Jantje dit heeft geen meerwaarde. Waar staat in de regels van RF wanneer iemand zo'n grote broek mag aantrekken.GerefGemeente-lid schreef:Wel bijzonder om gelijk zo'n grote broek aan te trekken, als je nog maar net lid bent van dit forum.Ontheemd schreef:Dia, ik snap je. Toch helpt het niet om dat steeds te benoemen en ook niet door anderen als “betweters” weg te zetten. Dat siert niemand. Laten we elkaar daarvoor bewaren.
Concentreer je gewoon op het onderwerp en probeer je persoonlijke beleving over de discussie er buiten te laten. Door hierin het goede voorbeeld te geven, blijven we bij het onderwerp.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Is het bij jullie ook warm vandaag?
hier wel iig

Komt dat door de ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond?KDD schreef:Is het bij jullie ook warm vandaag?![]()
hier wel iig

Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.
Uw bescheidenheid/welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
Hier ook erg heet. Rond de 38 graden. Vanaf morgenmiddag langzaam wat verkoeling in het vooruitzicht.KDD schreef:Is het bij jullie ook warm vandaag?![]()
hier wel iig
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zijn dit ontwikkelingen in de Geformeerde Bond.... of misschien nog breder: de gehele wereld? Ik denk het laatste. Het is wel wat off-topic... dat wel. Mensen kunnen er meer over zeggen in het Grote Weertopic.huisman schreef:Hier ook erg heet. Rond de 38 graden. Vanaf morgenmiddag langzaam wat verkoeling in het vooruitzicht.KDD schreef:Is het bij jullie ook warm vandaag?![]()
hier wel iig
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuws windje, airco, komt wel goed hier.KDD schreef:Is het bij jullie ook warm vandaag?![]()
hier wel iig
Zeeuws Vlaanderen is ook Zeeland hè? Daar kon het wel eens heel extreem heet zijn geworden. Wat mij betreft hebben de tekenen in de natuur ons wel veel te zeggen.Zeeuw schreef:Zeeuws windje, airco, komt wel goed hier.KDD schreef:Is het bij jullie ook warm vandaag?![]()
hier wel iig
On-topic aub.
Uiteraard. Maar dat advies van DDD inzake traag om te spreken is toch wel iets om in gedachten te houden.-DIA- schreef: Oké dank voor de rectificatie, maar wat het ook moge zijn, misschien verkeerd gelezen, of wat de oorzaak ook moge zijn, het was toch echt niet mijn bedoeling om het verkeerd te lezen. Of iets in een verkeerd daglicht te stellen.
Ik hoop van harte dat u dat van mij kunt aannemen, want dat lijkt ook soms wel een probleem, gezien de voortdurende fricties die maar door lijken te gaan. Dat is voor deze persoon een zeer harde zaak, die me zeer hard treffen, waardoor ik vanbinnen soms zozeer geschokt wordt dat ik erdoor op bed kom. Even duidelijk: U er gaat er toch niet van uit dat ik moedwillig de zaken in een verkeerd daglicht stel? Dat zullen we ook graag aannemen, maar dat dit in de reacties ook moge blijken.
Laat ik dan meteen even rechtzetten dat het niet ds vD maar ds S was die bij zo'n interkerkelijke bijeenkomst op 4 mei in de kerk voorging, in 2015 om precies te zijn. Daar had ik het even mis. Want ook dat gebeurt weleens

~~Soli Deo Gloria~~
Ik weet niet wie ds. S, maar goed. Ik zou nog wel wat 'maren' kunnen neerzetten, maar laat ik het hierbij laten. Oh wacht, ik snap de S ineens, dat zou wel eens ds. Sch. kunnen zijn. Tja ik zat de dominees al zo een voor een voor mijn geest te halen maar kon geen S vinden, of ik zou het zelf moeten zijn... Maar u spreekt dan ook van 2015.Hendrikus schreef:Uiteraard. Maar dat advies van DDD inzake traag om te spreken is toch wel iets om in gedachten te houden.-DIA- schreef: Oké dank voor de rectificatie, maar wat het ook moge zijn, misschien verkeerd gelezen, of wat de oorzaak ook moge zijn, het was toch echt niet mijn bedoeling om het verkeerd te lezen. Of iets in een verkeerd daglicht te stellen.
Ik hoop van harte dat u dat van mij kunt aannemen, want dat lijkt ook soms wel een probleem, gezien de voortdurende fricties die maar door lijken te gaan. Dat is voor deze persoon een zeer harde zaak, die me zeer hard treffen, waardoor ik vanbinnen soms zozeer geschokt wordt dat ik erdoor op bed kom. Even duidelijk: U er gaat er toch niet van uit dat ik moedwillig de zaken in een verkeerd daglicht stel? Dat zullen we ook graag aannemen, maar dat dit in de reacties ook moge blijken.
Laat ik dan meteen even rechtzetten dat het niet ds vD maar ds S was die bij zo'n interkerkelijke bijeenkomst op 4 mei in de kerk voorging, in 2015 om precies te zijn. Daar had ik het even mis. Want ook dat gebeurt weleens
-
Het hoofdbestuur van de GB is iets naar links verschoven in die zin dat ze gezangen niet categorisch meer afwijzen. De vrouw in het ambt wel, maar met minder zware termen.
De gemeenten die zich rekenen tot de GB zijn de vrouw in het ambt aan het invoeren, hebben muziekgroepen ingevoerd, waarschuwen nauwelijks meer tegen evangelisch of middenorthodoxie. De achterban gaat rustig naar Opwekking, EO jongerendag, New Wine. Zo bezien kun je zeggen dat het hoofdbestuur als vanzelf een smaldeel gaat vertegenwoordigen.
Dus versmalt of verrechtst het hoofdbestuur of verbreedt de achterban. Het is zuiverder te zeggen dat laatste. De achterban doet vooral wat goed voelt en laat zich leiden door de vele interkerkelijke contacten ter linkerzijde, die zijn er veel meer dan ter rechterzijde. Je ziet het ook aan studenten, veel meer Ichthus of Navigators dan CSFR. En zo zijn er vele symptomen meer van een weggroeien van de gereformeerde belijdenis.
De gemeenten die zich rekenen tot de GB zijn de vrouw in het ambt aan het invoeren, hebben muziekgroepen ingevoerd, waarschuwen nauwelijks meer tegen evangelisch of middenorthodoxie. De achterban gaat rustig naar Opwekking, EO jongerendag, New Wine. Zo bezien kun je zeggen dat het hoofdbestuur als vanzelf een smaldeel gaat vertegenwoordigen.
Dus versmalt of verrechtst het hoofdbestuur of verbreedt de achterban. Het is zuiverder te zeggen dat laatste. De achterban doet vooral wat goed voelt en laat zich leiden door de vele interkerkelijke contacten ter linkerzijde, die zijn er veel meer dan ter rechterzijde. Je ziet het ook aan studenten, veel meer Ichthus of Navigators dan CSFR. En zo zijn er vele symptomen meer van een weggroeien van de gereformeerde belijdenis.
-
Is CSFR dan nog zo conservatief ? Ik hoorde ook wel andere verhalen namelijk.Refojongere schreef:Het hoofdbestuur van de GB is iets naar links verschoven in die zin dat ze gezangen niet categorisch meer afwijzen. De vrouw in het ambt wel, maar met minder zware termen.
Niet alle gemeenten zijn vrouw in het ambt aan het invoeren enz enzRefojongere schreef:Het hoofdbestuur van de GB is iets naar links verschoven in die zin dat ze gezangen niet categorisch meer afwijzen. De vrouw in het ambt wel, maar met minder zware termen.
Gemeenten zijn plaatselijk en er zijn grote verschillen. Wat mij wel verbaast, is dat er dominees zijn die makkelijk meekleuren mét de gemeente waar ze zijn.
Generaliseren vind ik te makkelijk.
Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.
Ik herken wel wat Refojongere opmerkt. In mijn beleving kon je een gemeente die zich rekent tot de modaliteit van de de GB herkennen door het zingen van alleen psalmen, gebruik van de SV, vrouwen die een hoed droegen etc. Het bekende rijtje van (bij) zaken wat nog aangevuld kan worden. Inmiddels is dit veranderd en is er veel meer vrijheid in deze dingen.Ontheemd schreef:Niet alle gemeenten zijn vrouw in het ambt aan het invoeren enz enzRefojongere schreef:Het hoofdbestuur van de GB is iets naar links verschoven in die zin dat ze gezangen niet categorisch meer afwijzen. De vrouw in het ambt wel, maar met minder zware termen.
Gemeenten zijn plaatselijk en er zijn grote verschillen. Wat mij wel verbaast, is dat er dominees zijn die makkelijk meekleuren mét de gemeente waar ze zijn.
De vormen zijn zeker veranderd en dat zal in andere kerken ook gaan gebeuren de aankomende jaren verwacht ik. Anderzijds zijn er zeker gemeentes waar een vernieuwde liturgie samengaat met een boodschap waar ook het belang van een persoonlijke relatie met Jezus centraal staat. Ik moet denken aan dominee het Lam (hij heeft recent afscheid genomen van Harderwijk Bethelkerk). Hij gaf aan dat hij ook naar de New Wine conferentie gaat of is gegaan. Hij heeft hij een goede, Bijbelse boodschap en hij benadrukt altijd nadrukkelijk dat alleen kerkganger zijn niet genoeg is, maar dat je Jezus persoonlijk moet kennen door geloof en bekering.Bourdon16 schreef:Ik herken wel wat Refojongere opmerkt. In mijn beleving kon je een gemeente die zich rekent tot de modaliteit van de de GB herkennen door het zingen van alleen psalmen, gebruik van de SV, vrouwen die een hoed droegen etc. Het bekende rijtje van (bij) zaken wat nog aangevuld kan worden. Inmiddels is dit veranderd en is er veel meer vrijheid in deze dingen.Ontheemd schreef:Niet alle gemeenten zijn vrouw in het ambt aan het invoeren enz enzRefojongere schreef:Het hoofdbestuur van de GB is iets naar links verschoven in die zin dat ze gezangen niet categorisch meer afwijzen. De vrouw in het ambt wel, maar met minder zware termen.
Ik erken dat er verschuivingen zijn, maar plaatselijk zijn er gemeentes die ondanks de vernieuwingen alsnog een duidelijke, Bijbels en gereformeerde boodschap hebben. Een ander voorbeeld zijn de jeugddiensten in hervormd Wijngaarden; heb daar goede verhalen over gehoord. Juist ook sprekers uit evangelische hoek met een voluit Bijbelse boodschap waarin zonde en genade centraal staan.