waaruit leid je überhaupt af dat ik het werk van de Heilige Geest wantrouw? => Gezien jouw reactie: "Ik zie bij jou hetzelfde als bij anderen: die mensen die jij op het oog hebt, zijn o zo gewillig om te geloven (maar worden geremd door de prediking). Maar hebben ze ooit te maken gehad met hun eigen hart? Zijn ze daaraan ontdekt geworden? Kennelijk niet, als ik jou en anderen lees."Valcke schreef:Het klopt toch. Ik voerde het gesprek over de tweede oorzaken, dus over de oorzaken aan de kant van de mens.Cyrillus schreef:Heel vreemd, je hebt niet aan de uitverkiezing gedacht. Maar de vraag of ze anders tot geloof gekomen zouden zijn, kan alleen vanuit de uitverkiezing worden beantwoord, immers het is alleen God die dat weet. En dat weet je heel goed. En dan niet aan de uitverkiezing denken????Valcke schreef:Het feit dat jij deze reactie geeft en mij dit toeschrijft, zegt mij wel genoeg. Je weet kennelijk niets van de zaken waarmee een mens zichzelf in de weg staat en een onwillig voorwerp is voor het Evangelie - en dat kan met heel veel godsdienst gepaard gaan.
Ik zie bij jou hetzelfde als bij anderen: die mensen die jij op het oog hebt, zijn o zo gewillig om te geloven (maar worden geremd door de prediking). Maar hebben ze ooit te maken gehad met hun eigen hart? Zijn ze daaraan ontdekt geworden? Kennelijk niet, als ik jou en anderen lees.
Dat jij meent het direct voor een ander te kunnen invullen, zegt mij heel veel!
Ook nu vul je iets in voor een ander: waaruit leid je überhaupt af dat ik het werk van de Heilige Geest wantrouw? Misschien kun je dat duidelijk maken... Ik heb juist in diverse eerdere posts (evenals sommige anderen) op het werk van de Heilige Geest gewezen.Valcke, het is best ernstig dat je het werk van de Heilige Geest zo wantrouwt. (...)
Verder heb ik een stuk geplaatst in "Gedacht, gelezen, gehoord". Dat gaat op deze problematiek in. Het zou goed zijn wanneer je dat eens las.
Ik heb tenminste een en ander gelezen over de kennelijke oprechtheid van met name jonge mensen die God zoeken. Als jij daar direct de reactie tegenover stelt of ze ooit te maken hebben gehad met hun eigen hart, vind ik dat veelzeggend wantrouwend. Wat denk je dat ze in bij een lezing van Dr. van de Brink zoeken? Ze hadden ook naar de kroeg kunnen gaan.