Johann Gottfried Walther schreef:CvD schreef:GGotK schreef:DDD schreef:Maar ik denk ook niet dat dat een predikant is waar hij zich tegen richt.
Fijn, dus ds Roos kan opgelucht ademhalen: hij is geen dwaalleraar. Ik weet niet tot wie ds vd Brink zich richt? Ds Philpot?
Misschien dat ds van den Brink zich maar moet behouden op de HHK kerk waar zat genoeg dingen mis zijn. Als je misstanden of dwalingen wil bestrijden begin dan eerst maar eens in je eigen kerkverband zou ik zeggen. Een als je daar de boel op orde heb mag je naar en ander kijken. Of te wel de bekende splinter en balk.
Niet goed geluisterd hij noemt niet alleen de Gereformeerde Gemeenten en Gereformeerde gemeenten in Nederland.
De mensen die menen dat ds. Vd Brink maar wat sprookjes verteld moeten helemaal oppassen! Bij dit soort waarschuwingen is het opvallend dat men vrijwel nooit acht geeft op de waarschuwing, want in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men alleen nog de waarheid in pacht te hebben. Hoewel men zeer van de oudvaders afwijkt. Alleen al die uitspraak van ds. Schultink getuigt tegen hem zelf en zijn prediking: dat er zo weinig van Gods volk uitgaat… ja dat bewerkt zijn prediking. Misschien is dat wel meer dan genoeg reden om tot zichzelf en zijn kerkverband zich te beperken…God zendt nauwelijks meer dienaren in zijn kerkverband de zegen wordt blijkbaar ingehouden en toch mensen des HEEREN tempel is hier en wij hebben het oude volk van God nog gekend…
Ik probeer me zoveel mogelijk te onthouden in dit draadje.
Maar toch, als andersom een predikant ter (uiterst) rechterzijde tekeer was gegaan tegen bepaalde uitwassen in de linkerhoek van de Gereformeerde gezindte, was het forum te klein geweest en waren de uitspraken hier ongetwijfeld verboden.
De laatste tijd moet ik sterk denken aan de woorden die Paulus schreef aan zijn geestelijke zoon Timothéüs (2 Timothéüs 4: 1-5):
Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Ik pas ze op niemand toe, maar ik meen wel dat we niet ver meer van deze woorden af zijn. En dan dienen we toch stevig in onze schoenen te staan en ons te beseffen wat de Gode welbehagelijke wil is, die wij moeten volgen.