Pinksteren

refo

Pinksteren

Bericht door refo »

Misschien kan iemand me op weg helpen.

Gisteren preekte de dominee naar aanleiding van de geschiedenis van Eldad en Medad. Mozes verzucht dan: Och of al dat volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!

Volgens de dominee was wat met die 70 gebeurde hetzelfde als met pinksteren: Gods Geest wordt gegeven aan mensen.

Nu heb ik jaren gedacht dat er met pinksteren iets bijzonders gebeurde: de Geest wordt uitgestort over de hele wereld (alle vlees). Als ik dat nu zo in die preek beluisterde is er eigenlijk niets veranderd: van tijd tot tijd bewerkt de Geest iemand zaligmakend. Net als ten tijde van Mozes. Alleen op de pinksterdag waren het er 'toevallig' 3000. Dat maakt die dag dan bijzonder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
Alleen op de pinksterdag waren het er 'toevallig' 3000. Dat maakt die dag dan bijzonder.
Bij de verbondssluiting op de Sinai vielen drieduizend doden (Ex. 32:28, gouden kalf), bij de uitstorting van de Heilige Geest, (teken van het nieuwe verbond) worden er op de dag van Pinksteren drieduizend toegedaan bij de gemeente.
Ik vind dat niet geheel toevallig. ;)

[Aangepast op 17/5/05 door elbert]
refo

Bericht door refo »

kom op, zeg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

kom op, zeg.
Oke, wat vind je dan van deze meditatie?
memento

Bericht door memento »

Volgens de dominee was wat met die 70 gebeurde hetzelfde als met pinksteren: Gods Geest wordt gegeven aan mensen.

Nu heb ik jaren gedacht dat er met pinksteren iets bijzonders gebeurde: de Geest wordt uitgestort over de hele wereld (alle vlees). Als ik dat nu zo in die preek beluisterde is er eigenlijk niets veranderd: van tijd tot tijd bewerkt de Geest iemand zaligmakend. Net als ten tijde van Mozes. Alleen op de pinksterdag waren het er 'toevallig' 3000. Dat maakt die dag dan bijzonder.
Pinksteren is uniek. Niet vanwege de uitstorting van de Geest, dat is ook in het OT gebeurt. Alleen in de uitgestrektheid ervan. Daar in het OT de profeten die de Geest kregen predikten tot het volk Israël, werd op de Pinksterdag de Geest vaardig over de dicipelen, en zij predikten tot een ieder die maar horen wou, in 'alle talen van de wereld'. Met pinksteren vieren we dus de uitbreiding van het evangelie; het evangelie nu voor iedereen.
refo

Bericht door refo »

Maar waarom was het dan 'nut' dat Jezus ten hemel voer? Feitelijk veranderde er toch niets.

Goed, een keertje wat meer bekeerlingen dan gebruikelijk, maar nog niet voor iedereen. Dat gebeurde pas bij Petrus en Cornelius.
--------------
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door elbert
kom op, zeg.
Oke, wat vind je dan van deze meditatie?
Vaag.

Joods Pinksterfeest. Dan refereren aan 3000 doden. Kan die man niet blij zijn? Of is hij in het OT blijven steken?
--------------
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Maar waarom was het dan 'nut' dat Jezus ten hemel voer? Feitelijk veranderde er toch niets.

Goed, een keertje wat meer bekeerlingen dan gebruikelijk, maar nog niet voor iedereen. Dat gebeurde pas bij Petrus en Cornelius.
Zonder hemelvaart geen uitstorting van de Heilige Geest (Joh. 16:7).

En de reden hiervoor wordt in de Hebreeenbrief gegeven. Net als in het Oude Testament het offerdier buiten het heilige der heiligen geslacht werd (Lev. 16:11) en het bloed in het heilige der heiligen op het verzoendeksel gesprenkeld werd (Lev. 16:14), heeft Christus buiten het heiligdom dat zonder handen gemaakt is (nl. de hemel) geleden, maar is daar later wel binnengegaan om verzoening te doen.
Hebr. 9:24 Want Christus is niet ingegaan in het heiligdom, dat met handen gemaakt is, hetwelk is een tegenbeeld van het ware, maar in den hemel zelven, om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons;
Joods Pinksterfeest. Dan refereren aan 3000 doden. Kan die man niet blij zijn? Of is hij in het OT blijven steken?
Volgens mij wil hij, net als bijv. de schrijver aan de Hebreeenbrief de heerlijkheid van het nieuwe verbond t.o.v. het oude benadrukken. Dat is reden tot blijdschap. :)

[Aangepast op 17/5/05 door elbert]
refo

Bericht door refo »

Kan ik allemaal volgen.

Maar als wat ten tijde van Mozes gebeurde PRECIES HETZELFDE is als wat op de Pinksterdag gebeurde, wat voor NUT heeft Pinksteren dan? Waarom moest Christus (zoals Hij Zelf zei) noodzakelijk naar de hemel, omdat Hij anders de Trooster niet kon zenden?
--------------
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik probeer mee te denken. Een paar overwegingen.
In het OT kwam de Heilige Geest bij tijd en wijle naar beneden op bepaalde mensen en trok Zich dan weer terug.
In het NT kwam de Heilige Geest in de gemeente wonen, ook in de gelovigen persoonlijk. Dit was 'nodig' om:
- als nieuwe mensen te kunnen leven voor God
- het Evangelie te verbreiden over de wereld. De Geest is nodig om de mensen te 'overtuigen', van zonde etc., maar ook van de waarheid van het Evangelie.

Ik laat me graag aanvullen en/of corrigeren.
Afgewezen
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Hier zijn ook enkele interessante overwegingen te vinden. Ik ga ze eerst zelf lezen voordat ik reageer.
Gian

Bericht door Gian »

Voor pinksteren werkte de Geest door engelen. Ps 104:4 Nu is de Geest op aarde, en werkt zelf direct.

[Aangepast op 17/5/05 door Gian]
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Hier zijn ook enkele interessante overwegingen te vinden. Ik ga ze eerst zelf lezen voordat ik reageer.
Vaag.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
ai, Miscanthus,
de naam van deze site roept bij velen al een vooroordeel op.......
:!
staan trouwens ook veel links op met nog meer info over het werk van de HG

Ik vond het helemaal niet vaag, Gian
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielleai, Miscanthus,
de naam van deze site roept bij velen al een vooroordeel op.......
:!
Dat kan ook een vooroordeel zijn........ (ervaring...........);)
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Plaats reactie