Ik heb weleens de belasting ontdoken
Ik heb weleens de belasting ontdoken
Naar aanleiding van het boek van P.H.D. van Ree en de opmerking van Pim over de spiegel, wil ik de spiegel weleens neerzetten.
Concreet de vraag, beantwoord hem eens eerlijk voor jezelf:
Heb jij bij het invullen van je belastingaangifte weleens niet (helemaal) de waarheid ingevuld?
Concreet de vraag, beantwoord hem eens eerlijk voor jezelf:
Heb jij bij het invullen van je belastingaangifte weleens niet (helemaal) de waarheid ingevuld?
Maar wel eerlijk invullen, hoor.
Als je bijvoorbeeld iemand hebt geholpen met verhuizen en je krijgt een kratje pils, moet je de waarde van dat kratje als inkomsten uit overige werkzaamheden opgeven.
De pils mag je dan met een gerust geweten opdrinken.
Als we niet gelinkt willen worden aan 'zie je wel die gerformeerde knijpen de katjes ook fiscaal in het donker'-site dan moet je hier gauw mee stoppen.
100% doet dat namelijk, onbewust of welbewust. Dat laatste is kwalijk, dat eerste ook maar onontkoombaar. 't Is inegwikkeld geworden....
Als je bijvoorbeeld iemand hebt geholpen met verhuizen en je krijgt een kratje pils, moet je de waarde van dat kratje als inkomsten uit overige werkzaamheden opgeven.
De pils mag je dan met een gerust geweten opdrinken.
Als we niet gelinkt willen worden aan 'zie je wel die gerformeerde knijpen de katjes ook fiscaal in het donker'-site dan moet je hier gauw mee stoppen.
100% doet dat namelijk, onbewust of welbewust. Dat laatste is kwalijk, dat eerste ook maar onontkoombaar. 't Is inegwikkeld geworden....
Nee, ik heb de belasting nog nooit ontdoken.
Het is helemaal niet moeilijk om precies de juiste gegevens in te vullen.
Maar dit:
Niet dat ik ooit een krat bier heb gekregen omdat we iemand hebben geholpen met de verhuizing.
Maar wanneer we van iemand een gewoon kado krijgen, voor onze verjaardag, of uit dankbaarheid voor verleende hulp, dan is dat beslist niet iets wat valt onder inkomsten uit overige werkzaamheden.
Wat een grap!
Het is helemaal niet moeilijk om precies de juiste gegevens in te vullen.
Maar dit:
slaat natuurlijk nergens op.Als je bijvoorbeeld iemand hebt geholpen met verhuizen en je krijgt een kratje pils, moet je de waarde van dat kratje als inkomsten uit overige werkzaamheden opgeven.
Niet dat ik ooit een krat bier heb gekregen omdat we iemand hebben geholpen met de verhuizing.
Maar wanneer we van iemand een gewoon kado krijgen, voor onze verjaardag, of uit dankbaarheid voor verleende hulp, dan is dat beslist niet iets wat valt onder inkomsten uit overige werkzaamheden.
Wat een grap!
Ik heb altijd alles eerlijk ingevuld en vooral de eerste keer was ik er beretrots op dat ik het alleen kon!!
Eerlijkheid is mij met de paplepel ingegoten en mijn ouders hadden beide een eigen bedrijf , maar alles werd tot de laatste cent verantwoord!!!
Eerlijkheid is mij met de paplepel ingegoten en mijn ouders hadden beide een eigen bedrijf , maar alles werd tot de laatste cent verantwoord!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
precies, heel goed, jij kunt nee invullenCorydoras schreef:Als student die alleen in vakanties werkt (en dus alle loonheffing terugkrijgt) valt er niet veel te ontduiken, zelfs al zou ik 't willen.limosa schreef:hahaha, mensen die eerlijk zijn zeggen hier natuurlijk nee, en mensen die oneerlijk zijn ook ;-)
Dank u 8)limosa schreef:precies, heel goed, jij kunt nee invullenCorydoras schreef:Als student die alleen in vakanties werkt (en dus alle loonheffing terugkrijgt) valt er niet veel te ontduiken, zelfs al zou ik 't willen.limosa schreef:hahaha, mensen die eerlijk zijn zeggen hier natuurlijk nee, en mensen die oneerlijk zijn ook ;-)
Moet ik hieruit opmaken dat je meent dat alleen degenen die niets kunnen ontduiken hier 'nee' kunnen invullen?limosa schreef:precies, heel goed, jij kunt nee invullenCorydoras schreef:Als student die alleen in vakanties werkt (en dus alle loonheffing terugkrijgt) valt er niet veel te ontduiken, zelfs al zou ik 't willen.limosa schreef:hahaha, mensen die eerlijk zijn zeggen hier natuurlijk nee, en mensen die oneerlijk zijn ook ;-)
iedereen kan nee invullen, degenen die eerlijk zijn kunnen nee invullen en degenen die oneerlijk zijn zullen dat ook doen (anders zijn ze niet oneerlijk meer), in het verlengde van de leugen ligt het ontkennen ervanHouthakker schreef:Moet ik hieruit opmaken dat je meent dat alleen degenen die niets kunnen ontduiken hier 'nee' kunnen invullen?limosa schreef:precies, heel goed, jij kunt nee invullenCorydoras schreef:Als student die alleen in vakanties werkt (en dus alle loonheffing terugkrijgt) valt er niet veel te ontduiken, zelfs al zou ik 't willen.limosa schreef:hahaha, mensen die eerlijk zijn zeggen hier natuurlijk nee, en mensen die oneerlijk zijn ook ;-)