Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik vind dit een indrukwekkend verhaal. En dan denk je: zo kan het dus ook. Iemand geeft zich over en in één moment is hij een wedergeboren christen. Laten we niet vergeten dat het in de Bijbel ook dikwijls zo 'snel' ging.
https://www.revive.nl/satanist-ziet-vis ... G33Rgypeek
https://www.revive.nl/satanist-ziet-vis ... G33Rgypeek
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Indrukwekkend inderdaad!Posthoorn schreef:Ik vind dit een indrukwekkend verhaal. En dan denk je: zo kan het dus ook. Iemand geeft zich over en in één moment is hij een wedergeboren christen. Laten we niet vergeten dat het in de Bijbel ook dikwijls zo 'snel' ging.
https://www.revive.nl/satanist-ziet-vis ... G33Rgypeek
Dank voor het delen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
https://www.rd.nl/artikel/987651-oliebo ... kampeert-2
Vooral het deel interview met Florian Pronk vond ik de moeite waard. De rest is ook prima hoor, maar daar deel ik het niet om.
Ik vind dat hij het goed doet. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik hem kan volgen. Had de afleveringen van Powned nog niet gezien.
Los daarvan zet ik het hier ook neer, omdat sommige forumleden wat wantrouwend zijn naar seculiere media.
Vooral het deel interview met Florian Pronk vond ik de moeite waard. De rest is ook prima hoor, maar daar deel ik het niet om.
Ik vind dat hij het goed doet. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik hem kan volgen. Had de afleveringen van Powned nog niet gezien.
Los daarvan zet ik het hier ook neer, omdat sommige forumleden wat wantrouwend zijn naar seculiere media.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Haha, jouw slotzin vind ik wel leuk:)DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/987651-oliebo ... kampeert-2
Vooral het deel interview met Florian Pronk vond ik de moeite waard. De rest is ook prima hoor, maar daar deel ik het niet om.
Ik vind dat hij het goed doet. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik hem kan volgen. Had de afleveringen van Powned nog niet gezien.
Los daarvan zet ik het hier ook neer, omdat sommige forumleden wat wantrouwend zijn naar seculiere media.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Gelezen:
Wezenlijk Rooms
Zo is in het algemeen de leer der middeleeuwse godgeleerden. En het behoeft geen nadere toelichting, dat daaruit klaar blijkt, hoe ver zij van Augustinus reeds waren afgeweken en hoe heel deze leer principieel een Semipelagiaans karakter draagt. Zij spreken dan ook van een bevrijdende en een helpende genade. De natuurlijke wil, wil van nature het goede, al is daarbij genadehulp onmisbaar.
Zo is het duidelijk, dat de grond ondergraven was voor de kennis van Gods heiligheid enerzijds, voor die der zonde anderzijds. Er leefde niet meer de wetenschap, dat de Wet geestelijk is, maar de mens vleselijk, verkocht onder de zonde. En daarin zijn velen, die zich Protestant noemen, heden ten dage wezenlijk Rooms.
(bron: "Remonstrantisme", gepubliceerd in het Gereformeerd Weekblad, midden jaren 30. De context komt DV nog in het topic "Pelagianisme en Remonstrantisme uiteengezet".
Wezenlijk Rooms
Zo is in het algemeen de leer der middeleeuwse godgeleerden. En het behoeft geen nadere toelichting, dat daaruit klaar blijkt, hoe ver zij van Augustinus reeds waren afgeweken en hoe heel deze leer principieel een Semipelagiaans karakter draagt. Zij spreken dan ook van een bevrijdende en een helpende genade. De natuurlijke wil, wil van nature het goede, al is daarbij genadehulp onmisbaar.
Zo is het duidelijk, dat de grond ondergraven was voor de kennis van Gods heiligheid enerzijds, voor die der zonde anderzijds. Er leefde niet meer de wetenschap, dat de Wet geestelijk is, maar de mens vleselijk, verkocht onder de zonde. En daarin zijn velen, die zich Protestant noemen, heden ten dage wezenlijk Rooms.
(bron: "Remonstrantisme", gepubliceerd in het Gereformeerd Weekblad, midden jaren 30. De context komt DV nog in het topic "Pelagianisme en Remonstrantisme uiteengezet".
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- FlyingEagle
- Berichten: 3146
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het artikel Weerwoord in het RD van vandaag.
Prof. dr. M. J. Paul
Hij heeft dat aan dat het woord zegenen zoals staat in bijvoorbeeld 1 Korinthe 10:16 geen zegenen betekend maar lofprijzing. De StudieBijbel geeft dat ook zo weer zie ik.
Als slotopmerking zegt hij: “voor ons is het van belang dat de Heere Jezus in een joodse context Zijn woorden uitgesproken heeft en dat wij die achtergrond zo goed mogelijk proberen te verwerken in onze Bijbelvertalingen en uitleg.
Prof. dr. M. J. Paul
Hij heeft dat aan dat het woord zegenen zoals staat in bijvoorbeeld 1 Korinthe 10:16 geen zegenen betekend maar lofprijzing. De StudieBijbel geeft dat ook zo weer zie ik.
Als slotopmerking zegt hij: “voor ons is het van belang dat de Heere Jezus in een joodse context Zijn woorden uitgesproken heeft en dat wij die achtergrond zo goed mogelijk proberen te verwerken in onze Bijbelvertalingen en uitleg.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Kop artikel FD 27 augustus:
“Arbeidsethos, samenwerking en gemeenschapszin definiëren de ondernemerscultuur van het Bijbelvaste stadje Rijssen”
“Arbeidsethos, samenwerking en gemeenschapszin definiëren de ondernemerscultuur van het Bijbelvaste stadje Rijssen”
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Een heel mooie sfeerimpressie van huiskamer 'De Samaritaan' in Barneveld in het Nederlands Dagblad van vandaag.
Ik zie inmiddels dat het in een ander draadje ook staat.
Ik zie inmiddels dat het in een ander draadje ook staat.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Mooi interview afgelopen donderdag in het RD met ds Koppelaar.
Wat betekent het voor u om deze laatste woorden van het Onze Vader te bidden?
„Er spreekt voor mij een verlangen uit naar de ontmoeting met de Koning bij Zijn wederkomst. Christus komt op de wolken, zet Zijn voeten op de Olijfberg bij Jeruzalem, zal de troon van David beklimmen en, zoals Zacharia 14 zegt, Koning over de ganse aarde zijn. Dan wordt deze bede ten diepste vervuld.
Tegelijk bid ik deze woorden met het oog op de voorlopige gestalte van het Koninkrijk nu. In Christus is dat Koninkrijk op aarde gekomen. Toen de farizeeërs vroegen waar dat was, antwoordde Hij: „Het Koninkrijk is binnen ulieden.” Dat betekent: „De Koning staat nu midden onder u.” Daar mogen we nu al uit leven.”
(....)
Verlangt u daarnaar?
„Jazeker, welke ware christen niet? Het is wel de tragiek van onze tijd dat we in de kerk nauwelijks meer over het Koninkrijk van God spreken. En dat terwijl, als ik goed heb geteld, in de vier evangeliën 102 keer het woord Koninkrijk voorkomt. Ter vergelijking: het gaat 49 keer over de woorden zalig en zaligheid en 64 keer over geloof en geloven. Het Koninkrijk Gods is dus een heel prominent onderwerp, misschien wel hét hoofdthema in de prediking van Christus. Zijn eerste preek was dan ook: „Bekeert u, want het Koninkrijk van God is nabij gekomen.””
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het kerkelijk leven in het algemeen
Laten we niet alleen naar de wereld en ons land kijken, maar ook niet de ogen sluiten dat er van binnenuit, in de kerken zelf veel aan de hand is. Er zijn door de tijdgeest ontwikkelingen gaande, die kerken en ook onze gemeenten en gezinnen niet voorbijgaan.
Het gezag van Gods Woord is tanend. Eeuwenoude waarheden, zoals de schepping in zes dagen, worden steeds meer ter discussie gesteld. Ook op het huwelijk en gezin heeft de satan zijn pijlen ingezet om dit laatste christelijk bolwerk te vernietigen. Daarbij blijkt dat de kennis over de elementaire geloofswaarden vaak heel miniem is.
De evangelicalisering gaat ook ons niet voorbij. De blijdschap moet volgens velen, veel meer een plaats krijgen in het christelijk geloof. Veel wordt gediscussieerd ‘hoe het moet’. Maar waar wordt nog gehoord ‘hoe het gaat’? De eenvoudige geloofsleer, zoals onze vaderen daarin voorgaan en uit geleefd hebben, is velen te nauw.
Nieuwe namen van theologen horen we in onze kringen noemen. Kennis nemen van gedachten van anderen is op zich niet verkeerd. Het gaat echter mis als men niet meer met onderscheid kan lezen en klakkeloos overneemt wat die ander schrijft.
Namen die in dit verband regelmatig voorbijkomen zijn Dietrich Bonhoeffer, C.S. Lewis en Tim Keller.
Wie hun geschriften eerlijk leest, mist nagenoeg helemaal het wezenlijke punt van de persoonlijke toe-eigening van het heil, waar een oprechte zondaar mee worstelt die met God te maken krijgt.
Het remomstrantisme in allerlei variaties is nog altijd springlevend. Dit blijkt vooral uit de toenemende weerstand tegen de voluit Bijbelse boodschap van de noodzaak van wedergeboorte.
Uit: Kerkelijk Jaarboek 2016 Gereformeerde Gemeenten,
door ds. A. Schreuder
Laten we niet alleen naar de wereld en ons land kijken, maar ook niet de ogen sluiten dat er van binnenuit, in de kerken zelf veel aan de hand is. Er zijn door de tijdgeest ontwikkelingen gaande, die kerken en ook onze gemeenten en gezinnen niet voorbijgaan.
Het gezag van Gods Woord is tanend. Eeuwenoude waarheden, zoals de schepping in zes dagen, worden steeds meer ter discussie gesteld. Ook op het huwelijk en gezin heeft de satan zijn pijlen ingezet om dit laatste christelijk bolwerk te vernietigen. Daarbij blijkt dat de kennis over de elementaire geloofswaarden vaak heel miniem is.
De evangelicalisering gaat ook ons niet voorbij. De blijdschap moet volgens velen, veel meer een plaats krijgen in het christelijk geloof. Veel wordt gediscussieerd ‘hoe het moet’. Maar waar wordt nog gehoord ‘hoe het gaat’? De eenvoudige geloofsleer, zoals onze vaderen daarin voorgaan en uit geleefd hebben, is velen te nauw.
Nieuwe namen van theologen horen we in onze kringen noemen. Kennis nemen van gedachten van anderen is op zich niet verkeerd. Het gaat echter mis als men niet meer met onderscheid kan lezen en klakkeloos overneemt wat die ander schrijft.
Namen die in dit verband regelmatig voorbijkomen zijn Dietrich Bonhoeffer, C.S. Lewis en Tim Keller.
Wie hun geschriften eerlijk leest, mist nagenoeg helemaal het wezenlijke punt van de persoonlijke toe-eigening van het heil, waar een oprechte zondaar mee worstelt die met God te maken krijgt.
Het remomstrantisme in allerlei variaties is nog altijd springlevend. Dit blijkt vooral uit de toenemende weerstand tegen de voluit Bijbelse boodschap van de noodzaak van wedergeboorte.
Uit: Kerkelijk Jaarboek 2016 Gereformeerde Gemeenten,
door ds. A. Schreuder
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Een prachtig voorbeeld van een lamentatie-DIA- schreef:Het kerkelijk leven in het algemeen
Laten we niet alleen naar de wereld en ons land kijken, maar ook niet de ogen sluiten dat er van binnenuit, in de kerken zelf veel aan de hand is. Er zijn door de tijdgeest ontwikkelingen gaande, die kerken en ook onze gemeenten en gezinnen niet voorbijgaan.
Het gezag van Gods Woord is tanend. Eeuwenoude waarheden, zoals de schepping in zes dagen, worden steeds meer ter discussie gesteld. Ook op het huwelijk en gezin heeft de satan zijn pijlen ingezet om dit laatste christelijk bolwerk te vernietigen. Daarbij blijkt dat de kennis over de elementaire geloofswaarden vaak heel miniem is.
De evangelicalisering gaat ook ons niet voorbij. De blijdschap moet volgens velen, veel meer een plaats krijgen in het christelijk geloof. Veel wordt gediscussieerd ‘hoe het moet’. Maar waar wordt nog gehoord ‘hoe het gaat’? De eenvoudige geloofsleer, zoals onze vaderen daarin voorgaan en uit geleefd hebben, is velen te nauw.
Nieuwe namen van theologen horen we in onze kringen noemen. Kennis nemen van gedachten van anderen is op zich niet verkeerd. Het gaat echter mis als men niet meer met onderscheid kan lezen en klakkeloos overneemt wat die ander schrijft.
Namen die in dit verband regelmatig voorbijkomen zijn Dietrich Bonhoeffer, C.S. Lewis en Tim Keller.
Wie hun geschriften eerlijk leest, mist nagenoeg helemaal het wezenlijke punt van de persoonlijke toe-eigening van het heil, waar een oprechte zondaar mee worstelt die met God te maken krijgt.
Het remomstrantisme in allerlei variaties is nog altijd springlevend. Dit blijkt vooral uit de toenemende weerstand tegen de voluit Bijbelse boodschap van de noodzaak van wedergeboorte.
Uit: Kerkelijk Jaarboek 2016 Gereformeerde Gemeenten,
door ds. A. Schreuder

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
U ziet het niet... En ik denk de meeste andere mensen op het forum ook niet.Ararat schreef:Een prachtig voorbeeld van een lamentatie-DIA- schreef:Het kerkelijk leven in het algemeen
Laten we niet alleen naar de wereld en ons land kijken, maar ook niet de ogen sluiten dat er van binnenuit, in de kerken zelf veel aan de hand is. Er zijn door de tijdgeest ontwikkelingen gaande, die kerken en ook onze gemeenten en gezinnen niet voorbijgaan.
Het gezag van Gods Woord is tanend. Eeuwenoude waarheden, zoals de schepping in zes dagen, worden steeds meer ter discussie gesteld. Ook op het huwelijk en gezin heeft de satan zijn pijlen ingezet om dit laatste christelijk bolwerk te vernietigen. Daarbij blijkt dat de kennis over de elementaire geloofswaarden vaak heel miniem is.
De evangelicalisering gaat ook ons niet voorbij. De blijdschap moet volgens velen, veel meer een plaats krijgen in het christelijk geloof. Veel wordt gediscussieerd ‘hoe het moet’. Maar waar wordt nog gehoord ‘hoe het gaat’? De eenvoudige geloofsleer, zoals onze vaderen daarin voorgaan en uit geleefd hebben, is velen te nauw.
Nieuwe namen van theologen horen we in onze kringen noemen. Kennis nemen van gedachten van anderen is op zich niet verkeerd. Het gaat echter mis als men niet meer met onderscheid kan lezen en klakkeloos overneemt wat die ander schrijft.
Namen die in dit verband regelmatig voorbijkomen zijn Dietrich Bonhoeffer, C.S. Lewis en Tim Keller.
Wie hun geschriften eerlijk leest, mist nagenoeg helemaal het wezenlijke punt van de persoonlijke toe-eigening van het heil, waar een oprechte zondaar mee worstelt die met God te maken krijgt.
Het remomstrantisme in allerlei variaties is nog altijd springlevend. Dit blijkt vooral uit de toenemende weerstand tegen de voluit Bijbelse boodschap van de noodzaak van wedergeboorte.
Uit: Kerkelijk Jaarboek 2016 Gereformeerde Gemeenten,
door ds. A. Schreuder
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik ben dan ook maar een eenvoudig mensenkind. U ziet het wel?-DIA- schreef:U ziet het niet... En ik denk de meeste andere mensen op het forum ook niet.Ararat schreef:Een prachtig voorbeeld van een lamentatie-DIA- schreef:Het kerkelijk leven in het algemeen
Laten we niet alleen naar de wereld en ons land kijken, maar ook niet de ogen sluiten dat er van binnenuit, in de kerken zelf veel aan de hand is. Er zijn door de tijdgeest ontwikkelingen gaande, die kerken en ook onze gemeenten en gezinnen niet voorbijgaan.
Het gezag van Gods Woord is tanend. Eeuwenoude waarheden, zoals de schepping in zes dagen, worden steeds meer ter discussie gesteld. Ook op het huwelijk en gezin heeft de satan zijn pijlen ingezet om dit laatste christelijk bolwerk te vernietigen. Daarbij blijkt dat de kennis over de elementaire geloofswaarden vaak heel miniem is.
De evangelicalisering gaat ook ons niet voorbij. De blijdschap moet volgens velen, veel meer een plaats krijgen in het christelijk geloof. Veel wordt gediscussieerd ‘hoe het moet’. Maar waar wordt nog gehoord ‘hoe het gaat’? De eenvoudige geloofsleer, zoals onze vaderen daarin voorgaan en uit geleefd hebben, is velen te nauw.
Nieuwe namen van theologen horen we in onze kringen noemen. Kennis nemen van gedachten van anderen is op zich niet verkeerd. Het gaat echter mis als men niet meer met onderscheid kan lezen en klakkeloos overneemt wat die ander schrijft.
Namen die in dit verband regelmatig voorbijkomen zijn Dietrich Bonhoeffer, C.S. Lewis en Tim Keller.
Wie hun geschriften eerlijk leest, mist nagenoeg helemaal het wezenlijke punt van de persoonlijke toe-eigening van het heil, waar een oprechte zondaar mee worstelt die met God te maken krijgt.
Het remomstrantisme in allerlei variaties is nog altijd springlevend. Dit blijkt vooral uit de toenemende weerstand tegen de voluit Bijbelse boodschap van de noodzaak van wedergeboorte.
Uit: Kerkelijk Jaarboek 2016 Gereformeerde Gemeenten,
door ds. A. Schreuder
Ik zie wel dat u het stukje waarschijnlijk hebt overgetypt, omdat u nog steeds dezelfde typfout maakt als in oa 2010.
Maar dat bedoelt u waarschijnlijk niet.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Waar zit de fout dan? Ik ben leergierig en leer graag van mijn fouten.Ararat schreef:Ik ben dan ook maar een eenvoudig mensenkind. U ziet het wel?-DIA- schreef:U ziet het niet... En ik denk de meeste andere mensen op het forum ook niet.Ararat schreef:Een prachtig voorbeeld van een lamentatie-DIA- schreef:Het kerkelijk leven in het algemeen
Laten we niet alleen naar de wereld en ons land kijken, maar ook niet de ogen sluiten dat er van binnenuit, in de kerken zelf veel aan de hand is. Er zijn door de tijdgeest ontwikkelingen gaande, die kerken en ook onze gemeenten en gezinnen niet voorbijgaan.
Het gezag van Gods Woord is tanend. Eeuwenoude waarheden, zoals de schepping in zes dagen, worden steeds meer ter discussie gesteld. Ook op het huwelijk en gezin heeft de satan zijn pijlen ingezet om dit laatste christelijk bolwerk te vernietigen. Daarbij blijkt dat de kennis over de elementaire geloofswaarden vaak heel miniem is.
De evangelicalisering gaat ook ons niet voorbij. De blijdschap moet volgens velen, veel meer een plaats krijgen in het christelijk geloof. Veel wordt gediscussieerd ‘hoe het moet’. Maar waar wordt nog gehoord ‘hoe het gaat’? De eenvoudige geloofsleer, zoals onze vaderen daarin voorgaan en uit geleefd hebben, is velen te nauw.
Nieuwe namen van theologen horen we in onze kringen noemen. Kennis nemen van gedachten van anderen is op zich niet verkeerd. Het gaat echter mis als men niet meer met onderscheid kan lezen en klakkeloos overneemt wat die ander schrijft.
Namen die in dit verband regelmatig voorbijkomen zijn Dietrich Bonhoeffer, C.S. Lewis en Tim Keller.
Wie hun geschriften eerlijk leest, mist nagenoeg helemaal het wezenlijke punt van de persoonlijke toe-eigening van het heil, waar een oprechte zondaar mee worstelt die met God te maken krijgt.
Het remomstrantisme in allerlei variaties is nog altijd springlevend. Dit blijkt vooral uit de toenemende weerstand tegen de voluit Bijbelse boodschap van de noodzaak van wedergeboorte.
Uit: Kerkelijk Jaarboek 2016 Gereformeerde Gemeenten,
door ds. A. Schreuder
Ik zie wel dat u het stukje waarschijnlijk hebt overgetypt, omdat u nog steeds dezelfde typfout maakt als in oa 2010.
Maar dat bedoelt u waarschijnlijk niet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
remomstrantisme