Dit vind ik lastig, eerst nodig je meerdere malen Cyrillus uit tot antwoorden op een vraag van jou en wanneer het antwoord jou niet bevalt ga je het direct melden als laster. Een onchristelijke houding vind ik!GerefGemeente-lid schreef:Je maakt er een karikatuur van en verder is het een grote leugen wat je hier raaskalt. Ik zal deze reactie dan ook direct melden als laster.Cyrillus schreef:Laten we zien wat er gebeurt in de beantwoording:GerefGemeente-lid schreef:@Cyrillus, wat vindt je van onderstaand antwoord?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -haar-rug/
De vragensteller constateert dat het pastorale gesprek met de vrouw jaren eerder had moeten plaatsvinden. Sterker: de vragensteller constateert iets dat continu hier op het forum ontkend wordt: wezenlijke drempels, het platwalsen van (wellicht opkomende) plantjes. Zelfs wijzen op kinderen van God die zelf zeggen dat niet te zijn (waar zijn we mee bezig?) De vragensteller legt terecht een relatie met die vrouw. Immers een goede herder had deze vrouw jaren eerder kunnen helpen. Wat is het antwoord: de schuld ligt bij die vrouw. Natuurlijk, dat is gemakkelijk. Je hebt dan altijd gelijk. En dan volgt een helaas een verdediging die ik vaker heb gezien. Want persoonlijk ervaringen kan je niet zomaar terzijde schuiven: de predikanten mogen wel terechtgewezen worden, maar dat is niet de oplossing, nee, je moet naar jezelf wijzen. Wat is dit voor onzin? Je mag zwemmen, maar niet nat worden hoor! Het is derhalve een laf antwoord. De werkelijkheid voor de vragensteller is dat plantjes worden platgewalst. Maar op de concrete voorbeelden wordt niet ingegaan. Pastoraal volgen dan meerdere blunders. Het is duidelijk dat de drempels de inhoud van de vraag van de vragensteller vormen. En dan vindt de beantwoorder dat de strijd tussen broeders van hetzelfde huis erger is dan de bestemming van die vrouw: laat dat maar aan de Heere over. In de eerste plaats gaat de beantwoorder daarmee voorbij aan de ene centrale wezenlijke vraag van de vragensteller, absoluut not done. Maar in de tweede plaats: is het niet Jezus Zelf die de kudde alleen laat om dat ene schaap te redden? Teleurstellend antwoord.
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Als je het niet voelt kun je het niet opgeven. Maar zoals Brakel al schreef zijn er ook die tot Christus komen die nooit weerstand tegen het Evangelie hebben gekend maar verslonden worden door Zijn liefde. Of wil je ontkennen wat Brakel schreef? Het voelen van je weerstand is geen voorwaarde om tot Jezus te komen.Simon0612 schreef:En als je dat niet voelt? Hoe kun je het dan opgeven?Refojongere schreef: Prima, in algemene zin heeft Maanenschijn dat herkenbaar verwoord.
Het is kortom al je opstand, weerstand, onwil opgeven. Dat gaat alleen doordat je verbroken bent door Gods liefde en je door Gods Geest niets anders kan dan geloven dat Jezus ook mij roept en mijn zonden verzoent door Zijn offer. Zondag 7.
-
Ik neem aan dat Brakel bedoelt uiterlijke weerstand. Je hebt ook innerlijke weerstand die je van de buitenkant van mensen niet ziet.Refojongere schreef:Als je het niet voelt kun je het niet opgeven. Maar zoals Brakel al schreef zijn er ook die tot Christus komen die nooit weerstand tegen het Evangelie hebben gekend maar verslonden worden door Zijn liefde. Of wil je ontkennen wat Brakel schreef? Het voelen van je weerstand is geen voorwaarde om tot Jezus te komen.Simon0612 schreef:En als je dat niet voelt? Hoe kun je het dan opgeven?Refojongere schreef: Prima, in algemene zin heeft Maanenschijn dat herkenbaar verwoord.
Het is kortom al je opstand, weerstand, onwil opgeven. Dat gaat alleen doordat je verbroken bent door Gods liefde en je door Gods Geest niets anders kan dan geloven dat Jezus ook mij roept en mijn zonden verzoent door Zijn offer. Zondag 7.
Precies dit!Maanenschijn schreef:Dan blijft er niets over dan zitten op je knieën, met een schreeuw in je hart en tranen in je ogen:Ad Anker schreef: En als je gehoor geeft aan die oproep: Láát je verzoenen. Wat gebeurt er dan? Wat merk je daarvan?
‘Heere, ik geloof. Kom mijn ongelovigheid te hulp’
-
Ik ontken dat wedergeboorte in enge zin vrucht van het geloof is. Wedergeboorte in brede zin echter wel! En dat is de voortdurende heiliging, vernieuwing van ons leven. Het citaat wat je dus dikdrukte bij mij is daar een duidelijk voorbeeld van.1. De dwaze maagden gingen de Bruidegom (Jezus) tegemoet maar ze gingen verloren.
2. Ontmoette de rijke jongeling Jezus dan niet?
3. Vreemd dat de Heere Jezus eerst spreekt over wedergeboorte (Joh 3:3) en daarna pas over geloof (Joh 3:16). Bij jou schijnt de wedergeboorte een vrucht van het geloof te zijn. Wedergeboorte is geen onbewuste gebeurtenis maar een gebeurtenis die nooit of te nimmer uit je geheugen gewist kan worden. Dan krijg je voor het eerst een walg van jezelf (Ezechiël 36) . Je krijgt zelfkennis, Godskennis en Gode zij dank kennis aan de Zaligmaker.
4. De Heere Jezus laat in de gelijkenis van de zaaier zien dat veel mensen die onder het Woord zitten een tijdgeloof hebben. Dat lijkt een tijd heel wat maar het is van beneden en niet van Boven.
Dus pas op er is heel veel geloof zonder wedergeboorte!
1. De dwaze maagden waren bij Jezus, beleden Hem (de lamp) maar waren innerlijk vreemd van Hem (hadden Hem niet omhelsd door het geloof). Je kunt dus niet zeggen dat dezen tot Jezus gekomen waren door het geloof.
2. De rijke jongeling ontmoette Jezus, maar gaf zijn leven niet over aan Hem en geloofde dus niet in Hem. Zo ontmoet elke kerkganger Jezus in de prediking, maar verwerpen velen Hem door in ongeloof aan hun oude leven vast te houden.
3. Jezus onderscheidt wedergeboorte en geloof. Maar de bijbel leert nergens dat deze gescheiden kunnen worden. Een gelovig mens, maar niet wedergeboren en andersom bestaat niet. En ja, bij de ene gaat wedergeboorte heel duidelijk en bij de andere komt het langzamerhand openbaar. Wees voorzichtig!
4. Eens!
Er is een andere wind dan in eerdere tijden aan het opsteken op Refoforum, ik kan er niks anders van maken.
-
Nee, hij bedoelt innerlijke weerstand. Lees het maar na bij het hoofdstuk over de wedergeboorte.Geytenbeekje schreef:Ik neem aan dat Brakel bedoelt uiterlijke weerstand. Je hebt ook innerlijke weerstand die je van de buitenkant van mensen niet ziet.Refojongere schreef:Als je het niet voelt kun je het niet opgeven. Maar zoals Brakel al schreef zijn er ook die tot Christus komen die nooit weerstand tegen het Evangelie hebben gekend maar verslonden worden door Zijn liefde. Of wil je ontkennen wat Brakel schreef? Het voelen van je weerstand is geen voorwaarde om tot Jezus te komen.Simon0612 schreef:En als je dat niet voelt? Hoe kun je het dan opgeven?Refojongere schreef: Prima, in algemene zin heeft Maanenschijn dat herkenbaar verwoord.
-
Eerder was het nog wat linkser hoor, 2005,2006. Ik denk dat beide kampen in evenwicht zijn ongeveer maar dat de ene keer het ene kamp meer bericht dan het andere.pierre27 schreef:Er is een andere wind dan in eerdere tijden aan het opsteken op Refoforum, ik kan er niks anders van maken.
-
Citaat:
Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. (Brakel)
Laat staan worsteling, laat staan een en al innerlijke weerstand.
Waarom kan men niet uit denvoeten met Brakel en schrijft men 1 bekeringsweg voor met worsteling, opstand, gevoel van verdoemd te zijn. Dit, omdat er anders oppervlakkig geloof is?
Let wel, er bestaan geen gelovigen die geen strijd tussen vlees (opstand tegen God) en Geest (van harte gewillig om Zijn wil te doen) kennen. Maar dat komt alleen door het geloof.
Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. (Brakel)
Laat staan worsteling, laat staan een en al innerlijke weerstand.
Waarom kan men niet uit denvoeten met Brakel en schrijft men 1 bekeringsweg voor met worsteling, opstand, gevoel van verdoemd te zijn. Dit, omdat er anders oppervlakkig geloof is?
Let wel, er bestaan geen gelovigen die geen strijd tussen vlees (opstand tegen God) en Geest (van harte gewillig om Zijn wil te doen) kennen. Maar dat komt alleen door het geloof.
-
- Verbannen
Dit is typisch een voorbeeld van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.Cyrillus schreef:Ach ja joh, tegen kritiek kunnen is nou niet echt je sterkste punt.
Misschien moeten pot en ketel dan een time-out nemenGerefGemeente-lid schreef:Dit is typisch een voorbeeld van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.Cyrillus schreef:Ach ja joh, tegen kritiek kunnen is nou niet echt je sterkste punt.

In 2005 ben ik lid geworden, kan me dat minder goed heugen. Maar je kan natuurlijk goed gelijk hebben.Geytenbeekje schreef:Eerder was het nog wat linkser hoor, 2005,2006. Ik denk dat beide kampen in evenwicht zijn ongeveer maar dat de ene keer het ene kamp meer bericht dan het andere.pierre27 schreef:Er is een andere wind dan in eerdere tijden aan het opsteken op Refoforum, ik kan er niks anders van maken.
Foei, jokken mag niet is mij geleerd. Mopper ik over anderen bij administrators/moderators? Klaag ik iemand aan voor laster?GerefGemeente-lid schreef:Dit is typisch een voorbeeld van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.Cyrillus schreef:Ach ja joh, tegen kritiek kunnen is nou niet echt je sterkste punt.
Helemaal geen gek idee, Simon0612. Ik ga bekijken wat de beste oplossing is. Ik verbaas me hier echt, soms.Simon0612 schreef:Misschien moeten pot en ketel dan een time-out nemenGerefGemeente-lid schreef:Dit is typisch een voorbeeld van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.Cyrillus schreef:Ach ja joh, tegen kritiek kunnen is nou niet echt je sterkste punt.
Zoals ik mij regelmatig verbaas over jouw bijdragen. Je blijft ongenuanceerd de 'refokerken" beschuldigen.Cyrillus schreef:Helemaal geen gek idee, Simon0612. Ik ga bekijken wat de beste oplossing is. Ik verbaas me hier echt, soms.Simon0612 schreef:Misschien moeten pot en ketel dan een time-out nemenGerefGemeente-lid schreef:Dit is typisch een voorbeeld van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.Cyrillus schreef:Ach ja joh, tegen kritiek kunnen is nou niet echt je sterkste punt.
Tip: Lees wat over de gereformeerde theologie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.