ofzo?
Nee hoor.
Plaats reactie