Zita schreef:Ik snap niet helemaal waarom mensen zo verontwaardigd zijn.
Van den Brink zegt (als ik hem goed begrijp): 'Er zijn gemeenten waarin het dogma van de uitverkiezing de oproep tot bekering blokkeert. Die predikanten zijn verkeerd bezig.'
- Diverse reacties zijn: 'Dat is bij ons helemaal niet zo. Van den Brink heeft geen gelijk.'
Maar Van den Brink heeft toch helemaal niet gezegd dat het voor elke gemeente geldt? Ik kan ook naar eer en geweten zeggen dat het voor de gemeente waarin ik opgroeide niet geldt. Ik geloof dat ik op de middelbare school voor het eerst over de uitverkiezing hoorde. (Dat is overigens het andere uiterste en ook niet goed.) Maar daarmee geldt toch niet dat het voor geen enkele gemeente en geen enkele predikant geldt?
- Andere reacties zijn: 'Dat herken ik: dat de uitverkiezing voorop komt in de prediking. Maar dat is helemaal terecht. Van den Brink heeft geen gelijk dat hij dit aan de kaak stelt.' Bij die reacties zie ik volgens mij niet zo heel veel onderbouwing vanuit de Bijbel en de belijdenis waarom uitverkiezing in de prediking voorop hoort te komen, en krachtiger dient te zijn dan de oproep tot bekering.
- Nog andere reacties zijn: 'De toon staat me niet aan. Van den Brink kan best gelijk hebben, maar dat hoor je op een gematigder toon te brengen, en meer verbinding te zoeken in plaats van zulke confrontatie.' Maar dat gaat verder niet over de inhoud van zijn verhaal, en is geen weerlegging.
Overigens verbaast het mij wel dat één lezing van één emeritus-predikant zo'n podium krijgt. GGiN-predikanten reageren in hun preken toch niet op elke lezing die in kerkelijk Nederland wordt gehouden en niet in lijn is met de leer binnen de GGiN? Waarom roept deze lezing zoveel reactie op?
Ik ken de prediking in de uiterst rechterflank van de gezindte niet goed genoeg om een mening in deze kwestie te kunnen hebben.
Allereerst reagerend op je 1e punt: v/d Brink zegt letterlijk dat dit niet gaat om enkele uitzonderingen of enkele predikanten, maar dat deze dwaling (die kleine lettertjes) vrij algemeen is in onze gezindte, luister de 1e minuten maar na.
Vervolgens noemt hij een heel aantal dingen die ik alleen maar kan herkennen als ik de karikatuur er in zie. Bijvoorbeeld dat er gezegd zou worden: (letterlijk citaat) "Je moet vooral niet Jezus aannemen als jouw Zaligmaker, kijk uit, wie het wel doet: waarschijnlijk de kortste weg naar de hel."
Ik heb werkelijk nog nooit zoiets gehoord en vind dit ook bizar dat hij dat zo stelt. Ik denk dat ik toch wel vrij breed in de rechterkant van onze gezindte preken heb gehoord.
Maar als dit een karikatuur is voor het waarschuwen tegen zelfbedrog of het oproepen tot zelfonderzoek, omdat niet alle 'geloof' het ware, Bijbelse geloof is, als van den Brink dat bedoelt, dan snap ik dat hij zegt dat dit een algemene dwaling is.
Maar dan heeft hij er wel eerst een karikatuur van gemaakt, om dát dan vervolgens 'leugen' te noemen, een leugen die hij eerst zelf heeft gecreëerd (in mijn ogen dan). Niet alles wat mensen geloof noemen, is namelijk ook het Bijbelse geloof.
Er wordt in onze gezindte helemaal geen tegenstelling geleerd tussen geloof, wedergeboorte, verkiezing, rechtvaardigmaking en heiligmaking. En alleen de focus op het geloof, zoals van den Brink lijkt te doen, maar zonder wedergeboorte, zonder heiligmaking, dan krijg je een dood geloof. Het geloof zonder de werken is immers dood? Als je niet meer mag leren dat een waar gelovige vernieuwd wordt, door de Heilige Geest, maar daar een valse tegenstelling van maakt, dan kan je blijkbaar geloven en dezelfde blijven.
Maar wat v/d Brink doet is het creëren van valse tegenstellingen, door bijvoorbeeld te stellen dat in de Gereformeerde Gezindte geleerd wordt dat er 2 'boeken' zijn bij God. Het boek waarin staat welke mensen geloven en nog een boek waarin staat welke mensen verkoren zijn en dat daar dan verschil in zou zijn, maar dat leert geen enkele reformatorische kerk, voor zover ik dat kan zien. (Behalve weer als je geen onderscheid wilt maken tussen waar, echt geloof en alles wat mensen 'geloof' noemen)
Ds. van den Brink wilde het graag eenvoudig houden en dat is hem volgens mij alleen gelukt door alles wat anders is dan wat hij zelf vind heel karikaturaal neer te zetten.
De reden dat nu zoveel mensen reageren is natuurlijk simpel: Hij stelt dat die kleine lettertjes niet maar bij enkelen of sommigen, maar heel algemeen in de gezindte voorkomen en dus voelt de hele gezindte zich aangesproken en herkent zich niet in de geschetste karikaturen. Heel terecht dat iedereen over hem heen valt natuurlijk. Dit dient helemaal nergens toe, dan weer lekker iedereen over elkaar heen laten buitelen.
Ik vind het ook onbegrijpelijk hoe hij daartoe is gekomen, hij is bekend met de gereformeerde gezindte, hij is slim zat, ik begrijp gewoon niet hoe hij tot deze statements heeft kunnen komen. Of de verklaring zou moeten zijn dat dit een bevestiging is dat een tunnelvisie bepaald niet is voorbehouden aan mensen met geringe kennis.