Zou deze uitspraak van de synode zijn gevolgd, dan had hier deze discussie niet bestaan.Synode 1618/1619 schreef:Daer en boven vermaent dese Eerweerdige Synodus ernstelijck alle kerckelijcke vergaderinghen, datse neerstighe wacht houden over de kudden die haer bevolen zijn; datse in tijts haer stellen tegen alle nieuwigheden die in de Kercke souden mogen opriisen, ende de selve als oncruyt uyt den acker des Heeren uytroyen; datse goede acht nemen op de Scholen ende de Leeraren in de selve, op dat uyt besondere gevoelens ende quade meyningen die de jeucht soude mogen ingeplant werden, niet wederom eenich verderf voor de Kercke ende de Republijcke veroorsaeckt en werde.
…. Alsoo bidt sy de selve seer goed-gunstighe Heeren ernstelijck ende ootmoedelijck, dat hare Hoog: Mog. dese heylsame leere, die vande Synodus seer getrouwelick na t'Woort Gods ende de over-een-stemminge der ghereformeerde Kercken uytghedruckt is, alleen ende suyver in hare landen openbaerlick gelieve te doen leeren; alle oprijsende ketterien ende dolinghen weeren; de ongeruste ende oproerige geesten bedwinghen; haer oock voortaen als ware ende goedertierene Voester-Heeren ende beschermers der Kercke voortvaren te vertoonen; de sententie over de voornoemde personen, volgens t'recht der Kercke, door deser Landen wetten bevesticht, van waerden houden; en de de Synodale besluytingen door hare Authoriteyt vast ende gheduerichlijck doen onderhouden.
Daarboven vermaant deze Eerwaardige Synode alle kerkelijke vergaderingen ernstig, dat zij naarstig de wacht houden over de kudden die hen bevolen zijn; dat zij zich bijtijds stellen tegen alle nieuwigheden die in de Kerk zouden mogen opkomen, en die als onkruid uit de akker des Heeren uitroeien; dat zij goed acht nemen op de Scholen en het onderwijzend personeel, opdat uit bijzondere gevoelens en verkeerde meningen die de jeugd zou mogen ingeplant worden, niet opnieuw enig verderf voor de Kerk ende de Republiek veroorzaakt zou worden.
Zo bidt zij (nl. de synode) de zeer goed gunstige Heeren (der Staten Generaal) ernstig en ootmoedig, dat hare Hoog. Mog. deze heilzame leer, die van de Synode zeer getrouw naar het Woord Gods en in overeenstemming met de gereformeerde Kerken is verwoord, alleen en zuiver in hun land in het openbaar gelieven te doen leren; alle opkomende ketterijen en dwalingen weren; de onrustige en oproerige geesten bedwingen; zich ook in het vervolg als ware en goedertieren Voedsterheren en beschermers van de Kerk te vertonen; het oordeel over de voornoemde personen (de remonstranten), volgens het recht van de Kerk, door de wetten van het Land bevestigt, van waarde houden; en de Synodale besluiten met haar autoriteit vast en blijvend te doen onderhouden.
De synode trekt in haar besluit een duidelijke grens. Er is een heilzame en zuivere leer naar het Woord Gods. Die leer ( vastgelegd in de artikelen) laat geen ruimte voor welke activiteit van de mens tot zaligheid, en stelt een eenzijdig werk van God. Zij die een leer aanhangen die hier niet mee overeenkomt, zijn uit de kerk uitgegaan en behoren als oproerige geesten in bedwang genomen te worden. Het maakt dan niet uit onder welke naam (remonstrants, arminiaans, pelagiaans, ethisch of evangelisch).
Hun leer kan daaruit nooit een vleugel vormen van de heilzame leer van de kerk, omdat er geen gemeenschappelijk draagvlak is. Zij zijn uit de kerk uitgegaan. Dat het verband wel door hen gesteld wordt is zaaien van verwarring en claimen wat niet van hen is. Zij zijn geen broeders van hetzelfde huis.
Een puritein, een lutheraan, een baptist, een hypercalvinist wel kan als een broeder van hetzelfde huis worden gezien, omdat die alle de leer van het menselijk onvermogen tot de zaligheid als basis hebben. Met hen kan een gesprek worden aangegaan.