Zeeuw schreef:pierre27 schreef:
Ja je zult door je bevrijding van dergelijke prediking ongetwijfeld genegenschap met die vijandschap hebben. Maar ik vind al die zogenoemde karikaturen van deze prediking buitengewoon triest.
Grappig. Weer een bijzondere discussietechniek. Natuurlijk vind jij het triest. Wat ik triest vind is dat ik deze week 4 70-jarigen sprak die zeiden ‘ik bid al m’n hele leven, ga al heel m’n leven naar de kerk; tsja, wat moet ik nog meer doen? Er worden er maar weinig zalig he’. En dat is gelukkig niet de algemene lijn van prediking maar het komt wel voor.
Wat ik erg vind is dat je de schuld van wat je bij die 70-jarigen hoort bij de prediking lijkt te leggen. Want zeker ook in de rechterflank van onze kerken wordt dit argument vele malen in de prediking aangehaald en ontmaskert als influisteringen van de duivel, ik hoor het in elk geval met grote regelmaat.
Deze taal komt uit ons boze hart, wat, als het niet verbroken is door Gods Geest, jaar na jaar harder wordt. Daarom zijn gesprekken met ouderen vaak zo moeilijk en soms moedbenemend....en een aansporing om de Heere vroeg te zoeken!
Ad Anker schreef:@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.
Ik hoor het ook wel eens Ad, dus je bent natuurlijk vrij om het niet te geloven maar het komt voor, zulke gesprekken zijn moeilijk. Je zou zó graag ze wakker willen schudden... hun leven licht achter, de dood ligt voor. Maar dat ligt echt niet aan de prediking hoor, ze worden vaak genoeg aangesproken, ook bij jou in de kerk denk ik. Het is niet de prediking die mensen lijdelijk maakt, maar selectief luisteren. Het ene hoor je nog wel, het andere niet meer...
huisman schreef:Deze Bijbelse werkelijkheid mis ik altijd een beetje in discussies over het welmenend aanbod. Soms krijg ik het gevoel dat mensen denken dat het aanbod van genade je zalig maakt maar dat is niet zo.
Dank je Huisman. Dit is exact kernachtig verwoord waar mijn ogen vroeger ook voor open moesten, toen was ik ook zo gefocust op 'is er wel genoeg aanbod' en wel 'ruim genoeg', en zat ik vaak kritisch te luisteren.
De Heere wil de prediking van het aanbod van genade gebruiken, zeker. Maar om het kort te zeggen: Het aanbod voor genade wordt aan állen gepreekt, zodat juist die arme, schuldverslagen mens zich er bij in moet en mag sluiten.
Als het wordt ingeperkt, dan is het gevaar dat juist die schuldverslagenen zich er (onterecht) niet bij durven rekenen en hun naam niet horen in de adressering. Ook dat is menselijk gesproken, natuurlijk, want als Gods Geest werkt, dan gaat dat dwars door alles heen.