De kleine lettertjes van het Evangelie

Simon0612

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Over drammen gesproken... In het artikel wat door PP als bewijs wordt aangedragen kom ik helemaal niets tegen van wat jij beweert.
Ik reageer op jou, en op de lezing waar het in dit topic over gaat. Dat mag duidelijk zijn. Pietje haalt het enkel aan om te stellen dat van den Brink dit al 10 jaar op het vizier heeft. Niets nieuws onder de zon dus.
Pietje schrijft: Met dat laatste heb je helemaal gelijk. De laatste zin was 'Hij hanteert de strijdbijl al tientallen jaren'. Daarnaast is het geen 10 jaar maar 19 en gaat het ook om een ander onderwerp. Ik vind het flauw om alles op een hoop te vegen om je punt te maken zoals pp doet.
Oke, daar heb je een punt. Of hij het al 10-tallen jaren doet weet ik niet, maar nu heeft hij hem wel opgegraven natuurlijk :langue
Louis2

Bericht door Louis2 »

Allicht een open deur voor jullie.
Hoe verschillen de opvatting van de heer van den Brink met die van ds. C. Harinck?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Over drammen gesproken... In het artikel wat door PP als bewijs wordt aangedragen kom ik helemaal niets tegen van wat jij beweert.
Ik reageer op jou, en op de lezing waar het in dit topic over gaat. Dat mag duidelijk zijn. Pietje haalt het enkel aan om te stellen dat van den Brink dit al 10 jaar op het vizier heeft. Niets nieuws onder de zon dus.
Pietje schrijft: Met dat laatste heb je helemaal gelijk. De laatste zin was 'Hij hanteert de strijdbijl al tientallen jaren'. Daarnaast is het geen 10 jaar maar 19 en gaat het ook om een ander onderwerp. Ik vind het flauw om alles op een hoop te vegen om je punt te maken zoals pp doet.
Blijkbaar lijkt ds. G.A. van den Brink een beetje qua karakter op mij. Enige verschil met ds. G.A. van den Brink is dat hij het echt serieus meent wat hij zegt en ik af en toe een balletje opwerp om te jennen. Overigens in dit geval niet. Hieruit blijkt dat ds. G.A. van den Brink al 19 jaar bezig is om de confrontatie te zoeken. En dat is hem nu in ieder geval gelukt.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Louis2 schreef:Allicht een open deur voor jullie.
Hoe verschillen de opvatting van de heer van den Brink met die van ds. C. Harinck?
Geen idee. ds Van den Brink ken ik wel, ds Harinck niet echt.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Ik denk dat het in het algemeen beter is om te focussen op de overeenkomsten dan op de verschillen.
Persoonlijk kan ik mij dan zowel met een GG broeder, HHK broeder, PKN broeder als met een evangelische broeder verwonderen over Gods goedheid en genade voor zondaren zoals wij. Dat kunnen overigens ook zusters zijn.

Ik denk dat daar een taak ligt voor ons. Horen we niet regelmatig de verzuchting waar de leesbare brieven gebleven zijn? Als wij Christus mogen kennen, getuigen wij dan nog van de Hoop die in ons is? Persoonlijk probeer ik dat te doen, maar schiet daarin vaak tekort.

@Louis2, ik heb zowel lezingen van ds. van den Brink als van ds. C. Harinck geluisterd, van ds. Harinck heb ik ook verschillende boeken gelezen. Beiden kan ik het hartelijk mee eens zijn. Wij hoeven niet alles tegen elkaar uit te spelen. Het gaat erom of wij persoonlijk deel mogen hebben aan de Zaligmaker, als wij de Zijne zijn, is Hij ook de mijne. Dan maakt het niet uit of een preek gehouden wordt door een PKN dominee of een GG dominee, als Christus en die gekruisigd, maar onvoorwaardelijk verkondigd wordt!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Louis2

Bericht door Louis2 »

Onbekende schreef:
Ik denk dat het in het algemeen beter is om te focussen op de overeenkomsten dan op de verschillen.
Persoonlijk kan ik mij dan zowel met een GG broeder, HHK broeder, PKN broeder als met een evangelische broeder verwonderen over Gods goedheid en genade voor zondaren zoals wij. Dat kunnen overigens ook zusters zijn.

Ik denk dat daar een taak ligt voor ons. Horen we niet regelmatig de verzuchting waar de leesbare brieven gebleven zijn? Als wij Christus mogen kennen, getuigen wij dan nog van de Hoop die in ons is? Persoonlijk probeer ik dat te doen, maar schiet daarin vaak tekort.

@Louis2, ik heb zowel lezingen van ds. van den Brink als van ds. C. Harinck geluisterd, van ds. Harinck heb ik ook verschillende boeken gelezen. Beiden kan ik het hartelijk mee eens zijn. Wij hoeven niet alles tegen elkaar uit te spelen. Het gaat erom of wij persoonlijk deel mogen hebben aan de Zaligmaker, als wij de Zijne zijn, is Hij ook de mijne. Dan maakt het niet uit of een preek gehouden wordt door een PKN dominee of een GG dominee, als Christus en die gekruisigd, maar onvoorwaardelijk verkondigd wordt!
Mijn overtuiging was dat de opvatting van beide heren redelijk overeen komt. Als iemand die buiten de reformatorische kring is opgegroeid wilde ik weten of dat juist is.
Ik luister wel vaker naar preken van ds. C. Harinck, maar vaker naar ds. Kattenberg. Ik zie geen verschil tussen wat zij prediken en wat ds. van den Brink verteld.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Blijkbaar lijkt ds. G.A. van den Brink een beetje qua karakter op mij. Enige verschil met ds. G.A. van den Brink is dat hij het echt serieus meent wat hij zegt en ik af en toe een balletje opwerp om te jennen. Overigens in dit geval niet. Hieruit blijkt dat ds. G.A. van den Brink al 19 jaar bezig is om de confrontatie te zoeken. En dat is hem nu in ieder geval gelukt.
Als je dat stuk gebruikt om te roepen dat hij al 19 jaar de strijdbijl opneemt of de confrontatie zoekt, dan is dit forum een groot slagveld. Ik begrijp dat je het niet met ds Van den Brink eens bent maar dat is nog geen vrijbrief om dan alles maar te framen om hem in een kwaad daglicht te stellen.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Louis2 schreef:
Onbekende schreef:

Mijn overtuiging was dat de opvatting van beide heren redelijk overeen komt. Als iemand die buiten de reformatorische kring is opgegroeid wilde ik weten of dat juist is.
Ik luister wel vaker naar preken van ds. C. Harinck, maar vaker naar ds. Kattenberg. Ik zie geen verschil tussen wat zij prediken en wat ds. van den Brink verteld.
Houdt dat zo. Focus op verschillen is nooit vruchtbaar. Overigens (in het licht van dit topic) denk ik dat ds. van den Brink niet waarschuwt voor een prediking zoals jij nu noemt. Als je bent opgegroeid buiten de reformatorische kring, zou ik het soort prediking waar hij wel voor waarschuwt, niet opzoeken. Je zou erdoor in verwarring gebracht kunnen worden. Houdt het maar bij een evenwichtige, onvoorwaardelijke Evangelie prediking.

Naar mijn waarmening zie je het juist dat er eigenlijk geen verschil tussen hen is, maar dat hangt waarschijnlijk ook van je referentie kader af. Iemand die opgroeit op de Bible-belt heeft een heel ander perspectief dan iemand uit de Randstad bijvoorbeeld. Houdt daar altijd rekening mee.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
KDD

Bericht door KDD »

vriend-en-metgezel schreef:
KDD schreef:
William Perkins schreef: Helaas beschouwen sommigen uitverkiezing als een struikelblok om door geloof tot Christus te komen. Helaas is hun zorg niet eerst "Heb ik Christus?" maar eerder: "Ben ik uitverkoren?" Die hebben de verkiezingen verkeerd bekeken door een ingewikkelde lens. Er moet worden erkend dat de verkiezing onmogelijk vast te stellen is zonder de voorafgaande ontvangst van het heil door het geloof, waarop, met de daaruit voortvloeiende werken, de verkiezing zeker is (vgl. 2 Petrus 1:10). Bovendien, aangezien Christus aan alle zondaars verklaart: "Bekeert u en gelooft, en u zult behouden worden", hoeft er geen sprake te zijn van iemands status, behalve die van zondaar. Dorstige zondaars (Jes. 55:1); gewillige zondaars (Openb. 22:17); zwaar beladen zondaars (Matt. 11:28); overspelige zondaars (Jer. 3:1); verloren zondaars (Lukas 19:10); en ja, zelfs de voornaamste van de zondaars (1 Tim. 1:15) - tot allen verklaart de Heere: “Tot u, o mensen, roep ik; en mijn stem is tot de mensenkinderen' (Spr. 8:4). Daarom, zoals de Heere niet wil dat er iemand verloren gaat, maar dat iedereen tot bekering komt, "Bekeert u en gelooft het evangelie" (Marcus 1:15).
Bedankt voor deze mooie quote. In welk boek heeft u dit gelezen?
https://www.monergism.com/election
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Als je dat stuk gebruikt om te roepen dat hij al 19 jaar de strijdbijl opneemt of de confrontatie zoekt, dan is dit forum een groot slagveld. Ik begrijp dat je het niet met ds Van den Brink eens bent maar dat is nog geen vrijbrief om dan alles maar te framen om hem in een kwaad daglicht te stellen.
Het is toch geen frame? Hij zoekt toch de confrontatie? Dat zie je in dat artikel ook duidelijk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We stoppen met een woordenstrijd die niet veel meer met het onderwerp te maken heeft. Inhoudelijke bijdragen zijn welkom, anders een (tijdelijk) slot.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:We stoppen met een woordenstrijd die niet veel meer met het onderwerp te maken heeft. Inhoudelijke bijdragen zijn welkom, anders een (tijdelijk) slot.
Yes please
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

heb op verzoek namen verwijderd. Wie de schoen past... ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maar je moet wel eerlijk blijven. Dominees tot dwaalleraars diskwalificeren is en blijft mijns inziens een zonde tegen het 9de gebod en tegen wat Zondag 43 en Zondag 49 mij leren.
Dat hangt ervan af of het terecht is of niet. En dat is juist de vraag in kwestie. :hum
Het lijkt me vrij duidelijk dat het niet terecht is. Als het werkelijk maar om een beperkt aantal predikanten zou gaan in de ogen van dr. Van den Brink, was het ook niet nodig om daar zo publiekelijk voor te waarschuwen.

Bovendien ben ik van mening als er andersom op vergelijkbare wijze was gewaarschuwd tegen een bepaalde eenzijdige prediking zoals die binnen de linkerzijde van de reformatorische gezindte klinkt, degenen die nu het hartst roepen dat dr. Van den Brink de waarheid spreekt, dan het hartst hadden geroepen dat die beweringen onjuist zouden zijn geweest.

Het is jammer dat de vraag die ik heb neergelegd over bepaalde zorgen ter linkerzijde van de reformatorische gezindte door hen worden weggewuifd alsof dat niet belangrijk is. Maar het is een gevaar wat, mijns bescheiden inziens, vele malen groter is dan de onterechte en ongenuanceerde kritiek van dr. Van den Brink.

Ik zal er vanavond een draadje over openen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gerefgemeentelid,

Is afgaan op wat andere zeggen dus, zonder de bron te checken (dat is zelf te luisteren) ook geen lasteren? bevorderen van kwaadgerucht?
Je gaat af op uit tweede hand, mogelijk interpreteren anderen dingen anders, of zien zij het door hun bril...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gesloten