Zeeuw schreef:TSD schreef:Zeeuw schreef:TSD schreef:
Je vraag is eigenlijk een uitstapje van de discussie, dus maar even verplaatst omdat we anders off-topic gaan. Maar mijn inhoudelijk zou mijn antwoord zijn:
De oorspronkelijke melodieen zijn in elk geval niet iso-ritmisch (dus elke noot even lang ofwel 'hele noten'), maar ritmisch (en dus zó bedoeld door de bedenker). Dus ritmisch zingen is eigenlijk conservatiever dan iso-ritmisch
Ik vind hele noten op zich prima en kan ook echt genieten van massale (iso-ritmische) samenzang, al vindt mijn muzikale hart ritmisch wel echt veel mooier en dan graag ook die ontelbare afwijkingen van de oorspronkelijke toonsoort (die ' toevallige verhogingen' er uit (een enkeling is mooi, maar veel maken de melodie vooral lelijker). Maar ja, het is dusdanig onbelangrijk in het geheel dat ik niet van plan ben er ooit een punt van te maken, het is geen onrust in een christelijke gemeente waard.
Mooi. Dank voor je antwoord. Ik ben ritmisch zingen niet gewend en zou dan nog wel een lesje van een goede musicus moeten krijgen in 'wanneer haal ik nu precies adem?', want dat vind ik best een uitdaging nog :-)
Dat is echt niet zo ingewikkeld hoor. Dat kan gewoon sowieso tussen de regels door, ik zou zeggen: Ga eens een jaartje op een nabij gelegen mannenkoor zingen

100% kans dat ze niet of nauwelijks "op hele noten" zingen en de meeste mannenkoren hebben aardig wat psalmen in hun repertoire die in de koorzetting uiteraard ritmisch zijn genoteerd.
Nee, is vast niet lastig. Maar wij zingen bv redelijk snel nu en keurig in de maat van het orgel en dat is echt snel. Als er tussen de regels minder dan 1 tel zit, kan ik echt niet fatsoenlijk diep ademhalen voor de volgende regel.
Tussen de regels zit nooit minder dan 1 tel. Je hebt altijd een (tel) rust na een regel. Bij ritmisch zingen is een hele noot 2 tellen (nu is bij jou elke noot officieel 2 tellen), de laatste noot van een regel is dan 4 tellen). Er verandert qua rusttijd tussen de regels dus niets.
Er zijn een paar uitzonderingen waar 'op hele noten' ook een 'rust' (regeleinde) wordt genomen, terwijl die er officieel niet is. Een voorbeeld daarvan is Psalm 138 2e / 3e regel:
Vermelden, HEER,
U dank bewijzen;
(Daar zing je ritmisch gewoon door, wel met een lange noot, niet met een korte)
Verder, als jullie nu vrij snel zingen wil het natuurlijk niet zeggen dat je ritmisch datzelfde tempo gaat aanhouden, dat betekent wellicht dat het tempo iets naar beneden gaat.
@Bezorgd haalde CGK-Damwoude aan. Je moet daar eens een versje samenzang luisteren en dan bedenken dat dus de lange noot feitelijk 'maatgevend' is voor iso-ritmisch zingen, dan wordt de samenzang echt heel erg langzaam. Ik weet niet of het zo is, maar ik kan me voorstellen dat ze daar, bij invoering van ritmisch zingen, het tempo naar beneden hebben aangepast. Maar goed, dat weten anderen misschien.