Cyrillus schreef:Valcke schreef:Cyrillus schreef:Nee, er zijn mensen die naar een refo kerk gaan en die niet tot geloof komen omdat zij tegengehouden worden door mensen.
En jij kunt vaststellen dat dit de oorzaak is? Wanneer die mensen er niet waren, waren ze dus tot geloof gekomen?
Valcke, Valcke, heb jij oprecht de zaligheid van deze veelal jonge mensen op het oog? Ik zal antwoorden zoals jij dat liever hoort: nee, het ligt in de uitverkiezing vast, dus ik ben er niet zeker van.
Ik spreek helemaal niet over de uitverkiezing. Ik had daar zelfs geen moment over gedacht toen ik dit opschreef...
Ik spreek over de tweede oorzaken.
Het feit dat jij deze reactie geeft en mij dit toeschrijft, zegt mij wel genoeg. Je weet kennelijk niets van de zaken waarmee een mens zichzelf in de weg staat en een onwillig voorwerp is voor het Evangelie - en dat kan met heel veel godsdienst gepaard gaan.
Ik zie bij jou hetzelfde als bij anderen: die mensen die jij op het oog hebt, zijn o zo gewillig om te geloven (maar worden geremd door de prediking). Maar hebben ze ooit te maken gehad met hun eigen hart? Zijn ze daaraan ontdekt geworden? Kennelijk niet, als ik jou en anderen lees.