De kleine lettertjes van het Evangelie

Geytenbeekje

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Kunnen we niet wat minder slordig omgaan met spelling en taal? Ik moet soms echt puzzelen om te begrijpen wat iemand bedoelt. Verder is het aantal d/t-fouten schrikbarend. Het is ook geen Effeze, maar Efeze, en ‘waard’ is iets heel anders dan ‘waart’. Wanneer iets meer zorg aan de postings besteed wordt, is het zoveel prettiger om ze te lezen.
Eens, maar mijn waard was toch echt een waard, geen waart.
Voor wat het waart is. (mag een klein geintje al tussendoor?)
Nee, dat is niet waard-ig van je :huhu
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Kunnen we niet wat minder slordig omgaan met spelling en taal? Ik moet soms echt puzzelen om te begrijpen wat iemand bedoelt. Verder is het aantal d/t-fouten schrikbarend. Het is ook geen Effeze, maar Efeze, en ‘waard’ is iets heel anders dan ‘waart’. Wanneer iets meer zorg aan de postings besteed wordt, is het zoveel prettiger om ze te lezen.
Eens, maar mijn waard was toch echt een waard, geen waart.
Voor wat het waart is. (mag een klein geintje al tussendoor?)
Nee, dat is niet waard-ig van je :huhu
Zoals de waard is...
CvD

Bericht door CvD »

Valcke schreef:
CvD schreef:
Ik zal mijn best doen maar ik heb al jaren dyslexie. Dus het is niet moet willig. Een mijn handen doen ook niet altijd wat mijn hersenen willen. Nogmaals excuses maar het is niet op zettenlijk.
Ok het is niet anders… een spellingcontrole vooraf in Word zou misschien kunnen helpen. Ik zal mijn best doen er overheen te kijken. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de inhoud.
O ik voel mij niet aangevallen hoor. Zelf baal ik ook enorm maar heb in 2006 een zeer ernstig ongeluk gehad en ben toen op mijn hoofd terecht gekomen. Maar je mag het rustig zeggen hoor tegen mij.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Ook in het RD staat een leerrijk interview met ds. J. Roos.
Hier zien we iets van de strijd uit de praktijk van een levend gemaakt mens,
en tevens een dienaar des Woords.
Zeer de moeite waard om daar kennis van te nemen.
Dat wordt weinig meer gehoord.
Mooi interview inderdaad.
Al herken ik je opmerking niet dat dat weinig meer wordt gehoord.
Ook onderling is dit onderwerp vaak onderwerp van gesprek.
Als je me een paar adresjes kunt geven houdt ik me aanbevolen.
Ik nodig je graag uit naar bv een bijbelkring in het westen van het land. Maar weet niet of je dat te ver vindt.
Bespreek jij dit niet met mede christenen dan?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Ook in het RD staat een leerrijk interview met ds. J. Roos.
Hier zien we iets van de strijd uit de praktijk van een levend gemaakt mens,
en tevens een dienaar des Woords.
Zeer de moeite waard om daar kennis van te nemen.
Dat wordt weinig meer gehoord.
Mooi interview inderdaad.
Al herken ik je opmerking niet dat dat weinig meer wordt gehoord.
Ook onderling is dit onderwerp vaak onderwerp van gesprek.
Als je me een paar adresjes kunt geven houdt ik me aanbevolen.
Ik nodig je graag uit naar bv een bijbelkring in het westen van het land. Maar weet niet of je dat te ver vindt.
Bespreek jij dit niet met mede christenen dan?
Ja enkelen, maar meest ouderen die ook met verontrusting de verschuivingen binnen onze gemeenten en daarbuiten zien. Naar kerkverbanden wordt gekeken. Wat dat betreft gaan we van Hervormd tot Oudgereformeerd. Maar daar gaat het meestal niet over, maar meer over de geestelijke leidingen die de Heere met Zijn volk houdt. Elders hebt u kunnen lezen dat ik geen auto meer rijdt vanwege een handicap aan mijn linkerhand. Ook al had ik dat niet, ik zou niet zomaar met iemand meegaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Nu 100%.
Ik 1000%.
Koolmees

Bericht door Koolmees »

Een vraag: Als je de uitverkiezing als uitgangspunt neemt en je gelooft dat alles valt of staat met de uitverkiezing , geloof je dan niet gewoon in het noodlot?.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Koolmees schreef:Een vraag: Als je de uitverkiezing als uitgangspunt neemt en je gelooft dat alles valt of staat met de uitverkiezing , geloof je dan niet gewoon in het noodlot?.
Nee, een mens kan nog zalig worden omdat God met barmhartigheid in Zichzelf was bewogen. Het was rechtvaardig geweest als Hij heel het menselijk geslacht had verworpen. Daarom juist doordat een een verkiezing is, daardoor alleen is mogelijk dat een mens weer tot God gebracht kan worden. Een andere weg is niet geopenbaard. En nee, dat is echt geen noodlotsleer, maar een troostleer, dat een geheel zondig mens nog weer in een verzoende betrekking met zijn Schepper kan komen. En nog iets: geen mens kan indringen of mag indringen in de verborgen Raad van God.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Koolmees

Bericht door Koolmees »

Dia, ik kan het met jou antwoord wel eens zijn,maar niet als mensen zeggen dat je wel uitverkoren moet zijn.Dan kan de uitverkiezing je noodlottig worden. Ik geloof dat wij met onze zonden en schuld in gehoorzaamheid aan de schrift, de toevlucht moeten nemen tot Jezus. Wie dat doet is in Hem uitverkoren. Natuurlijk begrijp ik dat er dan weer word gezegd dat geloof wel geschonken moet worden. Ook dat is waar, maar ik geloof dat God dat wil schenken.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Koolmees schreef:Dia, ik kan het met jou antwoord wel eens zijn,maar niet als mensen zeggen dat je wel uitverkoren moet zijn.Dan kan de uitverkiezing je noodlottig worden. Ik geloof dat wij met onze zonden en schuld in gehoorzaamheid aan de schrift, de toevlucht moeten nemen tot Jezus. Wie dat doet is in Hem uitverkoren. Natuurlijk begrijp ik dat er dan weer word gezegd dat geloof wel geschonken moet worden. Ook dat is waar, maar ik geloof dat God dat wil schenken.
Dit is een herhaling van zetten, misschien moet je op bladzijde 1 beginnen met lezen. Dan kom je vanzelf de bijdragen tegen van Valke, Huisman en Herman die daarop ingaan.
Valcke

Bericht door Valcke »

Koolmees schreef:Dia, ik kan het met jou antwoord wel eens zijn,maar niet als mensen zeggen dat je wel uitverkoren moet zijn.Dan kan de uitverkiezing je noodlottig worden. Ik geloof dat wij met onze zonden en schuld in gehoorzaamheid aan de schrift, de toevlucht moeten nemen tot Jezus. Wie dat doet is in Hem uitverkoren. Natuurlijk begrijp ik dat er dan weer word gezegd dat geloof wel geschonken moet worden. Ook dat is waar, maar ik geloof dat God dat wil schenken.
De verkiezing is een verborgenheid, daar kan en mag een mens niet mee beginnen. Zie ook 2 Petrus 1:10 met kanttekeningen.
Ararat

Bericht door Ararat »

De cirkel is rond. Misschien is dit een mooi moment om dit topic af te sluiten. :)
KDD

Bericht door KDD »

Th. Boston schreef: De absolute noodzakelijkheid om door het geloof te vlieden tot de Heere Jezus Christus en dezelfde noodzakelijkheid tot berouw, en heiligheid van hart en leven. De bloedwreker achtervolgt u. O zondaar, haast u en ontkom naar de vrijstad. Was u nu in de fontein van het bloed van de Middelaar, opdat u niet zult omkomen in de "poel des verderfs". Open uw hart voor Hem, opdat de put des afgronds zijn mond niet over u zal toesluiten. Verlaat uw zonden, want anders zullen ze u verderven. Dood ze, want anders zullen ze voor eeuwig uw dood zijn! Laat de schrik van het helse vuur u er niet toe aanzetten om uw hart nog meer te verharden, zoals misschien zou gebeuren, als u die zondige gedachte koestert, dat "het buiten hoop is (Jer. 2:25). Deze gedachte komt misschien vaker voor onder de hoorders van het Evangelie dan velen zich ervan bewust zijn. Maar er is hoop voor de ergste der zondaren die tot Christus wil komen. Indien er geen goede hoedanigheden in u zijn (zoals er zeker geen kunnen zijn in een natuurlijk mens; ja, geen enkele in welk mens ook, dan alleen die ontvangen worden uit Christus), weet dan, dat Hij uw welkom niet laat afhangen van enige goede hoedanigheden. Neem Hemzelf en Zijn genade aan, die om niet wordt aangeboden" aan allen tot wie het Evangelie komt. "Die wil, neme het water des levens om niet (Openbaring 22:17). "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Joh. 6:37).

Het is waar dat u een zondig schepsel bent en dat u zich niet kunt bekeren. U bent onheilig en u kunt uzelf niet heilig maken. Ja, u hebt getracht uzelf te bekeren, uw zonde te verlaten en heilig te zijn, maar het ontbrak u nog aan berouw, verbetering en heiligheid en daarom zegt gij: "Het is buiten hoop; neen, want ik heb de vreemden lief, en die zal ik nawandelen." Het is waarlijk geen wonder dat de uitkomst niet beantwoord heeft aan uw verwachting, aangezien u uw werk verkeerd begonnen bent. Eer echter in de eerste plaats God door de getuigenis die Hij gaf van Zijn Zoon, te geloven, namelijk dat het eeuwige leven in Hem is. Eer de Zoon van God door in Hem te geloven en dat houdt in: omhels en stem toe in het vrije aanbod van Christus en van Zijn verlossing van de zonde en van de toorn, die in het Evangelie aan u gedaan wordt. Stel een vast vertrouwen op Hem dat Hij u rechtvaardigheid zal schenken tot uw rechtvaardigmaking en dat Hij u heilig zal maken, aangezien "Hij ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking" (1 Kor. 1:30).

Daarna, als u evenveel vertrouwen kunt schenken aan het Woord van God als u zou willen schenken aan het woord van een eerlijk man die een geschenk aanbiedt en zegt: "Neem het en het is het uwe", dan mag u geloven dat God uw God is, dat Christus de uwe is, Zijn zaligheid de uwe. Dan mag u geloven dat uw zonden vergeven zijn, dat u kracht in Hem hebt voor uw bekering en voor uw heiligheid, want al deze worden u overgemaakt in het vrije aanbod van het Evangelie. Wanneer u gelooft in de Zoon van God, dan bent u gerechtvaardigd en is de vloek van u weggenomen. Hoe is het echter mogelijk dat u vruchten van heiligheid voort zou kunnen brengen, terwijl de vloek op u ligt? Als de vloek echter weggenomen is, dan wordt de dood die u aangreep met de eerste Adam (volgens de bedreiging in Genesis 2:17) weggenomen. Als gevolg hiervan zult u bemerken dat de banden van de goddeloosheid, die u nu vastgeklemd houden in onboetvaardigheid, aan stukken gebroken worden, zoals de banden van de dood, zodat u in staat zult zijn om u van harte te bekeren. U zult bemerken dat de Geest des levens, op Wiens vertrek de dood volgde, tot uw ziel is teruggekeerd. U zult daarom voortaan in staat zijn om der gerechtigheid te leven. Niemands geval is zo slecht, of deze zou in de tijd op deze wijze hersteld kunnen worden, om in eeuwigheid volmaakt te zijn. Niemands geval is zo goed, of deze zou voor tijd en eeuwigheid bedorven kunnen worden, als er een andere weg wordt genomen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
-DIA- schreef:
Mistig schreef:
-DIA- schreef:Nu wordt serieus tijd voor allen de waarheid nog respecteren een waardig protest tegen deze gang in te dienen. Waar kunnen terecht? Ook zoiets, in feite nergens op deze wereld. Contact opnemen met ons Reformatorisch Dagblad zal ook weinig zin hebben, Dus waar blijven we op de wereld? We moeten maar niet proberen voor onszelf te strijden maar de rechtvaardige zaak overgeven aan die God van onze vaderen. Dan zijn wij nu uitgepraat. En allen die bij deze waarheid wensen te blijven met Gods hulp.
En als je dan af en toe wat rust wil, is het goed om deze preek te beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/47 ... 4480000479
Ik wil deze preek wel bespreken, als dat zou kunnen, want hier is ook veel op te merken, hoewel ik nog maar het begin van de preek heb gehoord. Toch vrees ik dat dit ook maar een zinloze strijd is, want ik geloof niet, als ik naar andere reacties kijk, dat dit nog serieus wordt genomen.
Ik heb wel een andere preek voor je:
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14637
Deze week een middag bij zijn zoon in Grand Rapids geweest. Fijn gesproken van hart tot hart. O.a. zijn periode in Dordrecht.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste CvD,

Ik blijf nog haken op je zin: "als God het ware geloof schenkt mag je Christus een al zijn weldaden aannemen".

Waar baseer je dat op? Het is toch zo dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God? We hoefen toch niet te wachten op het ware geloof? Hoe weet je wanneer je dat verkregen hebt?
Gesloten