De kleine lettertjes van het Evangelie

verworpen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door verworpen »

Synode 1618/1619 schreef:Daer en boven vermaent dese Eerweerdige Synodus ernstelijck alle kerckelijcke vergaderinghen, datse neerstighe wacht houden over de kudden die haer bevolen zijn; datse in tijts haer stellen tegen alle nieuwigheden die in de Kercke souden mogen opriisen, ende de selve als oncruyt uyt den acker des Heeren uytroyen; datse goede acht nemen op de Scholen ende de Leeraren in de selve, op dat uyt besondere gevoelens ende quade meyningen die de jeucht soude mogen ingeplant werden, niet wederom eenich verderf voor de Kercke ende de Republijcke veroorsaeckt en werde.

…. Alsoo bidt sy de selve seer goed-gunstighe Heeren ernstelijck ende ootmoedelijck, dat hare Hoog: Mog. dese heylsame leere, die vande Synodus seer getrouwelick na t'Woort Gods ende de over-een-stemminge der ghereformeerde Kercken uytghedruckt is, alleen ende suyver in hare landen openbaerlick gelieve te doen leeren; alle oprijsende ketterien ende dolinghen weeren; de ongeruste ende oproerige geesten bedwinghen; haer oock voortaen als ware ende goedertierene Voester-Heeren ende beschermers der Kercke voortvaren te vertoonen; de sententie over de voornoemde personen, volgens t'recht der Kercke, door deser Landen wetten bevesticht, van waerden houden; en de de Synodale besluytingen door hare Authoriteyt vast ende gheduerichlijck doen onderhouden.

Daarboven vermaant deze Eerwaardige Synode alle kerkelijke vergaderingen ernstig, dat zij naarstig de wacht houden over de kudden die hen bevolen zijn; dat zij zich bijtijds stellen tegen alle nieuwigheden die in de Kerk zouden mogen opkomen, en die als onkruid uit de akker des Heeren uitroeien; dat zij goed acht nemen op de Scholen en het onderwijzend personeel, opdat uit bijzondere gevoelens en verkeerde meningen die de jeugd zou mogen ingeplant worden, niet opnieuw enig verderf voor de Kerk ende de Republiek veroorzaakt zou worden.

Zo bidt zij (nl. de synode) de zeer goed gunstige Heeren (der Staten Generaal) ernstig en ootmoedig, dat hare Hoog. Mog. deze heilzame leer, die van de Synode zeer getrouw naar het Woord Gods en in overeenstemming met de gereformeerde Kerken is verwoord, alleen en zuiver in hun land in het openbaar gelieven te doen leren; alle opkomende ketterijen en dwalingen weren; de onrustige en oproerige geesten bedwingen; zich ook in het vervolg als ware en goedertieren Voedsterheren en beschermers van de Kerk te vertonen; het oordeel over de voornoemde personen (de remonstranten), volgens het recht van de Kerk, door de wetten van het Land bevestigt, van waarde houden; en de Synodale besluiten met haar autoriteit vast en blijvend te doen onderhouden.
Zou deze uitspraak van de synode zijn gevolgd, dan had hier deze discussie niet bestaan.
De synode trekt in haar besluit een duidelijke grens. Er is een heilzame en zuivere leer naar het Woord Gods. Die leer ( vastgelegd in de artikelen) laat geen ruimte voor welke activiteit van de mens tot zaligheid, en stelt een eenzijdig werk van God. Zij die een leer aanhangen die hier niet mee overeenkomt, zijn uit de kerk uitgegaan en behoren als oproerige geesten in bedwang genomen te worden. Het maakt dan niet uit onder welke naam (remonstrants, arminiaans, pelagiaans, ethisch of evangelisch).

Hun leer kan daaruit nooit een vleugel vormen van de heilzame leer van de kerk, omdat er geen gemeenschappelijk draagvlak is. Zij zijn uit de kerk uitgegaan. Dat het verband wel door hen gesteld wordt is zaaien van verwarring en claimen wat niet van hen is. Zij zijn geen broeders van hetzelfde huis.
Een puritein, een lutheraan, een baptist, een hypercalvinist wel kan als een broeder van hetzelfde huis worden gezien, omdat die alle de leer van het menselijk onvermogen tot de zaligheid als basis hebben. Met hen kan een gesprek worden aangegaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Goede bijdragen, Cyrillus.
Ik wil je graag uitnodigen om in het andere topic ook mee te posten: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=15132
In dat topic gefocust op wat een prediker dient te verkondigen.
Wat bij betreft is jouw eerste zin een nieuwe grote zorg op dit mooie forum.

Kun je me uitleggen wat je goed vind aan de meestal losse ongenuanceerde opmerkingen van @Cyrillus, vaak zonder inhoudelijke argumentatie?

Want ik, en velen met mij, zijn het niet met @Cyrillus eens.
Dat we het niet altijd met elkaar zijn, is de bestaansgrond van dit forum. Dus wees daar maar blij om. Als iederhet met elkaar eens is, is het zo afgelopen met ons mooie forum.
Verder zie ik juist bij Cyrillus juist goed beargumenteerde bijdragen. Ik had eventjes dezelfde onuitgesproken gedachte als Valcke over hem (of haar, dat zou ook kunnen).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Cyrillus schreef:
Erasmiaan schreef:Ten slotte nog een citaat van Erskine:
"Hieruit kunnen wij zien of wij ooit en recht en zaligmakend gezicht van de zonde verkregen hebben, zodat wij die in hare bevlekkende en besmettende aard hebben gezien. Daar is een gezicht van zonde door de wet, dat in een evangelisch zaligmakend geloof uitloopt en eindigt. Een werk der wet is volstrekt noodzakelijk; ik spreek niet naar dezelfs trappen, maar de bankroetier zal niet eer naar een borg zoeken voor hij zijn boedel geheel onherstelbaar bij zichzelf vindt."

Erskine ook maar (net als Philpot) bij het oud papier zetten, Cyrillus?
Als oudvaders als afgod dienen, en dat gebeurt, dan leiden zij af van de zaligheid. Let er ee sop hoe weinig er zelf persoonlijk beantwoord wordt van de vragen. Bij het minste of geringste wordt er een ouddvader bij gehaald, als het einde van alle tegenspraak, zo dom.
Lees dus eerst maar wat ik in mijn posts heb gezet. Mij wordt veel verweten op basis van vooringenomenheid.
Gods Woord is het einde van alle tegenspraak. Dat wordt hier aangehaald, maar het overtuigt jou niet. Dan is het niet verkeerd om de visie die je hebt op basis van Gods Woord te ondersteunen met artikelen uit belijdenisgeschriften of citaten van oudvaders/puriteinen. Waarbij Erskine wel het minst verdacht is, meen ik zo, op basis van verschillende monden op dit forum.

Overigens lees ik wat je hier op dit forum schrijft en ik verwijt jou verder niets op basis van vooringenomenheid maar enkel op basis van wat je schrijft én wat Van den Brink schrijft. Maar het kon wel eens zo zijn dat ik daar weer mee ga stoppen want het blijft in mijn ogen wat niet-onderbouwd en oppervlakkig.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Goede bijdragen, Cyrillus.
Ik wil je graag uitnodigen om in het andere topic ook mee te posten: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=15132
In dat topic gefocust op wat een prediker dient te verkondigen.
Wat bij betreft is jouw eerste zin een nieuwe grote zorg op dit mooie forum.

Kun je me uitleggen wat je goed vind aan de meestal losse ongenuanceerde opmerkingen van @Cyrillus, vaak zonder inhoudelijke argumentatie?

Want ik, en velen met mij, zijn het niet met @Cyrillus eens.
Dat we het niet altijd met elkaar zijn, is de bestaansgrond van dit forum. Dus wees daar maar blij om. Als iederhet met elkaar eens is, is het zo afgelopen met ons mooie forum.
Verder zie ik juist bij Cyrillus juist goed beargumenteerde bijdragen. Ik had eventjes dezelfde onuitgesproken gedachte als Valcke over hem (of haar, dat zou ook kunnen).
Zijn kritiek op de ‘refokerken’ in het algemeen heeft hij absoluut niet beargumenteerd. Hij schetst karikaturen en maakt ze dan algemeen geldig voor alle ‘refokerken’.
Als jij dat goede bijdragen vindt mag dat maar daar word ik dan weer een beetje stil van.

Theologisch zie ik in zijn postings regelmatig miskleunen dus die onuitgesproken gedacht had ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Mag je tot Christus komen zoals je bent?
Of mag je alleen komen als je geheel ontbloot, verbrijzeld, door schuldbesef verslagen bent?

Antwoord zal zijn: ja, je mag komen zoals je bent, maar je zult alleen komen als je door schuldbesef verslagen bent.

Dan is de vraag wanneer de prediking zó de toeleidende weg predikt dat het als een voorwaarde gaat functioneren.

Dat is bij elke hoorder anders.

De ene zal zeggen: eindelijk iemand die mij vertelt wat geloven nu inhoudt behalve het aannemen van een waarheid. Ik word niet bedrogen en ik wil graag oprecht aan Christus verbonden zijn en van dood levend gemaakt worden zonder mezelf wat aan te praten.

De ander zal zeggen: o, help, er is nog een lange weg te gaan! Ik mag nu nog niet tot Jezus want ik ben niet verbrijzeld (genoeg).

De puritein Matthew Mead zei al:
Ik weet dat het moeilijk is om de gevaarlijke staat en toestand van de belijdende huichelaar bloot te leggen zonder dat de zwakke christen zich in deze ontdekking betrokken zal voelen.

Dat maakt deze discussie zo moeilijk. Graag open vragen, goede antwoorden en geen verdachtmakingen en suggestieve opmerkingen over en weer. Kunnen ieders bijdragen samengaan met een oprecht gebed voor de ander? Laat dat de toetssteen zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refojongere schreef:De ander zal zeggen: o, help, er is nog een lange weg te gaan! Ik mag nu nog niet tot Jezus want ik ben niet verbrijzeld (genoeg).
Dan wil je toch geeneens de toevlucht nemen tot de Heere Jezus? Het is oneigenlijk, deze uitspraak.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:
refojongere schreef:De ander zal zeggen: o, help, er is nog een lange weg te gaan! Ik mag nu nog niet tot Jezus want ik ben niet verbrijzeld (genoeg).
Dan wil je toch geeneens de toevlucht nemen tot de Heere Jezus? Het is oneigenlijk, deze uitspraak.
Je kunt je verlorenheid inleven en het feit dat je God kwijt bent, zonder dat dit specifiek met een schuldbesef gepaard gaat. Dat kan mensen er inderdaad van weerhouden onbevangen te bidden om verlossing. Wij hoeven de Heere niet een handje te helpen: op Zijn tijd en wijze zal Hij de mens zondaar voor God maken.

Wel wil ik het volgende benadrukken: ook al weet je dat je komen 'mag', ondanks een ontbrekend schuldbesef, dat betekent nog niet dat je komen 'kunt'.
TSD

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:
Zolang er houdbare nood is, waarmee je dus nog door kan leven, kan je jezelf inderdaad pijnigen met zulk soort vragen, maar als de nood onhoudbaar wordt (hoe groot of klein dan ook), dan stopt dit redeneren vanzelf, dan moet er een oplossing komen. Daarom hoeven we ook niet te bang te zijn om over het werk van de Heilige Geest te spreken.
Refojongere

Ad Anker schreef:
Ach, een mens kan weldegelijk verlangen naar Christus en tot Hem willen komen, maar verhinderd worden door de mensen. Aan zichzelf ontdekten roepen vaak uit: mijn verbrijzeling is niet genoeg. Zei Jezus niet tegen de discipelen om de kinderen niet te verhinderen (Matth19)? Dat kan blijkbaar. Of de Farizeen die anderen verhinderen die op weg zijn het Evangelie aan te nemen (Matth 23).
Refojongere

TSD schreef:
Ad Anker schreef:
Zolang er houdbare nood is, waarmee je dus nog door kan leven, kan je jezelf inderdaad pijnigen met zulk soort vragen, maar als de nood onhoudbaar wordt (hoe groot of klein dan ook), dan stopt dit redeneren vanzelf, dan moet er een oplossing komen. Daarom hoeven we ook niet te bang te zijn om over het werk van de Heilige Geest te spreken.
Juist als de nood onhoudbaar wordt moeten we niet spreken over het werk van de Geest, maar het werk van Christus: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt.

En als het houdbare nood is, ja, wat is dat eigenlijk? Moet je dan wijzen op verdere ontdekking? Ik zou zeggen: werp al uw staan naar ellendekennis en beleving weg en werp uzelf op Christus. Uw nood is onhoudbaar, u bent verloren en kunt elk moment sterven!
Refojongere

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Je kunt je verlorenheid inleven en het feit dat je God kwijt bent, zonder dat dit specifiek met een schuldbesef gepaard gaat. Dat kan mensen er inderdaad van weerhouden onbevangen te bidden om verlossing. Wij hoeven de Heere niet een handje te helpen: op Zijn tijd en wijze zal Hij de mens zondaar voor God maken.

Wel wil ik het volgende benadrukken: ook al weet je dat je komen 'mag', ondanks een ontbrekend schuldbesef, dat betekent nog niet dat je komen 'kunt'.
Met eerbied gesproken. Paulus noemt zichzelf medearbeider van Christus en discipelen leiden anderen tot Jezus. Op Zijn tijd. Ongetwijfeld. Maar zij hielden zich slechts aan hun opdracht.

En inderdaad, ook al weet je dat je komen mag, dat betekent niet dat je komen kunt. Dan is de oproep: Láát je dan verzoenen. Geef alles maar op en laat je zaligen door Hem. Juist voor hen die niet kunnen is er genade. Die hoeven niet meer door de wet en allerlei uitleg over het werk van de Geest nog verhinderd te worden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Refojongere schreef:
En inderdaad, ook al weet je dat je komen mag, dat betekent niet dat je komen kunt. Dan is de oproep: Láát je dan verzoenen. Geef alles maar op en laat je zaligen door Hem. Juist voor hen die niet kunnen is er genade. Die hoeven niet meer door de wet en allerlei uitleg over het werk van de Geest nog verhinderd te worden.
En als je gehoor geeft aan die oproep: Láát je verzoenen. Wat gebeurt er dan? Wat merk je daarvan?
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:

Was de Heere Jezus zelf voorwaarden aan het neerleggen toen Hij tegen de rijke jongeling zei: Verkoop alles wat je hebt en volg Mij.
Of toen Hij tegen Nicodemus zei :Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Wij willen zalig worden met het behouden van al het onze. Dat zal niet gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:En als je gehoor geeft aan die oproep: Láát je verzoenen. Wat gebeurt er dan? Wat merk je daarvan?
Ik denk dat dit de kernvraag van deze discussie en die andere, over de prediking.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef:@Cyrillus, wat vindt je van onderstaand antwoord?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -haar-rug/
Laten we zien wat er gebeurt in de beantwoording:
De vragensteller constateert dat het pastorale gesprek met de vrouw jaren eerder had moeten plaatsvinden. Sterker: de vragensteller constateert iets dat continu hier op het forum ontkend wordt: wezenlijke drempels, het platwalsen van (wellicht opkomende) plantjes. Zelfs wijzen op kinderen van God die zelf zeggen dat niet te zijn (waar zijn we mee bezig?) De vragensteller legt terecht een relatie met die vrouw. Immers een goede herder had deze vrouw jaren eerder kunnen helpen. Wat is het antwoord: de schuld ligt bij die vrouw. Natuurlijk, dat is gemakkelijk. Je hebt dan altijd gelijk. En dan volgt een helaas een verdediging die ik vaker heb gezien. Want persoonlijk ervaringen kan je niet zomaar terzijde schuiven: de predikanten mogen wel terechtgewezen worden, maar dat is niet de oplossing, nee, je moet naar jezelf wijzen. Wat is dit voor onzin? Je mag zwemmen, maar niet nat worden hoor! Het is derhalve een laf antwoord. De werkelijkheid voor de vragensteller is dat plantjes worden platgewalst. Maar op de concrete voorbeelden wordt niet ingegaan. Pastoraal volgen dan meerdere blunders. Het is duidelijk dat de drempels de inhoud van de vraag van de vragensteller vormen. En dan vindt de beantwoorder dat de strijd tussen broeders van hetzelfde huis erger is dan de bestemming van die vrouw: laat dat maar aan de Heere over. In de eerste plaats gaat de beantwoorder daarmee voorbij aan de ene centrale wezenlijke vraag van de vragensteller, absoluut not done. Maar in de tweede plaats: is het niet Jezus Zelf die de kudde alleen laat om dat ene schaap te redden? Teleurstellend antwoord.
Gesloten