De kleine lettertjes van het Evangelie

Refojongere

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Refojongere »

Framboos schreef:
BSH schreef:Op deze manier wordt er veel langs elkaar heen gepraat.

Zijn we het wel eens over het volgende?
1 God belooft iedereen die gelooft in Jezus zaligheid.

2 Deze belofte wordt gedaan aan iedere hoorder van het Evangelie.

3 Wie volhardt in ongeloof gaat om eigen schuld verloren.

4 Wie gelooft mag er op vertrouwen dat Jezus zijn/haar zonden vergeven heeft, en dat hij/zij dus uitverkoren is.
De uitverkiezing is dus een soort vooruitgezien geloof?
Nee. Er staat dat pas als je gelooft dat je zeker kunt zijn van de vergeving en je uitverkiezing. Je hoeft niet eerst zeker te zijn van de verkiezing voordat je mag geloven.

Vooruitgezien geloof is dat God je verkiest zodra je gelooft. Dat is wat anders dan dat je zeker kunt zijn van je verkiezing.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

CvD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:Maar ik denk ook niet dat dat een predikant is waar hij zich tegen richt.
Fijn, dus ds Roos kan opgelucht ademhalen: hij is geen dwaalleraar. Ik weet niet tot wie ds vd Brink zich richt? Ds Philpot?
Misschien dat ds van den Brink zich maar moet behouden op de HHK kerk waar zat genoeg dingen mis zijn. Als je misstanden of dwalingen wil bestrijden begin dan eerst maar eens in je eigen kerkverband zou ik zeggen. Een als je daar de boel op orde heb mag je naar en ander kijken. Of te wel de bekende splinter en balk.
Waar heeft ds. van de Brink ergens een kerkverband of -genootschap genoemd? Ik denk dat hij zeker zijn medepredikanten in zijn eigen kerkgenootschap aanspreekt.

Ik zou bij deze discussie nu maar eens de verschillende denominaties buiten beschouwing houden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvD

Bericht door CvD »

Johann Gottfried Walther schreef:
CvD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:Maar ik denk ook niet dat dat een predikant is waar hij zich tegen richt.
Fijn, dus ds Roos kan opgelucht ademhalen: hij is geen dwaalleraar. Ik weet niet tot wie ds vd Brink zich richt? Ds Philpot?
Misschien dat ds van den Brink zich maar moet behouden op de HHK kerk waar zat genoeg dingen mis zijn. Als je misstanden of dwalingen wil bestrijden begin dan eerst maar eens in je eigen kerkverband zou ik zeggen. Een als je daar de boel op orde heb mag je naar en ander kijken. Of te wel de bekende splinter en balk.
Niet goed geluisterd hij noemt niet alleen de Gereformeerde Gemeenten en Gereformeerde gemeenten in Nederland.
De mensen die menen dat ds. Vd Brink maar wat sprookjes verteld moeten helemaal oppassen! Bij dit soort waarschuwingen is het opvallend dat men vrijwel nooit acht geeft op de waarschuwing, want in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men alleen nog de waarheid in pacht te hebben. Hoewel men zeer van de oudvaders afwijkt. Alleen al die uitspraak van ds. Schultink getuigt tegen hem zelf en zijn prediking: dat er zo weinig van Gods volk uitgaat… ja dat bewerkt zijn prediking. Misschien is dat wel meer dan genoeg reden om tot zichzelf en zijn kerkverband zich te beperken…God zendt nauwelijks meer dienaren in zijn kerkverband de zegen wordt blijkbaar ingehouden en toch mensen des HEEREN tempel is hier en wij hebben het oude volk van God nog gekend…
Hoe bedoel je dat dat God geen dienaren zend in zijn kerkverband.
CvD

Bericht door CvD »

Maanenschijn schreef:
CvD schreef:
GGotK schreef:
Waar heeft ds. van de Brink ergens een kerkverband of -genootschap genoemd? Ik denk dat hij zeker zijn medepredikanten in zijn eigen kerkgenootschap aanspreekt.

Ik zou bij deze discussie nu maar eens de verschillende denominaties buiten beschouwing houden.
Als hij dan zijn medebroeders in eigenverband bedoelt waarom gaat hij dan persoonlijk het gesprek met hen aan dan? Dat lijkt mij dan wel zo netjes toch?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvD schreef:
GGotK schreef:
Niet goed geluisterd hij noemt niet alleen de Gereformeerde Gemeenten en Gereformeerde gemeenten in Nederland.
De mensen die menen dat ds. Vd Brink maar wat sprookjes verteld moeten helemaal oppassen! Bij dit soort waarschuwingen is het opvallend dat men vrijwel nooit acht geeft op de waarschuwing, want in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men alleen nog de waarheid in pacht te hebben. Hoewel men zeer van de oudvaders afwijkt. Alleen al die uitspraak van ds. Schultink getuigt tegen hem zelf en zijn prediking: dat er zo weinig van Gods volk uitgaat… ja dat bewerkt zijn prediking. Misschien is dat wel meer dan genoeg reden om tot zichzelf en zijn kerkverband zich te beperken…God zendt nauwelijks meer dienaren in zijn kerkverband de zegen wordt blijkbaar ingehouden en toch mensen des HEEREN tempel is hier en wij hebben het oude volk van God nog gekend…
Ik probeer me zoveel mogelijk te onthouden in dit draadje.

Maar toch, als andersom een predikant ter (uiterst) rechterzijde tekeer was gegaan tegen bepaalde uitwassen in de linkerhoek van de Gereformeerde gezindte, was het forum te klein geweest en waren de uitspraken hier ongetwijfeld verboden.

De laatste tijd moet ik sterk denken aan de woorden die Paulus schreef aan zijn geestelijke zoon Timothéüs (2 Timothéüs 4: 1-5): Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

Ik pas ze op niemand toe, maar ik meen wel dat we niet ver meer van deze woorden af zijn. En dan dienen we toch stevig in onze schoenen te staan en ons te beseffen wat de Gode welbehagelijke wil is, die wij moeten volgen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 29 jul 2022, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

CvD schreef: Als hij dan zijn medebroeders in eigenverband bedoelt waarom gaat hij dan persoonlijk het gesprek met hen aan dan? Dat lijkt mij dan wel zo netjes toch?
Binnen de HHK is er doorgaans goed gesprek met elkaar. Ik ken ds. vd Brink niet persoonlijk en weet niet van zijn gesprekken, maar ook dit zal niet onbesproken blijven binnen het kerkgenootschap.

Maar goed, dit leidt alleen maar af van de echte discussie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ararat

Bericht door Ararat »

BSH schreef:Op deze manier wordt er veel langs elkaar heen gepraat.

Zijn we het wel eens over het volgende?
1 God belooft iedereen die gelooft in Jezus zaligheid.

2 Deze belofte wordt gedaan aan iedere hoorder van het Evangelie.

3 Wie volhardt in ongeloof gaat om eigen schuld verloren.

4 Wie gelooft mag er op vertrouwen dat Jezus zijn/haar zonden vergeven heeft, en dat hij/zij dus uitverkoren is.
Ik vind dit een mooie insteek tussen het verbale geweld ter verdediging van het eigen gelijk!

Volgens mij mogen we hierin overeenstemming vinden.

Omdat nr 4 misschien de meest spannende is hierbij DL5 par. 9:
De ware gelovigen kunnen er zelf zeker van zijn
dat ze als uitverkorenen bewaard worden voor de zaligheid
en dat ze zullen volharden in het geloof.
Zij zijn daar ook zeker van naarmate zij vast geloven a
dat zij ware, levende leden van de kerk zijn
en altijd zullen blijven
en dat zij vergeving van zonden en het eeuwige leven hebben.

a) Rom. 8:31-39, 2Tim. 4:8
CvD

Bericht door CvD »

Eens was ik een vreemdeling
Eens was ik een vreemdeling voor GOD en voor mijn hart.
Ik kende geen schuld en voelde geen smart.
Ik vroeg niet:mijn ziele doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor GOD?

Al sprak daar een stem uit de HEILIGE blaan.
Van het lam met de zonde der wereld belaan.
Ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk.
Ik stond blind en van ver in mijzelve zo rijk.

Ik deed als jeruzalems dochter weleer.
Ik ween om de pijn van mijn lijdende HEER.
En ik dacht er niet aan dat ik zelf door mijn schuld.
ZIJN kroon had gevlochten en ZIJN beker gevuld.

Maar toen mij GODS GEEST aan mijzelf ontdekt.
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voelde ik wat eisen GODS HEILIGHEID deed.
En daar werd al mijn deugd een verwerpelijk kleed.

En toen vluchte ik tot JEZUS!want HIJ heeft mij gered!
HIJ heeft mij verlost van het vonnis der wet.
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd HIJ.
Ik boog mijn hoofd en geloofd:en mijn GOD sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid zo diep als gewis.
Dat CHRISTUS alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood en verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.

Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis.
Naar het erfgoed daarboven in het vaderlijk huis.
Mijn JEZUS geleidt mij door de aardse woestein.
Gestorven voor mij zal mijn zwanenzang zijn!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Refojongere schreef:
-DIA- schreef:Een vraag die goed overdacht moet worden, voor er verder gediscussieerd wordt:
Wat betekent het als God een kracht der dwaling zendt, zodat de mens de leugen gelooft boven de Waarheid?
Laat dit niet ondersneeuwen want dit is een realiteit, God kan een kracht der dwaling zenden.
Lees 2 Thess. 2, het hele hoofdstuk, inclusief de kanttekeningen.
Daaruit blijkt dat de antichrist zal worden gelooft, en denk ook aan wat hem wederhoudt. Deze wederhouder moet teniet worden gedaan. En zal ook teniet gedaan worden. Alleen, moeten we deze kracht der dwaling onderkennen. En juist dit is het oordeel, dat deze kracht niet meer onderkent wordt, maar we geloven het.
Lees eens heel aandachtig, ook ziende op de tekenen der tijden, die ook velen, net als in de dagen van Noach en van Lot niet onderkennen. Ook de Joodse theologen onderkenden de tekenen der tijden niet, waarop de Heere Jezus deze Schriftgeleerden (theologen) een boos een overspelig geslacht noemde. Of geveinsden. Zie hiervoor Mattheus 16 verzen 1 tot 12.
Geloven wij überhaupt in deze kracht der dwaling of denken we dat we daar immuun voor zijn?
Ik geloof dat er talloze dwalingen zijn. Maar de antichrist die ontkent dat Jezus niet in het vlees is gekomen. Daar kan dit dus niet over gaan.
Maar ziet u in het geheel geen tekenen die we te onderkennen hebben? Want ik zie, naar ik vast meen, wel tekenen die ons opmerkzaam moesten maken. En juist de grote gerustheid en of alle dingen zouden blijven zoals ze waren, dat we alles op deze wereld zoeken, lijkt me een teken, ook waar het ooit gekerstende Europa is nu voor meer dan de helft is teruggekeerd naar het heidendom. En degenen die nog zeggen ergens in te geloven, geloven van alles, van moslim tot gnostiek, van boeddha tot oerknal, maar de eenvoudige oude waarheid wordt niet alleen niet geloofd maar ook bestreden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

CvD schreef:
GGotK schreef:
Jammer dat ik je niet hoor over de zeer zeer kwetsende en vervloekende woorden van ds. van den Brink. Blijkbaar mag dat wel en moeten we de minder grote woorden van ds. Schultink verketteren…zegt wel genoeg denk ik.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Wat een geruzie zeg. Weinig verheffend en niet tot Gods eer. Dit zouden christenen toch anders kunnen/moeten doen? We hebben het vaak over "wereldgelijkvormigheid". Deze manier van dialoog/discussie voeren zou ik willen kwalificeren als wereldgelijkvormig, meer dan welk uiterlijk vertoon dan ook.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Refojongere schreef:
-DIA- schreef:Een vraag die goed overdacht moet worden, voor er verder gediscussieerd wordt:
Wat betekent het als God een kracht der dwaling zendt, zodat de mens de leugen gelooft boven de Waarheid?
Laat dit niet ondersneeuwen want dit is een realiteit, God kan een kracht der dwaling zenden.
Lees 2 Thess. 2, het hele hoofdstuk, inclusief de kanttekeningen.
Daaruit blijkt dat de antichrist zal worden gelooft, en denk ook aan wat hem wederhoudt. Deze wederhouder moet teniet worden gedaan. En zal ook teniet gedaan worden. Alleen, moeten we deze kracht der dwaling onderkennen. En juist dit is het oordeel, dat deze kracht niet meer onderkent wordt, maar we geloven het.
Lees eens heel aandachtig, ook ziende op de tekenen der tijden, die ook velen, net als in de dagen van Noach en van Lot niet onderkennen. Ook de Joodse theologen onderkenden de tekenen der tijden niet, waarop de Heere Jezus deze Schriftgeleerden (theologen) een boos een overspelig geslacht noemde. Of geveinsden. Zie hiervoor Mattheus 16 verzen 1 tot 12.
Geloven wij überhaupt in deze kracht der dwaling of denken we dat we daar immuun voor zijn?
Ik geloof dat er talloze dwalingen zijn. Maar de antichrist die ontkent dat Jezus niet in het vlees is gekomen. Daar kan dit dus niet over gaan.
Maar ziet u in het geheel geen tekenen die we te onderkennen hebben? Want ik zie, naar ik vast meen, wel tekenen die ons opmerkzaam moesten maken. En juist de grote gerustheid en of alle dingen zouden blijven zoals ze waren, dat we alles op deze wereld zoeken, lijkt me een teken, ook waar het ooit gekerstende Europa is nu voor meer dan de helft is teruggekeerd naar het heidendom. En degenen die nog zeggen ergens in te geloven, geloven van alles, van moslim tot gnostiek, van boeddha tot oerknal, maar de eenvoudige oude waarheid wordt niet alleen niet geloofd maar ook bestreden.
Inderdaad, het eenvoudige evangelie van Jezus Christus wordt niet alleen niet geloofd maar ook bestreden.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik probeer me zoveel mogelijk te onthouden in dit draadje.

Maar toch, als andersom een predikant ter (uiterst) rechterzijde tekeer was gegaan tegen bepaalde uitwassen in de linkerhoek van de Gereformeerde gezindte, was het forum te klein geweest en waren de uitspraken hier ongetwijfeld verboden.
Klopt, zie je al gebeuren. Kijk hoe men reageert op de woorden van ds. Schultink. En diezelfde mensen hoor je niet over het feit dat ds. van den Brink andere predikanten, die wat anders leren dan hij, gezanten van de duivel noemt. Dat mag allemaal blijkbaar, maar zeg niet dat je er nog van het oude volk Gods mensen gekend heb…dan zijn de rapen gaar. Dan vraag ik me af: komt dat te dicht bij?
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 29 jul 2022, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik zie graag een gesprek over de inhoud en niet over de poppetjes
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-knip-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten