De kleine lettertjes van het Evangelie

huisman

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:
-DIA- schreef:Verwarring... Is het niet een teken van de tijd?
Wat doet Apollyon? Verwarren.
Zien we dat hier dan ook niet?

Een meditatie van C.H. Spurgeon:
https://charlesspurgeon.nl/christus-gebed-voor-petrus/
Spurgeon noemt iets belangrijks denk ik: "1. Let in de eerste plaats goed op HET GROTE DOEL VAN SATANS AANVAL. Wanneer satan een kind van God aanvalt, voert hij zijn voornaamste aanval uit op het geloof; en ik veronderstel dat de reden daarvoor is, ten eerste, dat geloof het vitale punt is van de christen. "
En laten we het maar gewoon toegeven, wat is er beter voor satan als mensen zelfs weggehouden worden van het geloof door allerlei onnodige voorwaarden vooraf te stellen - de kleine lettertjes?
Misschien zou het goed voor jou zijn om Brieven uit de hel van C.S. Lewis eens te lezen. Het in slaap sussen en spreken van vrede, vrede en geen gevaar is een tactiek die de satan al eeuwen gebruikt.

Over voorwaarden gesproken. Je noemt het onnodige voorwaarden. Zijn er ook voorwaarden die wel nodig zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef:Ben je het met mijn laatste post eens, @Cyrillus?
Ik vind de discussie wel steeds duidelijker worden. In ieder geval om meer gevoel te krijgen bij de verschillende standpunten. Ik ben het me je post eens, hoewel ik over een ding uit je reactie toch nog wel even moest nadenken: "Wel denk ik dat in de preek de mens als zondaar aangewezen moet worden. Er moet niet verteld worden dat hij zijn zonde moet kennen, de zonde moet aangewezen worden!"
Ik vind deze uitspraak wel scherp moet ik zeggen. Maar toch wel waar. Bekering houdt twee dingen in: je zonden belijden en Christus omhelzen. Dan zou je denken dat je zonde kennen een voorwaarde moet zijn. En het is ook goed als je concrete zonden kan aanwijzen (als de Heilige Geest dus laat zien wat er verkeerd is) in je leven. Maar het gaat in de eerste plaats om het erkennen van het zondig zijn. Anders gezegd: Het gaat om het overtuigd worden van zonde (in algemene zin dus) door de Heilige Geest. Dit houdt niet in dat je (al) je zonden specifiek kent. Het concreet benoemen van zonde, dus aanwijzen, kan wel enorm helpen om te zien wat er verkeerd is in je leven. Dat helpt om je zondige zijn te erkennen en na je bekering juist specifieke zonden te laten. En ik denk dat naarmate je groeit in het geloof je de zonde steeds beter en beter herkent, levenslang leren dus. Ben je het hiermee eens, Posthoorn?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:

Spurgeon noemt iets belangrijks denk ik: "1. Let in de eerste plaats goed op HET GROTE DOEL VAN SATANS AANVAL. Wanneer satan een kind van God aanvalt, voert hij zijn voornaamste aanval uit op het geloof; en ik veronderstel dat de reden daarvoor is, ten eerste, dat geloof het vitale punt is van de christen. "
En laten we het maar gewoon toegeven, wat is er beter voor satan als mensen zelfs weggehouden worden van het geloof door allerlei onnodige voorwaarden vooraf te stellen - de kleine lettertjes?
Misschien zou het goed voor jou zijn om Brieven uit de hel van C.S. Lewis eens te lezen. Het in slaap sussen en spreken van vrede, vrede en geen gevaar is een tactiek die de satan al eeuwen gebruikt.

Over voorwaarden gesproken. Je noemt het onnodige voorwaarden. Zijn er ook voorwaarden die wel nodig zijn?
De enige voorwaarden zijn het erkennen dat je zondig bent en een Redder nodig hebt :-) Maar ik heb er in de juiste context geen moeite mee om het woord 'onnodig' weg te laten. Maar het benadrukt hier in de discussie juist dat kleine lettertjes totaal overbodig zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Cyrillus schreef:

Het Evangelie kent geen kleine lettertjes. Dan neemt u het voor ds v.d. Brink op? Dat kunt u toch niet verantwoorden? In spreken openbaart hij dat hij remonstrants denkt. Dat past niet op een refoforum, maar dit verward niet alleen het forum, maar ook jonge mensen die zoeken naar waarheid. Hij gaat helemaal voorbij aan de gevallen staat van de mens, en meent dat zo'n mens Jezus nodig zou hebben, en Hem moet aannemen, zonder dat de hoorders als het ware weten waarvoor Jezus in de wereld is gekomen.
Ja zeggen ze dan: Hij is voor zondaren gestorven, en ik ben een zondaar, en men maakt er een sommetje van: ik ben een zondaar en Jezus is er voor zondaren, en ik geloof, en dus is het goed? Waar is dan het ontdekkende en ontgrondende werk van de Heilige Geest? Waar is dan de kennis: ik ben van nature God en mijn naaste te haten? En: Niemand komt tot de vader dan door Mij, en overigens, waar is de Vader en de Heilige Geest? Ik merk in deze theologie of ze er bijna niet zijn, en zo ze al worden genoemd, dan niet in de lijn van de gereformeerde belijdenis. Luister maar meer naar zulke preken om deze dingen te onderscheiden, maar niet alleen die ene kant, luister ook daartegenover de zuivere gereformeerde leer. Is dat niet een remonstrantse gedachte? Dit werd dan ook in, ik meen, De Wachter Sions opgemerkt. Het grote probleem in onze tijd is wel het niet meer onderkennen van het remonstrantisme en andere dwalingen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 aug 2022, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef:
Posthoorn schreef:Ben je het met mijn laatste post eens, @Cyrillus?
Ik vind de discussie wel steeds duidelijker worden. In ieder geval om meer gevoel te krijgen bij de verschillende standpunten. Ik ben het me je post eens, hoewel ik over een ding uit je reactie toch nog wel even moest nadenken: "Wel denk ik dat in de preek de mens als zondaar aangewezen moet worden. Er moet niet verteld worden dat hij zijn zonde moet kennen, de zonde moet aangewezen worden!"
Ik vind deze uitspraak wel scherp moet ik zeggen. Maar toch wel waar. Bekering houdt twee dingen in: je zonden belijden en Christus omhelzen. Dan zou je denken dat je zonde kennen een voorwaarde moet zijn. En het is ook goed als je concrete zonden kan aanwijzen (als de Heilige Geest dus laat zien wat er verkeerd is) in je leven. Maar het gaat in de eerste plaats om het erkennen van het zondig zijn. Anders gezegd: Het gaat om het overtuigd worden van zonde (in algemene zin dus) door de Heilige Geest. Dit houdt niet in dat je (al) je zonden specifiek kent. Het concreet benoemen van zonde, dus aanwijzen, kan wel enorm helpen om te zien wat er verkeerd is in je leven. Dat helpt om je zondige zijn te erkennen en na je bekering juist specifieke zonden te laten. En ik denk dat naarmate je groeit in het geloof je de zonde steeds beter en beter herkent, levenslang leren dus. Ben je het hiermee eens, Posthoorn?
Zondekennis is een levenslang proces. Dat is de 'boetvaardigheid' waar de hervormers over spraken. In dat stuk ben je nooit uitgeleerd hier op aarde. Het is een strijd tussen vlees en Geest. Dus ja, daar ben ik het mee eens.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:

De enige voorwaarden zijn het erkennen dat je zondig bent en een Redder nodig hebt. Maar in de juiste context heb ik er geen moeite mee om het woord 'onnodig' weg te laten, hoor. Op dit forum benadrukt dit juist echter dat de kleine lettertjes echt niet moeten.
Ik heb C.S Lewis nooit willen lezen, omdat het suggereert dat je de gedachtengang van de duivel zou kunnen volgen. En ik denk dat hij veel slimmer is dan wij denken. Dat maakt mij voorzichtig. Maar wel bedankt voor de tip. Wat betreft het in slaap sussen: de kleine lettertjes kunnen ertoe leiden, dat men lijdelijk wordt en gaat afwachten. En in zijn/haar hart mogelijk hoopt dat het toch allemaal wel goed komt, immers wel serieus met het geloof bezig. Dan is de situatie van vrede, vrede, geen gevaar heel dichtbij. Concreet de zonde benoemen en oproepen tot geloof, en wel nu, op dit moment, lijkt me ertoe leiden, dat dit juist voorkomen kan worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Cyrillus schreef:
huisman schreef:
Cyrillus schreef:

De enige voorwaarden zijn het erkennen dat je zondig bent en een Redder nodig hebt. Maar in de juiste context heb ik er geen moeite mee om het woord 'onnodig' weg te laten, hoor. Op dit forum benadrukt dit juist echter dat de kleine lettertjes echt niet moeten.
Ik heb C.S Lewis nooit willen lezen, omdat het suggereert dat je de gedachtengang van de duivel zou kunnen volgen. En ik denk dat hij veel slimmer is dan wij denken. Dat maakt mij voorzichtig. Maar wel bedankt voor de tip. Wat betreft het in slaap sussen: de kleine lettertjes kunnen ertoe leiden, dat men lijdelijk wordt en gaat afwachten. En in zijn/haar hart mogelijk hoopt dat het toch allemaal wel goed komt, immers wel serieus met het geloof bezig. Dan is de situatie van vrede, vrede, geen gevaar heel dichtbij. Concreet de zonde benoemen en oproepen tot geloof, en wel nu, op dit moment, lijkt me ertoe leiden, dat dit juist voorkomen kan worden.
Ook binnen de GG wordt gewaarschuwd tegen C.S. Lewis. Enkele jaren geleden stond er een stukje in het Kerkelijk Jaarboek waar tegen schrijvers als C.S. Lewis werd gewaarschuwd. Men vervreemd zo van de oude gereformeerde leer.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

-DIA- schreef:
Cyrillus schreef:

Het Evangelie kent geen kleine lettertjes. Dan neemt u het voor ds v.d. Brink op? Dat kunt u toch niet verantwoorden? In spreken openbaart hij dat hij remonstrants denkt. Dat past niet op een refoforum, maar dit verward niet alleen het forum, maar ook jonge mensen die zoeken naar waarheid. Hij gaat helemaal voorbij aan de gevallen staat van de mens, en meent dat zo'n mens Jezus nodig zou hebben, en Hem moet aannemen, zonder dat de hoorders als het ware weten waarvoor Jezus in de wereld is gekomen.
Ja zeggen ze dan: Hij is voor zondaren gestorven, en ik ben een zondaar, en men maakt er een sommetje van: ik ben een zondaar en Jezus is er voor zondaren, en ik geloof, en dus is het goed? Waar is dan het ontdekkende en ontgrondende werk van de Heilige Geest? Waar is dan de kennis: ik ben van nature God en mijn naaste te haten? En: Niemand komt tot de vader dan door Mij, en overigens, waar is de Vader en de Heilige Geest? Ik merk in deze theologie of ze er bijna niet zijn, en zo ze al worden genoemd, dan niet in de lijn van de gereformeerde belijdenis. Luister maar meer naar zulke preken om deze dingen te onderscheiden, maar niet alleen die ene kant, luister ook daartegenover de zuivere gereformeerde leer. Is dat niet een remonstrantse gedachte? Dit werd dan ook in, ik meen, De Wachter Sions opgemerkt. Het grote probleem in onze tijd is wel het niet meer onderkennen van het remonstrantisme en andere dwalingen.
1) Het Evangelie kent geen kleine lettertjes, maar bepaalde prediking in onze kringen wel.
2) Van den Brink omschrijft heel mooi, wanneer je iemand remonstrants kan noemen en vooral ook wanneer niet
https://www.youtube.com/watch?v=GgbudhkEAAo
3) " ik ben een zondaar en Jezus is er voor zondaren, en ik geloof, en dus is het goed?"
Ja, dit is het Evangelie, meer is niet nodig. Dit is alles, alles, alles. Dank voor deze mooie samenvatting.
4) Het ontdekkende werk van de Heilige Geest is er bij een ieder die erkent en belijdt dat hij zondaar is. In beginsel zal de pas bekeerde wellicht weinig zien. Later wellicht veel meer. Maar het zit hem niet in de mate van zondekennis of zondebeleving of wat dan ook.
Mijn vraag aan jou is derhalve: Wanneer heb je zondekennis genoeg?
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: Ook binnen de GG wordt gewaarschuwd tegen C.S. Lewis. Enkele jaren geleden stond er een stukje in het Kerkelijk Jaarboek waar tegen schrijvers als C.S. Lewis werd gewaarschuwd. Men vervreemd zo van de oude gereformeerde leer.
Je verdraait zijn woorden. Zie het andere draadje.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
-DIA- schreef: Ook binnen de GG wordt gewaarschuwd tegen C.S. Lewis. Enkele jaren geleden stond er een stukje in het Kerkelijk Jaarboek waar tegen schrijvers als C.S. Lewis werd gewaarschuwd. Men vervreemd zo van de oude gereformeerde leer.
Je verdraait zijn woorden. Zie het andere draadje.
DDD, Wie zijn woorden worden verdraaid? En waarom? Kun je dat even toelichten?
Ik vind je opmerking sowieso op de persoon, omdat je iemand aanvalt zonder enige toelichting.
Laatst gewijzigd door Valcke op 29 aug 2022, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Cyrillus schreef:" ik ben een zondaar en Jezus is er voor zondaren, en ik geloof, en dus is het goed?"
Ja, dit is het Evangelie, meer is niet nodig. Dit is alles, alles, alles.
Twee vragen:
1. Wat is dit geloof? Kun je dat nader omschrijven?
2. Hoe onderscheidt dit geloof zich van het valse geloof, bv. het geloof van degenen die slechts "voor een tijd" geloven en die "geen wortel" hebben? Met andere woorden: Hoe kan de gelovige bij zichzelf weten dat zijn/haar geloof het ware is?

Graag een duidelijke uiteenzetting, geen oneliners.
JCM

Bericht door JCM »

Wetsprediking
De mens heeft vrijwillig en moedwillig zijn Schepper verlaten. Hij heeft niet geloofd dat God rechtvaardig is en haat en straft al wat van Hem afwijkt. Hij heeft niet geloofd dat de Heere heilig is en dat Hij de boosheid die in de wereld te vinden is, niet kan aanschouwen. Hij heeft niet geloofd dat God waarachtig is en bij Zijn eenmaal gesproken Woord blijft. Hij heeft niet geloofd dat God almachtig is en in staat is om waar te maken hetgeen Hij gezegd heeft; dat God wijs is en wegen en middelen weet te vinden om zijn doel te bereiken; dat God goed is en in staat en gewillig is om “het wel” te bevorderen van allen die Hem zoeken en Zijn Naam vrezen. De mens heeft de belofte Gods “Doe dat en gij zult leven” (Luk. 10:28) niet geteld, en hij heeft het dreigement “ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven” (Gen. 2:17) veracht. Hij heeft de deugden Gods geschonden en hij is een overtreder geworden van een Wet die volmaakt is, waarvan immers de eis is God lief te hebben boven alles en de naaste als zichzelf.

Van vergoeding van de zijde van de mens is geen sprake. De mens is niet in staat om iets terug te geven. Hij zoekt God niet eens en hij zou willen dat God buiten zijn bereik kon blijven. Als hij kon, zou hij zich verbergen, al was het in het ingewand van de aarde. Daarom zal er in de dag der dagen door velen geroepen worden: Bergen, valt op ons; heuvelen, bedekt ons!

God heeft ons goed geschapen, en in deze toestand bezaten wij kracht. Wij waren in staat God te zoeken, Hem te aanbidden, Hem te prijzen, in Zijn gemeenschap te leven, over Hem op de rechte wijze te spreken, Hem te volgen. In deze staat bezaten we kracht, ofschoon we als mens van onze Schepper afhankelijk waren en bleven. Maar deze kracht is verloren gegaan. Onder de invloed van de vorst der duisternis – aan welke invloed we ons overgegeven hebben, moedwillig en vrijwillig – hebben we ons van God losgemaakt, getracht ons van Hem te ontslaan, zoals wij dit dagelijks, ja ieder ogenblik nog doen. Hiervan is het gevolg geweest dat we onze kracht verloren hebben: het beeld Gods, bestaande in kennis, gerechtigheid en heiligheid. En waar het beeld Gods weg is, daar is de kracht ook weg. Daar moet zo op gelet worden! Men moet zich afvragen of men gekomen is in het gemis van het beeld Gods, en of men dit gemis betreurd heeft!

(bron: https://www.ds-paauwe.nl/onderwerpen-0020.html

Evangelieprediking
Toehoorders. Geloof het Evangelie! Neem deze boodschap aan! Geloof dat u gezondigd hebt. Geloof dat uw hart hopeloos verdorven is omdat u gezondigd hebt! Geloof dat gij rechtvaardig verdoemd zijt. Geloof dat gij machteloos zijt, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Geloof dat de Heere Jezus Christus Gods Zoon is, dat Hij door Zijn lijden en sterven een eeuwige gerechtigheid aangebracht heeft en de Heilige Geest verworven heeft. Geloof de woorden van de profeet Jesaja: “Men zal van Mij zeggen: Gewisselijk, in den HEERE zijn gerechtigheden en sterkte; tot Hem zal men komen” (Jes. 45:24). Geloof dat de Heere Jezus Christus op aarde is geweest, gehoorzaamheid heeft betoond, en geleden heeft niet voor Zichzelf, maar voor de arme mens, voor de schuldige mens, voor wie anders geen uitkomst is! Geloof deze dingen. Houd u aan Christus! Verberg u onder Zijn vleugelen en houd voor waarachtig dat God eeuwig de genadige Vader zijn zal van ieder die door een oprecht geloof het er voor houden mag dat de Zoon Gods, de Heere Jezus Christus, met al Zijn schatten en gaven, overeenkomstig de belofte van het Evangelie, hem uit genade door God geschonken is.

Geloof dit. Leef en sterf in dit geloof! De Heere Jezus Christus wordt u voorgesteld. Op geen andere wijze wordt Hij u gepredikt, wordt Hij u aangeboden. Wie is er onder ons, die een schuldeiser heeft, die benauwd is en wiens ziel bitter bedroefd is? Hij kome! Hij gelove in Gods waarachtigheid, want God Zelf zegt tot dezulken: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve” (Ezech. 33:11).

Nu moet u niet denken dat de aanbieding van de Heere Jezus door de prediking van het Evangelie niet gemeend zou zijn. We hebben geen enkele reden om de echtheid van de aanbieding in twijfel te trekken. Waarom zouden we daar reden voor hebben? Geen enkele reden is ervoor aan te geven. God is waarachtig; Hij houdt van de Waarheid. Hij heeft het recht lief (Jes. 61:8). Zou Hij een mens bedriegen?

(bron: https://www.ds-paauwe.nl/onderwerpen-0030.html

Ds. Paauwe drong in zijn Evangelieprediking ook behoorlijk uitgesproken aan op het geloof! Hierin zie ik niet veel verschillen met de lezing van G.A. van den Brink. Echter de Wet moet ook gepredikt worden! Het was goed geweest als G.A. van den Brink bij zijn lezing had benoemd dat hij alleen de Evangelieprediking behandelde, en niet de Wetsprediking.
Terri

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:De discussie wordt er inderdaad niet duidelijker op. Daarbij moet ik zeggen dat ik het referaat van dr. Van den Brink ook niet gehoord heb. Maar goed.
Ik denk dat het idd zo is dat het Evangelie zonder voorwaarden verkondigd moet worden. Ook zonder de 'voorwaarde' van zondekennis, want juist dat kan een enorme blokkade betekenen. Wel denk ik dat in de preek de mens als zondaar aangewezen moet worden. Er moet niet verteld worden dat hij zijn zonde moet kennen, de zonde moet aangewezen worden!
In de tweede plaats moet de oproep tot bekering en geloof ook zonder voorwaarden uitgaan. Waarbij bekering en geloof natuurlijk zelf 'voorwaarden' zijn om het heil te kunnen ontvangen.
Die prediking wordt door de Heilige Geest gebruikt om bekering en geloof in het hart van de zondaar te werken. Als dat gebeurt, zal er altijd iets van verwondering en vreugde zijn over de 'ontdekking' van het Evangelie. Je ziet in het NT dat de mensen die tot geloof kwamen, verblijd waren.
Een moeilijk punt blijft altijd: wat is het ware geloof? Uiteindelijk is dat iets tussen God en de mens. Dus welke kenmerken je ook noemt, het blijft altijd een strikt persoonlijke zaak tussen God en de zondaar, gewerkt door de Heilige Geest.

Ik vind dit heel helder verwoord.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Valcke schreef:
Cyrillus schreef:" ik ben een zondaar en Jezus is er voor zondaren, en ik geloof, en dus is het goed?"
Twee vragen:
2. Hoe onderscheidt dit geloof zich van het valse geloof, bv. het geloof van degenen die slechts "voor een tijd" geloven en die "geen wortel" hebben? Met andere woorden: Hoe kan de gelovige bij zichzelf weten dat zijn/haar geloof het ware is?

1) Zie HC vr/antw1
2) Door het vaste vertrouwen dat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt.
Meer tekst is niet nodig Valcke.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Cyrillus schreef:
Valcke schreef:
Twee vragen:

1) Zie HC vr/antw1
2) Door het vaste vertrouwen dat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt.
Meer tekst is niet nodig Valcke.
Met eerbied gesproken: dan staat er een "hoop ballast" in de Bijbel.
Gesloten