De kleine lettertjes van het Evangelie

Tiberius
Administrator

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Nou, voor iemand die jaren in de GG gezeten heeft, ben je wel wat laat met deze schrikreactie. Overigens is het 'bid en u zal gegeven worden', etc. een Bijbelse notie.
Rabbi Duncan zei het al: Als iemand denkt dat hij kan geloven zonder te bidden, moet hij dat doen. Als iemand denkt dat hij om het geloof moet bidden, moet hij dat doen (even in eigen woorden weergegeven).
Ik geef toe dat ik niet zo gauw ergens meer van schrik.
Maar waar ik wel van schrok is niet zo zeer die oproep om te bedelen (dat heb ik wel vaker gehoord), maar dat hij openlijk zegt dat God niet wil dat alle mensen zalig worden. Dat heb ik in onze gemeente niet gehoord. (Waarbij ik moet aantekenen dat hij wel eens aangesproken is op bepaalde uitspraken, die hij ook later bij ons niet meer gedaan heeft.)
Dan zit je volgens mij echt aan de verkeerde kant van de breuklijn van 1953.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.
Ik wel, ik hoorde het deze week ook van een aantal jongeren (tussen 16 en 22).
Die zeggen: Leuk, al die zogenaamde voorrechten, maar ik heb daar niets aan. Ik kan er toch niets aan doen dat ik niet bekeerd word?
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:ik maak geen karikatuur, ik weet waarover ik spreek.
Ben u dit, dit en dit, of kent u dit, dit en dit, dan heb ik een zaligmaker voor u
Och mocht de Heere zich willen wenden tot een ieder van u

Ik ben inderdaad bijzonder verheugd nu onder een prediking te zitten, waar ik niets hoef te zijn of te kennen om tot Christus te mogen vluchten.

Ik denk dat als iemand niets weet of kent hij niet naar Jezus vlucht. Gisteren haalde ik het gedicht van McCheyne al aan en dat is voluit Bijbels. Toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt (en die ontdekking gaat een mens beleven)………toen vluchtte ik tot Jezus…
In de gemeente van Laodicea stond de Heere Jezus buiten. Jezus verwijt ze dat ze denken dat ze rijk en verrijkt zijn maar ze weten niet dat ze ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn. Ze denken gemeente van de Heere Jezus te zijn maar Hij staat buiten aan de deur te kloppen. Ogenzalf hebben ze nodig opdat ze zien zullen wat hun werkelijke toestand is.

De gemeente van Sardis had de naam een levende gemeente te zijn maar ze waren dood.

Deze Bijbelse werkelijkheid mis ik altijd een beetje in discussies over het welmenend aanbod. Soms krijg ik het gevoel dat mensen denken dat het aanbod van genade je zalig maakt maar dat is niet zo.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ben u dit, dit en dit, of kent u dit, dit en dit, dan heb ik een zaligmaker voor u

Ik ben inderdaad bijzonder verheugd nu onder een prediking te zitten, waar ik niets hoef te zijn of te kennen om tot Christus te mogen vluchten.
Dit wordt nergens verkondigd. Het is een karikatuur van een prediking die in de jaren '60 of '70 misschien een enkele keer heeft geklonken, maar die nu nergens meer ten gehore wordt gebracht.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:@zeeuw, weet je: ik geloof er niks van dat 70 jarigen dit zeggen.
Die zeggen: Leuk, al die zogenaamde voorrechten, maar ik heb daar niets aan. Ik kan er toch niets aan doen dat ik niet bekeerd word?
Natuurlijk. Dat zijn mogelijk jongeren die zich afzetten tegen de leer van vrije genade. We begrijpen er niets meer van dat de doop ons niet zalig maakt maar dat het wel een voorrecht is is dat God een teken van liefde aan ons voorhoofd heeft verzegeld. We begrijpen er niets van dat Gods genade aangeboden wordt maar niets van ons iets aan kan brengen tot de zaligheid.
Hoe heerlijk is dan de oproep om te geloven! Dr. v.d. Brink is op tijd: in deze tijd zijn er veel jongeren met deze vragen. Om ze dan de doe-het-zelfzaak van het geloof in te jagen is schrijnend en verwoestend. Een rechtzinnige tegenreactie in een preek helpt ook niet.
Onze jongeren hebben levende voorbeelden nodig. Voorbeelden die niet de wapens van de dogmatiek opnemen maar de wapenrusting van God uit Efeze 6. Werk aan de winkel! Maar niet op basis van de lezing van dr. v.d. Brink!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:

Dit wordt nergens verkondigd. Het is een karikatuur van een prediking die in de jaren '60 of '70 misschien een enkele keer heeft geklonken, maar die nu nergens meer ten gehore wordt gebracht.
Niet waar GGlid, je weet niet alles. Nogmaals, ik weet waar ik het over heb
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Ja je zult door je bevrijding van dergelijke prediking ongetwijfeld genegenschap met die vijandschap hebben. Maar ik vind al die zogenoemde karikaturen van deze prediking buitengewoon triest.
Grappig. Weer een bijzondere discussietechniek. Natuurlijk vind jij het triest. Wat ik triest vind is dat ik deze week 4 70-jarigen sprak die zeiden ‘ik bid al m’n hele leven, ga al heel m’n leven naar de kerk; tsja, wat moet ik nog meer doen? Er worden er maar weinig zalig he’. En dat is gelukkig niet de algemene lijn van prediking maar het komt wel voor.
Wat ik erg vind is dat je de schuld van wat je bij die 70-jarigen hoort bij de prediking lijkt te leggen. Want zeker ook in de rechterflank van onze kerken wordt dit argument vele malen in de prediking aangehaald en ontmaskert als influisteringen van de duivel, ik hoor het in elk geval met grote regelmaat.

Deze taal komt uit ons boze hart, wat, als het niet verbroken is door Gods Geest, jaar na jaar harder wordt. Daarom zijn gesprekken met ouderen vaak zo moeilijk en soms moedbenemend....en een aansporing om de Heere vroeg te zoeken!
Ik hoor het ook wel eens Ad, dus je bent natuurlijk vrij om het niet te geloven maar het komt voor, zulke gesprekken zijn moeilijk. Je zou zó graag ze wakker willen schudden... hun leven licht achter, de dood ligt voor. Maar dat ligt echt niet aan de prediking hoor, ze worden vaak genoeg aangesproken, ook bij jou in de kerk denk ik. Het is niet de prediking die mensen lijdelijk maakt, maar selectief luisteren. Het ene hoor je nog wel, het andere niet meer...
huisman schreef:Deze Bijbelse werkelijkheid mis ik altijd een beetje in discussies over het welmenend aanbod. Soms krijg ik het gevoel dat mensen denken dat het aanbod van genade je zalig maakt maar dat is niet zo.
Dank je Huisman. Dit is exact kernachtig verwoord waar mijn ogen vroeger ook voor open moesten, toen was ik ook zo gefocust op 'is er wel genoeg aanbod' en wel 'ruim genoeg', en zat ik vaak kritisch te luisteren.

De Heere wil de prediking van het aanbod van genade gebruiken, zeker. Maar om het kort te zeggen: Het aanbod voor genade wordt aan állen gepreekt, zodat juist die arme, schuldverslagen mens zich er bij in moet en mag sluiten.

Als het wordt ingeperkt, dan is het gevaar dat juist die schuldverslagenen zich er (onterecht) niet bij durven rekenen en hun naam niet horen in de adressering. Ook dat is menselijk gesproken, natuurlijk, want als Gods Geest werkt, dan gaat dat dwars door alles heen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Helaas staan deze 70-jarigen zeer dicht bij me. Dat maakt de pijn des te groter.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Ja je zult door je bevrijding van dergelijke prediking ongetwijfeld genegenschap met die vijandschap hebben. Maar ik vind al die zogenoemde karikaturen van deze prediking buitengewoon triest.
Grappig. Weer een bijzondere discussietechniek. Natuurlijk vind jij het triest. Wat ik triest vind is dat ik deze week 4 70-jarigen sprak die zeiden ‘ik bid al m’n hele leven, ga al heel m’n leven naar de kerk; tsja, wat moet ik nog meer doen? Er worden er maar weinig zalig he’. En dat is gelukkig niet de algemene lijn van prediking maar het komt wel voor.
Als we daar nu eens gewoon eerlijk over zouden kunnen spreken, zou dat al een grote vooruitgang zijn. Net als mensen gerust over zaken in mijn kerkverband tegen me kunnen spreken als ze voor komen.
Wat jij vijandschap noemt, noem ik bewogenheid.
Dat van die oude mensen is ligt niet aan de prediking, maar aan de totale omgelovigheid van het hart. Echt waar. Ds. Hogchem heeft het zondag zelf gezegd.

Met deze karikaturen schets jij het beeld dat de visie die deze mensen hebben voortkwam uit een prediking die eenzijdig zou zijn en dit tot gevolg heeft gehad. Maar ik weet zeker dat die mensen dingen horen die nooit zo bedoeld zijn en die ook gewoon voortkomen uit ongeloof.

En dan vind ik het buitengewoon triest om dit direct te verbinden aan de prediking van een predikanten rechterzijde die niet evenwichtig genoeg zou preken. Dat is niet eerlijk en ook niet rechtvaardig.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 09 aug 2022, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Wat ik erg vind is dat je de schuld van wat je bij die 70-jarigen hoort bij de prediking lijkt te leggen. Want zeker ook in de rechterflank van onze kerken wordt dit argument vele malen in de prediking aangehaald en ontmaskert als influisteringen van de duivel, ik hoor het in elk geval met grote regelmaat.

Deze taal komt uit ons boze hart, wat, als het niet verbroken is door Gods Geest, jaar na jaar harder wordt. Daarom zijn gesprekken met ouderen vaak zo moeilijk en soms moedbenemend....en een aansporing om de Heere vroeg te zoeken!
Ik hoor het ook wel eens Ad, dus je bent natuurlijk vrij om het niet te geloven maar het komt voor, zulke gesprekken zijn moeilijk. Je zou zó graag ze wakker willen schudden... hun leven licht achter, de dood ligt voor. Maar dat ligt echt niet aan de prediking hoor, ze worden vaak genoeg aangesproken, ook bij jou in de kerk denk ik. Het is niet de prediking die mensen lijdelijk maakt, maar selectief luisteren. Het ene hoor je nog wel, het andere niet meer...
huisman schreef:Deze Bijbelse werkelijkheid mis ik altijd een beetje in discussies over het welmenend aanbod. Soms krijg ik het gevoel dat mensen denken dat het aanbod van genade je zalig maakt maar dat is niet zo.
Dank je Huisman. Dit is exact kernachtig verwoord waar mijn ogen vroeger ook voor open moesten, toen was ik ook zo gefocust op 'is er wel genoeg aanbod' en wel 'ruim genoeg', en zat ik vaak kritisch te luisteren.

De Heere wil de prediking van het aanbod van genade gebruiken, zeker. Maar om het kort te zeggen: Het aanbod voor genade wordt aan állen gepreekt, zodat juist die arme, schuldverslagen mens zich er bij in moet en mag sluiten.

Als het wordt ingeperkt, dan is het gevaar dat juist die schuldverslagenen zich er (onterecht) niet bij durven rekenen en hun naam niet horen in de adressering. Ook dat is menselijk gesproken, natuurlijk, want als Gods Geest werkt, dan gaat dat dwars door alles heen.
Nee hoor, jullie mogen allemaal gelijk hebben. Het zal nooit aan de prediking liggen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
ook die. Ik kan doen wat ik wil, maar als ik niet uitverkoren ben doet het er toch niet toe.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Als we daar nu eens gewoon eerlijk over zouden kunnen spreken, zou dat al een grote vooruitgang zijn. Net als mensen gerust over zaken in mijn kerkverband tegen me kunnen spreken als ze voor komen.
Wat jij vijandschap noemt, noem ik bewogenheid.
Dat van die oude mensen is ligt niet aan de prediking, maar aan de totale omgelovigheid van het hart. Echt waar. Ds. Hogchem heeft het zondag zelf gezegd.

Met deze karikaturen schets jij het beeld dat de visie die deze mensen hebben voortkwam uit een prediking die eenzijdig zou zijn en dit tot gevolg heeft gehad. Maar ik weet zeker dat die mensen dingen horen die nooit zo bedoeld zijn en die ook gewoon voortkomen uit ongeloof.

En dan vind ik het buitengewoon triest om dit direct te verbinden aan de prediking van een predikanten rechterzijde die niet evenwichtig genoeg zou preken. Dat is niet eerlijk en ook niet rechtvaardig.
Waar heb jij het nou weer over in je laatste alinea?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
ook die. Ik kan doen wat ik wil, maar als ik niet uitverkoren ben doet het er toch niet toe.
En dat is niet de prediking maar de duivel. Ds. Hogchem besteedde er aandacht aan zondagmiddag. Dat als er op de daken verkondigd wordt wat er in de binnenkomer geschiedt, dat de duivel er dan op afkomt en het toefluistert dat het toch nooit meer kan en dat je toch niet uitverkoren bent vanwege die zonde en die zonde enz.

Niet de prediking is de oorzaak, maar de macht van de duivel. En ik geloof zeker dat dit steeds meer wordt, als de wereld zich naar het einde zal spoeden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar even in alle eerlijkheid GG-lid, Ad, TSD, e.a.
Vinden jullie de prediking van ds. Verschuure dan wel Bijbels? In ieder geval dat deel wat hierboven staat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
En dat is niet de prediking maar de duivel. Ds. Hogchem besteedde er aandacht aan zondagmiddag. Dat als er op de daken verkondigd wordt wat er in de binnenkomer geschiedt, dat de duivel er dan op afkomt en het toefluistert dat het toch nooit meer kan en dat je toch niet uitverkoren bent vanwege die zonde en die zonde enz.

Niet de prediking is de oorzaak, maar de macht van de duivel. En ik geloof zeker dat dit steeds meer wordt, als de wereld zich naar het einde zal spoeden.
De macht van de duivel is zeker groot. Maar de Heere is zoveel groter en machtiger. Juist dat punt moet zo helder naar voren komen. Als we vooral horen dat de duivel als een briesende leeuw rondgaat en weinig over Gods genade, kan dat eenzijdig zijn. En daar moeten we dan ook eerlijk over kunnen zijn.
Gesloten