Onbekende schreef:
Het lijkt mij op zijn zachtst gezegd een wat vreemde discussie techniek om te bewijzen dat iets niet gezegd wordt door te komen met citaten van mensen die.... het niet zeggen.
We weten allemaal echt wel dat de preken er zijn, met een dergelijke strekking. Dan zijn de exacte bewoordingen misschien niet identiek, maar de strekking is overduidelijk. Dat ontkennen heeft geen zin.
Ik begrijp oprecht niet waarom we dit willen blijven ontkennen en willen blijven verdedigen.
Onbekende, het zou fijn zijn als je inhoudelijk zou willen reageren. De volgende punten heb ik vanmorgen becommentarieerd:
1. Er wordt gesteld dat in de prediking wordt gezegd dat je het nooit zeker kan weten, je moet wel uitverkoren zijn. Ik stel dat die preken niet bestaan. Jij zegt nu: we weten allemaal wel... Ik stel voor: kom met 1 voorbeeld! Tiberius komt dan heel dapper met het citaat van ds. Verschuure. Dat is natuurlijk bijzonder flauw, dat is een citaat uit een commentaar op een lezing. Dus ik vind dat oneigenlijk.
2. Ik heb op de vraag van bevindelijke iets gepost van Brakel. Die zegt hetzelfde als ds. Verschuure. Kun je daar inhoudelijk op reageren?
3. Er is mij helemaal niet gevraagd om te bewijzen dat punt 1 niet voorkomt. Ik heb toch (heb vakantie, op de veranda is het heerlijk om daar eens rustig bij stil te staan) een aantal voorbeelden opgezocht hoe m.i. de oproep tot bekering klinkt in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Ik lees daar helemaal niet dat de uitverkiezing domineert in die oproep. Je vind dit een vreemde discussietechniek. Nou, dat is het helemaal niet, het was wat tijdverdrijf. Maar je mag daar (in het licht van het onderwerp van deze topic) best wat van zeggen. Volgens mij zijn de citaten helemaal on topic.